Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD


Miracle.
 Share

Recommended Posts

On 24-10-2017 at 8:06 PM, S.Grundy said:

Misschien verkeerde topic om deze vraag te stellen, maar lees hier onder andere over ruis bij cd’s. 

Hoe zit dat met spotify premium, aangesloten middels google chromecast. Ik heb momenteel geen cd speler meer. En mis hem ook niet. Wel staat voor de toekomst nog een platenspeler op mijn verlanglijstje. Hopelijk biedt vinyl iets meer beleving dan het wat vlak/steriele spotify. Of ligt dat meer aan de dac?(chromecast)

ben benieuwd of iemand dit heeft getest tov vinyl.

Misschien dat ik wat gemist heb:unsure: Maar hoe ziet de rest van je installatie eruit?  

Link to comment
Share on other sites

On 27-10-2017 at 4:10 AM, vintagemod said:

Carl,leg maar eens velletje papier tussen plateau en subchasis en hoor de verschillen bij de mdf is dat minder als bij de metalen schubchassis,en haal die onder plaat eruit of maak een dikkere metaalplaat

Wel leuk Wiel die truc paste ik al toe bij mijn Linn Axis.

Link to comment
Share on other sites

On 27-10-2017 at 10:10 PM, kappa7 said:

Er wordt hier gevraagd of Spotify goed kan gaan klinken.

Het antwoord daarop is nee.

Zeker niet met Chromecast of andere systemen 

Het probleem blijft dat Spotify een compressie vorm toepast en dat blijf je horen.

Wil je dus muziek streamen op hogere kwaliteit dan zal je eerder uitkomen bij diensten als Tidal of iets dergelijks die steams in hoge resolutie aanbieden.

Dat hier wat betere hardware voor nodig is als Chromecast lijkt me wel duidelijk.

Dat wil niet zeggen dat diensten als Spotify slecht zijn, deze bedienen slechts een andere doelgroep die de kwaliteit van weergave minder belangrijk vind.

Om dergelijke diensten te willen vergelijken met andere vormen van hoogwaardige audio weergave is dan ook niet terecht.

Daar is het niet voor gemaakt.

Oke, ik lig dus wat achter wbt de kennis van de techniek en hoe het allemaal werkt. Ik heb nu alleen een chromecast audio, ams 35i en de dynaudio,s.  Ik weet namelijk nog niet hoe dat allemaal werkt met zo'n NAS en waar je de muziek dan vandaan haalt. Ik heb mijn hele leven originele cd's gekocht. Mede omdat ik zelf niet illigaal weet/wil branden. Ook omdat ik altijd dacht dat die geripte muziek van mindere kwaliteit was. Sinds een paar jaar dus spotify, en hoorde weinig tot geen verschil met de cd's. Zo ben ik nu om naar spotify, maar jullie hebben dus muziek op een harde schijf staan begrijp ik. Ik wist ook niet dat spotify gecomprimeerd is. Mede door de specificaties die ze opgeven dacht ik dat het gewoon minimaal cd kwaliteit was. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, S.Grundy said:

Oke, ik lig dus wat achter wbt de kennis van de techniek en hoe het allemaal werkt. Ik heb nu alleen een chromecast audio, ams 35i en de dynaudio,s.  Ik weet namelijk nog niet hoe dat allemaal werkt met zo'n NAS en waar je de muziek dan vandaan haalt. Ik heb mijn hele leven originele cd's gekocht. Mede omdat ik zelf niet illigaal weet/wil branden. Ook omdat ik altijd dacht dat die geripte muziek van mindere kwaliteit was. Sinds een paar jaar dus spotify, en hoorde weinig tot geen verschil met de cd's. Zo ben ik nu om naar spotify, maar jullie hebben dus muziek op een harde schijf staan begrijp ik. Ik wist ook niet dat spotify gecomprimeerd is. Mede door de specificaties die ze opgeven dacht ik dat het gewoon minimaal cd kwaliteit was. 

Alle weergave begint bij de bron.

Wat daar verloren gaat kan later niet meer worden terug gewonnen.

Als ik het goed begrepen heb gebruikt Spotify een vorm van MP3 waarbij er dus data wordt weg gegooid.

Dat ze dit vrij goed doen laat al de grote groep gebruikers zien die dit goed genoeg vinden.

Echter is door Spotify als bron in te zetten de eerste schade al geleden .

Wil je betere weergave die minimaal op CD niveau ligt dan is Flac een veel gebruikte oplossing om cd's maar ook downloads in goede kwaliteit on ge comprimeert op te slaan of te downloaden.

Vaak word dan voor een gecombineerde oplossing gekozen van lokale opslag en streaming.

Zo zou je je eigen cd's op een Hardeschijf kunnen zetten en muziek die je niet zelf wil bezitten via een streaming dienst kunnen beluisteren.

Je kan er dan ook voor kiezen om dat laatste via Spotify te doen en bevalt je de muziek deze als nog aan te schaffen via een Flac download of het kopen van een CD.

Maar er zijn ook streaming diensten die juist de kwaliteit voorop hebben staan,die kan je natuurlijk ook gebruiken.

De opzet van muziek op een Hardeschijf kan al relatief eenvoudig.

Je kunt al met een oude pc met Daphile en een goede dac al snel een goed resultaat behalen.

Ook een programma als musicbee op de pc en weer die goede dac kan ook al prima muziek maken zonder hoge kosten.

Wat gebruik je nu om je Spotify op af te spelen?

Is dat via een pc? Welk programma gebruik je daarvoor.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik altijd mijn iphone voor de bediening, spotify gaat volgens mij rechtstreeks via de wifi naar de chromecast, en de cromecast zit op de versterker aangesloten (3,5mm-rca tulp).

Voordat ik de chromecast had, deed ik het wel via een kabel aan de telefoon(3,5mm-rca tulp) naar de versterker. Dit klonk ook niet verkeerd, maar wel minder vol. De volumeknop moest ook verder open gezet worden om hetzelfde geluidsniveau te krijgen.

Dus als ik het goed begrijp staan de waarden die spotify opgeeft los van het mp3 verhaal?  Oftewel 320kbit/s kan mp3 kwaliteit zijn?

Link to comment
Share on other sites

Het is in elk geval een formaat wat delen van de muziek weggooit.

Je mist dus echt iets.

Wel is het zo dat hoe hoger het nummer hoe minder er wordt weg gegooid.

Volgens mij heeft de Chromecast ook een digitale uitgang.

Je zou nog kunnen overwegen om die via een goede dac te kunnen laten lopen.

Via een Chromecast is het ook mogelijk om Flac bestanden te streamen vanaf een pc.

Het is dan wel raadzaam om de Chromecast via een netwerk kabel aan te sluiten.

Daar zijn aparte kabel verloopjes voor beschikbaar.

Ik verwacht dat je dan al hele andere dingen gaat horen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

blue ray heeft een betere opbouw van signalen!!
ik vind vinyl mooier klinken ...maar niet altijd....de exemplaren uit de 60 en 70er jaren klinken het mooist maar moet je wel weer de juiste combi aan installatie enniet vergeten ...de juiste draadjes!!!...en waarom die exemplaren beter klinken ...doodgewoon meer energie in gestoken door de technicie


groetjes ikke!

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, TonB said:

Helemaal waar.... ook ik kocht recentelijk een LP,  maar meer uit nostalgisch gevoel.

In mijn geval.... het is de beleving

Dus eigenlijk niet rationeel. 

Maar wel leuk

 

gr.

Ton

Klopt, ik vind muziek ook beleving en niet iets rationeels. Het gaat mij daarbij om wat muziek met mij doet, emotie oproept en mij zelfs tot tranen toe kan beroeren. En dat heb ik nu eenmaal veel meer met het vloeiende vinyl dan het in mijn ogen/oren wat sterielere digitale signaal. Wat dan ook weer niet altijd het geval is trouwens..... 😎

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ik draai nog altijd lp's zowel nieuwe als oude persingen.
Oude persingen uit de jaren 60  70 vind ik het mooist klinken, die nieuwe Abby Road heb ik wel gekocht maar heeft voor mij toch geen meerwaarde.
Lp en Spotify roepen bij mij bij bepaalde nummers emotie op afhankelijk hoe het klinkt.
Al is het nummer nog zo goed,van een baggeropname kan ik niet genieten.
Waarom valt bij Cock iedereen van de bank, omdat het zo goed klinkt dat je er emotioneel van word.

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Muziek is effectief emotie. Ik heb een stel opnames liggen met sommige van de beste pianisten uit de jaren '30 en '40. Het klinkt echt alsof die pianisten in een badkamer zitten spelen en heel dun en tinnig. Maar ik heb al pianisten over de vloer gehad die compleet lyrisch werden van hun pianospel, zo getalenteerd en uitstekend was het. Zelf kan ik enorm genieten van piano (ik heb zelf als kind zes of zeven jaar piano gevolgd), maar die bepaalde opnames speel ik zelf eigenlijk nooit af omdat de slechte technische kwaliteit me te zeer stoort - daardoor kan ik niet meer genieten van de muziek. En dat heb ik wel vaker. Ook al is de muziek artistiek heel hoogstaand, als de technische kwaliteit belabberd is stoort die me te zeer en kan ik niet meer genieten. Ik weet niet of er meer mensen hier zijn die dat ook hebben. Kun je wellicht toch nog genieten van muziek ook al is de technische kwaliteit slecht? Of stoort je dat dan meer en meer?

Dat heeft overigens niet meteen iets met de drager te maken. Er bestaat muziek van uitstekende technische kwaliteit op zowel vinyl, cd, sacd en blu-ray. Maar op al die dragers kun je ook barslechte technische kwaliteit vinden. Het platcomprimeren van popmuziek is het grootste euvel van de moderne tijd. En daar heeft ook vinyl meer en meer last van.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

....Kun je wellicht toch nog genieten van muziek ook al is de technische kwaliteit slecht? Of stoort je dat dan meer en meer?....

....Dat heeft overigens niet meteen iets met de drager te maken. 

Soms is het alleen de muziek die er toe doet. Met een simpele hoofdtelefoon op het hoofd en een MP3 spelert aan over de heide al hardlopend, (meer dan) genietend van je favoriete muziek... Die je dan kilometers lang laat wegzweven op de muziek. En mij ook dán emotioneel laat worden..... En nee, dan maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Maar ja, thuis, op de luisterstoel, wil je het dan weer anders beleven en storen slechte opnames zéker....

Link to comment
Share on other sites

  • Members
16 hours ago, TonB said:

de opnames van het huidige vinyl wordt volledig digitaal verwerkt. Alleen de laatste keuze, cd, sacd of vinyl kan de klant maken.....

 

gr.

Ton

Deze kennis is ook digitaal tot u gekomen? Want het internet staat nu eenmaal bekend om haar waarheid?

Misschien toch weer een keer naar buiten gaan, haal een frisse neus en doe nieuwe inzichten op, dan blijft ook jouw plaat niet meer zo vaak hangen...

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Wilke said:

Is het niet een mening.

Je hebt analoog evangelisten en digitaal evangelisten,respecteer die mening..

wilke

Persoonlijk heb ik altijd moeite met evangelisten. (En niet alleen in het audiowereldje trouwens.) De mening van liefhebbers daarentegen respecteer ik wel. En die laatste mening zet mij wel eens aan ook iets te proberen.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...