Jump to content

Tangentiaal Armen, Welke Zijn Er Zoal..?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Even ophalen :)

De man die mijn Russco gekocht heeft maak zijn eigen tangiale toonarmen.

In Juni ga ik bij hem op bezoek om te luisteren en te kijken hoe een en ander er uitziet.

Beetje onduidelijke foto maar ik maak betere als ik ter plekke ben.

b518hz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik probeer al lang erachter te komen van welk merk de glazen draaitafel was die een kennis van mij begin jaren 80 had. Het was een glazen bak met aan het deksel een soort tangentiale (heel korte) arm die aan een spindel zat die dmv een fotocel werd aangedreven. Als het element iets  "scheef" trok werd de cel geactiveerd waardoor de spindel iets ging draaien en de arm opgeschoven werd. Een hele lange dunne schroef was dat eigenlijk.

Het apparaat is destijds van hem gestolen, ik heb nog nooit zoiets weer gezien en kan ook op het www niks vinden. Suggesties iemand?

Link to comment
Share on other sites

Transcriber Transcriptor.

Werd gebruikt in de film clockwork orange.

Een kennis van mij heeft er een.

Op een draaitafeldag bij mij bracht iemand hem mee naalddruk 1 of 0.1 gram dat weet ik zo niet meer.

Link to comment
Share on other sites

Ik probeer al lang erachter te komen van welk merk de glazen draaitafel was die een kennis van mij begin jaren 80 had. Het was een glazen bak met aan het deksel een soort tangentiale (heel korte) arm die aan een spindel zat die dmv een fotocel werd aangedreven. Als het element iets  "scheef" trok werd de cel geactiveerd waardoor de spindel iets ging draaien en de arm opgeschoven werd. Een hele lange dunne schroef was dat eigenlijk.

Het apparaat is destijds van hem gestolen, ik heb nog nooit zoiets weer gezien en kan ook op het www niks vinden. Suggesties iemand?

 

Niet de arm, maar het plateau werd bewogen. Dat was inderdaad echt iets aparts. Ik heb jaren geleden zo'n ding eens gezien bij een kennis.

Link to comment
Share on other sites

Best mogelijk Hans, 't is ook al zo lang geleden. En op de googleplaatjes kon ik die spindel ook al niet vinden.Die zit dus niet aan de arm maar ergens lager. :)

Mijn geheugen is zo goed de laatste tijd dat ik me even geleden herinnerde dat niet de Transcriptor gestolen is maar een Thorens.

Die volgde de Transcriptor op en niet zonder reden.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Vreselijke film vond ik dat, horreur. Maar dat was als jong pikkie die de wereld goed vond.

Ach Marc, de wereld is nog steeds goed. De bewoners worden er niet beter op. Die film liep wat voor.....................

Link to comment
Share on other sites

Even ophalen :)

De man die mijn Russco gekocht heeft maak zijn eigen tangiale toonarmen.

In Juni ga ik bij hem op bezoek om te luisteren en te kijken hoe een en ander er uitziet.

Beetje onduidelijke foto maar ik maak betere als ik ter plekke ben.

b518hz.jpg

Leuk ik ben benieuwd naar de foto's.

ben namelijk gek op dergelijk huis vlijt. :)

Link to comment
Share on other sites

Daar zijn ook wel veel meer kopiën van gemaakt.

Regelmatig komen er mensen kijken hoe ik dingen heb gedaan en passen dat zelf in hun eigen oplossing toe.

Wel leuk om te zien dat er zo veel mee gedaan wordt.

Link to comment
Share on other sites

Kan iemand aangeven dat een tangentiale arm hoorbaar beter is dan een draaiarm?

 

Het lijkt mij dat er geen enkel element bestaat dat de kwaliteiten van een tangentiële arm aan het licht kan brengen.

De beste elementen zijn immers MC-types met een vrij lage compliantie, die het best tot hun recht komen in goede armen (stabiliteit, lagerwrijving, resonantiedemping etc.) met een vrij hoge massa.

Klassiek voorbeeld: SME 3012 arm met Ortofon SPU element.

Link to comment
Share on other sites

Kan iemand aangeven dat een tangentiale arm hoorbaar beter is dan een draaiarm?

Met beide systemen zijn goede resultaten te halen.

Je zult alleen voor een vergelijkbaar resultaat met een traditioneele arm wat dieper in de buidel moeten tasten.

Link to comment
Share on other sites

Je zult alleen voor een vergelijkbaar resultaat met een traditioneele arm wat dieper in de buidel moeten tasten.

 

Nou ehh... tangentiale armen zijn meestal ook niet goedkoop. De mijne is relatief goedkoop, maar kost tegenwoordig toch ook $ 2900,-. Een Kuzma b.v. gaat daar ver overheen (ik dacht zoiets van € 8000,-). 

 

En met een Jelco van € 1000,- zijn ook heel mooie resultaten te bereiken. Maar alle traditionele armen hebben last van de fouthoek. Dat is dan ook gelijk het grootste voordeel van tangentiaalarmen, die hebben daar geen last van. Mits het niet van die motoraangedreven dingen zijn tenminste. Die staan ook altijd scheef.

Link to comment
Share on other sites

Verder vergeet je nog de ontkoppeling die lucht armen hebben.

Door dat de arm op een luchtkussen zweeft is er maar een contact tussen de plaat en de naald.

Motor trillingen en andere onaangename trillingen kunnen dus niet via de arm bij het element komen.

 

Overigens is de Jelco een prima arm maar ik vind mijn arm beter.

Je zal dan echt met veeel duurdere armen moeten komen om een vergelijkbaar resultaat te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

A. Verder vergeet je nog de ontkoppeling die lucht armen hebben.

Door dat de arm op een luchtkussen zweeft is er maar een contact tussen de plaat en de naald.

Motor trillingen en andere onaangename trillingen kunnen dus niet via de arm bij het element komen.

 

B. Overigens is de Jelco een prima arm maar ik vind mijn arm beter.

Je zal dan echt met veeel duurdere armen moeten komen om een vergelijkbaar resultaat te krijgen.

 

Beste Kappa,

 

Ad A: De stijfheid van de lucht vormt een verbinding. Via lucht kunnen trillingen worden overgedragen. Bij een vacuüm zou dat anders zijn.

 

Ad B: Ja, ja, duurder is beter, hè? Maar de juiste element/arm combinatie is het geheim van de smid! Een goede budget-klasse combinatie presteert beter dan een mismatch van superklasse componenten.

 

De voordelen van tangentiële armen zijn puur theoretisch.

Niemand heeft ooit bij het beluisteren van muziek last gehad van fouthoek.

En de beste elementen (MC-types met een vrij lage compliantie) presteren het best in combinatie met een goede zware / middelzware arm.

 

sme_bearing4.jpg

 

Klassiek voorbeeld: SME 3012 met Ortofon SPU.

Link to comment
Share on other sites

Audiofielen horen alles en als een fenomeen met het woordje fout wordt opgesierd is dat genoeg om verbeteringen te omarmen.

Dat kán ook bij zo'n mechanisch medium. Ik zie geen pogingen om cd-spelers van andersoortige armen te voorzien.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...