Jump to content

Genelec 8260A


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ik kwam toevalig deze Genelec monitor tegen:

 

- 3 weg

- coaxiaal mid/hoog (met waveguide)

- 10" woofer (helaas geen 15")

- dsp met speaker en room correctie

- digitale x-over

- digitale (16-24 bt, 32-192Khz) en analoge input

- gegoten aluminium behuizing

- 3 amps (150, 120, 120 watt)

- nog geen 30 kilo

 

http://www.genelec.com/products/dsp-products/8260a-2/

http://www.genelec.com/8260a/?gclid=CM-E34akvaMCFQKgnAodUXOZbw

http://blog.dv247.com/genelec-8260a-active-monitor-review-part-1/14318/

 

Advies prijs is meen ik $5800 per stuk, maar ik zie ze in NL al voor minder dan 3700 euro per stuk.

 

Nu vraag ik me hoe zoiets in een normale huiskamer zou klinken? Zijn de amps wel goed genoeg? Is het digitale gedeelte goed uitgevoerd, is de kast echt dood?

 

En hoe zou je zo'n systeem aansturen?

Link to comment
Share on other sites

Man, wat zijn die Genelec's lelijk zeg.

Ik vind ze er niet uitzien, punt.

 

Maar laat dát je niet weerhouden, ik ben je vrouw niet, hè.

 

Zo'n alles-in-een 'oplossing' geeft op den duur denk ik meer problemen en minder mogelijkheden dan losse componenten hebben.

Je zou misschien beter actieve LS's met een digitale VV kunnen combineren, als het zo nodig moet met weinig apparaten.

En met een streamer als bron kan ook die kast met cd's naar de kelder.

 

Fijn hé, het is de Qual der Wahl, maar dat maakt het wel weer spannend.

Sterkte

 

M :ph34r: rc

Dan zul je een Gedlee Summa ook wel niet mooi vinden. Maar dat is gewoon een passief systeem.

 

Maar waar t me eigenlijk om gaat is of men met de ervaring en deskundigheid van de fabriek engineers niet tot een veel beter resultaat komt dan het gefreubel van de meeste hobbyisten. Kwelling of geen kwelling, het aantal te kiezen combinaties is astronomisch groot.

 

Nu zullen sommige onderdelen (eindversterker, DAC) best minder zijn dan in de beter audiofiele apparaten, maar daar waar het echt telt mag je toch aannemen dat ze de juiste beslissingen nemen. Dus waarom zou het eindresultaat (datgene dat uit de speaker komt niet beter zijn dan menig 10K kostende zelf in elkaar gezette setje??

 

Iik kan me wel voorstellen dat voor bepaalde muziek (direct opgenomen kamermuziek met nauwelijks extra electronica/bewerkingen in de opname keten) een ander aanpak mooier is (draaitafel, buizen versterking, full range speaker bv)

Link to comment
Share on other sites

Dan zul je een Gedlee Summa ook wel niet moooi vinden. Maar dat is gewoon een passief systeem.

 

Genelec en Gedlee beide prachtige sytemen. Ik heb eeb zwak voor dit soort speakers, de grotere monitoren, zoals de oude coax Altecs, het is leuk muziek te horen op de systemen die men in die tijd ook in de studio's gebruikt heeft.

 

De genelec heeft mi het grote voordeel een totaal concept te zijn, geproduceerd voor een zeer kritisch marktsegment. Ik ken ze in een 5.1 opstelling met zo'n grote sub, fenomenaal. Ja je kunt je afvragen of ieder detail/aspect van het ontwerpt maximaal (audiofiel) uitgewerkt is,

maar dat is mi een zinloze tijdsbesteding. Zo'n set zet je neer en regel je in en daarna is het alleen nog maar genieten, tot je een schilderij verhangt en opnieuw moet inregelen.

 

Als ik me tot alleen digitaal zou beperken dan zou dit heel hoog op m'n shortlist staan.

Link to comment
Share on other sites

Dan zul je een Gedlee Summa ook wel niet moooi vinden. Maar dat is gewoon een passief systeem.

 

Genelec en Gedlee beide prachtige sytemen. Ik heb eeb zwak voor dit soort speakers, de grotere monitoren, zoals de oude coax Altecs, het is leuk muziek te horen op de systemen die men in die tijd ook in de studio's gebruikt heeft.

 

De genelec heeft mi het grote voordeel een totaal concept te zijn, geproduceerd voor een zeer kritisch marktsegment. Ik ken ze in een 5.1 opstelling met zo'n grote sub, fenomenaal. Ja je kunt je afvragen of ieder detail/aspect van het ontwerpt maximaal (audiofiel) uitgewerkt is,

maar dat is mi een zinloze tijdsbesteding. Zo'n set zet je neer en regel je in en daarna is het alleen nog maar genieten, tot je een schilderij verhangt en opnieuw moet inregelen.

 

Als ik me tot alleen digitaal zou beperken dan zou dit heel hoog op m'n shortlist staan.

 

 

de coax altec vind ik eigenlijk niet vergelijkbaar met genelec

ik neem aan dat je de altec lansing duplex bedoelt?

 

of spreek je over moderne altec lijn. daar heb ik nl nog niks van gehoord danwel gezien en zou je best gelijk kunnen hebben.

 

maar om on topic te blijven.

ik vind de genelec systemen zeker die moeite waard. eigenlijk niks op aan te merken qua klank behalve dat ik ze een beetje "zielloos" vind klinken

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat studio monitoren niet veel anders zijn dan goede speakers in de hifi.

 

Ik zou eerder zeggen dat een studio monitor "voorspelbaar" moet zijn. Bij gebrek aan een beter woord :unsure:

 

Ik denk niet dat en studio monitot meer fouten laat horen dan een goede luidspreker.

 

duss ;)

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat studio monitoren niet veel anders zijn dan goede speakers in de hifi.

 

Ik zou eerder zeggen dat een studio monitor "voorspelbaar" moet zijn. Bij gebrek aan een beter woord :unsure:

 

Ik denk niet dat en studio monitot meer fouten laat horen dan een goede luidspreker.

 

duss ;)

Inderdaad, niet meer fouten, maar de fouten waarschijnlijk wel duidelijker eruit springend... ;)

 

Vooralsnog heb ik niet echt verschillen kunnen horen tussen goede studio-apparatuur en goede hifi-apparatuur. Die Genelecs ken ik ook als serieuze muziekmakers, vooral als je ze goed opstelt (ipv zoals op veel studio-werkplekken nogal gecompromitteerd).

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat studio monitoren niet veel anders zijn dan goede speakers in de hifi.

 

Ik zou eerder zeggen dat een studio monitor "voorspelbaar" moet zijn. Bij gebrek aan een beter woord :unsure:

 

Ik denk niet dat en studio monitot meer fouten laat horen dan een goede luidspreker.

 

duss ;)

Inderdaad, niet meer fouten, maar de fouten waarschijnlijk wel duidelijker eruit springend... ;)

 

Vooralsnog heb ik niet echt verschillen kunnen horen tussen goede studio-apparatuur en goede hifi-apparatuur. Die Genelecs ken ik ook als serieuze muziekmakers, vooral als je ze goed opstelt (ipv zoals op veel studio-werkplekken nogal gecompromitteerd).

 

 

hmmm....denk je

 

ik twijfel daaraan.

stel dat je moet mixen en een monitor is perfect genadeloos.

dan is de mix waarschijnlijk nooit af :)

 

zijn vaak perfectionisten hoor

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat studio monitoren niet veel anders zijn dan goede speakers in de hifi.

 

Ik zou eerder zeggen dat een studio monitor "voorspelbaar" moet zijn. Bij gebrek aan een beter woord :unsure:

 

Ik denk niet dat en studio monitot meer fouten laat horen dan een goede luidspreker.

 

duss ;)

Inderdaad, niet meer fouten, maar de fouten waarschijnlijk wel duidelijker eruit springend... ;)

 

Vooralsnog heb ik niet echt verschillen kunnen horen tussen goede studio-apparatuur en goede hifi-apparatuur. Die Genelecs ken ik ook als serieuze muziekmakers, vooral als je ze goed opstelt (ipv zoals op veel studio-werkplekken nogal gecompromitteerd).

 

 

hmmm....denk je

 

ik twijfel daaraan.

stel dat je moet mixen en een monitor is perfect genadeloos.

dan is de mix waarschijnlijk nooit af :)

 

zijn vaak perfectionisten hoor

 

Klopt, een mix is, net als een foto, nooit "voltooid".

Het creatieve brein zelf moet bepalen wanneer het goed genoeg is. Wat dat betreft lijken beginnende studiowerkers op beginnende audiofielen: ze luisteren niet meer naar muziek en de boodschap, maar uitsluitend naar geluid en ze houden zich nog uitsluitend bezig met het manipuleren van geluid. Totdat je dat stadium 'doorkomt' blijf je hangen in mixen die bijna nooit af zijn, omdat je in de waan bent gaan verkeren dat het geluid belangrijker is dan de boodschap.

Je moet natuurlijk wel alle nuances kunnen horen die je in de mix aanbrengt! Ik kan me niet voorstellen dat het een slechte luidspreker is die zulke nuances laat horen. Misschien is ie niet zo muzikaal (kleurend) als je zou willen, maar slecht kan het niet zijn.

Ik heb begrepen dat de beste geluidsinstallaties die zijn, welke de verschillen tussen opnames en opnameruimtes telkens weer laten horen terwijl ze zichzelf dus wegcijferen. De ene keer klinkt zo'n installatie 'dun', de andere keer 'zwaar', aangezien de opname dergelijke eigenschappen heeft.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb begrepen dat de beste geluidsinstallaties die zijn, welke de verschillen tussen opnames en opnameruimtes telkens weer laten horen terwijl ze zichzelf dus wegcijferen. De ene keer klinkt zo'n installatie 'dun', de andere keer 'zwaar', aangezien de opname dergelijke eigenschappen heeft.

 

:rolleyes::)

Link to comment
Share on other sites

Ik ken de Genelec 1032A goed. Nou ja, kennen, ze laten zich niet zo goed kennen, want ze zijn in mijn oren erg neutraal maar ook saai, wat wil je anders met een plastic conus. Weinig op aan te merken, maar niet de analyticus of de zogenaamde loep waar sommigen hier op doelen, alsof dat een typische eigenschap van studio monitoren zou zijn.

Dit soort monitoren moeten vooral een vlakke frequentiekarakteristiek hebben. Daarnaast kunnen ze gemaakt zijn met de studio in het achterhoofd: niet bepaald een ideale akoestiek met veel vroege reflecties van mengtafel etc. Er zitten vaak hoorntjes in en dip-switches achterop de actieve modellen om de frequentieresponse aan te passen aan de belabberde omstandigheden. Verder moet je ze van dichtbij goed kunnen beluisteren, dus geen hoge scheidingsfrequenties of slappe filters i.v.m. interferenties.

Maar ja, als een speaker heel neutraal is en een mooi constant afstraalgedrag heeft in alle richtingen, dan ben je al heel ver op weg naar een goed geluid met mooi stereobeeld.

Volgens mij is Genelec een serieus merk, waarbij de ontwerpen (gedeeltelijk) bij Vifa vandaan komen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...