Jump to content

Ls Kabel


carl
 Share

Recommended Posts

30 minutes ago, Groovy said:

Ik zal langer moeten luisteren om dat te ontdekken:)

Ik heb wel eens gelezen dat een ls kabel met een dikkere koperenkern meer laag geeft.

 

Meer is niet altijd beter. In het geval van dikke koperkabels klinkt het laag inderdaad vetter, maar de tonen zijn minder goed te onderscheiden. Het wordt meer een brei van lage tonen zeg maar. Doordat er minder controle is, zwabbert de luidspreker maar wat heen en weer.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Hans van Liempd said:

Meer is niet altijd beter. In het geval van dikke koperkabels klinkt het laag inderdaad vetter, maar de tonen zijn minder goed te onderscheiden. Het wordt meer een brei van lage tonen zeg maar. Doordat er minder controle is, zwabbert de luidspreker maar wat heen en weer.

Als ik deze gevolgtrekkingen lees krijg ik de indruk dat hoge en lage tonen een soort van Smurfen zijn:

Kunnen jullie door een waterkraan?
Ja, wij kunnen door een waterkraan
En ook door een sleutelgat?
Ja, ook door een sleutelgat
Kunnen jullie ook blokfluit spelen?
Ja, daar kunnen wij ook op spelen
Vinden smurfen dansen fijn?
Ja, maar alleen op dit refrein

Lalalalalala...

Enz.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Heb je wel eens echt dikke luidsprekerkabels geprobeerd. Van die stranded 10 mm2 of zo iets. Moet je eens doen.

Een kennis kwam eens hier met een stel prachtig uitziende luidsprekerkabels. High-endig afgemonteerd met mooie spades. Of ik die eens wou beluisteren. Na twee nummers wist ik, dit zijn dikke kabels. Uiteindelijk kwam het er op neer dat iemand die wel high-end apparatuur verkocht maar niet in kabels geloofde, dit eens gemaakt had om audiofielen te "testen". Deze audiofiel trapte daar niet in. Het bleek dan ook niet meer dan twee stukken dikke liftkabel, maar wel heel mooi afgewerkt

Zo ook de dikke luidsprekerkabels die ik eens van Audiohome mocht lenen. Vet laag zonder controle. of de dikke daarna van Hobo. Daarna ben ik zelf met luidsprekerkabels gaan experimenteren. En kwam dus tot de conclusie dat dikke stranded kabels het geluid versmeren het laag lijkt meer, maar is ook minder doortekend.

Niet te vergelijken met smurfen dus...:huh:

 

Link to comment
Share on other sites

Jazeker Hans,

Ooit lang geleden (zo begin 2000) toen we nog wild waren en wat jongden. 25mm2 met ander spul vergeleken. Tot 0,4mm Shigaraki teflon kabel aan toe Onmiskenbaar een ander karakter maar niet zozeer qua detail in het laag. De Shigaraki klonk juist wat wolliger in het laag. Maar die had ook beduidend meer elektrische weerstand dan de overigen, wat de controle in het laag niet bevorderde. Die 25mm2 klonk beslist niet minder gedetailleerd dan de overige wat we bij de hand hadden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit kabels gezien, samengesteld uit installatiedraad (wat ook achter je stopcontacten zit) voor het laag, PTT-kabel voor het midden en Litz draad voor het hoog. Dit was zo gekozen om zeker te zijn dat alle frequenties tegelijk bij de speakers aankomen. 

Link to comment
Share on other sites

Je kunt er ver in gaan.

Deze kabels heb ooit van een bezoeker gehad die er niets meer mee deed.

Ik dacht toch maar weer eens aansluiten.

Het enige nadeel is dat 1 kabel dwars over de vloer loopt omdat hij te kort is om omgeleid te worden.

2 gelijke lengtes  nu van 4 meter.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Pjotr said:

Jazeker Hans,

Ooit lang geleden (zo begin 2000) toen we nog wild waren en wat jongden. 25mm2 met ander spul vergeleken. Tot 0,4mm Shigaraki teflon kabel aan toe Onmiskenbaar een ander karakter maar niet zozeer qua detail in het laag. De Shigaraki klonk juist wat wolliger in het laag. Maar die had ook beduidend meer elektrische weerstand dan de overigen, wat de controle in het laag niet bevorderde. Die 25mm2 klonk beslist niet minder gedetailleerd dan de overige wat we bij de hand hadden.

Zo zie je maar. Zelf in je eigen set en met je eigen oren beluisteren. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...