Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Volgens professor Henk Niemeijer is de naaldhoek (stand van de naald) sinds de Errato testplaat veranderd. Hij gebruikte hem daarom niet. Ik denk dat in de tijd van Kool azimuth voor de normale consument niet zo van belang is. 

Wiel beweert al jaren op basis van een artikel in een Duits tijdschrift over de van de Hul 1 tip dat dergelijke naalden de plaat kapot maakten. Ik heb het nergens anders gelezen. Wel dat ronde naalden niet zo in de groef passen en sneller slijten. Lijkt me ook niet goed voor de plaat.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Duck-Twacy said:

Pfff, blij dat ik mn lp's omgeruild heb voor (sa)cd's

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, dwz mij lukt dat niet. En dat geeft ook niet, als je ze nog steeds kunt afspelen, toch? Ok, vergt wat inspanning, kennis, meten en spulletjes, maar dan gaat het best aardig.

Moet zeggen dat ik nu pas goed door heb wat azimuth precies voorstelt, na 10 jaar bivakkeren op audiofora. Maar dat heeft er wellicht mee te maken dat mijn belangstelling voor analoge audio wat getaand was. Laatst vond een bezoeker hier analoog minder mooi dan digitaal. Kan natuurlijk aan van alles liggen, maar uitgaande van wat ik heb, ligt de vraag voor de hand, zijn er verbeteringen denkbaar? Zeg maar, is er nog laag fruit te plukken?

En mogelijk is azimuth hier onderbelicht.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

.....................................Kan natuurlijk aan van alles liggen, maar uitgaande van wat ik heb, ligt de vraag voor de hand, zijn er verbeteringen denkbaar? Zeg maar, is er nog laag fruit te plukken?

En mogelijk is azimuth hier onderbelicht.

Oh beslist. Wel oppassen met laag fruit: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/117819-de-dodelijke-vossenlintworm.html

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Volgens professor Henk Niemeijer is de naaldhoek (stand van de naald) sinds de Errato testplaat veranderd. Hij gebruikte hem daarom niet. Ik denk dat in de tijd van Kool azimuth voor de normale consument niet zo van belang is.

Erratum is een vergissing, Errato ook. Maar wat hebben ze nu weer bedacht om het afspelen van LP's te bemoeilijken? Hoe zit het dan met die naaldhoek, en sinds wanneer is die veranderd? En waarom? En betekent dat, dat oudere elementen ineens niet meer goed zijn vanwege een foute naaldhoek?

Link to comment
Share on other sites

Feikert adjust is beter denk ik,oren horen verschillend.

Meten is weten maar oren trekken zich daar niet altijd iets van aan.

Misschien is de Firato testplaat wel achterhaald.

Phoe er zijn zoveel variabelen en dan heb je ook nog de mens:D

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mumsoft said:

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, dwz mij lukt dat niet. En dat geeft ook niet, als je ze nog steeds kunt afspelen, toch? Ok, vergt wat inspanning, kennis, meten en spulletjes, maar dan gaat het best aardig.

Moet zeggen dat ik nu pas goed door heb wat azimuth precies voorstelt, na 10 jaar bivakkeren op audiofora. Maar dat heeft er wellicht mee te maken dat mijn belangstelling voor analoge audio wat getaand was. Laatst vond een bezoeker hier analoog minder mooi dan digitaal. Kan natuurlijk aan van alles liggen, maar uitgaande van wat ik heb, ligt de vraag voor de hand, zijn er verbeteringen denkbaar? Zeg maar, is er nog laag fruit te plukken?

En mogelijk is azimuth hier onderbelicht.

Ik heb ze ook niet lettelijk "omgeruild". Denk dat ik crica de helft van bijna 400 lps digitaal heb, de rest, ach zal ik wel ontgroeid zijn (veel bandjes uit de punk/new wave periode).

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, carl said:

Die hoek waar de naald in staat is al lang veranderd. Zal wel weer fijnslijperij zijn.

De hoek van de naald heeft meer met de VTA (of beter SRA) te maken, dan met de azimuth.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Duck-Twacy said:

Ik heb ze ook niet lettelijk "omgeruild". Denk dat ik crica de helft van bijna 400 lps digitaal heb, de rest, ach zal ik wel ontgroeid zijn (veel bandjes uit de punk/new wave periode).

Okoi. Dat ontgroeien heb ik ook, vooral met niet-klassieke muziek. En het mooiste daarvan heb ik zeker ook in een digitale versie tegenwoordig, spul dat je niet ontgroeit. Bv de Steve Miller Band, Mike Oldfield, 10 CC, Pink Floyd en zo nog wat bands.

Klassieke platen zijn vaak niet in dezelfde vorm op cd uitgebracht, maar dat geeft ook niet. Het gaat uiteindelijk om de compositie en de uitvoering daarvan, en ik vind het prima daar een (grote) keuze in te hebben. Een (steeds kleiner) deel daarvan staat dan op LP. LP's koop ik niet meer, maar ik doe ze zeker niet weg.

Dat mogen de erfgenamen doen...

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Sodejuu said:

De hoek van de naald heeft meer met de VTA (of beter SRA) te maken, dan met de azimuth.

Denk ik ook, maar heb je dan niet zoveel meer aan de testplaten van Jan Kool? Looks me strange.

Link to comment
Share on other sites

Ach misschien is "ontgroeid" ook geen juiste term. Het gaat om bandjes als the Ramones, the Knack, Gruppo Sportivo, Boomtown rats, XTC en weet ik hoe ze ook weer heetten. Ik hoef dat soort muziek niet op mn set te horen, maar zo nu en dat een hitje op youtube ofzo is nog wel leuk.

Tot mn schaamtje heb ik nooit een plaat van the Steve Miller band gehad (nog steeds niet...)

 

Ff lekker off topic

 

 

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, mumsoft said:

Als er malware is, voor een Mac is, is het nieuws. Het artikel is m.i. helaas niet compleet. Vanaf El Capitan Juni 2015 is het ontzettend moeilijk om de Mac kernel te besmettend zodat je systeemfuncties kunt overnemen. Zelfs als Root (God) kun je dat door SIP niet zomaar.  https://www.iculture.nl/gids/system-integrity-protection-sip-macos/   Ik neem dus aan dat het vooral om oudere versies van MacOS gaat.  

Daarnaast plakt een beetje slimme gebruiker zijn camera af.  Ik heb er al jaren terug een stukje sporttape op gepakt. 100% veilig bestaat niet, zelfs niet met OpenBSD.  Toch kun je het meeste voorkomen door je computer niet alleen te updaten maar een 1x per jaar compleet op nieuw te installeren.  Bij een Mac is dat simpel, ik heb mijn 1TB schijf verdeel in 2 partities van 500GB. Op het moment dat er een nieuwe versie is wis ik de oudste partitie en haal direct van de servers van Apple de laatste versie op.  

Verder heb ik al jaren een virusscanner op mijn Mac, om Windows virussen -waar ik zelf geen last van heb- per ongeluk niet verder te verspreiden. Ik geloof dat ik 1 of 2x wat in mijn mail heb gezien.  

Ik vind het "bang makerij"  Aan Nit Wit's het advies: verdiep je eens in de materie <_<   

Link to comment
Share on other sites

Ach de Mac heeft net zo goed altijd last van virussen gehad. Met name nog in het DOS tijdperk begin jaren '90 was het flink raak. In die tijd deed Apple zich ook nog voor als een soort social community en werd je bedolven onder allerlei handige gratis "dingetjes" (Infomac was erg populair). Daar zat je elkaar niet dwars, toch ????? Helaas, je kon toen echt niet zonder Norton. W.d.b. is de Mac uit de markt gedrukt met de opkomst van MSWindows. Gewoon omdat het effect groter was.

Link to comment
Share on other sites

Oud nieuws Pjotr.  Tegenwoordig is de beveiliging van MacOS haast vervelend.  Maar waar het nu écht om gaat dat er weer "halve waarheden" de wereld ingeschopt worden.  En dát blijft hangen bij mensen.

Controleer daarom de bron van het nieuws.  In dit geval een: "security bedrijf"  Ik twijfel niet aan aan de juistheid van het bericht.  Maar denk ik als die "malware" er "kennelijk" al jaren in zat.  Waar was je dan al die tijd?  Of betreft het een nieuw bedrijfje dat zich op de kaart probeert te zetten? Als het je werkelijk zorgen baart. Welke Mac OS versies betreft het dan?  alle? Of alleen die van een paar jaar terug.? 

Verder snap ik een blad als AG ook niet, zo' n flut artikel   Je kunt met halve waarheden zo makkelijk iets de grond in boren. <_<

 

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Tja nieuws van 30 jaar geleden kun je moeilijk nieuw nieuws noemen. Het OS van Apple is altijd al lastig hanteerbaar geweest voor "buitenstaanders". Dat is inherent aan de "ommuring" die Aplpe altijd al stevig bouwde. Tot grote frustratie van ontwikkelaars overigens. Neemt niet weg dat mensen die de weg wel weten en kwaad willen, die weg ook gewoon nemen hoor. 'Tis alleen niet zo populair... Vroegâh waren virussen hoofdzakelijk om te pesten, vaak gefrustreerde werknemers of puberaal kattenkwaad. Nu gaat het meer geld afpersen. Pishing en plaatsen als Marktplaats zijn dan veel handiger. En het "stelen" van gebruiksgegeven is nu het domein van Google. Maakt weinig uit of je Apple hebt of een PC.

 

Link to comment
Share on other sites

Moeilijk "hanteerbaar?" OS? Valt mee hoor.  Het duurt ongeveer 4 weken voordat je hersenen voldoende verbindingen hebben gemaakt zodat je er enigszins mee overweg kunt. En de belangrijkste dingen kunt doen. Zoals mail, bestandsbeheer, foto's en waar je qua veiligheid op moet letten. 

Ik heb het laatst nog les gegeven aan 2 ouderen die qua leeftijd vér gepensioneerd zijn.  Na 3 middagen "les" konden ze er al heel aardig mee omgaan. Die mensen waren ook open-minded en vinden ondanks hoge leeftijd het leuk om iets te leren. Dé manier om jong te blijven.... Zelf vind ik onder de motorkap sterk op Unix lijken een besturingsysteem dat ik al decennia gewend ben.   

Voor Google is een aardig alternatief https://duckduckgo.com  kun je standaard in Safari opnemen. Privacy in Safari wordt bij de nieuwe Mac OS High Sierra nóg strikter. Ikzelf ben lang een BSD en Linux aanhanger geweest, maar de iMac die ik gekregen heb van mijn dochter vind ik nagenoeg perfect.  

Googel doet maar wat hij moet doen, zodra ze te ver gaan krijgen ze vanzelf boetes.  Aan de andere kant, heb ik er ook voordeel van ;)

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/27/google-krijgt-recordboete-van-24-miljard-euro-wegens-machtsmisbruik-11312765-a1564676

@edit typo 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...