Jump to content

Rogers Monitor Zelfbouw Luidsprekers


speaker
 Share

Recommended Posts

Beste zelfbouwers,

 

In een ver verleden heb ik zelf wel eens luidsprekers zelf gebouwd. Ik heb gemerkt dat je met relatief weinig euro (waren toen nog guldens) veel luidspreker (kwalitatief) kunt maken.

Helemaal zelf bouwen werd mij iets te ingrijpend, maar een paar goede gebruikte zelfbouwers aanschaffen heb ik geen moeite mee.

Nu heb ik dus voor een zacht prijsje een paar mooie Rogers Monitor (ik denk versie 5) aangeschaft. Overgenomen van een liefhebber die helaas door gehoor problemen afscheid van zijn speakers heeft genomen.

De luidsprekers waren echter gemodificeerd waardoor er een schel geluid uit kwam, dus eerst alles weer in orginele staat gebracht.

Nu zou ik graag de hoge en superhoge tonen dome tweeters vervangen door ribbon tweeters. Heeft er iemand ervaring met het vervangen van dome tweeters en in het bijzonder bij de Rogers luidsprekers?

Link to comment
Share on other sites

Dat kon wel eens lastig worden om daar een goede match in te maken.

Een ribbon is namelijk veel sneller dan een dome waardoor er problemen kunnen ontstaan in de overgang naar de mid laag unit toe.

Link to comment
Share on other sites

Daar is dan ook niet voor niets een dome tussen de mid en de tweeter geplaatst deze is wat sneller dan een gewone conus.

Maar als ik dat zo zie zou ik als ik de TS was even contact opnemen met Remo.

Link to comment
Share on other sites

Daar is dan ook niet voor niets een dome tussen de mid en de tweeter geplaatst deze is wat sneller dan een gewone conus.

Maar als ik dat zo zie zou ik als ik de TS was even contact opnemen met Remo.

 

Zo'n grote dome zat in de oudere types ook.

 

Ik ken de luidsprekers vrij goed, omdat een audiokennis er vier van heeft. Volgens mij 2x type 6 en 2x type 7.

De 6 heeft een iets kleiner kast en is voorzien van een iets kleiner midbasunit.

In het midden en hoog zijn ze hetzelfde (dacht ik).

 

Overigens vind ik deze speakers behoorlijk goed klinken. Alleen die 50 mm dome's.. dat hoeft van mij echt niet.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

 

Ik heb inderdaad bij remo op de site gezien dat er upgrade set verkrijgbaar zijn voor de rogers. Eergisteren heb ik gemaild voor wat extra informatie over wat dit nu precies inhoud, helaas nog geen reactie dus dat word bellen.

Ik zie op de foto in ieder geval een ribbon supertweeter, ik zou graag de dome inderdaad ook voor een bandtweeter vervangen, wellicht ondervang ik daar het snelheid verschil van de beide systemen ook mee?

Ik heb even zitten googelen en vind dan de NEO serie van Fountek. Ik vraag mij alleen af of de vervanger van de dome laag genoeg gaat in de ribbon variant.

De ribbons kunnen maar tot 1500 a 2000 hertz als je alles eruit perst.

Ik kan helaas nergens gedetaileerde informatie vinden over de rogers, dingen als kantelfrequenties e.d. Zal ik toch ook bij REMO moeten zijn. Is iemand bekend met de mensen van Remo, willen/kunnen ze meedenken in dit soort zaken?

 

word vervolgt ..........

Link to comment
Share on other sites

Heb in mijn eerste zelfbouwproject een set met philips dome midrange gehad, die waren ook niet verkeerd.

Wel ben ik van mening dat bij tweeters de folie systemen mooier klinken, ik heb altijd het idee dat het geluid meer " los " komt.

Blijft natuurlijk persoonlijk maar dat is wel de reden dat ik ook eens een systeem met middenen hoog range ribbon wil testen/ bouwen.

Link to comment
Share on other sites

citaat speaker;

Ik kan helaas nergens gedetaileerde informatie vinden over de rogers, dingen als kantelfrequenties e.d. Zal ik toch ook bij REMO moeten zijn. Is iemand bekend met de mensen van Remo, willen/kunnen ze meedenken in dit soort zaken?

 

Ik ben altijd prima geholpen als ik een probleem had.

Link to comment
Share on other sites

50mm domes zijn prachtig. althans de ad2160sq8. luister er al 26 jaar naar, en blijf erbij.

 

en zijn niks langzamer, of sneller, dan een ribbon :) Alleen iets meer bijgeluiden, maar da's inherent aan de dynamische speaker.

Link to comment
Share on other sites

50mm domes zijn prachtig. althans de ad2160sq8. luister er al 26 jaar naar, en blijf erbij.

 

en zijn niks langzamer, of sneller, dan een ribbon :) Alleen iets meer bijgeluiden, maar da's inherent aan de dynamische speaker.

 

Beste Seed7,

 

Als een middentoner en een (ribbon)tweeter tegelijkertijd bijvoorbeeld 5000 Hz produceren, zal de ribbontweeter bij iedere uitslag naar voren en naar achteren iets v

Link to comment
Share on other sites

Spido, het ging er toch om om de 50mm dome te vervangen door een bandje, niet over het aansluiten van een hoge tonen bandje op de dome, over het zelfde frequentiebereik gefilterd zijn beiden even "snel". Het verschijnsel dat jij beschrijft doet zich in zekere mate ook voor tussen een gewone 25mm dome tweeter en een mid conus.

Link to comment
Share on other sites

Beste Seed 7,

 

Nee, daar ging het niet om.

Nu zou ik graag de hoge en superhoge tonen dome tweeters vervangen door ribbon tweeters.
schreef "Speaker".

Het ziet er dus naar uit, dat hij zowel de 3,7 cm dome voor het hogere middengebied als de 1,9 cm dome voor het hogetonengebied wil vervangen door één ribbon tweeter voor het gehele hogetonenbereik, of door twéé ribbontweeters die hij het werk wil laten doen dat nu door de beide domes wordt gedaan.

Hoe dan ook: er zullen met de ca. 13 cm conus-middentoner vermoedelijk time-alignment problemen ontstaan.

 

rogers7.jpg

 

Uit wat ik las, concludeerde ik dat de unitbezetting van "Speaker"s Rogers monitor hiermee overeenkomt. (type 7.0)

(Chris Rogers heeft er gelukkig geen benul van wat Remo allemaal met zijn ontwerp heeft uitgespookt!)

Link to comment
Share on other sites

Speaker,het aller mooiste hoog is een ionophone ,daar kan geen hoogtoner tegen op <_<

 

Beste Wol,

 

De impulsverwerking (ruis bursts) is prima. Maar de vervorming is groot*.

En als er een hoorn wordt toegepast: kleuring (hoornresonantie / toetergeluid), compressievervorming m.n. bij grote amplitude.

Bovendien worden de problemen met time-alignment nog groter dan bij ribbons of "magnetostaatjes".

 

* http://www.roger-russell.com/ionovac/ionovac.htm

 

ionovaca.jpg

Link to comment
Share on other sites

Beste Seed 7,

 

Nee, daar ging het niet om.

Nu zou ik graag de hoge en superhoge tonen dome tweeters vervangen door ribbon tweeters.
schreef "Speaker".

 

"Speaker" schreef ook "Ik zie op de foto in ieder geval een ribbon supertweeter, ik zou graag de dome inderdaad ook voor een bandtweeter vervangen", door het ook interpreteerde ik het als het inzetten van twee bandjes. (zoals in een ver verleden door het duitse Fisher audio en ACR met de Fostex magnetostaten werd gedaan).

Link to comment
Share on other sites

50mm domes zijn prachtig. althans de ad2160sq8. luister er al 26 jaar naar, en blijf erbij.

 

en zijn niks langzamer, of sneller, dan een ribbon :) Alleen iets meer bijgeluiden, maar da's inherent aan de dynamische speaker.

 

Beste Seed7,

 

Als een middentoner en een (ribbon)tweeter tegelijkertijd bijvoorbeeld 5000 Hz produceren, zal de ribbontweeter bij iedere uitslag naar voren en naar achteren iets v

Link to comment
Share on other sites

(...) Als de ene luidspreker sneller accellereert dan de ander, dan:

1) gaat deze luidspreker " harder", of:

2) geeft deze luidspreker een hogere frequentie weer. (...)

 

Beste Threshold,

 

Het gaat hier niet om frequentie of amplitude, maar alleen om stijgsnelheid: om acceleratiefactor, dus.

 

r = BL / MMD

 

Als twee units met verschillende acceleratiefactoren (stijgsnelheden) dezelfde frequentie weergeven, zal de snelste unit eerder dan de langzaamste unit de uitslag naar voren c.q. naar achteren hebben voltooid.

 

De snelste unit is dus "eerder klaar" met zijn uitslag naar voren c.q. naar achteren, maar zal desondanks niet in een hoger tempo (frequentie) gaan bewegen: hij "wacht" gewoon wat langer op de vólgende opdracht ("naar voren" c.q."naar achteren").

Link to comment
Share on other sites

(...) Als de ene luidspreker sneller accellereert dan de ander, dan:

1) gaat deze luidspreker " harder", of:

2) geeft deze luidspreker een hogere frequentie weer. (...)

 

Beste Threshold,

 

Het gaat hier niet om frequentie of amplitude, maar alleen om stijgsnelheid: om acceleratiefactor, dus.

 

r = BL / MMD

 

Als twee units met verschillende acceleratiefactoren (stijgsnelheden) dezelfde frequentie weergeven, zal de snelste unit eerder dan de langzaamste unit de uitslag naar voren c.q. naar achteren hebben voltooid.

 

De snelste unit is dus "eerder klaar" met zijn uitslag naar voren c.q. naar achteren, maar zal desondanks niet in een hoger tempo (frequentie) gaan bewegen: hij "wacht" gewoon wat langer op de vólgende opdracht ("naar voren" c.q."naar achteren").

 

maar wat als de units gefilterd worden, dan wordt het gedrag toch door de L (spoel) bepaald (wat bij een tweeter nu niet echt van toepassing is).

 

Dat de driver gaat staan wachten op z'n volgende taak is een beetje onzinnige voorstelling van zaken, de driver volgt gewoon het signaal. Als dat niet zo zou zijn zou een snelle driver vervorming toevoegen. Een snelle driver kan bij toenemende frequentie het signaal langer volgen, dus hogere tonen weergeven zonder te gaan na-ijlen (1000Hz wordt 999Hz de langzame driver kan het signaal niet meer volgen). Vergelijk b.v. een conventionele 20 cm driver met een breedbander (zonder whizzers).

Link to comment
Share on other sites

(...) maar wat als de units gefilterd worden, dan wordt het gedrag toch door de L (spoel) bepaald (wat bij een tweeter nu niet echt van toepassing is). (...)

 

Beste Seed7,

 

Je stelt het nu voor alsof het onmogelijk zou zijn dat een conus-middentoner en een ribbontweeter beide een frequentie van bijvoorbeeld 5 kHz weergeven.

Dat kunnen ze echter wèl, en dat dóen zulke units in de praktijk zelfs even luid (op de assen gemeten) als de wisselfrequentie van het systeem 5 kHz is. Beide units zijn dan 3 dB verzwakt t.o.v. het gemiddelde rendement (de 0 dB-lijn), zodat hun samenwerking de akoestische output weer recht maakt.

Maar die samenwerking gaat dus niet ècht goed, door het verschil in stijgsnelheid.

Dit is ook de belangrijkste oorzaak van het veelvuldig mislukken van electrodynamische subwoofer/electrostaat combinaties (tenzij de juiste fasecompensatie / delay wordt toegepast).

 

(...) Een snelle driver kan bij toenemende frequentie het signaal langer volgen, dus hogere tonen weergeven zonder te gaan na-ijlen (1000Hz wordt 999Hz de langzame driver kan het signaal niet meer volgen). (...)

 

1000 Hz wordt 999 Hz? Nee, dàt gebeurt niet!

Wat wèl gebeurt is het volgende: de amplitude voorwaarts c.q. achterwaarts kan door de tragere (conus)unit niet geheel worden afgemaakt, omdat de volgende opdracht al wordt gegeven terwijl de vorige opdracht, door traagheid, nog niet was voltooid.

Onvolledige amplitudes (conus-uitslagen), dus, en daardoor afname van rendement (akoestische output) naarmate de frequentie stijgt.*

Dit verschijnsel staat bekend als "natural roll-off".

 

*Om het nog wat onduidelijker te maken: het centrum van een conus-unit, waar de spreekspoel aan de conus is bevestigd, kan best wel aardig tweeteren. En dus redelijk in de pas blijven met een ribbontweeter, of zo.

Maar de buiten-regionen van de conus, naar de conusrand toe, blijven hierbij achter. Bewegen soms (afhankelijk van de frequentie) zelfs de verkeerde kant op, door buiging ("flexing").

Break-up (deeltrilling) kàn zo zijn voordelen hebben... èn zijn nadelen.

Link to comment
Share on other sites

Je stelt het nu voor alsof het onmogelijk zou zijn dat een conus-middentoner en een ribbontweeter beide een frequentie van bijvoorbeeld 5 kHz weergeven.

 

Dat doe ik nergens Spido, ik zeg alleen dat in een higpass filter geen spoel zit dit die effect heeft op de stijgtijd.

 

1000 Hz wordt 999 Hz? Nee, d

Link to comment
Share on other sites

(...) Je had niet in de gaten dat ik hier chargeerde? Een beetje de draak steek met alle zogenaamde "snelle" speakers die sneller gaan dan het signaal en dan .... wachten?

 

Beste Seed7,

 

Als men een draak wil steken, is een charge - vooral te paard - wellicht de beste strategie.

Maar ik meende echt dat je het meende! :o

"Sneller dan het signaal..." Hoe verz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...