Jump to content

De Set Van Een Snelheidsduivel


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Thuis klinkt de set ongewoon gewoon, maar het blijft leuk om bij anderen te gaan luisteren. Velothrux is in zijn sas met zijn nieuwe Usher speakers, vemeldde zelfs het teniet doen van het upgrade-virus.

Nou, daar wilde ik het mijne van weten. Afspraak gemaakt en vandaag tussen de buien door vanaf H'sum naar Blaricum gefietst, waar Velothrux met vrouw en twee kleintjes resideert, op een steenworp afstand van Sander (KT88). Zoals meestal lukt het me prima om de plek te vinden, maar in een nieuwbouwwijk raak ik steevast het laatste spoor bijster, en na wat vruchteloze omtrekkende bewegingen was ik maar w

Link to comment
Share on other sites

Ook geen duidelijke sweetspot te bekennen gelukkig.

 

Inderdaad een mooie review, alleen met bovenstaand zinnetje ben ik het niet eens. Mijn mening is n.l. dat focusering en een sweetspot onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn. Maw. een ruimtelijk plaatje wat door de hele kamer hetzelfde klinkt is m.i. niks meer dan een wazig stereobeeld. Dit ontstaat meestal doordat het geluid door reflecties versmeert.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ook geen duidelijke sweetspot te bekennen gelukkig.

 

Inderdaad een mooie review, alleen met bovenstaand zinnetje ben ik het niet eens. Mijn mening is n.l. dat focusering en een sweetspot onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn. Maw. een ruimtelijk plaatje wat door de hele kamer hetzelfde klinkt is m.i. niks meer dan een wazig stereobeeld. Dit ontstaat meestal doordat het geluid door reflecties versmeert.

 

:)

Enerzijds, anderzijds, Hans.

Als ik beneden bij de televisie luister helpt het tv-beeld bij de plaatsing van het stereogeluid, maar het blijft diffuus, en inderdaad is er nauwelijks sprake van een sweetspot, wat heel fijn is daar.

Bij mij op de kamer heb ik daarentegen een voortreffelijke plaatsing, zowel in de breedte en diepte, als in de hoogte. Afhankelijk wel van de opname natuurlijk. Maar een sweetspot is hier ver te zoeken. Okee, de luisterstoel staat in het midden tussen de speakers, maar het beeld verandert niet veel bij verplaatsen. Bij een muziekuitvoering heb je toch ook geen sweetspot?

 

Dit kun je (jij ook) bereiken:

"De plaatsafbeelding van de geluidsbronnen wordt nauwelijks be

Link to comment
Share on other sites

@Marc

Snelheidsduivel? Hoe snel denk je dat ik op dit gebakje ga? :lol:

MSS.JPG

De Thruxton is wel snel, maar je hebt gezien dat die voorlopig nog nergens naartoe gaat.

 

 

@Hans

Je kan wel degelijk een scherp stereobeeld hebben, zonder dat je een hele enge sweetspot hebt. Natuurlijk moet je bij mij ook in het midden zitten om een optimaal beeld te hebben, maar het luistert niet zo vreselijk nauw. Reflecties heb je altijd, maar ik stel mijn speakers zo op dat ze zoveel mogelijk beperkt zijn. Marc heeft kunnen zien, dat de speakers daarom op een niet zo voor de hand liggende plaats staan.

Link to comment
Share on other sites

Mijn opmerking oer de sweetspot brengt nogal wat beweging...

 

@ Marc,

Naar twee luidsprekers luisteren is heel iets anders dan naar een groep muzikanten. Van welke richting je die ook beluisterd, De instrumenten blijven op dezelfde plaats.

Anders met een geprojecteerd stereobeeld door twee luidsprekers. Dan MOET je n.l. in het midden zitten om een goed stereobeeld te krijgen. De afstand van je oor tot de speakers wijzigt anders nou eenmaal. Hierdoor verandert de geluidsterkte

Link to comment
Share on other sites

Mijn opmerking oer de sweetspot brengt nogal wat beweging...

 

@ Marc,

Naar twee luidsprekers luisteren is heel iets anders dan naar een groep muzikanten. Van welke richting je die ook beluisterd, De instrumenten blijven op dezelfde plaats.

Anders met een geprojecteerd stereobeeld door twee luidsprekers. Dan MOET je n.l. in het midden zitten om een goed stereobeeld te krijgen. De afstand van je oor tot de speakers wijzigt anders nou eenmaal. Hierdoor verandert de geluidsterkte

Link to comment
Share on other sites

Mijn opmerking over de sweetspot brengt nogal wat beweging...

 

@ Marc,

Naar twee luidsprekers luisteren is heel iets anders dan naar een groep muzikanten. Van welke richting je die ook beluisterd, De instrumenten blijven op dezelfde plaats.

Anders met een geprojecteerd stereobeeld door twee luidsprekers. Dan MOET je n.l. in het midden zitten om een goed stereobeeld te krijgen. De afstand van je oor tot de speakers wijzigt anders nou eenmaal. Hierdoor verandert de geluidsterkte

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...