Jump to content

Audioclub Oud Leyden Bezoekt Ruud


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Een grote WAF, dat is toch het eerste dat opvalt bij een bezoek aan Ruud's audiopaleis. Afgelopen regenachtige zondag wist de afdeling Oud Leyden van Audioclub Regio Haaglanden door te dringen tot de naoorlogse drooglegging van de Zuiderzee, en na talloze omweggetjes en misleidingen wist de eenkoppige afvaardiging toch de stulp te bereiken waar forumlid Ruud zich verschanst heeft - met een grote WAF dus. Het kalf gromde ons niets slechts in de zin hebbende afdelingslid toe, en Ruud haastte zich te verontschuildigen met een niet erg geruststellend "Dat doet hij anders nooit, hoor". Dat geeft toch te denken.

Wij schuifelden langs het monster naar de zitbank waar het zoete plekje zich zou moeten ophouden, en zetten ons bevreesd neder. De dat doet hij anders nooit hoor nam ons nog steeds kwaadaardig op, en de enorme muil van het beest was nu op ooghoogte gekomen. Hij zou ons de rest van het bezoek niet uit het hondeoog verliezen, zoveel maakte het beest wel duidelijk. Niet geheel ontspannen zakte Oud Leyden in de kussens van de bank weg, om maar zo goed mogelijk een luisterhouding te veinzen. Dat zou het Wodan hopelijk overtuigen dat er niets aan de hand was.

 

Ruud vroeg wat ik voor muziek meegenomen had, maar ik dorst niet te bukken om in mijn tas te gaan zoeken, dus vroeg ik Ruud zelf met iets te komen, ook om wat te wennen aan het geluid van zijn set. Waarschijnlijk om een ontspannen sfeertje te bevorderen kwam er een plaat van Frank Sinatra tevoorschijn, en even later stond The Voice daar tussen de luidsprekers. Nu verwacht u natuurlijk een minitueus uitgesponnen beschrijving van Ruud's set, maar helaas moet ik hier in gebreke blijven. Niet alleen omdat er een onverzettelijk lijf tussen mij en de set op de vloer lag, maar vooral omdat ik niet goed ben in merken en typenummers. Wel dat er sprake is van een enorme WAF, had ik dat al genoemd? De set beslaat namelijk de hele achterwand van de zitkamer, en staat notabene daar zeker nog een metertje vanaf. Rechts daarvan is de muur betimmerd met een platenkast waar de LP's op alfabet in gerangschikt zijn, elke letter zijn eigen hok. De cd-verzameling staat om het hoekje van de kamer, en is veel kleiner, maar desalniettemin ook zeer omvangrijk. De hele woonkamer is dus gewijd aan muziek - hier geen verbanning naar zolderkamer of eigen luisterruimte.

Wat onmiddellijk opvalt, zijn de lellen van luidspekers, of moet ik vellen zeggen? Panelen van zeker een vierkante meter staan weerszijden van het dubbel uitgevoerde audiomeubel, op een soort console. Een prachtgeluid komt hieruit, of er nu een plaat wordt gedraaid of een cd. Ik heb mijn best gedaan het scherpe randje te ontwaren dat cd's door audiofielen wordt aangewreven, maar dat lukte me niet. Klankmatig is hier denk ik niets te wensen. Mijn eigen meegebrachte cd's, die ik, toen dat doet hij anders nooit even niet oplette, uit mijn tas kon halen, klonken helemaal prima op die set, en zelfs Indigo Bay van Yello's Eye kwam niets te kort in het laag. Tenminste niet in mijn oren, en daar gaat het nu even om. Hooguit, hoe zal ik het zeggen, mistte ik iets van heftigheid, klonk de set net een beetje tammer dan zou mogen. De Baka People, ja, daar heb je ze weer, wisten ook een heel mooi plaatje neer te zetten, het water spetterde lekker, de kindertjes kwebbelden zoals het hoort. Natuurlijk niet zó 3D als ik het thuis heb, maar dat is niet verwonderlijk. De 8e symfonie van Sjostakovitsj werd groots neergezet, en alweer viel het prachtige, losse geluid op, waar die vellen in grossieren.

Leuk dat Ruud aan kwam zetten met een 12 inch versie van The Race van Yello, een van mijn tijdelijke lievelingsnummers. Op cd ben ik wel 4 uitvoeringen van The Race tegengekomen, en ik was benieuwd welke deze zou zijn. Nou, dat was wel een langzame, echt lekker racen deed-ie niet, maar al snel ontdekte Ruud het euvel. Een 45 toeren plaat moet je niet op 33 toeren draaien. Toen dat verholpen was werden er wél snelheden van meer dan 100 kilometer per uur genoteerd. Maar ook nu: even dat tandje minder heftig, dwingend, pakkend, hoe noem je dat, dan zou mogen. Ruud noemt het geloof ik betrokkenheid.

Nog wat meer cd'tjes verdwenen er in de bovenlader, Een verrassend Requiem van John Rutter, de Casta Diva van Angela Georghiu - wow, wat is dat toch prachtig!, en Paramita van Ho Xun Tian, iets met kloosterlingen, meditatie en duizelingwekkend lage drums. Ook weer zeer fraai. Jammer toch dat die vellen helemaal geen laag weergeven hè.

 

Ruud's vrouw verloste ons halverwege de middag van das Ungeheuer, wat zeer bijdroeg aan het welslagen van dit luisterbezoek. Toen zij terugkwam leek het de afdeling dan ook wenselijk zelf maar weer eens op te stappen. Dat Ruud's set een heel fraai plaatje neerzet was mij nu wel duidelijk, en de mergpijp was op. O, die had ik nog niet eerder genoemd, maar dat is een dikke omissie. Een dikke mergpijp ook.

 

Ruud, nogmaals bedankt, en een wederbezoek wordt zeker op prijs gesteld. Wij hebben geen huisdieren.

 

M :ph34r: rc

 

PS: Ik bedoel het niet zo kwaad hoor. Die hond is best lief, eigenlijk.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Bedankt voor je verslag.

 

Echter kan ik mij niet herinneren dat de honden van Ruud zo lastig waren toen dat ik daar was.

De een was er enthousiast en de ander een beetje verlegen maar niet het gedrag wat jij beschrijft.

 

Wel is de set van Ruud erg prettig om naar te luisteren en zet deze een heel mooi plaatje neer.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Nooit door een kat besprongen, George? :lol:

Soms lijken dieren in de gaten te hebben of je wel of niet met hun soortgenoten om kan gaan. Sommige mensen zijn bang van honden, dat kunnen ze in hun houding laten zien, dan krijg je ook een ander dier te zien. Waarbij ik niet zeg, dat dat het geval is bij Mumsoft. :unsure: Ik ben meer een honden-mens, maar poezen zien me ook graag komen. Rare beesten poezen... :cool2:

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag en leuk om te lezen,Mumsoft.

 

Ruud een poesenmens...???... Ruud is een dierenliefhebber in hart en nieren !!

Ruud heeft honden en een papagaai.

Hoe kan je nu dierenliefhebber zijn en een papagaai in een kooitje opsluiten.....

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag en leuk om te lezen,Mumsoft.

 

Ruud een poesenmens...???... Ruud is een dierenliefhebber in hart en nieren !!

Ruud heeft honden en een papagaai.

Hoe kan je nu dierenliefhebber zijn en een papagaai in een kooitje opsluiten.....

 

 

Ja, laten we daar een discussie over gaan voeren, zeg.

Om je gerust te stellen....de papagaai is ook vaak uit zijn grote hok.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag en leuk om te lezen,Mumsoft.

 

Ruud een poesenmens...???... Ruud is een dierenliefhebber in hart en nieren !!

Ruud heeft honden en een papagaai.

Hoe kan je nu dierenliefhebber zijn en een papagaai in een kooitje opsluiten.....

Omdat hij buiten de kooi waarschijnlijk wordt opgevreten door de honden... :rolleyes: ik had natuurlijk ook de honden in een kooi kunnen doen.

Link to comment
Share on other sites

Leuke middag gehad(de hond ook :D eindelijk is er iemand bang voor haar, meestal is zij bang namelijk, kennelijk voelde ze dat Marc, op z'n minst, niets met honden opheeft) en blij dat het niet tegengevallen is voor Marc, het was een hele onderneming om vanaf het treinstation naar mijn huis te fietsen in het doolhof, Almere genaamd.

Gelukkig voor hem kwam de set, ondanks dat het een vrijwel gehaktloze is, nog aardig over, anders was al die moeite nog voor niets geweest ook. Zeker zijn er nog verbeterpuntjes, het woord betrokkenheid is al gevallen, maar ook het mid/hoog kan, hoewel best goed, beter. Als de Quad voor bi-amping geschikt gemaakt zijn kan ik de Aitos OTL weer op het mid/hoog zetten, dat zal het weer een niveau hoger brengen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Ruud's vrouw verloste ons halverwege de middag van das Ungeheuer, wat zeer bijdroeg aan het welslagen van dit luisterbezoek. Toen zij terugkwam leek het de afdeling dan ook wenselijk zelf maar weer eens op te stappen.

 

Ruud, nogmaals bedankt, en een wederbezoek wordt zeker op prijs gesteld. Wij hebben geen huisdieren.

 

M :ph34r: rc

 

PS: Ik bedoel het niet zo kwaad hoor. Die hond is best lief, eigenlijk.

 

En... klonk het zonder honden ook anders...??

 

Ruud heeft die n.l. binnen liggen voor de akoestiek.. ;)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...