Jump to content

Upgrade Van Dali Naar Sonus Faber


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Ik doe het ff snel zo heren.....

Ondergetekende heeft met veel plezier 4 jaren geluisterd naar een set welke o.a. bestond uit een versterker Dussun V6I en Dali Helicon 400.

Toen ik 1 jaar gelden besmet werd met het upgradevirus en de kans zich voordeed om zeer goedkoop een splinternieuwe Marantz PM11S2 aan te schaffen, was ik verkocht.

Aangezien ik ook wel een zwak voor dit model had en een blind vertrouwen had op een goede afloop, is deze dan ik zonder luistersessie vooraf aangeschaft.

 

Mijn oude versterker Dussun V6I

 

2cctnpl.jpg

 

Mijn oude LS Dali Helicon 400

vzao84.jpg

 

Ondanks de klasse van de vorige Dussun, bleek de nieuwe Marantz er toch nog een schepje bovenop te doen. Het stereobeeld werd nog wat ruimer en losser van de speaker neergezet en was er ook sprake van nog meer resolutie. Echter bij vele opnames bleek de combinatie Marantz & de Dali,s niet zo bijster goed uit te pakken :(

Vele CD,s klinken wat schel, het hoog had vele harde kantjes en was te vaak aan de felle kant.

Dit laatste liet zich maar moeilijk verhelpen met de toonregeling op de Marantz.

Kortom per saldo was het luistergenoegen zodanig gekelderd dat maatregelen niet uit konden blijven.

Nu kwam ik voor de vraag te staan, een andere versterker of andere luidsprekers?

Met nog steeds een zwak voor de Marantz en ook dat ik deze nog maar 1 jaar had en het idee echt eens iets anders te willen, heb ik besloten dat de Dali,s het veld moesten ruimen.

Verder had ik ook het gevoel deze Dali,s makkelijker tegen een redelijke prijs te kunnen verkopen.

 

(ik heb ze toen nieuw voor 2.800 euro p/pr. aangeschaft - adviesprijs toen was 5.200 euro)

 

Mijn nieuwe speakers moesten:

- nieuw zijn en < 6.000 euro (liefst een stuk minder)

- een staander

- makkelijk te plaatsen (om akoestieke problemen uit de weg te gaan)

- een zeer hoge WAF-factor (net zoals de Dali,s)

- niet veel breder en hoger als de Dali,s

- een wat warmer middengebied en minder fel/crispy in het hoog**.

- bij voorkeur bij een dealer redelijk in mijn buurt

 

De wens naar een warmer middengebied en minder fel/crispy in het hoog, komt wellicht ook omdat met het verstrijken van de jaren mijn smaak meer richting wat rustiger muziek en klassiek is verschoven en met name bij klassieke muziek, vond ik de Dali,s niet erg overtuigend.

 

Uiteindelijk kwam ik uit op Sonus Faber Liuto Black

 

(model 2011 met verbeterde/verbrede voeten/spikes aan de voorzijde)

 

Liuto,s_front_drivers

miywzk.jpg

 

Mijn aandacht ging aanvankelijk ook nog ff uit naar Monitor Audio PL200, Usher Mini Dancer 2 en Focal Electra 1028BEII maar zijn n.a.v. bovenstaande criteria snel weer uit mijn hoofd gezet.

 

Nu heb ik een dealer in de buurt, die de service verleent, om demo-exemplaren voor een periode uit te lenen, hier af te leveren en op te stellen en vervolgens weer op te halen, echter ik houd wel van een gokje en heb de Liuto,s blind besteld :o en hiervoor in de plaats een redelijke korting bedongen.

Helemaal onvoorbereid was ik niet, ik heb diverse testen gelezen, allerlei gebruikerservaringen van het internet geplukt.

Verder heb ik in het verleden wel meerdere Sonus Fabers gehoord, zoals Cremona,s en deze hadden toen een goede indruk op me achtergelaten.

 

Met deze combinatie/set is geluisterd

 

Marantz PM11S2 & SA15S2

 

2efud0z.jpg

 

De Marantz PM11S2 had de Sonus Fabers voldoende onder controle !

 

Meer foto,s van de set, opstelling en luisteruimte

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97022.msg1630080#msg1630080

 

Nu heb ik een match/synergie waar ik zeer blij mee bent ;D

Het vreemde is, dat nu behalve meer warmte in het middengebied en een milder hoog, desondanks de resolutie over de volle bandbreedte toch weer is toegenomen (hier had ik best wel wat concessies voor over gehad).

Bij die opnames welke mijn vorige combinatie nog "irretaties" opleverden, worden deze nu in de huidige setting gewoon goed weergeven.

Ook komt bij de Sonus Faber, het geluid veel beter los van de speakers en klinkt alles toch veel ruimtelijk.

Dit is met name bij de CD "Misa Criolla" van Mercedes Sosa goed waar te nemen.

Deze opgevoerde mis met veel zang/koorwerk baadt in een ambiance van luchten ruimte en als dit

niet goed wordt overgedragen door je set omdat het stereobeeld te veel aan/om de speakers blijft plakken,

klinkt deze weergave als verloren. Ook de imponerende, indringende donker gekleurde stem van Mercedes Sosa

dient goed los te komen van de speakers en niet undercooled gepresenteerd te worden anders gaat een

groot deel van de charme in deze opname verloren.

Zoals deze Sonus Faber Misa Criolla weergeeft is gewoon fabuleus en zo heb ik dit nimmer op mijn Dali,s mogen ervaren :inlove:

 

Misa Criolla

2q9cnt4.jpg

 

Ook lijkt het wel of de woofer in de Sonus behoorlijk snel is. Ik hoor nu details in de bas (slam/vellen van drumstellen)

wat werkelijk ongekend is. De diepgang was op de Dali,s een fractie beter (Dali,s -3Db/31,5Hz. & Sonus Faber -3bB/40Hz.)

Op de cd Pulse/Pink Floyd, nummer Sorrow is een zeer diepe synthbass aanwezig, die op de Dali,s beter hoorbaar en voelbaar was.

Gezien de meeste CD,s niet veel informatie <40Hz bevatten, is met dit nadeeltje goed te leven.

Toch klinkt de Sonus in zijn algemeenheid wat minder slank als de Sonus.

De Sonus is wat warmer en voller van klank maar beschikt desondanks ook over een zeer helder hoog, wat echter minder kantig/puntig is t.o.v. de Dali,s.

Wie denkt dat deze Sonus Faber alleen maar rustige muziek/klassiek goed kan weergeven komt bedrogen uit,

ook CD,s van ZZ-top e.d worden uitstekend vertolkt en ook hoge geluidniveaus leveren totaal geen problemen op.

 

Liuto,s_achterzijde

2gwudmw.jpg

 

Mijn conclusie is dat ik diverse luidsprekers heb gehoord in het verleden en ik deze Liuto,s ver boven hun prijsklasse vindt uitspelen.

Echt een aanrader om op je short list te zetten

 

Deze review is maar zo subjectief als het zijn kan en meer op smaak/eigen referentiekaders gestoeid dan op pure Hifi-kennis.

 

SPECS SF LIUTO

ADVIESPRIJS: 3.950 eurp p/paar

SYSTEM: 3 way floorstanding vented box loudspeaker.

TWEETER: 25 mm high definition precoated fabric dome driver soft polymer.

MIDRANGE: 150 mm cone driver. thermo-mouldered polypropylene

WOOFER: 220 mm lightweight Aluminum/Magnesium

CROSS-OVER: Second order design, cross-over points 350 Hz 3.000 Hz.

FREQUENCY RESPONSE:

40 Hz 25.000 Hz, tuning ports included.

SENSITIVITY: 89 dB SPL (2.83 V/1m).

NOMINAL IMPEDANCE: 8 ohm.

POWER HANDLING: 40W 250W, without clipping.

DIMENSIONS & WEIGHT: 1031 x 236 x 413 mm (HxWxD) / 62 kg net weight

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo Vanzomereng,

 

Goede keus, Ik ben al jaren fan van Sonus Faber en vind ze erg goed, erg goede live beleving, speciaal de stemmen zijn super, en ze vervelen mij nooit!

Ik heb voor de auditors gekozen maar heb lang getwijfelt over de Liuto,s mooi spul.

 

Veel luister plezier.

gr Fred

 

Thanks,

 

De auditors heb ik ook eens gehoord bij een luisterbezoek en de "Auditors M"

zou een alternatief voor mij zijn geweest als ik de ruimte niet had.

En op de orginele stands zijn het Monitoren met de grootste WAF-Factor

Link to comment
Share on other sites

Hartelijk gefeliciteerd met de speakers en het totale resultaat.

 

Ik hoop alleen dat je tevreden blijft met Marantz. Alles wat ik van Marantz heb gehad of bij anderen heb gezien was binnen twee jaar kapot. Verwacht van Marantz vervolgens geen service of coulance. "Sorry meneer, net twee maandjes buiten de garantie. Dat is dan vijfhonderd euro a.u.b.." Mijn conclusie is dus dat de verwachte levensduur van een Marantz product tenminste één jaar is.

Link to comment
Share on other sites

Hartelijk gefeliciteerd met de speakers en het totale resultaat.

 

Ik hoop alleen dat je tevreden blijft met Marantz. Alles wat ik van Marantz heb gehad of bij anderen heb gezien was binnen twee jaar kapot. Verwacht van Marantz vervolgens geen service of coulance. "Sorry meneer, net twee maandjes buiten de garantie. Dat is dan vijfhonderd euro a.u.b.." Mijn conclusie is dus dat de verwachte levensduur van een Marantz product tenminste

Link to comment
Share on other sites

Hartelijk gefeliciteerd met de speakers en het totale resultaat.

 

Ik hoop alleen dat je tevreden blijft met Marantz. Alles wat ik van Marantz heb gehad of bij anderen heb gezien was binnen twee jaar kapot.

 

Ik heb anders goede ervaringen met Marantz cd-spelers, mijn CD 85 doet het nog perfekt, en de CD 80 die ik ooit had ook. En dat zijn toch al echt ouwe beestjes. (Uit de tijd dat ze nog kwaliteitsspul maakten :rolleyes: )

 

 

Verwacht van Marantz vervolgens geen service of coulance. "Sorry meneer, net twee maandjes buiten de garantie. Dat is dan vijfhonderd euro a.u.b.." Mijn conclusie is dus dat de verwachte levensduur van een Marantz product tenminste
Link to comment
Share on other sites

Hartelijk gefeliciteerd met de speakers en het totale resultaat.

 

Ik hoop alleen dat je tevreden blijft met Marantz. Alles wat ik van Marantz heb gehad of bij anderen heb gezien was binnen twee jaar kapot.

 

Ik heb anders goede ervaringen met Marantz cd-spelers, mijn CD 85 doet het nog perfekt, en de CD 80 die ik ooit had ook. En dat zijn toch al echt ouwe beestjes. (Uit de tijd dat ze nog kwaliteitsspul maakten :rolleyes: )

 

 

Verwacht van Marantz vervolgens geen service of coulance. "Sorry meneer, net twee maandjes buiten de garantie. Dat is dan vijfhonderd euro a.u.b.." Mijn conclusie is dus dat de verwachte levensduur van een Marantz product tenminste
Link to comment
Share on other sites

Beetje off-topic

Eigenlijk zegt een garantietermijn niets als een apparaat na de garantietermijn stuk gaat. Een rechter beoordeelt de te verwachte levensduur van een apparaat. Je mag ervan uitgaan dat een versterker het langer dan 1 jaar goed doet. De leverancier is dus verplicht (voor zijn rekening) het apparaat te repareren zonder kosten voor de eigenaar als er na 14 maanden problemen ontstaan.

Het verschuilen achter de formele termijn is dus onterecht.

 

Dus jij gaat met een defecte Marantz onder je arm naar de rechtbank..?

Link to comment
Share on other sites

Beetje off-topic

Eigenlijk zegt een garantietermijn niets als een apparaat na de garantietermijn stuk gaat. Een rechter beoordeelt de te verwachte levensduur van een apparaat. Je mag ervan uitgaan dat een versterker het langer dan 1 jaar goed doet. De leverancier is dus verplicht (voor zijn rekening) het apparaat te repareren zonder kosten voor de eigenaar als er na 14 maanden problemen ontstaan.

Het verschuilen achter de formele termijn is dus onterecht.

 

Dus jij gaat met een defecte Marantz onder je arm naar de rechtbank..?

Neen, Ik heb geen Marantz...

Link to comment
Share on other sites

Ik heb anders goede ervaringen met Marantz cd-spelers, mijn CD 85 doet het nog perfekt, en de CD 80 die ik ooit had ook. En dat zijn toch al echt ouwe beestjes. (Uit de tijd dat ze nog kwaliteitsspul maakten :rolleyes: )

 

Mijn Sc-80 en Sm-80 zijn helaas niet ouder geworden dan 7 jaar.

vind ik wel een korte levens duur voor dergelijke apparatuur.

Heb ze toen verkocht aan iemand die er nog wel wat in zag die heeft ze laten repareren maar hij had beter een nieuwe versterker kunnen kopen was die minder kwijt geweest.

Kort om niet echt kwaliteidspul dus.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Dus jij gaat met een defecte Marantz onder je arm naar de rechtbank..?

 

een briefje van je advocaat / rechtsbijstand verzekering is meestal voldoende om een onwillige leverancier / importeur weer in het gareel te krijgen.

Of gaan dreigen dat je Kassa (de Belbus), of Tros Radar of zo op ze afstuurt. En wellicht wil de hier vaak verguisde Consumenten Bond je ook wel helpen. Moet je wel lid zijn waarschijnlijk, maar ja, een advocaat of rechtsbijstandverzekering is ook niet gratis...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...