Jump to content

verslagen van de Heardag 2010


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Vraag aan Hans ,er zat een hulp voeding bij bij het element ,wat doet die hulp voeding er bij, weet jij er meer over! :rolleyes:

 

Ik heb geen idee en kan het op de Sound Smith site ook niet vinden.

 

Over die site gesproken... daar mag wel eens goed naar worden gekeken. Je wordt er echt niks wijzer van.... wanneer je al iets gevonden krijgt.

 

The SG cartridge has two Strain Gauge elements, pieces of silicon crystal that when compressed or expanded by tiny amounts, change resistance. The cantilever suspension, a necessary part of any cartridge, is coupled to these elements. The energy that is usually always "lost" into the suspension of all cartridges is used to create the signal in our Strain Gauge cartridge. It is also a purely "resistive" system, with no coils of wire to alter the high frequency performance, or pick up hum, noise or radio stations! Our preamp supplies it a flow of electricity, which it varies, and that gets amplified.

 

Dit is dus wat ik bedoel... of heb ik nou zo'n slechte snapper... :confused:

 

:)

Link to comment
Share on other sites

The SG cartridge has two Strain Gauge elements, pieces of silicon crystal that when compressed or expanded by tiny amounts, change resistance. The cantilever suspension, a necessary part of any cartridge, is coupled to these elements. The energy that is usually always "lost" into the suspension of all cartridges is used to create the signal in our Strain Gauge cartridge. It is also a purely "resistive" system, with no coils of wire to alter the high frequency performance, or pick up hum, noise or radio stations! Our preamp supplies it a flow of electricity, which it varies, and that gets amplified.

 

Dit is dus wat ik bedoel... of heb ik nou zo'n slechte snapper... :confused:

 

:)

 

Het is een wat technisch verhaal, maar op zich vrij simpel.

 

Het Strain Gauge element bestaat uit rekstrookjes (de naam zegt het al) die verbonden zijn met de naald via een cantilever-overbrenging.

Op die rekstrookjes wordt een spanning gezet vanuit de voorversterker en de beweging van naald en naaldarm zorgt voor een weerstandsverandering en dus stroomverandering in de rekstrookjes.

Deze stroompjes vertegenwoordigen het links en rechts audiosignaal.

 

In de voorversterker wordt slechts 1 kleine correctie gedaan om de karakteristiek vlak te krijgen, maar dit is geen RIAA correctie die minimaal 2 kantelpunten heeft.

 

Omdat de voorversterker een gelijkspanning op het element zet, mag je daar dus NOOIT een ander element op aansluiten en evenzo zal het SG element niet werken op een gewone phono preamp.

 

De reden dat er geen RIAA correctie nodig is, is gelegen in het feit dat het element een spanning geeft, evenredig aan de uitwijking van de naald (constant amplitude).

Hiermee wordt als het ware de correctie op mechanische wijze verkregen.

 

De aloude kristal- en ceramische elementen deden dat ook, maar zijn in niets te vergelijken met de SG!

Link to comment
Share on other sites

We horen nu dingen die er vroeger "niet waren". We vragen ons dan samen af of dat niet frustrerend is vr de muzikanten te weten dat er veeeeel op een schijfje staat of lp en er maar een deel van gehoord / beleefd wordt :)

 

Gr

stef

 

Voor deze muzikant wel een beetje.

Voor onze laatste cd vond de 'producer' het leuk om onze gitarist een 2e stem te laten 'screamen' :rolleyes: Die jongen heeft daar staan brullen tot ie bijna flauw viel, en het is uiteindelijk in de mix echt amper te horen :unsure:

Link to comment
Share on other sites

We horen nu dingen die er vroeger "niet waren". We vragen ons dan samen af of dat niet frustrerend is vr de muzikanten te weten dat er veeeeel op een schijfje staat of lp en er maar een deel van gehoord / beleefd wordt :)

 

Gr

stef

 

Voor deze muzikant wel een beetje.

Voor onze laatste cd vond de 'producer' het leuk om onze gitarist een 2e stem te laten 'screamen' :rolleyes: Die jongen heeft daar staan brullen tot ie bijna flauw viel, en het is uiteindelijk in de mix echt amper te horen :unsure:

 

Wat jij bedoelt Bart is eigenlijk de "master"

Wat ik bedoel is het gegeven van een hifiset die al de mooie nuances en details emoties van de opname maar matig weergeeft. Als ik het verslag van de heardag lees, vonden velen de J Cash weergave subliem kippenvel. Tussen de lijnen door krijg ik dan het gevoel dat mn nog maar zelden Cash zo intrigerend hebben gehoord.

 

Ben ik een beetje duidelijk?

 

Gr

Stef

Link to comment
Share on other sites

@hans

 

de foto's met de T7 zien er heeeel goed hoor !! ;)

 

Gr

stef

 

Die van dichtbij wel, die van de groep en dus wat verder weg zijn nog niet precies wat ik bedoel. Ik moet daar nog eens met andere instellingen experimenteren.

 

:)

 

Ze zijn een beetje overbelicht maar niet veel hoor !!

Zo'n klein toestel, en niet flitsen, maakt het moeilijker om een groter beeld echt scherp te hebben. De scherptediepte zoals met een reflex ga je nooit kunnen benaderen. Ik spreek van ondervinding

Anders mail je maar ivm instellingen, heb hier ook 2 Lumixen liggen

 

Gr

Stef

Link to comment
Share on other sites

Dat zei ik dus ook. Met flits zijn ze iets overbelicht op de voorgrond. Hans vond het nogal meevallen. Ik heb dan zoiets van zet de gevoeligheid omhoog (dat kan bij een TZ7 heel snel) en maak ook bij schemerlicht foto's zonder flitser. De kleuren worden dan natuurlijker en de foto spreekt meer dan dat ie schreeuwt. Een flits op een toestel is eigenlijk maar een mager hulpmiddel, maar dit ter zijde ;)

 

Ik heb de HEAR meeting als zeer prettig ervaren, maar ik ben ook niet anders gewend. Zelden dat ik 'm mis, dus ook deze keer niet. De lokatie was top, al was het wat lastig te vinden als je er nog niet eerder geweest bent. Je verwacht een winkel en het zit allemaal in de kelder van een bungalow. Wel ruim genoeg voor het aantal aanwezigen, al was het in het begion wel ff wennen aan de temperatuur ;)

Om eerlijk te zijn wist ik niet hoe het allemaal in elkaar zat. Pioniertje was met me meegereden vanaf Roermond en toen we bij Sense Of Music binnen kwamen waren Arden en Miracle druk bezig. Ronald (de eigenaar) liet het allemaal gebeuren en goodtube was ook al daar en stond alles gade te slaan. Het duurde ff voordat ik in de gaten had de Ronald de eigenaar was (hij leek wel het hulpje van "eigenaar" goodtube). Sorry voor de verwisseling Ronald :unsure:

 

Dan het vergelijk. Ik zal nu echt eerlijk zijn en mijn ervaring schetsen. Als ik bij deze opzet zou moeten kiezen tussen plaat en cd, dan wist ik het echt niet. Ik vond de lp behoorlijk versmeerd klinken en de cd weergave was niet homogeen. Daar zat duidelijk hoorbaar een gat tussen mid en mid-laag, waardoor de cd te bonkerig maar ook erg fris klonk. Bij de plaat viel de detaillering tegen, want het liep behoorlijk door elkaar. De plaatsing was niet goed naar mijn mening. Daarbij zat ik ook nog eens "loge", dus niet naar een zijkant, maar echt in de as van het geluidsbeeld. Sorry, maar ik heb beter gehoord van beide media.

Ik wil hier echter niks afkraken. Ik kende de set niet en ook de ruimte was voor mij nieuw. Dat het toch goed kon, en dat zelfs heel erg, bleek wel uit de weergave van de Strain Gauge in de superdraaitafel van Acoustic Signature. Daar klopte alles aan en het had hand en voet. Tonale balans was prima en er was helemaal niks meer versmeerd. Ik vond het zelfs behoorlijk veel lijken op de weergave zoals ik het thuis heb, met dezelfde rust en precizie. De rust viel me juist zo op, omdat ook hier het metal"geweld" van Miracle en Mordante er zo beheerst en rustig uit kwam. Iets wat Mordante ook schreef over mijn set toen hij hier op bezoek is geweest.

 

Tussen de bedrijven door liet Miracle dus nog zien waar je op moet letten als je een elementje in een draaitafel wil bouwen. Helaas ging het een beetje mis, want de scope wilden niet echt meewerken, maar die was eigenlijk alleen maar bedoeld om wat extra's te laten zien. Jammerg genoeg wilden ondergetekende en Miracle toch de scope-beelden laten zien een aangezien dat niet opschoot, verslapte de aandacht een beetje en zochten sommigen het heil weer in het luisteren van muziek. Voorwaar geen slechte keuze, zie boven, want de Strain Gauge mocht zijn kunne laten horen.

Voor zij die zijn blijven hangen bij het "elementjes inbouwen" die hebben hopelijk toch antwoorden op hun vragen gekregen.

 

Helaas waren er ook afwezigen. Zij die er niet waren on konden hebben wel wat gemist, maar dat is inherent aan zo'n dag. Zij die er wel waren, zullen er zeker geen spijt van gehad hebben. De meesten zijn ook mee gaan eten bij de Brasserie. Ook daar werd nog flink doorgepraat en gediscussieerd over het meegemaakt, en ook oover andere onderwerpen. Zo kwamen de heren IWAB en TiGOZA ook weer ff om de hoek kijken. Als jullie niet weten wie dat zijn, vraag het Hans van Liempd :P:D

 

Bij deze wil ik Marco en Glenn van Music2, Onno, Ronald en Michel bedanken voor het mogelijk maken van deze mooie meeting.

Link to comment
Share on other sites

Wat jij bedoelt Bart is eigenlijk de "master"

Wat ik bedoel is het gegeven van een hifiset die al de mooie nuances en details emoties van de opname maar matig weergeeft. Als ik het verslag van de heardag lees, vonden velen de J Cash weergave subliem kippenvel. Tussen de lijnen door krijg ik dan het gevoel dat mn nog maar zelden Cash zo intrigerend hebben gehoord.

 

Ben ik een beetje duidelijk?

 

Gr

Stef

 

Ja meneer, het misverstand is de wereld uit ;)

 

Maar ik denk dat de meeste niet-schatrijke muzikanten daar weinig om geven. Dat is iig mijn ervaring. Ik ben als zeikerige audiofiel echt een uitzondering. "O, Bart moet weer alle tingeltjes en tangeltjes kunnen horen..." :rolleyes: Voor hen moet het gevoel overkomen, en dat is genoeg..

Link to comment
Share on other sites

Een gevoel goed overbrengen doe je niet met het 1e beste setje ... en door dat gevoel goed over te brengen geraak je beter in de muziek, en daardoor ga je soms ook beter dingen horen. Het is denk ik een combinatie van de twee. Detail en betrokkenheid ...

 

Greetz

Stef

 

PS mooie foto in Lenzen Licht ...

Link to comment
Share on other sites

Ook ik heb weer genoten van deze Hear dag en ook weer mooie muziek gehoord.

Vooral het langs de lijn deuntje blijft maar in mijn kop hangen zelfs twee dagen later nog.

Het vervelende is dat ik zeer slecht ben in het onthouden van namen.

Wie en wat was dat nou?

 

En Bart jammer dat je niet kon komen maar ik kan wel snappen dat je wat anders aan je hoofd hebt als je net bij een nieuwe baas begint.

Veel suc6 daar dus.

 

Voor de rest is het gewoon weer leuk om de mensen achter de namen weer eens live tegen te komen.

De meeste mensen kende ik al alleen Goodtube weet ik nu nog niet wie dat nu is.

 

Het meest heb ik nog genoten van de bijzondere combinatie in de vorm van de Strain Gauge in de superdraaitafel van Acoustic Signature.

Dit was gewoon erg clean voor draaitafel weergave maar toch het karakter van vinyl bleef overeind.

Weer iets om te onthouden.

Nu ook door de duidelijke uitleg van KT begrijp ik wat beter de werking van dit element.

 

Kortom mooie dag veel muziek en gezellige gesprekken gehad en ook nog eens prima gegeten.

 

Iedereen bedankt die dit weer mogelijk gemaakt heeft.

 

 

Groetjes George

 

ps die Luxman versterker is wel erg mooi.

Link to comment
Share on other sites

 

Vooral het langs de lijn deuntje blijft maar in mijn kop hangen zelfs twee dagen later nog.

Het vervelende is dat ik zeer slecht ben in het onthouden van namen.

Wie en wat was dat nou?

 

Volgens mij Children of Sanchez van Chuck Mangione.

 

gr henkes

Link to comment
Share on other sites

De meeste mensen kende ik al alleen Goodtube weet ik nu nog niet wie dat nu is.

 

Troost je, voor Goodtube was vrijwel iedereen nieuw ;)

Goodtube was die snuiter met een blauw vest -met opdruk- :D

Aha dan heb ik naast je gezeten tijdens het luisteren in de eerste ronde.

 

Leuk je dan eens ook live ontmoet te hebben ook al hebben we niet echt met elkaar gesproken.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Aha dan heb ik naast je gezeten tijdens het luisteren in de eerste ronde.

 

Ok. Wie zat er naast jou, Mordante soms ?

En wie zat er achter jou, naast Sodejuu, is dat Pioniertje ?

 

En wie zat er op de bank rechts van Jack?

 

 

Sorry maar ik heb echt geen idee meer welk gezicht bij welke forum naam hoort. Roger en Michel herken ik wel, de rest wordt al moeilijker.

Link to comment
Share on other sites

luisteren.JPG

En natuurlijk serieus luisteren

 

V.L.N.R. beginnend vanaf de zitbank:

zitbank : Pioneertje, Tubejack, Mumsoft.

1e rij : AZH, Goodtube, Kappa7, Mordante, Miracle,

2e rij : Ruud (niet zichtbaar) henkes (net zichtbaar), Sodejuu, Hansko, Staand Arden (met colbert en spijkerbroek)

3e rij : Staand Ronald (Sence of music), Staand audiofreak, zittend M44

 

Hans van Liempt zie je ookm niet, want die staat achter het fototoestel.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...