Jump to content

Uurtje luisteren bij KT88


velothrux
 Share

Recommended Posts

Een tijdje geleden kwam ik erachter dat ons forumlid KT88 (Sander) slechts op een spreekwoordelijke steenworp afstand van mij woont. Eergisteren ben ik bij hem muziek gaan luisteren. Ik laat mij altijd graag verrassen door de audioset en de muziekkeuze van een ander en was bijzonder nieuwsgierig naar hetgeen bij Sander en zijn vrouw Wilma staat te spelen en naar welke muziek zij zoal luisteren. Hier volgt een kort verslag.

 

Na een korte kennismaking en een vluchtige blik op de apparatuur (de grote Magnepans vallen direct op) werd al meteen een cd op behoorlijk volume afgespeeld. Sander liet er geen gras over groeien. Meteen luisteren en geen verhaal over de kwaliteiten van de apparatuur. Horen is geloven.

Ik moest even wennen aan de weergave. Het is heel anders dan ik thuis gewend ben. Bij mij wordt de muziek behoorlijk ver achter de speakers weergegeven. Bij Sander zit je er met je neus bovenop. Dat gaf mij in het eerste begin de indruk, dat de muziek niet los van de speakers klinkt. Het is echter een kwestie van wennen, want er staat wel degelijk een mooi stereobeeld volkomen los van de speakers. Er is ook meer laag aanwezig bij Sander. Niet verwonderlijk, want ik speel met kleine speakers (Totem Model 1 Sig.). De Magnepans (3.3R) van Sander hebben aanzienlijk grotere afmetingen.

Na enkele stukken jazz en pop (mij volkomen onbekend op Miles Davis en Alan Parsons na) gingen we over naar muziek die ik had meegebracht; klassieke en oude muziek. Sander had daar niet op gerekend. Gelet op mijn nickname op dit forum had hij een biker verwacht die wellicht zijn Magnepans zou laten schudden op hun standaards met hard rock. Mijn muziekkeuze is echter even klassiek als het motormerk dat ik aanhang.

We begonnen met muziek van Stefano Landi, uitgevoerd door l'Arpeggiata en Marco Beasley. Het klonk inderdaad allemaal veel directer dan bij mij thuis. Sander speelt ook luider dan ik gewend ben. Dat heeft er wellicht ook mee te maken. Het klonk echter zeer goed. Sander kan ook gerust luid spelen, want nergens is een spoor van scherpte te bekennen. Het gaat vanwege de geringe afmetingen van de kamer (ongeveer even groot - of klein - als bij mij) eerder mis in het laag dan in het hoog bij forse volumes.

Daarna een stukje orkest. “Fêtes” van Claude Debussy, uitgevoerd door het Cleveland Orchestra met Ashkenazy (een hele mooie Decca opname). Hier merk je echt dat het laag iets toevoegt t.o.v. de weergave die ik thuis gewend ben. Heel mooi weergegeven, heel ruimtelijk. Het valt mij vooral met deze opname op dat de stage ook heel diep is.

Na nog clavecimbel en orgel gehoord te hebben moest ik helaas alweer opstappen i.v.m. een afspraak elders. Het was dus een kort maar krachtig bezoek. Maar het heeft zeker indruk gemaakt en is voor herhaling vatbaar.

 

Sander en Wilma, hartelijk dank voor de gastvrije ontvangst. Ik heb genoten van de muziek. Mede dankzij jullie wordt ik ook steeds meer ingewonnen voor andere muziek dan klassiek (jazz met name).

Link to comment
Share on other sites

goed verhaal

 

ik vind bij KT vooral de rust indrukwekkend. de muziek ROLT moeiteloos door de kamer.

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag, Velothrux.

 

Een glimlach kon ik niet onderdrukken bij jouw opmerking: "Mijn muziekkeuze is echter even klassiek als het motormerk dat ik aanhang." Hup, weer een vooroordeel het raam uit!

 

Toen ik vorig jaar bij KT was, heb ik zonder meer genoten. Wel dacht ik dat die flappen wat beter op een afstandje kunnen staan, omdat ze zo dichtbij de muziek in je smoel werpen. Je wordt erin gebaad als het ware.

Omdat ik het toen al zo prachtig vond wat-ie uit een cd perste, en hij nu zelf bijna alleen maar plaatjes draait, ben ik wel benieuwd hoe d

Link to comment
Share on other sites

Uit je verslag kan ik niet opmaken welk soort bron jullie gebruikt hebben.

We hebben zowel naar cd als vinyl geluisterd. Sander beschouwt vinyl als "het echte werk". Als er een acentrische plaat op de draaitafel ligt waag ik dit te betwijfelen. :D

Vinyl klonk inderdaad erg goed. Cd klonk eveneens erg goed.

Ik denk dat je meer verschillen zal horen tussen cd en vinyl als je de weergave van een set door en door kent. Voor mij was het natuurlijk maar een indruk, zo'n uurtje luisteren. Wel een mooie indruk overigens. Het grootste verschil tussen cd en vinyl dat ik heb gehoord waren de spetters bij de laatstgenoemde.

Het zou aardig zijn om een opname te horen die zowel op cd als vinyl staat. Dan wordt het vast duidelijker.

 

 

Het was kort maar gezellig Velothrux! Voor herhaling vatbaar.

Ik kom graag weer eens bij je luisteren, maar zou het ook leuk vinden als je bij mij komt. Ik begrijp dat het moeilijk voor je is om gelegenheid te vinden. Als jouw thuissituatie het toelaat om even de hielen te lichten, laat het dan weten. Het is drie minuten fietsen. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...