Jump to content

Een Rotterdamse verrassing


Guest KT88
 Share

Recommended Posts

Afgelopen week is, eigenlijk totaal onverwacht, mijn idee over goede geluidsweergave behoorlijk op zijn kop gezet.

 

Op de vraag of ik mee kon helpen een 230 kilo zware draaitafel ergens te helpen plaatsen, had ik bevestigend geantwoord en zo toog ik achter mijn importeur aan door een druilerige avondregen naar Rotterdam-Hoogvliet. Een ietwat desolate omgeving; industriegebied en een onmiskenbare indruk van hard werken en niet zeuren.

Zeker geen plaats waar je fijngevoelige audio-apparatuur zou verwachten, laat staan een omwenteling in je muziekbeleving.

 

Toch is dat precies wat er gebeurde toen we het pand van Sonore Audio binnenstapten.

Verwelkomd door een joviale Rotterdammer, Cock geheten, met een bakkie koffie werden we pardoes voor het blok gezet.

Twee meer dan manshoge panelen, voorzien van een grote hoeveelheid relatief kleine drivers en ribbon-tweeters, geflankeerd door zeer mooi afgewerkte maar ietwat kale buizenapparatuur.

 

hsp56a.jpg

Cock met 1 van de Statement-panelen

 

Een CD werd ingeladen en de speakers verdwenen. Zomaar. Er stond een gitarist voor me met de band daarachter, en de zaal was uit te tekenen.

Fel, gedetailleerd, met exact de juiste geluidsdruk en verhoudingen.

Geen kastgeluiden. Geen resonanties. Geen vuiligheid, Geen compressie. Alleen de muziek.

 

Bizar. En het werd nog gekker.

 

Er waren opnamen voorhanden van voorbijrazende treinen, een autoweg, kerkklokken en meer van dat soort zaken.

Natuurgetrouw. Ongekleurd en onbeperkt in dynamiek. De werkelijkheid zoals je die buiten hoort. Fenomenaal.

 

En toen een opname van een onweer. Ondanks dat ik wist dat de klap zou komen, was het letterlijk overdonderend en ik sprong ondanks mijzelf op uit de stoel met een bonzend hart.

 

Hoeveel dB is een onweersklap? Ik weet het niet, maar dit systeem kan het weergeven zoals ik het nog nooit elders heb gehoord.

Ook het dreigende gerommel dat na de klap nog wat doorklonk was zo verschrikkelijk levensecht dat ik bijna twijfelde of er niet een raam openstond en het buiten onweerde.

 

Terug naar de muziek. Van alles passeerde, tot een mono jazzopname uit 1955 of daaromtrent aan toe.

Mono is dus ook werkelijkheid. Oogjes dicht en ik zat daar in een rokerige jazzclub in New Orleans met de saxofonist zowat op schoot.

 

 

Hoe wordt dit alles nu bereikt?

Daarover is men uiteraard wat terughoudend, maar iedereen kan zien dat de laag/mid drivertjes uitgesneden rolranden hebben. Er moet dus acoustische kortsluiting optreden volgens de mij bekende regeltjes.

Maar nee hoor, het zaakje loopt gemeten recht tot 10 Hz (!). En het rendement is 102 dB (!!). Geen wonder dat men met relatief kleine versterkers een geluids-donderbui kan ontketenen waar menig PA-systeem nog een puntje aan kan zuigen.

Nu kennen we dat wel van hoornsystemen en dergelijke, maar daar is altijd weer die kleuring. Kleuring, die bij het Sonore systeem totaal maar dan ook absoluut ontbreekt.

Men is meer dan 20 jaar bezig geweest met de ontwikkeling van deze bizarre systemen.

 

Ik ben een vliezenluisteraar, en als zodanig tamelijk allergisch voor kastgeluiden. Ik dacht altijd dat mijn Magnepans wel een schone weergave boden........totdat ik dit hoorde.

Sonore heeft mij bewezen dat mijn Maggies, en ook de Apogees, Quads, Finals, Audiostatics e.d. die ik voorheen hoorde, nog altijd een forse dosis kleuring hebben, alsmede flinke compressie.

Het enorm hoge rendement alsmede de hoge belastbaarheid zorgt voor een onge-evenaarde, vrije, luchtige en krachtige weergave die feitelijk zonder beperkingen is.

 

Het afwezig zijn van resonanties en compressie is voor mij de grootste verdienste van het Sonore systeem.

Dat systeem bestaat behalve uit de weergevers, uit een actief filter, een buizenvoorversterker met losse voeding en zonder condensatoren (als techneut vind ik dat dan weer bijzonder interessant, want dat betekent dus interstage trafo's) en enkele (kennelijk) klasse D eindversterkers (op mijn vragen naar de werkingsprincipes werd wat geginnegapt maar geen antwoord gegeven).

 

De weergevers zijn iets van 2m20 hoog en een slordig metertje breed, ca. 10 cm dik. Tussen voor- en achterwand zit staalschroot (voorheen lood, maar dat mag niet meer).

Het geheel staat op een marmeren voet en 1 weergever weegt ca. 300 kilo.

De buizenvoorversterker en voeding zit in een zeer fraai afgewerkte aluminium "bak" met een afgefreesde houten omlijsting hieromheen. Helaas heb ik daar geen foto's van.

De eindversterkers waren nog niet helemaal af en waren verstopt onder een doek. ;)

 

 

2i1ytn6.jpg

 

 

Voor ik het wist was het dik over elven 's avonds, en moest ik snel naar huis toe.

Bij het afscheid nemen durfde ik informeren naar de prijs.........ca. 40 mille voor het complete systeem van 2 weergevers, eindversterkers, voorversterker en voeding. Slik.

Dit betreft echter het state-of-the-art systeem, er komen in de toekomst kleinere afgeleiden en wellicht wordt de zelfbouwer ook een handje toegestoken.

In ieder geval levert Sonore ook allerlei onderdelen voor en aan de buizenhobbyist voor alleszins redelijke prijzen.

 

 

Zo gauw ik weer in de gelegenheid ben om naar Hoogvliet af te reizen, doe ik dat met een gevulde platen- en CD tas bij me.

Inmiddels kunnen er namelijk ook platen worden gedraaid op een systeem dat zijns gelijke op dit moment ook eigenlijk niet kent. Maar dat is voor een andere keer.

Intussen ga ik mij beraden over hoe ik aan de doekoes kan komen om deze weergevers thuis te krijgen.

De Mercedes verkopen zoals Ken Kessler dat altijd roept, kan ik niet en de Audi levert niet genoeg op.

 

Ach, een mens moet wat te dromen overhouden..........

 

 

Foto's met dank aan Hifi.nl

Link to comment
Share on other sites

mooi verhaal KT

 

en er is wel wat voor nodig om jou onder de indruk te krijgen

 

dus....dit is wat bijzonders

Link to comment
Share on other sites

Precies zoals ik dat daar ook heb ervaren...

 

Snap je nou waarom deze set op nr 1 van m'n top 3 staat... :huh:

 

:)

 

Welke zijn de andere 2 Hans ? :)

 

Sander, zeer fijn en enthousiast geschreven zoals ik je ken.

Ook al is zo'n set way beyond ons budget, het moet geweldig zijn te merken dat er systemen zijn die je helemaal ondersteboven gooien kwa realisme en beleving.

Laat ons maar lekker verder dromen :)

 

Greetz

Stef

Link to comment
Share on other sites

KT die compressie ligt aan het vermogen van de versterker,ik heb hem op de VAD gehoord, voor mij klonk die indrukwekkend,

en daar had je alles mee gezegd, de beste bas cq eerlijkste bas kom uit een maggie <_< en je had eigenlijk de magie,s moeten meenemen en dan pas vergelijken :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ik ga niet slepen met mijn vellekes, Wol.........

 

Maar ik (h)erken wanneer mijn spulletjes overklast worden.

Nu is dat ook geen schande gezien het prijsverschil...........

Link to comment
Share on other sites

Heel mooi verhaal inderdaad, KT.

 

Op de Hear dag was er ook al interesse in de Sonore folder. Die 45 mille werd toen genoemd, en als relatief scherpe prijs gezien. Ik denk dat men daar wel gelijk in heeft. Vind het absurd veel geld maar als ik dan bedenk wat andere systemen kosten, die ook nog eens verkocht worden, dan zal het wel eens een erg mee kunnen vallen.

 

Daar heb je hem weer, die combinatie van buizenvoorversterker, interstage, klasse D. Waar ken ik dat toch van ? O ja, die Tentlabs versterker :P

Link to comment
Share on other sites

Als ik een aanleunwoning op de begane grond krijg, bij het bejaardentehuis, ga ik deze overwegen.

Die 40.000 euri komt dan niet in de erfenis (maar wel een stel weergevers van elk 300 KG! Ha! ik krijg ze wel, die inhalige neefjes! :lol: )

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

[...]maar iedereen kan zien dat de laag/mid drivertjes uitgesneden rolranden hebben. Er moet dus acoustische kortsluiting optreden volgens de mij bekende regeltjes.[...]

 

[...]Ik ben een vliezenluisteraar, en als zodanig tamelijk allergisch voor kastgeluiden.

 

 

KT, even voor de duidelijkheid, het zijn toch open baffles?

 

Verder, mooi verhaal, dank je, bevestigd weer mijn idee dat er nog veel potentieel op gebied van arrays te ontginnen is.

Link to comment
Share on other sites

Naar mijn beste weten zijn het dipolen ja, maar er schijnen wat truukjes te zijn toegepast waar ik het fijne niet van weet.

 

Met mijn opmerking over kastgeluiden bedoelde ik dat ik dacht met mijn Maggies (of andere vellen) w

Link to comment
Share on other sites

Qua verhaal doet het me denken aan Cees Pel, die ik ooit bij Audio Life heb gehoord. Ook putten uit die enorme bron van kennis die ooit met enorme ambitie is onstaan en waar nu maar weinig gebruik meer van wordt gemaakt. Leuk om te weten, ga zeker ooit eens luisteren.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Overdonderend is het juiste woord! Als je dit hebt gehoord heb je ook gelijk een probleem, iets anders klinkt niet meer (geen idee hoe je dat nog moet brengen zonder het respectloos te laten klinken maar het is niet anders). Je hebt schoon, schoner en dan is daar het eindstation, Sonore!

Kleine aanvulling op de reeds vermeldde de prijzen, het sysyteem (als in de weergevers, de aktieve filtering en de eindversterkers komen op 40.000 euro, de voorversterker voegt er nog eens 10 mille bij. Maar dan heb je ook wat! Zet hier een willekeurige set tegenover die wat mijn part het 5-voudige kost en het blijkt ineens een koopje.

Lyrisch? Zeker, maar mijn set voor de toekomst is al bepaald (eigenlijk door mijn wederhelft, zij wil het ''grote'' systeem, met 17 units ipv 12 wat we binnenkort gaan beluisteren).

 

Ik doe zelden tot nooit aan pure reclame op het forum, in dit geval doe ik dat wel! We hebben een show georganiseerd rond dit conseptsysteem op 27 en 28 maart, als je kunt, sla dat dan echt niet over maar ga daar heen. Echt een ware belevenis!

 

KLIKKERDEKLIK

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag.

 

Overdonderend is het juiste woord! Als je dit hebt gehoord heb je ook gelijk een probleem, iets anders klinkt niet meer (geen idee hoe je dat nog moet brengen zonder het respectloos te laten klinken maar het is niet anders).

Ach het gaat ook weer over :D Heb dit systeem (nog) niet gehoord maar wel andere systemen die dat effect oproepen, die hoef ik echt niet per se voor mijzelf thuis te hebben.

 

Ik vind het altijd wel weer leuk om zoiets een keer te ervaren en ook leuk dat er weer eens iets nieuws op de markt komt wat echt indruk maakt. Tot het uiterste gaan zoals met dit systeem is ook een soort topsport op technisch gebied.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest KT88

Nou Pjotr, toen ik thuiskwam moest ik echt wel effe slikken toen ik een plaatje opzette hoor.......... :rolleyes:

 

Natuurlijk wen je er wel weer aan met een half uurtje, maar dat Sonore systeem vergeet ik niet weer.

Link to comment
Share on other sites

Nou Pjotr, toen ik thuiskwam moest ik echt wel effe slikken toen ik een plaatje opzette hoor.......... :rolleyes:

 

Natuurlijk wen je er wel weer aan met een half uurtje, maar dat Sonore systeem vergeet ik niet weer.

Zolang je het maar niet gaat begeren is er weinig aan de hand. Het is net als met mooie vrouwen, daar lopen er genoeg van rond maar er zijn weinig waar je verliefd op wordt. Heb ook wel vergelijkbare systemen gehoord maar heb ze altijd los gezien van mijn eigen systeem.

 

Die onvergetelijkheid is fraai te lezen in je verslag. Als je veel hoort of gehoord hebt dan wordt je ook steeds kritischer en misschien ook wel eens een beetje blase. Dan is het leuk om te lezen dat er weer iets is wat echt goed is en boven de rest uitsteekt. Dat gebeurt maar heel zelden. Iets wat dan geen halleluja reclame nodig heeft van de maker maar iets wat zichzelf bewijst.

Link to comment
Share on other sites

Precies zoals ik dat daar ook heb ervaren...

 

Snap je nou waarom deze set op nr 1 van m'n top 3 staat... :huh:

 

:)

 

Welke zijn de andere 2 Hans ? :)

 

Sander, zeer fijn en enthousiast geschreven zoals ik je ken.

Ook al is zo'n set way beyond ons budget, het moet geweldig zijn te merken dat er systemen zijn die je helemaal ondersteboven gooien kwa realisme en beleving.

Laat ons maar lekker verder dromen :)

 

Greetz

Stef

 

Speciaal voor deze link even bijgewerkt.

 

LINK

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me wel een beetje af of deze speakers echt zo laag gaan op de lusiterplek (12 hz is genoemd). Wellicht kunnen de units dat wel weergeven, maar het zou op enige afstand toch grotendeels moeten uitdoven. Je kan dan wel extra gaan boosten, maar dan moet je er wel dik 1000 watt instoppen.

 

Wel kan ik me voorstellen dat er een heel goede integratie is tussen sub laag en mid laag hetgeen essentieel is voor een doortekenend, ("snel") laag. En natuurlijk het heb je door het grote aantal units nauwelijks compressie en genoeg oppervlakte om het laag voelbaar weer te geven.

 

Ik zou ze zeker een keer willen beluisteren.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Ik vraag me wel een beetje af of deze speakers echt zo laag gaan op de lusiterplek (12 hz is genoemd). Wellicht kunnen de units dat wel weergeven, maar het zou op enige afstand toch grotendeels moeten uitdoven. Je kan dan wel extra gaan boosten, maar dan moet je er wel dik 1000 watt instoppen.

 

Wel kan ik me voorstellen dat er een heel goede integratie is tussen sub laag en mid laag hetgeen essentieel is voor een doortekenend, ("snel") laag. En natuurlijk het heb je door het grote aantal units nauwelijks compressie en genoeg oppervlakte om het laag voelbaar weer te geven.

 

Ik zou ze zeker een keer willen beluisteren.

Als die 12 Hz in de opname zit, zal hij er ongetwijfeld wel uitkomen maar dan waarschijnlijk op -12 dB of zo.

Vanaf 40 Hz gaan alle luidsprekers afvallen (het gros al veel eerder), zo ook deze. Het is echter z

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...