Jump to content

Wat Horen Jullie Nog..?


Hans van Liempd
 Share

  

29 members have voted

  1. 1. Waar ligt jouw grens

    • 1. Ik hoor verschil tussen verschillende luidsprekers
      7
    • 2. Ik hoor verschil tussen verschillende electronische apparaten
      8
    • 3. Ik hoor verschil tussen verschillende signaalkabels
      3
    • 4. Ik hoor verschil tussen apparaatvoetjes (spikes, dempers, masterbase e.d.)
      3
    • 5. Ik hoor verschil tussen verschillende netkabels, netfilters e.d.
      4
    • 6. Ik hoor verschil tussen een set mét en zonder onverklaarbare middeltjes (gehakt, Harmonix, Miracle wraps ens.)
      6
  2. 2. Welke frequentie horen jullie nog?

    • 1. 6000 Hz
      2
    • 2. 9000 Hz
      3
    • 3. 12000 Hz
      6
    • 4. 15000 Hz
      4
    • 5. 18000 Hz
      3
    • 6. 21000 Hz
      0


Recommended Posts

Ja ook ik wil er liever wat overslaan. Ik meen wel verschillen tussen apparaten te hebben gehoord, maar niet altijd. Boven een bepaald prijsniveau zelfs weinig tot geen. Achteraf gezien was de voorversterker wel een verrassing, de cd-speler een teleurstellende "verbetering" voor wat betreft de uitgaven. Zelfs de eindversterker had relatief weinig invloed.

Voetjes e.d. onder luidsprekers en draaitafels veranderen maakt vaak direct hoorbaar verschil voor mij, zelfs ver buiten de stereodriehoek.

Met kabels dacht ik alleen maar vage veranderingen te horen (stereobeeld etc.). Dat kan dus een hoop suggestie zijn. Netfilters doen bij mij niets, alleen maar afgeschermde stroomkabels dicht bij mijn eindtrap. Maar die koop je bij de electronica hobbywinkel.

Eenzaam aan de top blijven voor mij de luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

Er wordt hier niet gereageerd op kritiek over deze opzet. Ik heb mijn stem maar weggehaald.

 

M :ph34r: rc

 

Natuurlijk reageer ik daar niet op. Iedereen weet dat jij gehakt als het enige redmiddel voor een set ziet. Voor iemand anders zijn dat weer zijn zijn massief zilveren kabels van 3 mm dik en weer iemand anders vind z'n buizenversterker alles oplossen.

 

Ik denk dat volgorde best wel goed is. En kennelijk zijn er veel die het effect gehakt ed. wel horen. Ach... zoals Wim Sonneveld al zei... "ik ben feels te oud foor die rottroep".

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk reageer ik daar niet op. Iedereen weet dat jij gehakt als het enige redmiddel voor een set ziet. Voor iemand anders zijn dat weer zijn zijn massief zilveren kabels van 3 mm dik en weer iemand anders vind z'n buizenversterker alles oplossen.

 

Ik denk dat volgorde best wel goed is. En kennelijk zijn er veel die het effect gehakt ed. wel horen. Ach... zoals Wim Sonneveld al zei... "ik ben feels te oud foor die rottroep".

 

:)

Hans, niet alleen ik vind die volgorde niet deugen. Zie kappa, zie Treshold. Geen volgorde is gewoon het beste.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Hier heb je nu zo'n typisch gehakt-dingetje, en toen Hans nog wat jonger was, hoorde hij dat toch écht:

 

http://www.hear.nl/forums/topic/11109-vervolg-van-de-hear-testcd-de-luisterervaringen/page__view__findpost__p__292755

 

Maar goed, het waren ongetwijfeld omgevallen bitjes, die nu eens niet resulteerden in haperingen en tikken, maar in dynamiekverlies en zo meer.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Hier heb je nu zo'n typisch gehakt-dingetje, en toen Hans nog wat jonger was, hoorde hij dat toch écht:

 

http://www.hear.nl/f...post__p__292755

 

Maar goed, het waren ongetwijfeld omgevallen bitjes, die nu eens niet resulteerden in haperingen en tikken, maar in dynamiekverlies en zo meer.

 

M :ph34r: rc

 

Toch klopt het niet helemaal. Later bleek dat Jacco de muziekstukken op zijn laptop had opgeslagen, bewerkt (o.a. ingekort) en gesaved. Waarschijnlijk het effect van dunne eenen en dikke nullen. ;)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Toch klopt het niet helemaal. Later bleek dat Jacco de muziekstukken op zijn laptop had opgeslagen, bewerkt (o.a. ingekort) en gesaved. Waarschijnlijk het effect van dunne eenen en dikke nullen. ;)

 

:)

 

Dunne enen en dikke nullen? Lijkt op een ongunstige impedantie ^_^ .

Hans, je kunt het keuzelijstje dan uitbreiden met "7. Ik hoor verschil tussen dunne enen en dikke nullen" en daar zelf een vinkje bijzetten :) .

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

Ik vind de volgorde van je voting-regels discutabel

 

Verder vind ik het geen zegen of iets om trots op te zijn, te beweren tot level/regel 4 of 5 te horen,

- want dit staat (gelukkig) niet in correlatie met het gnieten van muziek

- het tot level 4 of 5 horen maak je audiofiele leven alleen maar complexer/ wellicht duurder ?

 

Verder is het zeer lastig om daadwerkelijke fysieke kleine verschillen in kabels en andere tweaks

te scheiden in verschillen die optreden door suggestie/mindset en andere factoren.

 

Daarnaast zou het best mogelijk kunnen, dat je de afzonderlijke levels 4, 5 of 6 niet hoort

maar de optelsom van alles wellicht wel !

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dus jij hoort geen verschil tussen versterkers, cd spelers, .... ??? :D

 

Ik hoor geen verschil tussen goede versterkers en goede cd spelers, op voorwaarde dat de uitgangsniveaus gelijk zijn. Ik denk dat ik geen gouden oortjes heb of dat ik begrijp waar de illusie vandaan komt :D

 

Als ik wel verschillen hoor, dan is er iets mis.

Link to comment
Share on other sites

Ik hoor geen verschil tussen goede versterkers en goede cd spelers, op voorwaarde dat de uitgangsniveaus gelijk zijn. Ik denk dat ik geen gouden oortjes heb of dat ik begrijp waar de illusie vandaan komt :D

 

Als ik wel verschillen hoor, dan is er iets mis.

 

Wel een goedkope en simpele hobby zo voor je.

 

In elk geval weet ik nu ook hoe serieus ik je andere posts moet nemen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik hoor geen verschil tussen goede versterkers en goede cd spelers, op voorwaarde dat de uitgangsniveaus gelijk zijn. Ik denk dat ik geen gouden oortjes heb of dat ik begrijp waar de illusie vandaan komt :D

 

Als ik wel verschillen hoor, dan is er iets mis.

Weer dat uitgekauwde verhaaltje van het hififorum, ben jij soms een Ruud13 cloon :confused:

Link to comment
Share on other sites

Weer dat uitgekauwde verhaaltje van het hififorum, ben jij soms een Ruud13 cloon :confused:

 

Uitgekauwd? Ik heb het eerste versterker vergelijk van het hififorum meegemaakt. Ik kon de Sony en de ASR niet uit elkaar houden, geen van de aanwezigen kon dat en we deden echt ons best. Ik hoorde ooit verschil tussen mijn CD speler en mijn DVD speler, dat verschil is weg als ik de uitgangen gelijk trek.

 

Waarom zou ik blijven vasthouden aan verschillen die ik niet of niet meer hoor? Waarom word ik hier zo vijandig behandeld als ik daar eerlijk over ben?

 

Ruud13 is een intelligente en zeer beschaafde en vriendelijke man met een indrukwekkende kennis van audiozaken, daar kan ik niet aan tippen. Ik moet hem nog eens opzoeken want ik heb hier nog een stapeltje audiobladen van hem liggen en ik had hem iets beloofd.

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt me niet best als professioneel audiofiel om niet verder te komen dan 1.

Ben ik een professioneel audiofiel? :blink: Ik verkoop toch geen gehakt?

 

In elk geval weet ik nu ook hoe serieus ik je andere posts moet nemen... ;)

Wat denk je, zou ik daar een probleem van maken? :D

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

Ik vind de volgorde van je voting-regels discutabel

 

Verder vind ik het geen zegen of iets om trots op te zijn, te beweren tot level/regel 4 of 5 te horen,

- want dit staat (gelukkig) niet in correlatie met het gnieten van muziek

- het tot level 4 of 5 horen maak je audiofiele leven alleen maar complexer/ wellicht duurder ?

 

Verder is het zeer lastig om daadwerkelijke fysieke kleine verschillen in kabels en andere tweaks

te scheiden in verschillen die optreden door suggestie/mindset en andere factoren.

 

Daarnaast zou het best mogelijk kunnen, dat je de afzonderlijke levels 4, 5 of 6 niet hoort

maar de optelsom van alles wellicht wel !

 

Hier zit veel waarheid in. Ik heb het lijstje gemaakt in de volgorde van afneembare hoorbaarheid zoals ik dat ervaar.

Dat iemand graag een andere volgorde wil hebben kan ik me voorstellen, maar dan hebben we andere poll software nodig.

Het kunt het lijstje ook onafhankelijk van de rating zien. Het geeft dan nog steeds een aardig beeld van wat we wél en niet horen.

 

In een blind vergelijk hoor ik het verschil tussen luidsprekers zelfs nauwelijks. Dat is voor mij dan ook helemaal geen manier van vergelijken. Blind luisteren en opschrijven wat je hoort laat al beter zien dat er wel degelijk verschil is. Maar dan niet met het idee... ik hoor een twee drie geen verschil, dus het is er niet.

Overigens zegt niemand dat je niet mag genieten van een eenvoudig setje. Maar dat is volgens mij iets anders dan je vinger er achter proberen te krijgen waardoor er verschillen ontstaan.

 

En als laatste "Elke man heeft recht op z'n afwijking.." ;)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Mooi, we zijn het eens. Ga jij verder met hobbyen aan je dure spullen, dan ga ik verder met muziek luisteren op mijn goedkope setje wat al een jaar of vijf ongewijzigd zeer prettig staat te spelen.

 

Wat ik me dan wel afvraag is of je ook iedere auto hetzelfde vindt rijden, iedere schoen hetzelfde vindt zitten en iedere vrouw hetzelfde vindt zoenen...

Link to comment
Share on other sites

Wat ik me dan wel afvraag is of je ook iedere auto hetzelfde vindt rijden, iedere schoen hetzelfde vindt zitten en iedere vrouw hetzelfde vindt zoenen...

 

Wat een flauwekul.

Goede moderne versterkers zullen meettechnisch amper van elkaar verschillen en dat ligt zeker ook onder de gehoorsgrens.

Hoe kan een ontwerper constante kwaliteit garanderen als hij "zijn geluid" niet kan meten? In de productie moet immers die standaard ook gehandhaafd blijven.

Ik ben zelf oa. ontwerper dus ik ken dit probleem.

 

Luisteren, ja. Dat doe ik ook. En dan hoor ik vanalles.

Maar op de meetbank komt dat er niet uit.

 

Wat dan wèl de oorzaak is van de gehoorde verschillen mag je zelf invullen.

Link to comment
Share on other sites

In een blind vergelijk hoor ik het verschil tussen luidsprekers zelfs nauwelijks. Dat is voor mij dan ook helemaal geen manier van vergelijken.

Begrijpelijk. Het is geen leuk vooruitzicht als je niet in staat blijkt om een Array van vijf mille te onderscheiden van een Sony van 200 Euro, simpelweg omdat je niet weet welke versterker er speelt.

 

De verschillen tussen luidsprekers zijn vaak zo groot dat die in een ABX feilloos naar voren zullen komen. Verschillen tussen versterkers zijn orden van grootte kleiner dan verschillen tussen luidsprekers. Dat jij blind vergelijken niks vindt is prima, het maakt de ABX test er niet minder bruikbaar om.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik me dan wel afvraag is of je ook iedere auto hetzelfde vindt rijden, iedere schoen hetzelfde vindt zitten en iedere vrouw hetzelfde vindt zoenen...

 

Het antwoord op je vragen is nee, nee en wellicht, stuur haar maar even langs.

 

Kun je met niks beters komen dan met dit soort flauwekul?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...