Jump to content

Speakers die uitblinken in homogeniteit, dynamiek en mooi laag?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Speakers die ik zeer homogeen vond weergeven waren voor mij Proacs.

Ik hoop ze deze maand is nader te kunnen gaan uithoren.

 

Niet echt een "design" speaker,maar het is het resultaat dat telt hé ;)

 

Het was de Proac respons D28 die ik hoorde spelen die dag...

 

Wat voor mij ook belangrijk is ,is dat deze speaker ook makkelijk aangestuurd kan worden.

Die speelde daar onder invloed van 2x40 watt naim versterking in volle glorie.

Ik speel thuis met B&W 683 speakers...daar kom je nergens mee met 2x40 watt...

(er hangt 2X90 aan,en dan nog wordt het laag niet volledig afgerond)

 

Vandaar dat ik met deze speakers wel eens nader wil kennismaken.

 

Zijn er hier mss mensen die met deze speakers ervaring hebben?

 

 

 

Heb je ze al beluisterd, ik ben benieuwd naar je bevindingen, de Proac D18 en D28 moeten erg mooi zijn.

Link to comment
Share on other sites

Mijn Kef Blades zijn vandaag eindelijk gearriveerd. Ik heb ze net - met hulp - geïnstalleerd. Ze ogen elegant (ik heb ze in het zwart) en ranker dan ik in gedachten had.

In mijn oude huis met antieke esterikken vloer is het eindeloos zoeken naar een waterpas-opstelling, maar ze staan nu voorlopig wel even goed.

De eerste muziek draait nu.

Het is altijd even wennen aan de eerste indrukken van een nieuwe component die nog niet ingespeeld is.

De eerste indruk (na 5 minuten) is: warmer, voller dan mijn Usher CP8872's, meer controle in het laag.

De eerste dagen laat ik ze in ieder geval dag en nacht aanstaan.

 

Wordt vervolgd.

Link to comment
Share on other sites

Leuk, ben benieuwd of ze ook ruimtelijker (vooral diepte) zijn. Dat zou ik met dit concept wel verwachten (moet je niet te veel last hebben van eerste reflecties in je luisterruimte).

Link to comment
Share on other sites

De eerste indrukken wijzen wel op een grote ruimtelijkheid. zowel in de breedte als ook in de diepte.

 

De speakers hebben veel ruimte om zich heen, vooral ten opzichte van de achterwant (zeker 2 meter), dus lijkt het erg mee te vallen met 1ste reflecties.

Mijn luisterruimte is op zich niet slecht qua afmetingen (10 bij 8 meter) en qua akoestiek (nooit gemeten, maar zo op het gehoor).

Ik ga ervan uit dat de Blades zich nog flink zullen verbeteren en dat de verfijning toe zal nemen.

Link to comment
Share on other sites

De meeste early refecties komen van de zijwanden en de vloer denk ik (plafond ook wel). Paar boekenkasten en een vloerkleedje kunnen wonderen doen.

 

Maar als het goed is, dan is het goed.

Link to comment
Share on other sites

De Blades beginnen langzaam los te komen, maar ze zijn er nog niet. Het hoog moet nog veel sprankelender worden.

Wat opvalt is het imposante, strakke en zeer gecontrolleerde laag. De spreiding in het geluid is ook geweldig. Geen smalle sweet spot maar een breed, diep en homogeen geluid.

Stemmen worden heel erg goed geplaatst en staan als een huis. Ze klinken nu met nog meer autoriteit.

Ik ga zo eens het prachtige Requiem van Zelenka opzetten dat echt zeer fraaie en gevoelige aria's bevat en dat mij sprakeloos en bijna ademloos maakt.

Dit Requiem draai ik 10 keer liever dan dat van (bijvoorbeeld) Mozart of Verdi.

 

Vannacht gaat de burn-in CD weer in de lade in de repeat-mode en dan hoop ik morgenvroeg weer verdere verbetering te horen...........

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Omdat het allemaal begonnen is met speakers voor m'n broer, even een tussenstand wat er zoal gebeurt is.

E.e.a. duurt door omstandigheden wat langer, maar er zijn wel vorderingen.

 

- Tweedehands valt af, mits het erg jong is.

- Binnen het budget zijn er nog geen geschikte kandidaten gevonden.

- Er zijn wat zelfbouwproefjes gedaan

- Dat laatste is zo hoopgevend dat er een zelfbouwproject in de steigers staat.

- Er is een behoorlijke studie van leverbare luidsprekers gedaan.

- Voorkeur heeft een stijve houten kast.

 

Waarschijnlijk wordt het een gesloten baskast van zo'n 80 ltr, met daarin een 30 cm woofer.

Hierop komt een losse 'd-Appolito kast met twee midunits van 12-15 cm en een tweeter,

En dat natuurlijk twee keer.

 

Nu nog de juiste units kiezen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Hans,

 

Voor het mid heb ik erg goede ervaringen met Audio Technology. Trouwens bij mij is de laag unit ook AT; 8 inch.

Ik heb zelf een Scanspeak tweeter, maar op het zelfbouwaudio forum wordt heel lovend gesproken over de Mundorf AMT tweeter.

Misschien is het verstandig je vragen daar eens te droppen. Er zit daar enorm veel know how.

Kijk even bij "luidsprekers zelfbouw algemeen".

Bij "filters" kom je ook een topic tegen over het modificeren van mijn Verity Parsifal kloon. Daar wordt het enthousiasme over AT units wel gedeeld.

Wel even je budget in de gaten houden.

 

Groet,

 

Leobus

 

Link to comment
Share on other sites

220px-Monkey-typing.jpg

 

 

The infinite monkey theorem states that a monkey hitting keys at random on a typewriter keyboard for an infinite amount of time will almost surely type a given text, such as the complete works of William Shakespeare. (...)

http://en.wikipedia...._monkey_theorem

 

Gegeven: een combinatie van de beste(?) behuizing(en), de beste(?) woofer(s), de beste(?) laag/midden luidspreker(s), de beste(?) hoog/midden luidspreker(s), de beste(?) tweeter(s), de beste(?) super-tweeter(s), het beste(?) wisselfilter...

en geen enkele theoretische noch empirische deskundigheid op het gebied van, bijvoorbeeld, de oorzaken en gevolgen van akoestische spreiding en fasecoherentie, met de bijbehorende frequentie-afhankelijke interferenties...

of van vertraagde resonanties, of van magneto-dynamische verzadigingen, thermo-plastische opbreekverschijnselen...

dan is de infinite monkey theorem voluit van toepassing!

 

Verzin maar eens een team van de beste elf voetballers van de wereld.

Dacht je dat je dan het beste voetbalelftal van de wereld had?

Ja?

Dat dacht je dan (met een aan volledige zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) verkéérd!

 

(Al die vreselijke dreunende, boenkende, modderige, neuzelige, harde, metalige, schelle, helle, overbriljante, schreeuwerige en/of felle luidsprekersystemen, van zowel professionals en amateurs, die ons muzikaal gehoor doorlopend tergen, bewijzen de infinite monkey theorem dagelijks.

Want al die monkeys tikken maar, zonder verstand van zaken...

Tenzij u financiële zaken bedoelt, natuurlijk.) ^_^

Link to comment
Share on other sites

Zelfbouw is natuurlijk erg leuk.

Ben ook wel benieuwd naar deze kefjes http://www.kef.com/h.../LS50/overview/

 

Alleen voor het laag onder 70hz moet je dan uitwijken naar 2 of 3 10" of 12" subs (voor goede laag verdeling in de ruimte). Wel goed (laten) inregelen.

Link to comment
Share on other sites

Beste Carl,

 

Als Spido een dolende ziel voor een ernstige misstap kan behoeden, heeft hij daarvoor graag zijn nachtrust veil. ;)

 

Maar Spido, een ernstige misstap kan het toch nooit zijn? Hans loopt niet langs de rand van het ravijn, doch probeert eens een nieuw pad uit i.p.v. altijd dezelfde route te kiezen. Ook jouw beste vriend Klaas is ooit zo begonnen, en ik ook. Het zelf bouwen van een luidspreker is een enorm leerproces en kan zelfs iemand van een kwaadaardige kabel en audio-voodoo sekte af helpen. Want als je zelf gaat bouwen, dan hoor je pas wat voor gigantisch deel de luidspreker voor z'n rekening neemt en dat bijvoorbeeld het beter afstemmen van een filter met slechts de wijziging van de waarde van 1 componentje een groter verschil maakt dan het wisselen van de oude NAD versterker voor de duurste Krell.

 

Maar misschien neemt hans het wel wat te licht op door het vooral over de drivers te hebben en verder weinig details van het "plan" te noemen voor de opzet van het systeem. Drivers zijn er genoeg en met AT of Scan Speak kun je heel gemakkelijk vreselijk slechte boxen maken, net zo moeilijk of makkelijk als bijvoorbeeld met Visaton. Sterker nog, omdat Visaton het gratis programma Boxsim ter beschikking stelt met daarin alle Visaton drivers, denk ik dat de kans op een goed syteem vele malen groter is door Visaton te nemen en het programma te gebruiken, dan zomaar wat te vogelen met Scan Speaks e.d.

Het gaat om het geheel, net wat je zegt, en niet om de losse drivers. maar ook dat is een leerproces waar een boxenbouwer doorheen moet.

Tip voor Hans: maak je plan (d'appolito en gesloten kast) nog wat specifieker, waarom deze opstelling, waarom een grote gesloten kast, etc.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben dus niet met deze luidsprekers bezig, maar m'n broer.

Hij heeft zo langzamerhand een volwaardige studie betreffende luidsprekerbouw gemaakt.

 

Wanneer het t.z.t. goed werkt, komen m'n W/P's misschien wel te koop, omdat ik dan ook een paartje ga bouwen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Leuk, ik ben benieuwd. Weet je trouwens, dat in duitsland het blad Klang und Ton de W/P's heeft nagebouwd? De units van vroegere versies zijn bekende standaard drivers op de zelfbouwmarkt (o.a. Dynaudio, Scan Speak en Focal). Ik heb ze eens gehoord en de bouwer zei me dat hij ze zelf beter vond klinken dan het origineel. Dus zover kun je komen met zelfbouw!

Link to comment
Share on other sites

Beste Threshold,

 

Eén van de vele valkuilen bij zelfbouw is het overschatten van het eigen product.

 

Een ieder meent zijn uil een valk te zijn...

 

Wellicht is het ook marketing: " kijk eens hoe goed ons blad is: door de veelheid en verscheidenheid aan bouwsels hebben we meer ervaring opgedaan dan een fabrikant als Wilson".

Dat onrustige komt bij meer zelfbouwers voor. Steeds maar weer een compleet nieuwe box bouwen i.p.v. de bestaande fine-tunen of eens een ander wisselfilter ontwerpen om te horen wat het verschil is. Wat heilig is is het ontwerp, daar wordt zeer lang over nagedacht en alles moet kloppen op papier. Daarna moet het snel in elkaar worden gezet en er uitzien als een high-end box met dure afwerking. En dan is het af, vinden sommigen. Maar mijn mening is, dat het dan pas echt begint. Heel veel luisteren, wat bevalt wel en vooral: wat kan beter, en daaraan gaan werken.

Het valt mij vaak op hoe goed een box kan klinken met hele gewone drivers, met een simpele textiel dome tweeter bijvoorbeeld. Als het geheel maar klopt en dat is nog niet eens zo gemakkelijk.

Een goede fabrikant gaat meer de diepte in bij een bepaald model en zal elk extra schroefje moeten kunnen verantwoorden. En de box moet in verschillende akoestische situaties goed moeten klinken.

De overschatting van de zelfbouwer zit 'm denk ik in het feit, dat zijn box beter "meet" en dus ook wel beter zal moeten klinken. In Gelsenkirchen op een zelfbouwbeurs vond ik bepaalde grote ontwerpen van de importeur met Tangband drivers in werkelijkheid helemaal niet bijzonder klinken, terwijl die ideale meetcijfers hebben. Er was ook een bedrijfje Pure Dynamics uit Oostenrijk met het tweewegje Keramix, waar ze veel tijd aan hadden besteed, die de sterren van de hemel speelde.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Het valt mij vaak op hoe goed een box kan klinken met hele gewone drivers, met een simpele textiel dome tweeter bijvoorbeeld. Als het geheel maar klopt en dat is nog niet eens zo gemakkelijk.

 

Wat leuk om te lezen. Dat soort drivers zit in mijn luidsprekers :) Heel plezierig om naar te luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn enorm veel nabouwsels van de W/P. Ik heb er ook enkele gehoord, deze zouden best beter kunnen klinken, maar klinken daarmee niet meer als een W/P. Daar kun je van houden of niet, maar ik vind ze behoorlijk natuurgetrouw en dynamisch klinken. Vaak betekent "beter" dan ook "vriendelijker".

 

Vandaag ook weer gehoord dat er veel goed klinkende sets zijn, maar alles klinkt anders. Maar dat komt dan ook weer goed uit, er zijn n.l. ook veel verschillende luistersmaken.

 

Chris heeft vandaag trouwens op de X-Fi nog wat ideeën opgedaan bij o.a. Speakerland en Morel. De kans dat er een Morel middentoner in komt wordt groter. Ondertussen heeft hij ook de software van Visaton ontdekt. Hierin zijn ook andere luidsprekerunits in te voeren. Bovendien zijn er een aantal aspecten zoals baffle step beter uitgevoerd. De wens om er een hoog rendements luidspreker van te maken is wat afgevlakt. Toch denk ik dat dit een voorwaarde is voor een dynamische weergave.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

hele gewone drivers ... daarom hou ik het bij mijn Philips units. allemaal 92db gevoeligheid, en bijvoorbeeld .... hogetoner (textiel dome) van 1300-20.000 hz recht binnen +/- 0,5 db. simpel filter volstaat.

 

Beste robx.

 

Niets ten ongunste van de Philips drivers, hoor...

Ze waren vaak véél beter dan men vooronderstelt...

En heel veel drivers met dure merknamen kwamen van dezelfde productieband (te Dendermonde)...

Maarre... die papieren bas- en midden-conussen breken wel akelig op.

En die dometweeters waren weliswaar enorm rècht,

maar dan toch alleen indien ze kaarsrecht op de luister-as werden gemeten.

Niet voor niets adviseerde Philips ooit zèlf om er een dempertje (een strookje of een cirkeltje vilt o.i.d.) vóór te plakken, op het beschermgaasje.

 

Maar toch: niets ten ongunste van de Philips drivers.

Ze waren beter dan veel andere.

Hetzelfde geldt overigens voor de Philips luidsprekerboxen.

Ik gebruik enkele daarvan nog dagelijks, en met heel veel plezier.

Link to comment
Share on other sites

haha blijf ze gewoon gebruiken hoor. en ben geen verstokte Philips-fan (had een SACD1000 .......). mid is de 02160 5cm textiel dome. en over het nut van spreiding in het hoog wordt nog steeds gedebatteerd. en ja de 12250/w8 breekt op, maar wel lekker licht (54g mms) en ook een redelijk lage fs. heb ook nog een set 12252/w8 liggen (gaan nog iets dieper) maar die moeten gerestaureerd (rolrand). en alle units hebben hetzelfde rendement, niks geen geluiddegraderende verzwakkers en zo. na 26 jaar deze dingen en alle upgrades aan de apparatuur heb ik steeds minder de neiging andere luidsprekers te kopen. krijg steeds meer de indruk dat de beperkingen in de electronica zitten (zaten). ik zal er wel aan gehecht zijn of zo. of het klinkt goed.

 

maar ik geef eerlijk toe : ben natuurlijk wel nieuwsgierig wat een andere (full range) set luidsprekers zou doen. zou buurmans gras groener zijn en zo.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Even een update, Chris is ondertussen druk met het bouwen van de luidsprekers. Het zijn gesloten baskasten van zo'n 80 ltr geworden. In de baskasten zit een Canadese speaker (CSS Trio 12") voor het laag tot 150 Hz en een 16 cm Morel voor de mid bass tot 500 Hz. Het scheidingsfilter is een 6 dB/oct filter met allerlei correctie netwerken. De midbass valt overigens boven de 1500 Hz af met 12 dB/oct. De luidsprekerunits zijn gekozen op lineariteit en weinig vervorming. Helaas is CSS met de Trio 12 gestopt.

 

Gisteravond de eerste klanken uit deze baskasten gehoord. Wat opvalt is, dat het laag enorm strak is en diep gaat. En de Morel sluit daar prachtig op aan. Zonder topkasten klinkt het zelfs al naar muziek. Al mis je natuurlijk de sprankeling en veel boventonen. Daarom is er van de uiteindelijk klank nog weinig te zeggen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...