Jump to content

verslagen van de Heardag 2010


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Een uurtje geleden de hear-dag weer verlaten.

Miracle ging showen hoe je een element afstelt, en dat weet ik al. wink.gif

 

Daarvoor het vergelijk analoog-digitaal. Vertaald naar LP/CD. Zolangzamerhand weet ik wel wat het verschil is, en dat werd nu ook weer eens erg duidelijk. Minder betrokkenheid, minder dasein, scherper, meer details en i.h.a. minder 'lekker'. En allebei plat, maar de cd spant de kroon.

 

Ik wist weer waarom mijn nieuwe cd-speler een streamer werd.

 

Thuisgekomen Johnny Cash 'If you could read my mind' opgezet, want die werd daar ook vergeleken en heb ik 'toevallig'. :rolleyes:

Ja hoor, met een gehakte streamer heb je het beste van die twee werelden. Betrokkenheid & details, dasein en niks geen scherpte. Gewoon 'lekker'. En 3D als de filmplaat 3D is.

 

En nu zeikt het van de regen!

Ik heb te doen met de achterblijvers.

 

Het aardigste vind ik toch weer het contact met gevoelsgenoten, zoals AF zei: allemaal aardige lui. Behalve dan hear op het forum soms.

Maar zo eens in het jaar samen door de deur, en we kunnen er weer even tegen.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Helaas moest ik wegens hoofdpijn voortijdig het veld ruimen, sorry daarvoor. Kom net weer bij mijn positieven na wat paracetamolletjes.

Graag wil ik Marco, Glenn, Onno en Ronald, bedanken voor hun/haar inzet die deze dag mogelijk hebben gemaakt, ik vond het als vanouds weer erg gezellig.

De verrassing van de dag vond ik het riaa "loze" element, zou die weleens naast de colibri willen beluisteren.

Link to comment
Share on other sites

Een uurtje geleden de hear-dag weer verlaten.

Miracle ging showen hoe je een element afstelt, en dat weet ik al. wink.gif

 

Daarvoor het vergelijk analoog-digitaal. Vertaald naar LP/CD. Zolangzamerhand weet ik wel wat het verschil is, en dat werd nu ook weer eens erg duidelijk. Minder betrokkenheid, minder dasein, scherper, meer details en i.h.a. minder 'lekker'. En allebei plat, maar de cd spant de kroon.

 

Ik wist weer waarom mijn nieuwe cd-speler een streamer werd.

 

Thuisgekomen Johnny Cash 'If you could read my mind' opgezet, want die werd daar ook vergeleken en heb ik 'toevallig'. :rolleyes:

Ja hoor, met een gehakte streamer heb je het beste van die twee werelden. Betrokkenheid & details, dasein en niks geen scherpte. Gewoon 'lekker'. En 3D als de filmplaat 3D is.

 

En nu zeikt het van de regen!

Ik heb te doen met de achterblijvers.

 

Het aardigste vind ik toch weer het contact met gevoelsgenoten, zoals AF zei: allemaal aardige lui. Behalve dan hear op het forum soms.

Maar zo eens in het jaar samen door de deur, en we kunnen er weer even tegen.

 

M :ph34r: rc

 

Verslag(je) in een notedop...

Met een lijf wat mij weer eens in de steek liet toch maar gekomen naar de Heardag. De sfeer en de stemming was goed en prettig met tussendoor een grap en grol. De vergelijkingen tussen plaat en cd werden telkens afgewisseld, zodat het een leuk vergelijk was voor degenen die hier aan deelnamen. De muziek keuze was van alles wat. Klassiek, jazz, pop, en herriemuziek (waar ik maar even naar buiten ging om te roken). Koffie en cake en koek waren constant voorhanden.

Miracle's classroom over het inbouwen van een element werd goed bezocht en met veel interesse gevolgd. Miracle's uitleg was helder en bondig en werd af en toe aangevuld door Sodejuu. Het leuke van zo'n classroom is toch wel erg leuk en wellicht is dit een leuk iets om voor een volgende heardag weer te doen met een ander onderwerp. Ik denk dan aan hoe moet je iets meten aan een apparaat of hoe stel je de bias af bij een buisversterker. Twee voorbeelden om maar wat te noemen.

Na deze classroom is er nog uitvoerig geluisterd naar de SoundSmith Strain Gauge element op de Acoustic-Signature Grande Reference draaitafel met Dynavector DV-507 mk2 arm. Bij het horen van de eerste tonen werd gelijk duidelijk dat dit toch wel van een hele andere orde is dan de eerdere draatafel en de cd speler waar we de vergelijking meededen. Waar die alle twee hun voors hadden kwam bij de AS Grande Reference / Strain Gauge samen. Tja, dan heb je geen enkele behoefte meer aan vergelijken tussen twee verschillende mediums (CD en DT).

 

Het aardigste vind ik toch weer het contact met gevoelsgenoten, zoals AF zei: allemaal aardige lui. Behalve dan hear op het forum soms.

Maar zo eens in het jaar samen door de deur, en we kunnen er weer even tegen.

Inderdaad heb ik dat gezegd en het zou mooi zijn als iedereen het zich het hele jaar blijft herinneren.

 

En Marc, nu hebben we nog geen luisterafspraak gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Bij het horen van de eerste tonen werd gelijk duidelijk dat dit toch wel van een hele andere orde is dan de eerdere draatafel en de cd speler waar we de vergelijking meededen. Waar die alle twee hun voors hadden kwam bij de AS Grande Reference / Strain Gauge samen. Tja, dan heb je geen enkele behoefte meer aan vergelijken tussen twee verschillende mediums (CD en DT).

[knip]

En Marc, nu hebben we nog geen luisterafspraak gemaakt.

Wel jammer dat ik het toetje gemist heb, maar een jarige thuis kon ik niet alleen laten zitten.

Die luisterafspraak kan toch wel via een PB'tje?

Ik had mijn agenda wel bij me, maar zag je niet meer.

(Doe maar een voorstel, mijn agenda is leger dan de jouwe hoop ik)

 

Groet,

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

idd erg gezellig.

 

vergelijk gaf voor mij de doorslag naar de LP.

met name de bijna voelbare pijn van johnny cash op plaat was bij de cd compleet afwezig.

het klassiek was echter beter op cd vond ik. maar de staat van de Lp was hier wellicht credit aan.

 

de Dss monitoren vond ik wederom zeer prettig voor de oortjes

 

element afstellen heb ik al cd speler luistereaar toch als zeer boeiend ervaren. de No nonsens uitleg van miracle was erg prettig.

Ook de aanvullingen van sodejuu erg leerzaam. op het moment dat er teveel over naaldstanden werd uitgewijd ben ik vertrokken :blink:

 

de gastvrijheid was zeer verwarmend dus nogmaals bedankt daarvoor ( ronald? was het toch)

 

de klanken die ik verderop in de avond heb gehoord waren echter voor mij van nog betere orde.

oud,engels in een werkelijk prachtig getunde luisterruimte.

deze man had werkelijk een audio museum aan bbc spullen

 

fan tas tisch...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Zo, weer bijgekomen en uitgeslapen... Not!

 

Gisteren als in mijn beleving: Eindelijk weer eens een dag hobbymatig doorgebracht. Geen strakke opzet, gewoon muziek draaien op verzoek vergezeld van de nodige grappen en grollen. Het vergelijk gaf (zoals altijd) een verdeelde uitslag, voor mij in het voordeel van de LP, alleen niet zo overtuigend zoals normaal bij mij het geval is. In dit geval was het vooral de beleving van analoog wat bij mij de doorslag.

 

Het typische van zo'n vergelijk is toch altijd weer dat wanneer de ruimte compleet vol zit met volk (hulde voor de hoge opkomst, hadden we echt niet verwacht) je toch de helft van de informatie kwijt raakt. Tijdens de inbouwcursus van Miracle hebben wij met een man of 4-5 nog even wat gedraaid, dan klinkt het toch wel weer even anders...

 

Alle neuzen stonden in ieder geval weer even dezelfde gezonde kant op (toch het hogere doel van zo'n dag), het blijkt nog steeds voor herhaling vatbaar!

Link to comment
Share on other sites

Ik vond het een leuke dag. Wat een geschikte lokatie was dit. Erg prettig!

 

Voor mij was het telkens de LP die ruimschoots overtuigde. Helaas heb ik zelf geen draaitafel en ook geen LP's.

Als er iemand eens bij mij komt luisteren, dan zal die de draaitafel mee moeten nemen <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Gister een leuke dag gehad in Leiden.

 

Mijn oren hebben weer een nieuwe referentie.....

Een fantastische installatie gehoord bestaande uit:

De nieuwe Luxman L 507u versterker. Een grote Acoustic-Signature draaitafel

met Soundsmith 'The Strain Gauge' element en Dutch Speaker Systems monitoren.

 

Ik had een LP mee van Supertramp Brother Where You Bound die bijna helemaal is gedraaid :) en wat achteraf wel een

 

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat er niet even een nieuw topic gemaakt is om de verslagen in te plaatsen.

Nu is het straks lastig terug te vinden.

 

Ik heb wat foto's gemaakt en zal die proberen vanavond te plaatsen.

 

:)

 

 

top

Link to comment
Share on other sites

Erg leuke dag en avond gehad. Lp duidelijk favoriet, meer betrokkenheid en een natuurlijker klank. Vergelijken op je met je eigen set (@Mumsoft) heeft natuurlijk geen zin. Dan klinkt het bij mij ook veel beter <_< .

 

Een vergelijking zoals gedaan is natuurlijk ook al discutabel. Ik ken bijna geen opnames die zowel op vinyl als cd even goed zijn opgenomen. Vaak zijn oorspronkelijke opnames voor vinyl beter dan de heruitgave op cd is mijn ervaring.

En er zaten veel oorspronkelijke lp opnames bij dacht ik.

 

Dank aan Miracle en Sodeju voor de element workshop en natuurlijk Arden voor de organisatie, Audiofreak voor de zondagmorgen preek en SenseofMusic voor het gastheerschap.

Link to comment
Share on other sites

Een leuk en leerzaam middag was het gisteren in leiden.En wat een mooi luisterruimte met audio spullen hebben de mensen van Sense Of Music,de eigenaren een sympathiek jong stel Ronald en z,n vrouw zorgde voor de versnaperingen.De simpele uitleg van het monteren en afstelen van een element van miracle en sodejuu was leerzaam,deze twee mannen weten waar ze over praten. Daar stond ook een tuner ik weet niet meer welke ,maar ik wees tubejack hierop en hij ging helemaal los :D geweldig was dat z,n passie voor tuners.Ik herkende veel Forum leden van vorig jaar in Bussum,maar voor mij ook nieuwe gezichten die ik wel een hand gaf maar eigenlijk niet heb onthouden,b.v goodtube,wol,jepe. Misschien met wat foto,s die hans van liempd heeft gemaakt zien we een gezicht achter de forum naam.De Luxman set met DSS monitoren klonken heel mooi. De lp met Johnny Cash was wel de winnaar tegen over de cd,daar was denk ik iedereen wel mee eens.Later op de middag hebben we verzoek nummers gedraaid :D en een ervan Children of Sanchez van Chuck Mangione vond ik wel heel goed klinken.Voor de rest gezellig gebabbeld.Ik wil Marco, Glenn, Onno en Ronald bedanken voor deze gezellige middag.

gr henkes

Link to comment
Share on other sites

volgende keer naambordjes incl nickname ?

:D Nou dat is een beetje overdreven. Ik zou echt niet weten wie jij nu was. Gezichten vergeet ik niet snel maar namen wel.

 

gr henkes

Link to comment
Share on other sites

volgende keer naambordjes incl nickname ?

 

Niet iedereen is gebaad dat zijn gezicht op een forum wordt gelinkt aan zn nickname ...

Sommigen posten zeer graag "anoniem" ...

 

Pakt niet weg dat ik het ook wel leuk vind bepaalde mensen te kennen achter de nickname

 

Gr

Stef

Link to comment
Share on other sites

Hierbij wat foto's:

 

af.JPG

De inleiding door Audiofreak

 

vergelijkingsset.JPG

De set waarme vergeleken werd

 

luisteren.JPG

En natuurlijk serieus luisteren

 

cds.JPG

De vergelijkingsmuziek muziek ook op LP natuurlijk.

 

soundsmithaida.JPG

het element

 

tovenaar.JPG

tovenaar vertoon uw kunsten

 

dikkevingers.JPG

kleine schroefjes...

 

protractor.JPG

de protractor

 

wordt vervolgt

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...