Jump to content

Vintage - 1...?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Het valt me op dat veel muziekliefhebbers terug vallen op de vintage apparatuur.

 

Is dat omdat "ze":

 

1. die indertijd niet konden betalen.?

2. het verschil toch niet horen...?

3. het krijsen van moderne opnamen willen verdoezelen...?

4. nu geen moderne apparatuur kunnen betalen...??

5. de plastic 5.1 setjes met MP3 kwaliteit beu zijn...??

6. het zoeken naar de holy grail opgegeven hebben...??

7. de stukjes van Ruud Jonker in Music en Emotion hebben gelezen...??

8. op fora hun "helden" volgen...??

9. een draaitafel zo mooi kan klinken, de rest uit die tijd ook wel goed zal klinken...??

10. vul maar in..

 

Duidelijk een trend (of heeft het toch met de crisis te maken?) ... ik ben benieuwd hoe lang dit duurt...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Verdorie, ben ik helemaal trend-ongevoelig geworden.

Ik had laatst een jongeman op bezoek, een begin 30-er, die verbaasd opmerkte dat mijn set veel futuristischer was dan de zijne.

 

Maar ik heb dan ook geen gevoel voor oude, eerbiedwaardige merken.

En die heilige graal, die vind niemand, want die staat bij mij thuis. :P

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Het valt me op dat veel muziekliefhebbers terug vallen op de vintage apparatuur.

 

Is dat omdat "ze":

 

1. die indertijd niet konden betalen.?

2. het verschil toch niet horen...?

3. het krijsen van moderne opnamen willen verdoezelen...?

4. nu geen moderne apparatuur kunnen betalen...??

5. de plastic 5.1 setjes met MP3 kwaliteit beu zijn...??

6. het zoeken naar de holy grail opgegeven hebben...??

7. de stukjes van Ruud Jonker in Music en Emotion hebben gelezen...??

8. op fora hun "helden" volgen...??

9. een draaitafel zo mooi kan klinken, de rest uit die tijd ook wel goed zal klinken...??

10. vul maar in..

 

Duidelijk een trend (of heeft het toch met de crisis te maken?) ... ik ben benieuwd hoe lang dit duurt...

 

:)

 

 

Beste Hans,

 

Ad 1. Dat zou het geval kunnen zijn. Maar bedenk dat de collector's items uit het verleden nu op e-bay e.d. hoge prijzen opbrengen: vaak aanmerkelijk hogere prijzen dan voor moderne apparatuur worden betaald, en ook hogere prijzen dan de oorspronkelijke prijs (+ inflatie).

 

Ad 2. Je gaat er dus van uit dat moderne apparatuur beter klinkt dan (evt. gerenoveerde) vintage? Je zou je kunnen vergissen, Hans!

 

Ad 3. Verdoezelen? Zie Ad 2!

 

Ad 4. Hangt er van af welke apparatuur je bedoelt. Ik zag onlangs nog een 7 x 250 W AV-versterker bij de Mediamarkt staan voor driehonderd euro... Dat kan elke sukkel nog wel opbrengen, denk ik.

 

Ad 5. Wellicht. Maar wie zulke zooi ooit kocht, heeft vermoedelijk geen besef van kwaliteit... en dus ook niet van de waarde van vintage. Bovendien is er een niet geringe kans dat de bezitter van zulke plastic zooi een verworven gehoorsdefect heeft.

 

Ad 6. De heilige graal moet men zoeken in het verleden. Net als bijvoorbeeld de steen der wijzen, de ark des verbonds, de boom des levens...

 

Ad 7. Zouden liefhebbers van vintage zulke blaadjes lezen? Daarin worden toch altijd nieuwe (en dure) producten aangeprezen?

 

Ad 8. Zouden liefhebbers van vintage zulke fora lezen? Daarin wordt toch altijd de eigen apparatuur aangeprezen? Hoe nieuwer en duurder en buitenissiger, hoe beter...

 

Ad 9. Een draaitafel k

Link to comment
Share on other sites

Het valt me op dat veel muziekliefhebbers terug vallen op de vintage apparatuur.

Veel?

Ik ken er juist veel die het nu verkopen, om iets nieuw(er)s er voor terug te kopen.

Duidelijk een trend (of heeft het toch met de crisis te maken?) ... ik ben benieuwd hoe lang dit duurt...

 

:)

Of het een trend is, of met de crisis te maken heeft? Ik denk geen van beide.

 

In de tijd van het forum.hifi.nl waren er al verschillenden met ouwe meuk, wat ze vintage noemden, en die heb je nu nog, en die zullen er altijd wel blijven denk ik.

 

De

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Natuurlijk is er ook een hoop rommel, maar het geluid van een goed onderhouden vintage apparaat met onderdelen van nu zal een menigeen doen verbazen. Mij in ieder geval wel. Het is de kunst om de waarde van iets in te zien.

 

Voorbeeld deze Sharp Optonica SA-2121 receiver. Met Optonica probeerde Sharp een antwoord te geven op de toenmalige heersers op audiogebied zoals Pioneer, Kenwood, Sony en andere.

 

 

Optonica-SA-3131-01-k.jpg

Het zit héél erg goed in elkaar, beter als menig ander Japans merk.

Met schakelaars met dik met zilver vergulde contacten. Het is een hele klus omdat schoon te maken.

 

Spuitbussen etc zijn uit den boze. Puur ouderwets handwerk. Soms is het zelfs beter om uit bouwen en ultrasone te reinigen. Als je daarna de onderdelen vervangt die versleten zijn zoals elco's en zo. Kan het eindresultaat zelfs verbluffend zijn.

 

Maar zoals alles moet er er liefhebber van zijn. Vintage vraagt gewoon, net als elk ander iets. liefde, aandacht en onderhoud. Met bezit alleen, ben je er nooit.

 

Jack :)

Link to comment
Share on other sites

Ad 10. Er is vintage apparatuur die beter, natuurlijker, muzikaler klinkt dan moderne apparatuur. Maar dan moet die vintage apparatuur wel goed onderhouden c.q. gerenoveerd zijn. Soms kan dat niet meer, doordat specifieke onderdelen niet meer voorradig zijn. Dat houdt het echt op. Er volgt dan een rouwproces. Ze waren ook zo mooi en zorgvuldig gebouwd, die degelijke apparaten van toen.

Bij het afdanken van moderne apparaten ("gebakken plastic") blijft zo'n rouwproces achterwege: men kan immers meteen weer nieuwe moderne rommel kopen, bij de electronica-boer of on line?

 

Er is zowel onder het vintage spul prima apparatuur en onder de moderne apparatuur rommel.

Maar er is ook vintage zooi en heel goede moderne apparatuur.

 

Ik denk dat de techniek niet stil heeft gestaan en er m.b.v. de huidige kennis en mogelijkheden, veel beter mogelijk is dan in b.v. 1970.

 

Ik heb hier ook een oude Klein en Hummel buizenversterkertje uit ongeveer 1965 staan. Ik durf het ding niet aan te sluiten, er is n.l. nooit geen onderhoud aan gepleegd. Of het ding beter klinkt an mijn huidige versterkers wens ik te betwijfelen. Zeker in de staat waarin hij nou is.

 

Van m'n Revox A77 weet ik, dat hij behoorlijk ruist. En dat is niet alleen bandruis. De Thorens TD 145 die ik hier heb staan viel me weer erg mee, maar komt toch niet aan de kwaliteit van m'n Fat Bob. Ik heb ook nog een Marantz 1515 reciever. Voor z'n prijs van toen nog steeds een prima ding. Hij speelt zelfs nog zonder problemen en alles werkt nog naar behoren. Maar kwa klank.... is het geen goede moderne versterker.

 

Ik vind het wel leuk om die oude apparaten te hebben, maar er mee gaan spelen... Nou nee. Behalve dan m'n oude DM2a's die het met hun "nieuwe" tweeters (ook al weer meer dan 10 jaar oud). Die voldoen nog prima in de huiskamer.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Vintage is gewoon leuk. Je koopt een stuk historie en kwaliteit voor een mooie prijs. Zoals Miracle zegt.

 

Jammer genoeg zijn we een niche markt, dat de prijs zo hoog maakt voor sommige apparatuur. Misschien schrikt dat mensen af om een "klassieker van de toekomst" aan te schaffen.

Link to comment
Share on other sites

Het valt me op dat veel muziekliefhebbers terug vallen op de vintage apparatuur.

Veel?

Ik ken er juist veel die het nu verkopen, om iets nieuw(er)s er voor terug te kopen.

Duidelijk een trend (of heeft het toch met de crisis te maken?) ... ik ben benieuwd hoe lang dit duurt...

 

:)

Of het een trend is, of met de crisis te maken heeft? Ik denk geen van beide.

 

In de tijd van het forum.hifi.nl waren er al verschillenden met ouwe meuk, wat ze vintage noemden, en die heb je nu nog, en die zullen er altijd wel blijven denk ik.

 

De

Link to comment
Share on other sites

Een Sansui AU-7700 tesamen met een Quad ESL-57, wel een knappe voorversterker erop aan sluiten(die van de Sansui is niet top)goed opgesteld en het is veel beter dan de door Hans bedoelde "HighEnd"(wat dat zijn de Wilson's toch?)

Hoeft ook niet zoveel mee geschoven te worden zoals met de W's, Hans :rolleyes: komt namelijk toch geen laag uit :D

Link to comment
Share on other sites

Een Sansui AU-7700 tesamen met een Quad ESL-57, wel een knappe voorversterker erop aan sluiten(die van de Sansui is niet top)goed opgesteld en het is veel beter dan de door Hans bedoelde "HighEnd"(wat dat zijn de Wilson's toch?)

Hoeft ook niet zoveel mee geschoven te worden zoals met de W's, Hans :rolleyes: komt namelijk toch geen laag uit :D

 

Die Sansuis zijn inderdaad prachtig Ruud en die Quad ESL misschien nog wel meer. Toch had ik nooit verwacht dat jij van je IMF's zou kunnen scheiden. Hoewel: een vriend van mij heeft inmiddels zijn IMF ingeruild voor een ESL 63.

 

Overigens koop ik nog een keer een mooie vintage tuner en laat ik versterker en platendraaiert gewoon vintage worden.

Link to comment
Share on other sites

Voor mij gaat oud en nieuw spul samen ,vroeger Multicell van KF deed niet veel onder voor Decca Ribbon,London, of Kelly maar de prijs was penuts,gewoon prachtig.MV met zijn ringkern uitgandtrafo,jammer dat die nooit een goede singel ended trafo ontwikkeld heeft,

Teac 3440 halfspoor super en niet te vergeten de Qoad 2 zeer mooie buizen tuner :) en niet te vergeten de de Sony 4650 v -fets .aller mooiste fets on earth :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Die Sansuis zijn inderdaad prachtig Ruud en die Quad ESL misschien nog wel meer. Toch had ik nooit verwacht dat jij van je IMF's zou kunnen scheiden. Hoewel: een vriend van mij heeft inmiddels zijn IMF ingeruild voor een ESL 63.

 

Overigens koop ik nog een keer een mooie vintage tuner en laat ik versterker en platendraaiert gewoon vintage worden.

Inmiddels staan er een stel Quad ESL63 muziek te maken ;)

Overigens waren het geen IMF's maar TDL's die het veld geruimd hebben voor de Quad's.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Sommige vintage is gewoon mooier dan de hedendaagse apparatuur.

Neem deze Pioneer TX-9500 tuner. Gemaakt in 1976 en gereviseerd in september 2011.

Ik heb vandaag de signaal weg kunnen inkorten en hij speelt ontzettend mooi.

Zal beslist geen gek figuur slaan t.o.v. nieuw high-end spul.

 

TX-9500.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sommige vintage is gewoon mooier dan de hedendaagse apparatuur.

Neem deze Pioneer TX-9500 tuner. Gemaakt in 1976 en gereviseerd in september 2011.

Ik heb vandaag de signaal weg kunnen inkorten en hij speelt ontzettend mooi.

Zal beslist geen gek figuur slaan t.o.v. nieuw high-end spul.

 

TX-9500.jpg

 

Mooi is een kwestie van smaak, maar dat je zegt dat het geen slecht figuur slaat, geeft al aan dat het wel beter kan.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Een Sansui AU-7700 tesamen met een Quad ESL-57, wel een knappe voorversterker erop aan sluiten(die van de Sansui is niet top)goed opgesteld en het is veel beter dan de door Hans bedoelde "HighEnd"(wat dat zijn de Wilson's toch?)

Hoeft ook niet zoveel mee geschoven te worden zoals met de W's, Hans :rolleyes: komt namelijk toch geen laag uit :D

 

IS voor JOUW beter.

Muziek zonder laag...? tja.....

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

Zeg eens eerlijk. Het is toch prachtig als je zo'n set hebt staan

 

denon-dp-59_29971.jpg

Denon DP-59L

 

b_1284815490.jpg

Denon DCD-3500RG

 

denonpra2000z-1.jpg

Denon PRA-2000Z

 

denonpoa3000z-1.jpg

Denon POA-3000Z

 

En dat met zulke speakers:

 

Audio2009001.jpg

Magnepan SMGa

 

Sinds gisteren staat hij dus hier compleet ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

[Mooi is een kwestie van smaak, maar dat je zegt dat het geen slecht figuur slaat, geeft al aan dat het wel beter kan.

 

"Mooi" heeft voor mij vèle betekenissen Hans....

 

Ik drukte me nog zéér voorzichtig uit. Ik schat dat een nieuw apparaat t.o.v. TX-9500 die helemaal weer up-to-date is gebracht (in zoverre hij dat al niet was)

Toch minstens een vergelijkbare kwaliteit heeft met een nieuw exemplaar van €1500,-

 

Het opknappen van sommige vintage is volgens mij dus niet alleen erg lonend maar ook nog milieu vriendelijk.

Het enige probleem is dat je "het kaf van koren" moet weten te scheiden.

Lang niet alles is even goed. Maar zo'n Pioneer kun je beter dan nieuw maken en kan daarna weer decennia mee.

Bij een goede restaurateur krijg je net als een nieuwe 24 maanden garantie op een dergelijk fraai exemplaar.

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

Zeg eens eerlijk. Het is toch prachtig als je zo'n set hebt staan

 

[knipperdeknip]

 

Sinds gisteren staat hij dus hier compleet ;)

 

Jaha... maar waar blijft dan het totaalplaatje?

Beetje plukken van internet, hè. :blink:

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Oei... Sodejuu ook al...?? :huh:

 

Op de prentjes is het inderdaad mooi, maar in werkelijkheid zijn ze vaak bechadigd of is de glans er wel vanaf.

Ik zeg ook helemaal niet dat het slecht klinkt, maar dat goede moderne apparatuur beter kan klinken.

Dat dit een stuk duurder is..? Ja natuurlijk, de productieaantallen zijn veel lager dan in 1975, en bovendien heeft de inflatie toegeslagen. Om dan de prijs van tweedehandsapparaten te vergelijken met nieuwe gaat al helemaal mank.

 

Ik denk dat er ook op het gebied van klank, nostalgie bestaat.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...