Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD


Miracle.
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

@Dank je Bart,

 

 

Ik heb de hele middag LP's zitten draaien via mijn inmiddels gemodificeerde MCML05

en een aantal die ik dubbel heb op CD ... A/B vergeleken en er zijn verschillen, maar niet

schokkend....

 

Over het algemeen vind ik dat een LP een betere laagweergave heeft het klinkt wat natuurlijker

en de transients zijn bij bepaalde LP's ook mooier.

 

Verder vind ik het een onhandig en vooral duur medium.

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

PA = Public Address, een geluidsinstallatie voor omroepen van personen, later ook gebruikt als verzamelnaam voor pro-audio installaties (zaalgeluid enz).

Ook wel: SR = Sound Reinforcement, dat dekt de lading wat beter.

MI - Musical Instruments (amplifier).

MC = Moving Coil

MM = Moving Magnet

MI = Moving Iron (Bijv. Grado)

MMC = Moving Magnet Cross (B&O elementen bijvoorbeeld)

MD = Magneto-Dynamisch (verzamelnaam i.t.t. kristal- en ceramische elementen).

DAC = Digital-to-Analogue-Converter

ADC = Analogue-to-Digital Converter

Class A,B, AB, D, G, H = versterkerklassen, technische termen voor de werking en instelling van (audio) eindversterkers.

EV = eindversterker, ook wel hoofdversterker (HV).

HV = High Voltage, ook wel High Potential (HP) of High (Haute) Tension (HT) , bijv. bij electrostaten.

IL = Interlink

UcD = Universal Class D, D-versterkers van Hypex

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
@Jack: wat is er gemodificeerd? ECC99 erin?

'MCML05', lijkt wel een jaartal in romeinse cijfers. 1950 plus 05 :rolleyes:

 

Ja, ECC99 in de lijn-trap... na een "valse" start (toch een oud setje); Vind ik een ECC99 een mooie buis :)

Maar ik vind wel dat de MCML05 erg warm wordt, nu is het ook warm hier 25,3 graden binnen.

Vooral LP weergave is weer een stukje beter, deze buis geeft een mooi geluid.

 

Ga de upgrade weer even terug draaien naar ECC82 = 5 min werk en dan weer

eens luisteren .

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Er ging even iets mis :huh: .

 

Ha tube met wat voor naaldkracht speel je en heb je de VTA goed afgesteld ,wat voor naaldkracht schrijft men voor voor de benz ace ?

Normaal gesproken zou analoog zich wat het natuurlijk uitklinken van klanken en ruimte info/ambiance betreft zich duidelijk moeten kunnen afzetten tov cd of je hebt een hele goede cd speler gebouwd tube :confused::D .

 

Ps De luidsprekers zijn goed ontvangen , vooral de illusion schijnt het erg goed te doen op vinyl , men was erg enthousiast :rolleyes:

 

 

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Ha tube met wat voor naaldkracht speel je en heb je de VTA goed afgesteld ,wat voor naaldkracht schrijft men voor voor de benz ace ?

 

G

Link to comment
Share on other sites

@Jack: wat is er gemodificeerd? ECC99 erin?

'MCML05', lijkt wel een jaartal in romeinse cijfers. 1950 plus 05 :rolleyes:

 

Ja, ECC99 in de lijn-trap... na een "valse" start (toch een oud setje); Vind ik een ECC99 een mooie buis :)

Maar ik vind wel dat de MCML05 erg warm wordt, nu is het ook warm hier 25,3 graden binnen.

 

Hier is het 25.7..

Ja, face it: je hebt buizen. Met dit weer merk ik het wel, de grens van wat nog comfortabel is luistert heel nauw. Vaak heb ik m'n installatie 's ochtends niet aan staan, en ik merk het verschil wel als ie wel aanstaat.. Dat was toen ik met 211-bakken speelde nog wel duidelijker merkbaar <_<

 

 

Vooral LP weergave is weer een stukje beter, deze buis geeft een mooi geluid.

 

Ga de upgrade weer even terug draaien naar ECC82 = 5 min werk en dan weer

eens luisteren .

 

Jack

 

Ben benieuwd naar je bevindingen, Jack! Ik heb Menno's beschrijving natuurlijk wel gelezen, maar een second opinion is natuurlijk nooit weg ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Ben benieuwd naar je bevindingen, Jack! Ik heb Menno's beschrijving natuurlijk wel gelezen, maar een second opinion is natuurlijk nooit weg ;)

 

Vind die ECC82 in de lijntrap ook goed en nu blijft de versterker een stuk koeler :) Een ECC99 doet het i.d.d. wat beter.

Maar als je de extra versterking niet nodig hebt omdat je de UL-40 net als ik niet in supertriode hebt gezet maar gewoon in UL

zou ik het lekker zo laten. Bovendien van een ECC99 heb je maar 2 types: m

Link to comment
Share on other sites

Gompie, de TS wilde van het geleuter af zijn...

Dat heppie geweten.

M :ph34r: rc

Volgens mij heeft
Om het geleuter dat een (SA)CD net zo goed zou zijn dan een LP nog maar weer eens tegen te spreken

toch een heel andere semantiek.

Sterker nog, door zoiets te poneren, vraag je om discussie
Link to comment
Share on other sites

[...] Persoonlijk vind ik dat het geluid van vinyl ontstresst, meer rust heeft. Daarbij ben je sneller geneigt om toch minimaal een plaatkant uit te luisteren, bij de de cd-speler neig je al snel tot zappen (of is het skippen? Iets wat met streaming nog veel erger is).

 

Tegenwoordig dient gemak de mens, streaming is iets wat niet meer valt te stoppen. De cd-speler zie ik op termijn wel verdwijnen, ook al zal dit nog wel een tijdje gaan duren.

Kansen te over dus voor degenen die een streamer met een echt goede DAC kunnen ontwerpen, die gaan uiteidelijk de klank bepalen.

[...]

Oef, oei....

Arden haal je geen dingen door elkaar? Als ik jou zo lees is streaming iets van MP3 en downloaden 'en zo' (gemak, nietwaar). Voor mij is streaming een methode om meer kwaliteit uit een cd te halen. En wat ik de laatste maanden aan het doen ben, mijn cd's

Link to comment
Share on other sites

Dat zijn idd de geruchten voor de toekomst: streaming audio voor de massa en LP voor de high end.

Welnee, dat zijn helemaal geen geruchten. Steaming audio via het internet is allang en breed een feit. Er is een keur aan internet radio stations en er is een heel archief met concerten bij R2 beschikbaar. Gratis en voor nop.

 

Internet radio's koop je op de hoek van iedere straat, welliswaar nog met de kwaliteit "Voor de gewone man" BellaVista, maar ach dat zijn de meeste gewone analoge radio's toch ook?

 

24/96 PCM kwaliteit is ook allang mogelijk met Flac streaming audio met de huidige bandbreedte van een standaard basic internetabonnement. Het is alleen nog mondjesmaat beschikbaar en het is even wachten totdat de aanbieders daar op grotere schaal brood in zien, lees: Er geld mee te verdienen valt. Het is tenslotte allang als studio master beschikbaar.

 

Albums in 24/96 zijn er nu al mondjesmaat te downloaden maar men vraagt er gewoon nog idioot veel geld voor (Linn). Dat gaat hoop ik in de nabije toekomst veranderen als er meer aanbieders komen en als de prijs per MB/s bandbreedte verder daalt.

 

Ga hier maar eens kijken: http://www.hdtracks.com/index.php

 

Best een interessant aanbod. Dat is wat de toekomst wordt. Alleen jammer dat je nu nog een IP in de VS moet hebben want ze leveren niet daarbuiten.

 

;)

 

<Edit>

 

O.T.

 

Op dringend verzoek van BellaVista heb ik "Bella" in mijn bovenstaande post gewijzigd in BellaVista. Bella kan een niet wenselijke associatie oproepen en geeft hem daarom een onplezierig gevoel heeft hij mij laten weten.

 

Nu betekent Bella "mooi" en Vista "uitzicht" in het Italiaans. Maar goed als dat een niet wenselijke associatie is, het zij zo. Ik was mij i.i.g. van geen kwaad bewust. Wellicht kunnen volgende posters hier ook rekening mee houden?

 

</edit>

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Bella was de naam van mijn moeder, die begin dit jaar overleed.

Bij "BellaVista" heb ik geen associatie met haar, gelukkig. Het arme mens had overigens niets met audiofilie.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop niet dat streaming de toekomst is. Op dit moment vind ik streaming nog erg veel gedoe. Muziek downloaden of mijn CD's op de PC zetten vind ik niet echt ideaal.

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop niet dat streaming de toekomst is. Op dit moment vind ik streaming nog erg veel gedoe. Muziek downloaden of mijn CD's op de PC zetten vind ik niet echt ideaal.

 

... en voor de verzamelaar / liefhebber is het niet echt leuk, niks om in de hand te houden, geen mooie platenhoes om te bekijken tijjdens het luisteren of en mooi cd-boekje. Niets tastbaars, zwart of zilver. 't is zo ontdaan van enige emotie, of moet ik romantiek zeggen, dat laatste vindt ik eigen;lijk heel erg eng, dus laten we het maar op tastbaar houden. Je hebt ook geen gevoel van waarde of duurzaamheid bij een stapeltje eenen en nullen.... neen voor de verzamelaar is het niks, geen EMOTIE, bloedeloos... snif snif :(

 

 

Voor de luie mens echter ....

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop niet dat streaming de toekomst is. Op dit moment vind ik streaming nog erg veel gedoe. Muziek downloaden of mijn CD's op de PC zetten vind ik niet echt ideaal.

 

... en voor de verzamelaar / liefhebber is het niet echt leuk, niks om in de hand te houden, geen mooie platenhoes om te bekijken tijjdens het luisteren of en mooi cd-boekje. Niets tastbaars, zwart of zilver. 't is zo ontdaan van enige emotie, of moet ik romantiek zeggen, dat laatste vindt ik eigen;lijk heel erg eng, dus laten we het maar op tastbaar houden. Je hebt ook geen gevoel van waarde of duurzaamheid bij een stapeltje eenen en nullen.... neen voor de verzamelaar is het niks, geen EMOTIE, bloedeloos... snif snif :(

 

 

Voor de luie mens echter ....

Dan ben ik maar lui...

En blij dat mijn verzameling eindelijk... goed klinkt, en eindelijk... elders ook is opgeslagen.

De emotie haal ik wel uit de muziek.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

De emotie haal ik wel uit de muziek.

Je mist de helft van de "fun".

Welnee. Ik geniet nog het meest van muziek als het licht uit is, of ik mijn ogen sluit. Hoe minder afleiding, hoe beter.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...