Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD


Miracle.
 Share

Recommended Posts

Om het geleuter dat een (SA)CD net zo goed zou zijn dan een LP nog maar weer eens tegen te spreken: Bekijk deze vergelijking eens.

 

Hier worden de master vergeleken met LP (bijna gelijk) CD (mist heel wat info) en SACD (mist bijna net zoveel info als de CD, maar dan met een bonk ruis erbij).

 

Lees hier het hele topic.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Maarruh dat dat zijn wel digitaal gemeten spectrogrammen. Dus waar hebben we het over? Kan dan toch helemaal niets over vinyl zeggen?

 

:rolleyes:;)

Waarom niet?

 

Digitale spectogrammen hebben niet de beperkingen van een redbook CD of SACD, zoals je kunt zien.

 

Deze metingen laten gewoon zien wat er aan info overbijft als je van de master een LP, CD en SACD maakt. Zie zelf wat de overgebleven info is. ;)

 

En met geleuter bedoelde ik dus het geleuter van de mensen die al tijden beweren dat de CD minstens zo goed is of zelfs beter dan de LP.

Link to comment
Share on other sites

Ok, maar dat wisten/weten we toch al?
Te veel mensen schijnen nog steeds niet door te hebben hoeveel er verloren gaat van het originele op een (SA)CD.
Overigens is er maar bar weinig vinyl wat in werkelijkheid een beetje hoger gaat dan 20 kHz, althans wat muzikale inhoud betreft.

 

;)

Dan heb ik vast een hele berg bijzonder vinyl, waar wel eea boven die 20Khz gebeurd, en niet alleen ruis.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb de metingen niet bekeken maar waarom zou je ook? Je kan toch gewoon horen dat SACD beter klinkt dan vinyl?

En waarom zouden metingen nu ineens wel de doorslag geven? Omdat ze zogenaamd aantonen wat men het liefst wil geloven?

SACD en CD op 1 hoop gooien lijkt me onzinnig.

Er is trouwens zat vinyl dat geen haar beter klinkt dan CD.

Waarom deze ouwe koek nou ineens weer opgerakeld moet worden? Of is er voorzichtig weer een diepgevoelde behoefte aan koorzang?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de metingen niet bekeken maar waarom zou je ook? Je kan toch gewoon horen dat SACD beter klinkt dan vinyl?

Toch zou ik die metingen maar eens bekijken Kraus. Die wijzen heel wat anders uit dan jou conclusie. ;)

 

Ik heb hier 3 SACD's en ben daarna opgehouden met SACD's kopen. Ik ben niet zo'n voorstander van toegevoegde ruis.

Link to comment
Share on other sites

En een plaat ruist niet :D

Ja, een plaat ruist ook, maar dat is meest zo'n -90Db bij een slecht exemplaar. Kijk maar eens in de link die ik gaf hoeveel ruis er op een SACD staat. De 3 exemplaren die ik ooit kocht zaten op zo'n -40Db. :mad2:

 

....enne, wat is er mis met gearslutz.com? Zijn wel gasten die met opnames en zelf muziek maken bezig zijn. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ach google eens naar de 1000 draadjes over DVD-A vs DSD vs Redbook. Heb geen zin om al die oude koek weeer op te rakelen.

 

Mij SACD van bv Tommy klinkt in ieder geval stukken beter dan de LP (van 30 jaar geleden, dat wel)

Link to comment
Share on other sites

Mij SACD van bv Tommy klinkt in ieder geval stukken beter dan de LP (van 30 jaar geleden, dat wel)

Mijn NOS Tommy, die ik vorige maand uit het plastic heb gehaald klinkt ook stukken beter dan het oude, grijs gedraaide exemplaar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Om het geleuter...... knipperde knip

Mvg. Miracle.

 

Hallo Michel,

 

Het is maar goed, dat vriend Dekkers hier niet meer vertoeft :P

Als ik me niet vergis vond hij dat een LP dezelfde resolutie heeft als de 1e generatie CD-spelers n.l. 14bits.

 

Zo het niet gewoon komen dat een LP zoiets als groefruis kent... en dat het daarom zo lekker klinkt?

Voor de duidelijkheid ik vind mijn ACE ook beter klinken dat de (sa)cd-spelers die ik nu heb staan.

Maar met mijn vorige speler een vet gemodificeerde / deels opnieuw gebouwde Rotel had ik toch

regelmatig CD' s die ik gewoon beter vond klinken.

 

Volgens mij zegt

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Om het geleuter dat een (SA)CD net zo goed zou zijn dan een LP nog maar weer eens tegen te spreken...................

Mvg. Miracle.

 

 

Zinloze nutteloze antiquarische discussie. Streamen is toch immers de toekomst.

Link to comment
Share on other sites

Hier worden de master vergeleken met LP (bijna gelijk) CD (mist heel wat info) en SACD (mist bijna net zoveel info als de CD, maar dan met een bonk ruis erbij).

 

Dat zijn geen metingen, maar een hoopje amateuristisch gepruts.

 

En ik ben pro-LP.

 

En zoals Pjotr al zei: op een LP vind je bar weinig muziek boven 20kHz. Ik zou

de bijzondere LPs van Miracle wel eens willen meten...

Link to comment
Share on other sites

ik geloof het allemaal wel.

cd's vind ik echter dermate gemakkelijker in het handelen en onderhoud dat ik voor de cd kies.

 

niks poetsen,omdraaien, naalden schoonmaken,wow en flutter enz

 

gewoon schijf erin en uur lang niet meer op hoeven staan ook al wil ik een ander nummer horen. zap ;)

Link to comment
Share on other sites

Waarom vinyl beter klinkt ...

 

het is maar hoe je het gaat benaderen.

 

We krijgen een test te zien waarbij een master wordt gecopieerd nr LP CD SACd

Volgens de test zit er meer in de groeven dan er op de andere 2 staat

 

vraag vinyl superieur aan SACD CD of niet? Hier heeft men het dan over het reproudceren van de info via platendraaier of cdspeler ... toch een heel ander gegeven vind ik. just my opinion.

 

Om even terug naar LINK te gaan en de bouwer.

Hij vertelde mij deze week dat zn combi gyrodeck + tecnodeck + JA Boron II en Audio Research SP10 phonotrap regelmatig het onderspit moet delven tegen CD spelers van 500

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
Ach al die metingen, Het gaat er om wat je zelf vind.

Stiekum vind ik een CD ook erg goed alleen vind lp gewoon meer stijl hebben. Het is een way of life !

Een subliem antwoord. Ik ben het er 100% mee eens en beschouw het als het enig juiste standpunt t.a.v. vinyl.

Een vinylliefhebber is tenslotte niet in de eerste plaats audiofiel en zeker zijn niet alle of zelfs de meeste audiofielen vinylliefhebbers.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ach, het is maar net hoe je vergelijkt. Als ik mijn draaitafelcombinatie met een prijs van factor 8 vergelijkt met mijn cd-speler zal vinyl het altijd winnen.

Vergelijk ik mijn cd-speler met een draaitafelcombi van dezelfde prijs wint de cd-speler op detailweergave, echter niet op rust!

In theorie zul je van (SA)cd meer informatie af moeten kunnen halen, het zou dus een beter medium moeten zijn. Persoonlijk vind ik dat het geluid van vinyl ontstresst, meer rust heeft. Daarbij ben je sneller geneigt om toch minimaal een plaatkant uit te luisteren, bij de de cd-speler neig je al snel tot zappen (of is het skippen? Iets wat met streaming nog veel erger is).

 

Tegenwoordig dient gemak de mens, streaming is iets wat niet meer valt te stoppen. De cd-speler zie ik op termijn wel verdwijnen, ook al zal dit nog wel een tijdje gaan duren.

Kansen te over dus voor degenen die een streamer met een echt goede DAC kunnen ontwerpen, die gaan uiteidelijk de klank bepalen. Vinyl zal er echter altijd naast blijven bestaan, de techniek is nu zo ver dat ook hierbij alles uit de kast kan worden gehaald. Wel voorzie ik een oeverloze discussie tussen streaming en analoog adepten, maar dat is iets voor de toekomst.

 

Waarschijnlijk heeft e.e.a ook te maken met gemakzucht, waardoor duurzaamheid een zeldzaam iets is geworden. Kijk alleen maar eens naar de moderne platte televisie (wij hebben er ook 1), hij is vooral mooi als hij UIT staat en dan doel ik niet eens op die smek-programmering van tegenwoordig.

De ''oude'' tv, die met een beeldbuis, d

Link to comment
Share on other sites

Miischien een cd speler met een een start/stop knop :)

 

Natuurlijk is er geen markt meer voor een beter geluidsmedium. Dat is een jaar of 6 geleden al om zeep geholpen met het afzeiken van sacd en (in mindere mate) DVD-A (dat natuulijk helemaal een commercieel fiasco is geworden).

 

Op BD schijnt er nog wel iets van ongecomprimeerd mch te bestaan, maar alleen in combinatie met beeld. Leuk voor de special effects.

Link to comment
Share on other sites

Ach al die metingen, Het gaat er om wat je zelf vind.

Stiekum vind ik een CD ook erg goed alleen vind lp gewoon meer stijl hebben. Het is een way of life !

Een subliem antwoord. Ik ben het er 100% mee eens en beschouw het als het enig juiste standpunt t.a.v. vinyl.

Een vinylliefhebber is tenslotte niet in de eerste plaats audiofiel en zeker zijn niet alle of zelfs de meeste audiofielen vinylliefhebbers.

Ik ben als vinylliefhebber in de eerste plaats muziekliefhebber en in de tweede plaats audiofiel.

Als een opname zowel op vinyl als cd goed is opgenomen (vaak is dit niet het geval) gaat mijn voorkeur uit naar vinyl, klinkt beter.

Link to comment
Share on other sites

De zgn meetingen waar in de openingspost naar verwezen wordt zijn dermate gekleurd (lees: door een roze bril bekeken) dat ze eigenlijk behoorlijk onzinnig zijn. Het is m.i. niet meer dan weer een steen in het water om een discussie op te rakelen waar je eigenlijk niks aan hebt. :rolleyes:

 

Ik heb de laatste jaren misschien een handvol cd's gekocht, maar wel een berg vinyl. Ik luister het liefst naar LP, maar een cd is ook verteerbaar. Als je je om geluidskwaliteit druk wil gaan maken, kun je beter gaan lobbyen voor breedband geluid via telefoon. De techniek is er en de mogelijkheden zijn er ook, maar waarom houd met zich dan zo krampachtis vast aan de bandbreedte van 300-3000Hz ? :D

Link to comment
Share on other sites

Miischien een cd speler met een een start/stop knop :)

Als er nou is eentje kwam die zowel op 33 1/3 als 45 kan... :D

 

Natuurlijk is er geen markt meer voor een beter geluidsmedium. Dat is een jaar of 6 geleden al om zeep geholpen met het afzeiken van sacd en (in mindere mate) DVD-A (dat natuulijk helemaal een commercieel fiasco is geworden).

Audio-DVD, of DVD-Audio, dat is gewoon marketing technisch enorm verkloot met allerlei dure licentie toestanden en SA-CD was toch eigenlijk ook een halfbakken product in de ogen van de consument.

 

Eigenlijk idioot dat 24bit @ 96 kHz (wat ook de opname standaard voor modern vinyl is) gewoon op een standaard DVD schijfje past maar dat daar niemand energie in steekt. Valt gewoon niet meer aan te verdienen ben ik bang....

 

 

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Eens, Het zou eeng significante verbetering zijn en de huidige standaard DVD biedt ruimte zat om een paar uur stereo muziek op te zetten.

 

Als ze dat stomme menu systeem maar uitschakelen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...