Jump to content

Hansko'S Pronkstukken


Sodejuu
 Share

Recommended Posts

M'n vakantie is ten einde en ik ben eindelijk "klaar" met het opruimen van de bovenverdieping.. Eigenlijk was dat gepland voor de eerste week van de vakantie, maar door andere werkzaamheden en ook de voorbereiding van de Phonotrappenvergelijk-HEAR Meeting, was dat erbij ingeschoten. Tijdens die meeting nodigde zowel Tom (johnhifi) als ook Hansko me uit voor een luistersessie bij hun thuis. Het verslag van de sessie bij Tom is helemaal doorgespit, herkauwd en is voor sommigen nog steeds een doorn in het oor ;)

 

Afgelopen dinsdag was het dus mijn beurt om naar Hansko te gaan. Ik ben al een paar keren wezen luisteren, maar de nieuwe eindtrappen, gebouwd door Tube Elysium, had ik nog niet eerder mogen aanhoren. Hans heeft ze toch al een tijdje, dus ik wist zeker dat ze ingespeeld zouden zijn.

Aangekomen op de plaats van bestemming werd er eerst nog even bijgepraat onder het genot van een kop koffie met koek. Natuurlijk kwam de HEAR meeting weer aan bod en resumeren was onze conclusie dat we er allemaal toch niet te zwaar aan moeten tillen. Ik zie zo'n meeting ook eerder als een sociaal gebeuren dan een happening die feiten moet opleveren. Intussen had Hans de versterkers al op de "voorgloeistand" gezet, zoals dat hoort bij een degelijke diesel.

 

Het was tijd om eindelijk te gaan genieten van muziek. Hans heeft een aparte luisterruimte die niet echt groot te noemen is. De ruimte is redelijk vierkant en tegen de wanden hangen een rekken voor (links) klassieke cd's, (rechts) jazz cd's en al het vinyl dat Hans luistert. Zijn voorkeur gaat uit naar kamerorkesten en jazzttrios, maar ook het zware werk van Wagner en nog een aantal staat in die kasten. Verder hangen er rondom een aantal diffusers.

De set staat prominent voor de luisterplek. Onder in het rek staat een gemodificeerde Astin Trew AT3500 Plus cd-speler. Daarboven staat een Tube Elysium Apollon voorversterker. Op het volgende schap staat de Array Obsydian phono en op het topshelf staat een Transrotor Fatbob S, met Transotor (SME) arm en een Jan Allaerts MC1 Boron erin. Naast het rek staan de mono eindversterkers van het type l'Apotheose 845, een 70W SE straalkachel die erg mooi gebouwd is. Aan de buitenkant van deze opstelling staan de luidsprekers. Hans heeft deze al jaren en ik geloof niet dat hij ze ooit weg zal doen. Het zijn een stel eerste generatie JMR Offrande, die blijkbaar beter zijn dan de latere generaties. De Offrande is een compacte transmissielijn monitor en is meer dan groot genoeg voor de ruimte. Ik ben sowieso niet echt een liefhebber van grote(re) speakers. Meestal bevallen de kleintjes mij beter. Goed ontworpen en gebouwd, kunenn die in een woonkamer of luisterruimte vaak meer dan de grote jongens.

 

Hoe klinkt het bij Hans? Als eerste ging Keith Jarret at the Buenote in de speler. Je krijgt duidelijk te horen in wleke ruimte de opname is gemaakt. De set zet een mooit en groot beeld neer, dat echter (gelukkig maar) mooi binnen de speakers blijft staan. De piano klinkt echt prima en na een tijdje begint Hans zich een beetje te storen aan het gehum van Keith. Ik heb daar zelf weinig moeite mee. Vervolgens verdwijn Tenderly van Paulien van Schaik en Hein van der Geyn in de speler. De stem staat als een huis en voelt levensecht. Het laag komt erg indrukwekkend bij je aan. Vervolgens een stukje symfonieorkest, Allegro non troppo uit de 8ste symfonie van Shostakovitch. Vaak gaat een groot orkest niet echt goed op een audioset en blijft het "plakken" aan de speakers, maar hier komt het toch echt helemaal los van de speakers. Je kunt prima volgen waar welke sectie van het orkest zit. Erg goed dus.

Vervolgens werd Hollo Cole in de cd-speler gedaan. Deze cd is iets te hard opgenomen/afgemixt en klinkt enigszins overstuurd als je een echt analytische set hebt. Bij Hans klonk het wel hard, maar zeker niet storend. De set had het in een ijzeren greep. Niks mis met de cd-spelerweergave dus.

 

Inmiddels was het etenstijd en onder het genot van een paar broodjes en koffie werd het beluisterde nog eens doorgenomen. Toen de broodmand leeg was, ging de luistersessie verder. Nu werd de platenspeler "aan de tand gevoeld". De volgende werken werden opgelegd:

- Yesterday's, Keith Jarrett trio

- Koln Concert, Keith Jarrett solo

- Bach, cello sonates, Janos Starker

- Bach Viool sonates, Arthur Grumiaux

- Strijkkwartet Ravel, Quartetto Italiano

- Blue Mitchel (45 toeren)

- Miles Davis (45 toeren) Steaming with the Miles Davis Quintet

- Shelly Manne at the Black Hawk (live opname uit 1960)

- Kings Of Leon, Only By The Night

- Mel Torm

Link to comment
Share on other sites

Aparte versterker b.v. een Ucd voor het laag, daar zou dat "aanwezige" laag weleens van op kunnen knappen. Dat is tenminste mijn ervaring met buizen op het laag van een transmissionline krijg je mijns insziens altijd een, ik noem het maar verdikking, in de laagweergave.

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag :)

 

Aparte versterker b.v. een Ucd voor het laag, daar zou dat "aanwezige" laag weleens van op kunnen knappen. Dat is tenminste mijn ervaring met buizen op het laag van een transmissionline krijg je mijns insziens altijd een, ik noem het maar verdikking, in de laagweergave.

Zou kunnen. De JMR Offrandes hebben een erg strak diep doorlopend laag maar ook wel een tikkeltje dun laag. Met een UcD gaat dat nog strakker worden en de vraag is dan of je dat dan nog prettig vindt. Heb het niet gehoord bij Hansko maar een goede buizen amp kan het nou juist net dat tikje geven om het goed in balans te krijgen.

 

Zelf vind ik JMR Offrande erg mooi en harmonieus tekenen. Enige waarom ze niet mijn ding zijn is de wel erg beperkte en kritische sweetspot.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Dit was inderdaad weer een erg leuke luisterdag. Erg bedankt Roger voor je uitgebreide recensie. Met de aanschaf van de Tube Elysium L'Apotheoses is de gehele set op het gewenste niveau gekomen. Open, dynamisch en lekker vloeiend. Plastisch is ook een door mij gebruikte term.

 

De Offrandes hebben best wat vermogen nodig om ze lekker aan het spelen te krijgen. Het laag is zeker aanwezig, maar blijft strak en onder controle. Ik draai over het algemeen Jazz en kamermuziek en dat lekker aanwezige laag (grommende cello en lekker plokkende bas) vind ik lekker klinken. Ik overweeg dan ook zeker niet om een tweede eind versterker aan te schaffen voor het laag. Of de sweet spot van de Offrande erg kritisch is (volgens Pjotr) kan ik moeilijk beoordelen. in een kleine luisterruimte (3,5 bij 4) is er maar een plek om goed te luisteren. Vroeger stonden ze in de huiskamer en toen is me het niet opgevallen.

 

Wat nog niet door Roger is gemeld is het feit dat er ook nog een klein probleem is opgelost. Ik had soms last van radio inspraak. Uit de rechter speaker klonk soms duidelijk hoorbaar een radiozender. Dat werd erger door het gebruik van een tweetal sets niet afgeschermde interlinks. Aan Roger dit probleem gemaild en hij bracht twee ferrietkralen mee. Dit had Hans van Liempd ook al gesuggereerd. Die zijn aangebracht aan het begin en eind van de phono interlink en de radio inspraak was direct weg. Heb er tot nu toe geen last meer van gehad.

Prima deze hulp van mede hearders. :D

Link to comment
Share on other sites

Boeiend verslag. Leuk ook dat je de Array phonopre nu beter vindt klinken in het laag. zo blijkt dus maar weer dat het om de match (voor mij dan) gaat tussen apparaten.

Bij hansko heb ik de Array phono ook altijd het mooist gevonden. kennelijk gaat de Array phono beter met een buis VV dan met een solid state VV. (ook dat is mijn bevinding en bevestiging)

 

@ hansko,

Binnenkort maar eens de agenda's tegenover elkaar leggen.

Link to comment
Share on other sites

Of de sweet spot van de Offrande erg kritisch is (volgens Pjotr) kan ik moeilijk beoordelen. in een kleine luisterruimte (3,5 bij 4) is er maar een plek om goed te luisteren. Vroeger stonden ze in de huiskamer en toen is me het niet opgevallen.

Ik heb ze een jaar of zes, zeven geleden gehoord denk ik en dat waren volgens mij dus ook wel een van de eerste uitvoeringen. Dat was in een kamer van ca 4m x 7m en stonden ze over de lengte van de kamer. Luister afstand was ca 3m - 4m. Heel anders dan bij jou denk ik. Wat mij toen opviel was dat als ik mijn hoofd een halve meter vanuit het centrum heen en weer bewoog het geluid direct aan een van de speakers ging kleven en het stereobeeld zoek raakte.

 

In een dedicated luister opstelling hoeft zoiets niet een bezwaar te zijn.

 

Verder kwa karakter en balans top, dat zeker. En geschikt voor alle soorten muziek, van klein ensemble, pop tot groot werk. En voor jazz idd helemaal fijne speakers.

Link to comment
Share on other sites

Of de sweet spot van de Offrande erg kritisch is (volgens Pjotr) kan ik moeilijk beoordelen. in een kleine luisterruimte (3,5 bij 4) is er maar een plek om goed te luisteren. Vroeger stonden ze in de huiskamer en toen is me het niet opgevallen.

Ik heb ze een jaar of zes, zeven geleden gehoord denk ik en dat waren volgens mij dus ook wel een van de eerste uitvoeringen. Dat was in een kamer van ca 4m x 7m en stonden ze over de lengte van de kamer. Luister afstand was ca 3m - 4m. Heel anders dan bij jou denk ik. Wat mij toen opviel was dat als ik mijn hoofd een halve meter vanuit het centrum heen en weer bewoog het geluid direct aan een van de speakers ging kleven en het stereobeeld zoek raakte.

Pjotr, dat hoeft toch niet speciaal aan de luidsprekers te liggen? Zulke opmerkingen heb ik ook horen maken over versterkers, bronnen, kabels en wat al niet. Of de ruimte zelfs...

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag..

 

Ik vind dat het laag tegenwoordig aanmerkelijk minder aanwezig is, dan met de Hawk hybrideversterkers. De grote basstraps hebben daar overigens ook behoorlijk wat verbetering gebracht.

 

Ik vind op dit moment het laag dus mooi in balans.

 

Die warmte is ook erg herkenbaar, vroeger zat dat in het geluid, tegenwoordig in de lucht... ;)

 

Mooi ook dat het "radioprobleem" opgelost is.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Boeiend verslag. Leuk ook dat je de Array phonopre nu beter vindt klinken in het laag. zo blijkt dus maar weer dat het om de match (voor mij dan) gaat tussen apparaten.

Bij hansko heb ik de Array phono ook altijd het mooist gevonden. kennelijk gaat de Array phono beter met een buis VV dan met een solid state VV. (ook dat is mijn bevinding en bevestiging)

 

@ hansko,

Binnenkort maar eens de agenda's tegenover elkaar leggen.

Gaan we doen Onno. Zal je een PM sturen.

Je neemt dan je nieuwe phono mee? Leuk om te vergelijken. Moet wel ingesteld kunnen worden op 100 Ohm en 60dB. Althans dat zijn met de Array de optimale waarden voor de JA.

Link to comment
Share on other sites

 

Bij hansko heb ik de Array phono ook altijd het mooist gevonden. kennelijk gaat de Array phono beter met een buis VV dan met een solid state VV. (ook dat is mijn bevinding en bevestiging)

 

 

 

Dat zou toch niks uit moeten maken. Afgelopen donderdag hebben we bij de audioclub een vergelijk gehad tussen buizen- (Cayin) en transitorversterkers (Array). Er waren duidelijk twee kampen. De ene helft vond de buizenversterkers mooier, de andere helft, de transistors. Ik zelf vond sommige muziek er met de buizenversters er beter uit komen, andere met de transistors. Maar puur technisch gezien, hadden de transistors de boel beter onder bedwang (vlg mij). Maar sommige muziek werd daar een beetje kaal van.

 

Daarom is het belangrijk om te realiseren, dat muziek die op je set thuis prachtig klinkt, op een andere set wel eens minder zou kunnen klinken. De match zit n.l. niet alleen tussen apparaten, je mag de opname er echt niet buiten laten.

 

Daarom is vergelijken met een paar stukjes muziek altijd lastig. Het GEMIDDELDE moet goed klinken, niet

Link to comment
Share on other sites

Die warmte is ook erg herkenbaar, vroeger zat dat in het geluid, tegenwoordig in de lucht... ;)

Beetje afzien kan geen kwaad. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden en wie mooi wil luisteren (bij mij) gaat vanzelf naar frisse lucht happen. Het heeft een voordeel: in de winter kan de radiator uit.

 

Ik vond trouwens met de Hawk versterkers het laag niet prominenter klinken. Het teveel aan laag was er voordat de bastraps er waren. Met de Tube Elysium versterkers is de dynamiek toegenomen, meer drive. Alles wordt wat meer aangezet (plastischer?) en daardoor komt het laag ook wat meer naar voren.

 

Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Vandaag bij een kamermuziek concert geweest en ik moet zeggen dat ik de weergave van mijn set zeer acceptabel vind in vergelijk met dat concert. Na een concert in het concertgebouw met een groot symfonie orkest moet ik altijd erg wennen aan mijn eigen set. Verschil is dan veel groter.

Link to comment
Share on other sites

Van de titel Hansko's Pronkstukken, daar krijg ik het warm van. Niets doet vermoeden dat het over monoblokken gaat ! :D :D

Het is mij een grote eer dat jij het warm krijgt van mijn pronkstukken. Ik pronk er trouwens niet mee hoor, ik luister er alleen maar naar.

Link to comment
Share on other sites

Jawel Stef, we hebben "Use Somebody" gedraaid (niet het beste nummer op het album, maar wel het bekendste). Stem staat er perfect op. Het laag is ietsie traag, maar ik heb dat thuis niet zo ervaren.

 

Dus wel een goed opgenomen album, heb em ook hoor.

Zoals je weet Roger, ben ik slecht in het bepalen wat goed geperst is of niet ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gisteravond op verzoek van Hansko m'n dB meter en Ultracurve met wat sinussen en roze ruizen naar hem gesjouwd en wat gemeten.

 

Hij heeft n.l. het vloerkleed er uit gehaald en de speakers ongeveer 10 cm naar voor gezet en iets meer ingedraaid.

Het laatste hebben we terug gezet omdat het stereobeeld daarmee toch wel erg links rechts midden werd.

 

Bij het mete viel op dat er nu een prachtig mooie frequentiekarakteristiek gemeten wordt, behalve een piekje van ca 10 dB rond de 140 Hz.

Het valt me op dat er juist in het laag een heel rustig verloop is met nauwelijks uitschieters.

Kennelijk doen die basstraps toch goed werk.

 

Natuurlijk hebben we ook nog wat muziek gedraaid. Wat me vooral op viel was, dat het opnamekarakter zo duidelijk doorgegeven wordt.

M.a.w. is het beroerd opgenomen, dan klinkt het ook beroerd, maar wanneer het heel mooi is opgenomen, klinkt het ook heel mooi.

 

Zo moet dat volgens mij.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

[...]

M.a.w. is het beroerd opgenomen, dan klinkt het ook beroerd, maar wanneer het heel mooi is opgenomen, klinkt het ook heel mooi.

 

Zo moet dat volgens mij.

 

:)

Maar er staat natuurlijk niet op de hoes: "Beroerd opgenomen". Dus kom je daar pas achter bij beluisteren. En niet elke set zet een "beroerd opgenomen" stukje muziek even "beroerd" neer. M.i. gaat het erom alles uit een opname persen wat erin zit, en dan kan wat op andere sets beroerd klinkt toch nog heel aanvaardbaar zijn op een set die dat (beter) doet.

 

M :ph34r: rc

PS ik heb mijn avatar maar even aangepast om wat meer rust in het plaatje te krijgen. Vreselijk, wat een gekrioel.

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond op verzoek van Hansko m'n dB meter en Ultracurve met wat sinussen en roze ruizen naar hem gesjouwd en wat gemeten.

 

Hij heeft n.l. het vloerkleed er uit gehaald en de speakers ongeveer 10 cm naar voor gezet en iets meer ingedraaid.

Het laatste hebben we terug gezet omdat het stereobeeld daarmee toch wel erg links rechts midden werd.

 

Bij het mete viel op dat er nu een prachtig mooie frequentiekarakteristiek gemeten wordt, behalve een piekje van ca 10 dB rond de 140 Hz.

Het valt me op dat er juist in het laag een heel rustig verloop is met nauwelijks uitschieters.

Kennelijk doen die basstraps toch goed werk.

 

Natuurlijk hebben we ook nog wat muziek gedraaid. Wat me vooral op viel was, dat het opnamekarakter zo duidelijk doorgegeven wordt.

M.a.w. is het beroerd opgenomen, dan klinkt het ook beroerd, maar wanneer het heel mooi is opgenomen, klinkt het ook heel mooi.

 

Zo moet dat volgens mij.

 

:)

Nogmaals bedankt Hans voor het meetwerk. De metingen die door Toine zijn gedaan waren met vloerkleed en door de verplaatsing van de speakers en het weghalen van het kleed was ik benieuwd of dat invloed zou hebben op de frequentiekarakteristiek. Gehoormatig klonk het laag trouwens OK en het is altijd leuk als een meting dan aantoont dat het dus klopt.

Speakers trouwens weer teruggezet naar de oorspronkelijke plek. Dat geeft toch het mooiste stereobeeld. Het vloerkleed komt niet meer terug.

 

Misschien dat het piekje bij 140Hz door het terugplaatsen van de speakers nu ook weer weg is. Zat er bij de meting van Toine ook niet.

 

Trouwens Hans: Heb je last van je handen gekregen van al dat sjouwen met die speakers?

Link to comment
Share on other sites

[...]

M.a.w. is het beroerd opgenomen, dan klinkt het ook beroerd, maar wanneer het heel mooi is opgenomen, klinkt het ook heel mooi.

 

Zo moet dat volgens mij.

 

:)

Maar er staat natuurlijk niet op de hoes: "Beroerd opgenomen". Dus kom je daar pas achter bij beluisteren. En niet elke set zet een "beroerd opgenomen" stukje muziek even "beroerd" neer. M.i. gaat het erom alles uit een opname persen wat erin zit, en dan kan wat op andere sets beroerd klinkt toch nog heel aanvaardbaar zijn op een set die dat (beter) doet.

 

M :ph34r: rc

PS ik heb mijn avatar maar even aangepast om wat meer rust in het plaatje te krijgen. Vreselijk, wat een gekrioel.

Dit kan ik niet volgen. Een slecht opgenomen cd moet slecht klinken. Ik zal zaterdag een zeer beroerd opgenomen cd meenemen.

Link to comment
Share on other sites

[...]

M.a.w. is het beroerd opgenomen, dan klinkt het ook beroerd, maar wanneer het heel mooi is opgenomen, klinkt het ook heel mooi.

 

Zo moet dat volgens mij.

 

:)

Maar er staat natuurlijk niet op de hoes: "Beroerd opgenomen". Dus kom je daar pas achter bij beluisteren. En niet elke set zet een "beroerd opgenomen" stukje muziek even "beroerd" neer. M.i. gaat het erom alles uit een opname persen wat erin zit, en dan kan wat op andere sets beroerd klinkt toch nog heel aanvaardbaar zijn op een set die dat (beter) doet.

 

M :ph34r: rc

PS ik heb mijn avatar maar even aangepast om wat meer rust in het plaatje te krijgen. Vreselijk, wat een gekrioel.

Dit kan ik niet volgen. Een slecht opgenomen cd moet slecht klinken. Ik zal zaterdag een zeer beroerd opgenomen cd meenemen.

Jaaa, moet je doen.

Ik bedoel natuurlijk niet dat een set iets moet verbloemen. Op de demo die ik altijd ter introductie draai staat een liedje van Edith Piaf dat ik eerder niet om aan te horen vond, en nu warmte en menselijkheid laat horen, terwijl je heel goed hoort dat het een krakkemikkige opname is.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...