Jump to content

Ls Kabel


carl
 Share

Recommended Posts

Bij die Praxis kabel waar ik het al eerder over sprak, had ik te maken met twee tegengestelde looprichtigen. Dat heb je soms met goedkope kabels. Er zat dus niets anders op dan de kabel los te maken en

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Wat heel belangrijk is de loop richting van de kabel die moet je altijd van tevoren beluisteren als op meter los koopt,

 

dus niet denken als er bedrukking opstaat maar beide kanten uitproberen

 

En ga eens kijken naar een PA winkel te kust en de keur aan ofc kabels ,lekker betaalbaar ,ook iets voor Jack voor zijn euforie ,dan heeft hij weer genoeg de pennen op dit form en leerzaan voor Jack uiteraard :D

 

Wat betreft die PA winkel kan ik je wel gelijk geven. Die doen niet zo aan voodoo. voordat je het weet koop je dezelfde als een high-end kabel, maar dan veel goedkoper.

Maar voor wat betreft de looprichting...ik snap daar niks van. :blink:

 

Reeds in begin van dit topic http://www.audiocontrol.nl/ lijkt me toch geen dure high-end zaak :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hoezo Carl :rolleyes: valt wel mee zeker 7,5 uur heerlijk geslapen.

Werd wakker met een paar goeie ingevingen, die ook nog de oplossing zijn .

Lekker :)

 

Maar ik begrijp waarschijnlijk wel, wat je bedoelt.... inderdaad zonde van mijn tijd zo'n forum ;)

 

 

Oja voor dat andere draadje dit is uit de oude doos maar leuk om te lezen.

http://www.tubejack.nl/antenne.html

 

 

Groet,

 

Jack

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

In ieder geval veel interessanter dan geneuzel over niet matchende ls kabels!

 

Jammer van de "ruis" in dit soort topics. Kabels kunnen je set afmaken of afbreken.

Duur en moeilijk hoeft het niet te zijn :)

Link to comment
Share on other sites

Van de week alleen recreatief geluisterd. Morgen ga ik weer aan de slag met een korte vergelijking met die Audiolab kabel.Als overigens iemand goede ervaring heeft met een bepaalde PA kabel hoor ik het graag.

Link to comment
Share on other sites

gewoon veel proberen, niet teveel op prijs letten. mijn versterkers willen een blauw netsnoer, en mijn cd speler is (heel) blij met een netsnoer van een printer. maar het duurde even voordat ik dat begreep.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

We moeten hear niet zo op elkaar reageren. Dan gaat het vanzelf voorbij.

 

Beste Carl,

 

Bedoel je: "Lamaar l*llen!"?

 

Vind je dan niet, dat er ooit een einde moet worden gemaakt aan al die onzin & waanzin, die sommigen hear verkondigen?

Er zijn hear immers veel kritiekloze forummers - wellicht slachtoffers van modern onderwijs - die de "on-" en en de "waan-" niet zo gemakkelijk onderkennen?

 

Toen ik wat jonger :) was vond ik het ook wel noodzakelijk overal mijn mening over te geven Spido. Naarmate ik ouder wordt ben ik geneigd alleen te reageren op mensen die ik serieus neem. Mensen ergeren zich hear wel eens aan elkaar maar waarom altijd pastboem een reactie. Veel leuke mensen zijn daardoor weggegaan.

 

 

Overigens wat zijn jouw kabelervaringen, wat doet Klaas in de PP's. Ik ben natuurlijk ook enigszins voorzichtig met zelfsuggestie.

 

Beste Carl,

 

Het aangeven van "looprichting" op een elektrische kabel is echt onzin. (Wij weten niet eens of gelijkstroom van + naar - gaat, of andersom; of dat er wellicht bij wisselstroom een steeds wisselende stroomrichting is, of dat er helemaal geen sprake is van richting).

Bij dit alles is "stroomrichting" op te vatten als de veronderstelde richting waarin elektronen zich verplaatsen.

 

Spido's kabelervaringen komen aardig overeen met die van Goodtube, met dien verstande dat Spido verschrikkelijk stabiele torrenbakken met heel hoge demping gebruikt. Maar wat goed is voor de gans, is ook goed voor de ganzerik.

 

Klaas gebruikt in de PP stevige kabels voor de laagsectie (4 mm2 ø) en wat minder zware draden (1,5 mm 2 voor midden en hoog.

In zijn huiskamer heeft hij in de jaren '70 voor zijn luidsprekers vele tientallen meters massief installatiedraad (2,5 mm2 aangebracht onder de aftimmering van zijn dak. Werkte toentertijd prima... doet dat nu nog steeds.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels heb ik de ochtend weer besteed aan het vergelijken van LS kabels. Dat is een van de verschillen tussen mijn huidige luisterruimte en de vorige. Het is hier echt stil de hele dag door en dat betekent dat je minder hard kan spelen en minder gestoord wordt door achtergrondgeluiden (minder want echt stil is het nergens in NL). Als eerste is van belang dat LS kabels moeilijk zijn te vergelijken want ze moeten toch enigszins stabiliseren na aansluiting. Nu moet ik voorzichtig zijn want het zou ook kunnen dat mijn buizenversterker even nodig heeft om warm te worden want ik zet hem altijd uit bij het wisselen. Als er vervolgens verschillen zijn , zijn die minimaal: de Kimber 8 TC wellicht een een klein tikje analytischer en de Audiolab een een klein tikje warmer. Dat komt een beetje overeen met mijn bevindingen pakweg 10 jaar geleden: toen was de Kimber 4 TC analytischer dan de toen gebruikte standaard kabel (Monitor PC?). Het verschil was toen volgens mijn herinnering iets meer waarneembaar. Dit kan (!) te maken hebben met het feit dat mijn oren nu ouder zijn. Maar als je de tests leest wordt meestal een klein verschil waargenomen tussen de Kimber 8 TC en 4 TC. In mijn huidige situatie heb ik echter geen behoefte aan extra analytisch. Conclusie is dat ik de Audiolab kabel voorlopig houd (en het geld besteed voor dubbele beglazing want hier is wel sprake van een looprichting). Inmiddels heb ik een mooie CD aan van Mylou Frencken "Wegwaaien" wat gaat over het overlijden van haar veel te vroeg gestorven man.

 

Tot slot: alle experimenten zijn gedaan met een gerepareerde Meridian CD speler, vanavond wordt de Oracle draaitafel weer aangesloten.

Link to comment
Share on other sites

... (minder want echt stil is het nergens in NL)..

Drenthe nog niet ontdekt ? Het Dwingelderveld bijvoorbeeld ? Gemiste kans!

Haha... Dat ligt ja pal aan de A28 tussen Hoogeveen en Beilen. En aan de andere kant de N371 van Assen naar Meppel. Zal erg stil zijn daar... ;) Lekker rustig is het er wel... :)

 

Overigens heb ik eens gehoord/gelezen dat het stilste plekje van Nederland ergens in de provincie Utrecht ligt, op de Utrechtse Heuvelrug of zo. Dat zou je ook niet verwachten, met al die snelwegen daar...

Link to comment
Share on other sites

Het Stilste Plekje van Nederland

 

stilste_plekje_nederland510x210.jpg

 

Een wandelaar geniet van de rust en het uitzicht op het bankje van Het Stilste Plekje van Nederland. Toch weet hij een stillere plek te vinden. Zijn tip: De Boschplaat op Terschelling. Afgezien van het ruisen van de zee en de wind is het daar

Link to comment
Share on other sites

Overigens verwijs ik naar de Stiltekaart van Nederland, waarop de stille gebieden in groen zijn aangegeven.

http://gis.vsb.cz/webcastle/doc/Netherlands_Cstudy3_Noise.pdf

Hoe recent is dat kaartje? Ik bedoel, ik zie duidelijk een rode lijn schuin boven Enschede, die zomaar begint en ook zomaar weer eindigt (in tegenstelling tot de snelwegen). Dat lijkt mij de landingsbaan van het vliegveld. Maar die wordt toch al een hele tijd niet meer gebruikt. Nou ja, niet regelmatig in ieder geval en zeker niet meer voor die herrieschoppers van defensie (lees: F16's)...

 

De vliegvelden van Eindhoven, Leeuwarden, Maastricht, Volkel en uiteraard Schiphol zijn ook duidelijk zichtbaar. Eelde en Zestienhoven vallen een beetje weg in de 'ruis' van de naastgelegen snelwegen...

Link to comment
Share on other sites

Carl, ben nog wel benieuwd of je tzt ook hele goedkope speakerdraad een kans geeft in je set.

Zoals geschreven heb ik hele goede ervaringen met hele simpele 0,75mm draad. Een ander kan iets dunner of dikker nodig zijn, maar in principe denk ik dat je daarmee een set heel goed klinkend kan krijgen.

 

Ben in zijn algemeenheid wel benieuwd naar de ervaringen van forummers die van exotische speakerdraad omschakelen naar simpel speakerdraad.

Link to comment
Share on other sites

(...) Maar voor wat betreft de looprichting...ik snap daar niks van. :blink:

 

Beste Threshold,

 

Je bent daar, denk ik, ook veel te intelligent voor! ;)

 

Jij anders ook! :lol:

Ik was al bang dat iemand het treorama van Th

Link to comment
Share on other sites

(...) Hoe recent is dat kaartje? Ik bedoel, ik zie duidelijk een rode lijn schuin boven Enschede, die zomaar begint en ook zomaar weer eindigt (in tegenstelling tot de snelwegen). Dat lijkt mij de landingsbaan van het vliegveld. Maar die wordt toch al een hele tijd niet meer gebruikt. Nou ja, niet regelmatig in ieder geval en zeker niet meer voor die herrieschoppers van defensie (lees: F16's)... (...)

 

Beste Henrie,

 

Een vliegveld? Nee, ik begreep dat daar een beruchte audiofiel woont... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

(...) Maar voor wat betreft de looprichting...ik snap daar niks van. :blink:

 

Beste Threshold,

 

Je bent daar, denk ik, ook veel te intelligent voor! ;)

Oei moet je daar intelligent voor zijn?Ik snap daar niets van. :lol::rolleyes::)

 

Beste fmjwillems,

 

Nee, suffie, daar moet je juist dòm voor zijn!

Alleen domme mensen kunnen begrijpen dat een (signaal- of vermogens-) kabel bij wisselspanning een optimale looprichting kan hebben. Intelligente mensen snappen dat niet.

 

Audiofielen zijn vaak van die domme mensen, die zich van alles laten wijsmaken.

En zich ook nog van alles laten aansmeren.

Zoals (signaal- of vermogens-) kabels, die bij wisselspanning een optimale looprichting zouden hebben...

Je kunt nu nog kiezen, fmjwillems, tot wèlke categorie je wilt behoren. Snap je?

Intelligent? Òf audiofiel? :lol:

 

P.S. Beste Threshold, het gaat hier niet over een "treorama" maar over een "theorema". (Typo?)

(....) Dit theorema was eerder in 1853 ontdekt door de Duitse onderzoeker Hermann von Helmholtz, maar werd in 1883 herontdekt door de Franse ingenieur Léon Charles Thévenin (1857-1926). (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Thévenin

Zoals bekend, was Helmholtz de grondlegger van de reflexkast. Die eer straalt nu ook min of meer af op Thévenin!

Link to comment
Share on other sites

P.S. Beste Threshold, het gaat hier niet over een "treorama" maar over een "theorama". (Typo?)

Volgens mij gaat het zelfs over een theorema i.p.v. een theorama. Typo? ;)

 

Beste Henrie,

 

Nee, 't was gewoon een domme spello! Dank voor je correctie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...