Jump to content

Klassieker


carl
 Share

Recommended Posts

Bij mijn Thorens 160.1 en mijn vroegere Linn Axis vond de aarding ook plaats via de screen van de phonokabel nooit last van gehad. Overigens prefereer ik nu een aparte aardedraad van arm naar phono. Ik heb bij mijn Oracle overigens ook het chasis geaard.

 

Daarnaast heb ik met Veldhoven weer eens geluisterd naar de Thorens 124. Zelfs bij nieuwe Decca's ruiste het als de hel. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Link to comment
Share on other sites

Bij mijn Thorens 160.1 en mijn vroegere Linn Axis vond de aarding ook plaats via de screen van de phonokabel nooit last van gehad. (...)

 

Beste Carl,

 

Was dat bij low impedance / low output MC-elementen?

 

De Telefunken S600 leverde ook geen problemen op,

als je maar het standaard bijgeleverde (MD) element gebruikte (t.w. Shure V15 Mk III).

Een prima element!

Vrijwel ruis- en andere storingsvrij!

 

Maar ja...

Als je beslist het àller-onderste uit de àller-onderste kan wilt hebben...

Low output / low impedance Moving Coil, dus,

dan hoor je zómaar opeens geluidjes

die er eigenlijk niet bijhoren!

Link to comment
Share on other sites

Hai Spido,

 

Ik heb er een Denon 160 inzetten. Volgens mij is dat een High output MC. Klonk prima. Klonk want hij staat nu bij mijn zoon van 19 die een verschrikkelijke muziekliefhebber is.

Link to comment
Share on other sites

De Telefunken S600 leverde ook geen problemen op,

als je maar het standaard bijgeleverde (MD) element gebruikte (t.w. Shure V15 Mk III).

 

Het blijft merkwaardig.

In mijn ervaring treden er vaker brom- en instralingproblemen op bij (relatief hoogohmige) MM elementjes dan bij MC. Mits de phonostage en de uitwendige verbindingskabel in orde is.

 

Het kan bijna niet anders of de inwendige ground layout heeft er iets mee van doen, zoals gemeld door George en zoals ook in het Leak-stukje staat.

 

Maar dat het niet zou kunnen ..... daar wil ik (nog) niet aan. Al zou je de armbedrading moeten vervangen, wat sowieso geen gek idee is eigenlijk.

Link to comment
Share on other sites

 

 


(...) Al zou je de armbedrading moeten vervangen, wat sowieso geen gek idee is eigenlijk.


Beste KT88,

Het low-impedance / low-output element (Ortofon MC200) heb ik destijds gebruikt in de Ortofon AS212 arm op een Denon DD draaitafel en ook op een Thorens TD126 MkIII
- die beide waren uitgerust met een apart aardstaartje, dus met de aarding van de motor NIET via de signaaldraad-afscherming! -
en bij die beide draaitafels trad het stoorgeluid NIET op.

De afscherming in de Ortofon AS212 arm is dus op zichzelf niet het probleem.
De signaalkabeltjes in die arm zijn overigens van uitstekende kwaliteit: de arm is destijds speciaal ontwikkeld voor gebruik met low-impedance / low-output elementen, zoals Ortofon SL15E en SL20E.



AS%20212.jpeg

P.S. Lees vooral eens het hoofdstuk "Een Andere Arm" van Triode Dick's Page!
(En verbaas je er gerust over, dat zo'n "stugge", "zware" arm als de Ortofon AS212 in de praktijk tòch - of juist! -beter combineert met zulke "hoog-compliante","lichte" elementjes als bijvoorbeeld de ADC XLM.
Velen meenden indertijd dat die eigenlijk alleen maar geschikt waren voor superlichte armpjes, zoals het balsahouten ADC Pritchard / Jacobs pookje...)
http://www.triodedic...atie_van_td.htm
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Op een duitstalig forum stuitte ik op een probleemgenoot: iemand die dus óók last had van (50Hz) stoorgeluid bij gebruik van een low impedance / low output MC element in combinatie met een Telefunken S600 draaitafel.

Eén van de reacties wees op een montagebrug in het motorgedeelte, waarvan de samensmelting / combinatie van aardingen zou moeten worden losgemaakt en anders uitgevoerd.

De destijds (jaren '70) toegepaste wijze van aarden zou in verband staan met de wijze waarop toen de signaalleidingen en afschermingen waren uitgevoerd, t.w. met vijfpolige DIN connector.

Het zou in het geval van de Telefunken draaitafels niet juist zijn geweest, de DIN-connector er eenvoudig af te knippen en die te vervangen door twee RCA-plugjes. Op die manier zijn vrijwel alle vintage draaitafels met DIN uit de jaren '70 geschikt gemaakt voor het post-dinnemium van de jaren '80 en later: of ze nu uitgevoerd waren met een apart aardstaartje (zoals vrijwel alle draaitafels) of niet (zoals de Telefunken S600 en S500).

Er werd een suggestie gedaan om aan de vaste metalen bovenplaat van de behuizing een aardstaartje te bevestigen, en dit te verbinden met de randaarde van de geaarde contactdoos. Heeft iemand daar ervaring mee?

 

http://www.analog-forum.de/wbboard/board3-technik/board2-phono-allgemein/48336-telefunken-s500-cinch-kabel-gebrückte-masse/ 

Link to comment
Share on other sites

Alle ouwe zooi eruit, nieuwe bedrading aanleggen met de afscherming ALLEEN aan de "min" aansluitingen van het element.

De ground-draad komt dan apart aan alle geleidende delen van het chassis en de arm.

Link to comment
Share on other sites

Bij mijn draaitafel zitten er vier draadjes aan het element. Een vijfde zit vast aan de armbuis. Vier van de vijf draadjes lopen naar de cinchaansluitingen op de draaitafel. Het vijfde (massa)draadje is verbonden met het chassis van de draaitafel en gaat door in de aparte draad welke op het aardpunt van de phonotrap is aangesloten. De afscherming van de phonokabel is op het aardpunt van het chassis aangesloten en aan de andere kant aan de buitenkant van de cinchstekkers. 

 

De buitenkant van de cinchstekkers aan de versterkerkant zitten dus via de phonokabelsafscherming, de massa van de draaitafel en de massadraad aan het massacontact van de phonotrap.

 

Hiermee is er totaal geen brom, ook niet wanneer ik de volumeregeling veel hoger zet dan waar ik normaal mee speel.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Alle ouwe zooi eruit, nieuwe bedrading aanleggen met de afscherming ALLEEN aan de "min" aansluitingen van het element.

De ground-draad komt dan apart aan alle geleidende delen van het chassis en de arm.

Maar alleen als je niet gebalanceerd speelt op de ingang van de phono versterker dan kan dit.

Anders alles vervangen en de signaal draden nergens aan aarde hangen en aan aparte draad voor aarde gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Alle ouwe zooi eruit, nieuwe bedrading aanleggen met de afscherming ALLEEN aan de "min" aansluitingen van het element.

De ground-draad komt dan apart aan alle geleidende delen van het chassis en de arm.

 

Beste KT88,

 

Bedankt! Dit is duidelijk... en komt inderdaad overeen met wat de oude Leak al adviseerde, hè?

Of ik technisch gezien in staat zal zijn dit alles tot een goed einde te voeren, staat te bezien. Er zit heel veel riskant materiaal in het (half-automatisch met opto-electronica) apparaat.

Wie zou men zoiets wel met een gerust hart kunnen toevertrouwen?

Link to comment
Share on other sites

Waar je even naar moet kijken voordat de bedrading vervangen kan worden is of deze los in de buis zit.

Ik heb alweer even geleden de bedrading vervangen van een arm die volledig vol zat met een soort kunststof, dat is nog een aardige klus geweest.

 

Ik zou het niet aanraden als dit hier ook het geval is..

is de bedrading echt slecht of net zo als bij de Helson (ik dacht dat de arm zo hete)afgebroken dan heb je geen keuze en moet je vervangen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

O, wat verschrikkelijk spànnend, allemaal!

Zojuist kreeg ik bericht van AV Electronics (Groningen) dat de Telefunken S600 en de Thorens TD125 klaar staan.

Héél benieuwd!  :)

 

Bij de Telefunken is de afscherming van de signaalkabels nu niet meer verbonden met de massa van het chassis.

Voor de aarding van het chassis is een apart aardstaartje aangebracht, zoals het ook hoort.

(Oorspronkelijk had de Telefunken een vierpolige DIN stekker met afscherming.

Misschien dat de transitie naar RCA het probleem ooit veroorzaakte.)

Hopelijk is de S/R verhouding nu gunstig genoeg voor mijn low output MC elementen!

 

Bij de Thorens is de oorspronkelijke TP25 arm (leuk voor verzamelaars... maar niet voor moderne elementen) vervangen door een Ortofon AS212.

Dezelfde arm, dus, die standaard ook op de Telefunken zit. En die sommigen - waaronder Spido en bijvoorbeeld Triode Dick - heel goed bevalt.

Het oorspronkelijke liftsysteem moest ik helaas vervangen door een eigen bouwseltje: een soort aluminium wipwapje dat het pennetje aan de onderzijde van het hydraulische busje van de lift omhoog kan duwen. Primitief, maar het werkt.

 

De verwachtingen zijn hoog gespannen!

Hopelijk niet tè hoog...  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

De beide antieke draaitafels zijn inmiddels met drie verschillende elementen (cum annexis) uitgeprobeerd aan respectievelijk de Leak Varislope II Stereo / Stereo 60 buizenversterkercombinatie en de geïntegreerde Leak Stereo 70 transistorversterker.

De betrokken elementen zijn: Empire MC10P Super (gecombineerd met Ortofon MCA76 step-up versterker), Empire EDR9 en Ortofon OMB30 Concorde.

Welnu: AV Electronics in Groningen heeft prima werk geleverd!

Beide draaitafels werkten geheel naar behoren: stabiel en stil. De Telefunken bromt niet meer: zelfs niet met het low output / low impedance MC-element.

(KT88 nogmaals veel dank voor zijn goede adviezen!)

En de Thorens is qua aftasting enorm opgeknapt met zijn "nieuwe" Ortofon AS212 arm.

 

De phono ingangsgevoeligheid van de Varislope 2 Stereo buizenvoorversterker zou echter wel wat groter mogen zijn: om een realistisch geluidsniveau te bereiken moest de volumeknop daarvan ongeveer op twaalf uur, waar ca. 10 uur in het algemeen voldoende moet kunnen zijn. 

De kwaliteit was echter méér dan voortreffelijk, met beide versterkers: vooral met de MC10P / MCA76 combinatie.

De EDR9 leverde wat meer voltage en bood een in alle geledingen robuuste, kernachtige en natuurlijke klank.

De Ortofon OMB30 klonk in directe vergelijking wat slanker, spitser, ijler. Leek wel wat op high-end klank... maar gelukkig niet tè erg.

(Misschien moet de OMB30 nog "inspelen": ik heb die naaldunit nog maar weinig gebruikt.)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...