Jump to content

Laag.....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Laag is kennelijk een van de moeilijks te reproduceren onderdelen van de muziek. Vrijwel alle discussies over geluidskwaliteit beginnen bij 't laag.

 

Laag moet aan veel eisen voldoen om enigzins bij het orgineel in de buurt te komen.

 

Ik dacht hier aan, toen ik bij Jerry op bezoek was. Het laag daar, beukte op m'n oren als bij een hardstaande koptelefoon.

Laag uit dipolen klinkt daarintegen weer veel vriendelijker. En daar zitten weer heel veel verschillende laagsoorten tussen.

 

Wat overwegingen...

 

Je hebt laag uit kleine speakertjes die grote slagen moeten maken en laag uit grote speakers met weinig slag, laag uit kleine kasjes en laag uit grote kasten. Het laag wat electronisch wordt "opgepompt" en laag wat zuchtend soepel wordt weergegeven.

 

Toch denk ik dat niet het echte laag (20-50Hz) hiervoor verantwoordelijk is, eerder de integratie van de hogere harmonischen met de grondtonen. Sterker nog, wanneer het echte laag er niet is klinken veel luidsprekers beter. Is dit de reden dat monitoren die onder de 50 hz niks meer weergeven zo'n "fris" en "schoon" laag kennen.??

 

Voor laag heb je kennelijk een grote kast nodig, althans hoe dieper het laag hoe groter de kast. Tenminste wanneer je een klein beetje laagkwaliteit wilt. M.a.w. laag heeft een slechte WAF... :huh:

 

Waarom klinkt een basgitaar uit een PA speaker beter, dan uit de beste highend speakers...?? Omdat er geen wisselfilters gebruikt worden...??

 

En dan heb je nog het natuurlijk en open klinkende laag uit dipolen en het pompende en drukkende laag uit subwoofers.

 

Om niet de akoestiek te vergeten... wanneer het dan eindelijk een beetje fatsoenlijk uit de speakers komt, wordt het in 9 van de 10 gevallen door de akoestiek weer om zeep geholpen.

 

Laag... volgens mij is het van belang dat instrumenten die laag weergeven ook natuurlijk klinken. En dat is heel wat anders dan wat ik vaak hoor. Er zijn maar heel weinig luidsprekers die laag (en ik bedoel dan het natuurlijk weergeven)goed kunnen weergeven.

 

 

Wat denken jullie er van..?? Waar nemen jullie genoegen mee.. (want het blijft toch een compromis).

 

:wacko:

Link to comment
Share on other sites

Voor mij is dat gecontroleerd laag.

Dit kan je wat mij betreft niet bereiken met kleine lange slag woofers.

Daar heb je gewoon oppervlakte voor nodig.

Een grote kast wil ook helpen maar er zijn dipolen die het ook mooi kunnen.

En een enkele transmissie pijp wil ook werken als deze goed gemaakt is tenminste.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Wat denken jullie er van..?? Waar nemen jullie genoegen mee.. (want het blijft toch een compromis).

 

Veel vragen, Ik neem genoegen met het laag uit mijn huidige weergevers die n

Link to comment
Share on other sites

wat mij betrfet is er geen waarheid.

 

ik heb grote en kleine kasten gehoord met goed laag.

kleine en grote woofers gehoord met goed laag

open en gesloten systemen gehoord met goed laag

 

 

en ook allemaal met slecht laag.

 

wat vind ik slecht laag.

niet goed gedefinieerd laag. het moet schoon zijn en goed te volgen.

met andere woorden. het moet niet los staan van de rest van de muziek en niet teveel aandacht vragen.

 

al moet ik hier soms wel schrikken omdat ik denk dat er een vrachtwagen door de straat komt rijden.

en dat met een 8"woofertje

Link to comment
Share on other sites

Hans, zoals je weet ben ik allergisch voor slecht laag. Het mooiste laag wat ik ooit heb gehoord is dat van de Sonore speakers, nu enkele malen beluisterd en ja zowel kwalitatief als kwantitatief veel beter dan wat ik thuis gewend ben.

Link to comment
Share on other sites

een lichte (mms 54 gr) grote (30cm) woofert in een onwrikbare gesloten kast zonder paralelle wanden en een niet te complex filter. ben er al jaren blij mee.

 

 

groet

 

Die 30 cm woofer heb ik ook en een gesloten kast ook, en zijn zelfs een paar wanden niet parallel... echter een eenvoudig filter kun je het niet noemen... :rolleyes:

 

En toch denk ik, dat het grootste probleem bij laag niet het laag zelf, maar de fasecorrecte weergave van de boventonen is.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

beste Hans

 

Meermaals heb je ondervonden dat de akoestiek + aansturing van de speakers + speakers zelf verantwoordelijk is vr de al dan niet correcte weergave. bij wim en bij mij.

 

Is het niet interessanter om eerst te zorgen dat de akoestiek of ruimte prima is en dan te kijken hoeveel speakers het laag correct weergeven?

 

ik weet niet hoe correct het bij mij is momenteel, in ieder geval een stuk beter dan vroeger, as you know ... :rolleyes:

 

Gr

Stef

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

En toch denk ik, dat het grootste probleem bij laag niet het laag zelf, maar de fasecorrecte weergave van de boventonen is.

 

Zodra je filters gaat toepassen, krijg je onherroepelijk te maken met faze verschuivingen.

Er ook units waarbij je nauwelijks hoef te filteren, waarmee je een simpel 2-weg systeem kunt maken.

Waarbij m.i. ook de boventonen door één en dezelfde unit kan worden doorgeven.

Ik denk dat daardoor minder fase en tijdfouten zullen ontstaan.

 

*tekst iets uitgebreid.

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

(...) Het is snel en kan opmerkelijk diep, het is niet 100% gecontroleerd, maar het kevlar en de stevige

rubber ophanging doen m.i. veel goed.(...)

 

Beste Tubejack,

 

Je vrijwel trillingsloze (spekstenen) luidsprekerbehuizingen zijn wellicht van nog groter belang.

Na-ijling door paneelresonantie is de grootste vervuiler van lagetonenweergave.

 

("Een luidspreker is slechts zo goed als zijn behuizing," was het TransTec zelfbouwdevies.

En daarvoor werd de directeur ni

Link to comment
Share on other sites

(...) Het is snel en kan opmerkelijk diep, het is niet 100% gecontroleerd, maar het kevlar en de stevige

rubber ophanging doen m.i. veel goed.(...)

 

Beste Tubejack,

 

Je vrijwel trillingsloze (spekstenen) luidsprekerbehuizingen zijn wellicht van nog groter belang.

Na-ijling door paneelresonantie is de grootste vervuiler van lagetonenweergave.

 

("Een luidspreker is slechts zo goed als zijn behuizing," was het TransTec zelfbouwdevies.

En daarvoor werd de directeur ni

Link to comment
Share on other sites

En hoe ga je de kartonnen kast stabiel krijgen, zodat de conus een (vrijwel) onwrikbare basis heeft om zich tegen af te zetten (en liefst ook een beetje lucht dicht, modulo geplande poorten)

Link to comment
Share on other sites

net als bij alle andere speakers....

karton is steviger dan je denkt maar hoe stevig je het ook neemt. het is altijd dood.

 

samen met isolatie en evt verzwaring kan dat prima werken

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Je vrijwel trillingsloze (spekstenen) luidsprekerbehuizingen zijn wellicht van nog groter belang.

Na-ijling door paneelresonantie is de grootste vervuiler van lagetonenweergave.

 

De praktisch akoestisch "dode" kast helpt natuurlijk ook, ze geven geen "krimp" ook op stevig volume.

Natuurlijk zou het laag n

Link to comment
Share on other sites

net als bij alle andere speakers....

karton is steviger dan je denkt maar hoe stevig je het ook neemt. het is altijd dood.

 

samen met isolatie en evt verzwaring kan dat prima werken

MDF is erg stevig karton. Dat is allesbehalve dood (qua resonanties dan).

 

Neem dan tenminste gasbetonblokken, is ook lekker goedkoop en makkelijk te zagen.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

tja

 

de grote denk fout is dat speksteen onvervormbaar is.

 

dat is het niet. dat materiaal moet nog bedacht worden.

 

wel resoneert speksteen in hogere frequenties en houdt het de trillingen te lang vast.

 

ik geloof direct dat dit tot schone bas leidt maar tot ellende in het hogere segment

Link to comment
Share on other sites

(...) Het is snel en kan opmerkelijk diep, het is niet 100% gecontroleerd, maar het kevlar en de stevige

rubber ophanging doen m.i. veel goed.(...)

 

Beste Tubejack,

 

Je vrijwel trillingsloze (spekstenen) luidsprekerbehuizingen zijn wellicht van nog groter belang.

Na-ijling door paneelresonantie is de grootste vervuiler van lagetonenweergave.

 

("Een luidspreker is slechts zo goed als zijn behuizing," was het TransTec zelfbouwdevies.

En daarvoor werd de directeur ni

Link to comment
Share on other sites

tja

 

de grote denk fout is dat speksteen onvervormbaar is.

 

dat is het niet. dat materiaal moet nog bedacht worden.

 

wel resoneert speksteen in hogere frequenties en houdt het de trillingen te lang vast.

 

ik geloof direct dat dit tot schone bas leidt maar tot ellende in het hogere segment

 

Beste m44,

 

Als het om techniek gaat, is "geloof" de minst geschikte bron van kennis.

Met wetenschap en ervaring kom je een stuk verder.

Wat jij beschrijft als geloof is in werkelijkheid niets m

Link to comment
Share on other sites

tja

 

de grote denk fout is dat speksteen onvervormbaar is.

 

dat is het niet. dat materiaal moet nog bedacht worden.

 

wel resoneert speksteen in hogere frequenties en houdt het de trillingen te lang vast.

 

ik geloof direct dat dit tot schone bas leidt maar tot ellende in het hogere segment

 

Beste m44,

 

Als het om techniek gaat, is "geloof" de minst geschikte bron van kennis.

Met wetenschap en ervaring kom je een stuk verder.

Wat jij beschrijft als geloof is in werkelijkheid niets m

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Krijgen we nu weer zo' n vervelende non-discussie over speksteen?

Stap eens in de auto M44 en neem je eigen boxen mee.

En ga gewoon eens luisteren.

 

Mij en mijn vrienden heeft het positief verrast.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...