Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD


Miracle.
 Share

Recommended Posts

Een quote uit een artikel op Hifi.nl:

Laten we nu eens normaal gaan doen. Feit is dat inspelen geen grapje is. Condensatoren worden beter naarmate ze een poosje onder spanning hebben gestaan. Luidsprekers moeten met de conus wapperen om soepel te worden en oplosmiddelen uit te ademen. Kabels moeten stroom geleiden om beschadigingen in de kristalstructuur, ontstaan bij de productie, zelf te herstellen.

Inspelen van  luidsprekers kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat een rolrand soepeler, door gebruik,  wordt en daarmee de eigenschappen iets veranderen kan ik me voorstellen. Dat het hoorbaar is lijkt me aannemelijk.

 

Maar dat condensatoren beter worden door ze onder spanning te zetten en dat dat hoorbare verandering teweeg brengt is onzin. Condensatoren die lang niet onder spanning staan kunnen wel na lange tijd slecht worden. Maar een nieuwe condensator wordt niet anders door er spanning op te zetten. 

 

Kabels moeten stroom geleiden om beschadigingen in de kristalstructuur te herstellen. 

Hier wordt gezegd dat de elektronen welke door de geleider bewegen iets doen met de kristal structuur. Moleculen worden door elektronen opgepakt en op de juiste plaats weer losgelaten.

Tsjonge tsjonge tsjonge jonguh jonguh jonguh. 

Als jij dat wil geloven en het bijdraagt aan de beleving van je hobby moet je dit vooral in gedachte houden hoor.

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Een quote uit een artikel op Hifi.nl:

Laten we nu eens normaal gaan doen. Feit is dat inspelen geen grapje is. Condensatoren worden beter naarmate ze een poosje onder spanning hebben gestaan. Luidsprekers moeten met de conus wapperen om soepel te worden en oplosmiddelen uit te ademen. Kabels moeten stroom geleiden om beschadigingen in de kristalstructuur, ontstaan bij de productie, zelf te herstellen.

 

Het eerste is waar maar kost niet meer dan enkele uren. Het tweede ook en kan enkele weken in beslag nemen. Het derde, dat van die werkmansstroom die een kristalstructuur gaat repareren, is een verzinsel en nooit expliciet waargenomen. Tenzij er zoveel stroom loopt dat de kabel roodgloeiend staat :D

Link to comment
Share on other sites

Jawel hoor! En ook hier wordt het steeds mooier. De Cyrus begint steeds beter te klinken nu de condensatoren wat ingespeeld raken. Vooral de phonotrap is enorm opgeknapt. 

 

He wat fijn TL200 :)  En staat hier ook een Sansui G-7000 opnieuw in te spelen, dat duurt minstens een weekje of zo,  logisch ook, want er zitten zo' n 150 nieuwe onderdelen in, die minstens 25...40 jaar mee gaan.

Link to comment
Share on other sites

Het eerste is waar maar kost niet meer dan enkele uren. Het tweede ook en kan enkele weken in beslag nemen. Het derde, dat van die werkmansstroom die een kristalstructuur gaat repareren, is een verzinsel en nooit expliciet waargenomen. Tenzij er zoveel stroom loopt dat de kabel roodgloeiend staat :D

dat van die kabels vind ik ook wel een erg sterk verhaal. :)

Link to comment
Share on other sites

Inspelen van  luidsprekers kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat een rolrand soepeler, door gebruik,  wordt en daarmee de eigenschappen iets veranderen kan ik me voorstellen. Dat het hoorbaar is lijkt me aannemelijk.

 

Maar dat condensatoren beter worden door ze onder spanning te zetten en dat dat hoorbare verandering teweeg brengt is onzin. Condensatoren die lang niet onder spanning staan kunnen wel na lange tijd slecht worden. Maar een nieuwe condensator wordt niet anders door er spanning op te zetten. 

 

Kabels moeten stroom geleiden om beschadigingen in de kristalstructuur te herstellen. 

Hier wordt gezegd dat de elektronen welke door de geleider bewegen iets doen met de kristal structuur. Moleculen worden door elektronen opgepakt en op de juiste plaats weer losgelaten.

Tsjonge tsjonge tsjonge jonguh jonguh jonguh. 

Als jij dat wil geloven en het bijdraagt aan de beleving van je hobby moet je dit vooral in gedachte houden hoor.

 

Marcel

Wat de kabels en luidsprekers betreft zijn we het wel eens, maar voor de rest....... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ach laat gaan.  Wat Pjort zeg met betrekking op  elco's  klopt zeker.  Na een paar uur heb je al een goed beeld hoe het een en ander gaat klinken.  Pas na een week intensief gebruiken ga ik serieus luisteren.

Ik heb de jongens van Musifoon beloofd om even langs te komen om te vertellen hoe het geworden is. Ik wacht nog wel een paar dagen. :)

De eerste dag (avond) was het echt nog niet geweldig, nu is het spul wel al mooi los gekomen. Ik had voor de revisie last van een scherp randje bij het luisteren naar vinyl, ik dacht dat het door een niet helemaal goed afgesteld element kwam. Nu weet ik beter.

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Misschien verkeerde topic om deze vraag te stellen, maar lees hier onder andere over ruis bij cd’s. 

Hoe zit dat met spotify premium, aangesloten middels google chromecast. Ik heb momenteel geen cd speler meer. En mis hem ook niet. Wel staat voor de toekomst nog een platenspeler op mijn verlanglijstje. Hopelijk biedt vinyl iets meer beleving dan het wat vlak/steriele spotify. Of ligt dat meer aan de dac?(chromecast)

ben benieuwd of iemand dit heeft getest tov vinyl.

Edited by S.Grundy
Link to comment
Share on other sites

Alles wat je veranderd zal de muziek anders laten klinken. Maar het belangrijkst blijft toch de opname. Een slechte opname klinkt op een goed installatie nog steeds slecht. Een goede opname op de mindere installatie zal altijd beter klinken dan een slechte.

Bij vinyl kun je vermogens uitgeven om de juiste platen en installatie te vinden. Dat kan dan zonder meer subliem klinken. Maar een gemiddelde popplaat op een platenspeler met USB aansluiting klinkt echt nergens naar.

Ik heb met vallen en opstaan het digitale stuk nu zo goed dat ik juist afstand ga nemen van de draaitafel en platen. Niet dat het slechter klinkt dan het digitale, maar de zorg en het werk met platen is toch meer. Voor het gemak dus digitaal van de NAS.

Met internetstreamen heb ik weinig ervaring.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Auralic streamer in mijn woonkamer en tot mijn verbazing klinkt internet radio vaak beter dan wat ik op de harde schijf heb. Op mijn luisterzolder heb ik twee platenspelers en ik draai daar nagenoeg nooit CD's omdat dat minder klinkt. LP vind ik aanstekelijker klinken. Neemt niet weg dat Hans digitaal zeer goed onder controle heeft. 

Wil je met een platenspeler beginnen koop dan een Thorens TD 320 voor pakweg 350 euro, laat een echte deskundige hem een beurt geven en zet er een leuk element op en je stijgt zeer hoog in. Mijn TD 320 staat naast een Oracle Delphi voor vele malen meer en houdt bij een vergelijk redelijk stand. Lees ook het artikel over de TD 320 op www.puresound.be (is van mijn hand).

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de chromecast audio gewoon met 3,5mm jack naar rca.  Ik wil nog wel een keer iets als de TEAC 503(vind ik een mooi merk) en is gebalanceerd.

Carl en Hans bedankt voor de nuttige info mbt vinyl.  Even voor de duidelijkheid spotify klinkt niet slecht....maar wel een beetje "studio". Dus wel hoge kwaliteit, maar soms lees je dan een review over iemand die bv  een album op vinyl en cd heeft en dat vinyl dan wint kwa beleving. Deels heb ik nu mijn antwoord van Hans dat digitaal ook prima kan klinken....misschien moet ik er eens een andere dac tussen gooien. Spotify levert inprincipe 320kbit/s en chromecast gaat tot 96kbit(dacht ik). En dan heb ik het nog niet over de opbouw/chip, want dat maakt natuurlijk ook een verschil.

Maar de vraag stelde ik eigenlijk omdat jullie dus meetgegevens hadden tussen cd en vinyl....vroeg me af of dit ook van bv spotify bekend was. 

Edited by S.Grundy
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik heb met vallen en opstaan het digitale stuk nu zo goed dat ik juist afstand ga nemen van de draaitafel en platen. Niet dat het slechter klinkt dan het digitale, maar de zorg en het werk met platen is toch meer. Voor het gemak dus digitaal van de NAS.

Met internetstreamen heb ik weinig ervaring.

Oke, dan is het voor mij denk ik  wijsheid om me meer in het digitale te verdiepen aangezien ik spotify echt fijn vind werken. En het me dus een hoop geld kan besparen. Ik weet alleen dat spotify via de wifi gaat. En weet dat je ook via bluetooth kan streamen(maar dat is minder kwa verbinding)  Verder heb ik er niet veel verstand van, wel dat je van DAC van 50 euro geen wonderen mag verwachten....al klinkt het verder best netjes.

Edited by S.Grundy
Link to comment
Share on other sites

Zal ook mijn wijsheid/onnozelheid in deze eens etaleren:

Ten eerste vind ik SACD (het gaat hier alleen over popmuziek; klassiek is een ander verhaal) ontzettend goed klinken. Het lijkt of je de verschillende instrumenten elk apart beter hoort en dat geeft de indruk alsof je meer hoort dan op vinyl. Ik vermoed als oorzaak dat de opname geremastered is en dat daarbij compressie is toegepast en de zachte tonen een boost hebben gekregen terwijl het plafond hetzelfde is gebleven. Gewoon een truc op het mengpaneel dus. Ik word in dat idee gesteund doordat de dynamic range van SACD vaak lager is dan dezelfde track op vinyl. Vreemd, omdat juist op dat terrein SACD veruit superieur is aan vinyl.

Dat wil niet zeggen dat het ten koste van gaat van de beleving! Het kan best zijn dat het voor de "thuisconsumptie" nog niet zo'n slechte ingreep is. In het extreme geval kom je natuurlijk uit op de loudness war maar indien met kennis van zaken toegepast, is het misschien zo gek nog niet. The proof of the pudding is in the eating tenslotte.

In dit verband wil ik nog even verwijzen naar een bezoek aan het Concertgebouw vele manen terug. Zee & ik gingen toen op een mooie zondagochtend naar een concert (Die schöne Müllerin) dat later op de middag op de radio zou worden uitgezonden. De verschillen tussen het luisteren in de ochtend en die middag op de radio waren verbijsterend groot. In de zaal is een totaalplaatje, je wordt omhuld door geluid dat van alle kanten lijkt te komen, de ruimte is er mee gevuld en het is ten enen male onmogelijk de stemmen of instrumenten op hun plek te lokaliseren. Dat was 's middags geheel anders: in de stereo uitzending kon je alles precies 'pinpointen' en was de balans tussen stemmen en instrumenten geheel anders. De stemmen luider (kwam zogenaamd de verstaanbaarheid ten goede) en dus het orkest wat naar de achtergrond op het moment dat er gezongen werd.

Ook hier bleek dat je voorzichtig moet zijn met het veroordelen van dit gemanipuleer want de uitzending gaf, juist vanwege de plaatsing, wel degelijk de ambiance/illusie van luisteren in een zaal weer. Het was geen slechte weergave van het gebodene maar 'high fidelity' was ver te zoeken hoewel de ervaring van ' het er bij zijn' wel degelijk bestond.

Wij (of ik vooral) kwam toch tot de conclusie dat de wetten van het thuis muziek(reproductie) beluisteren mogelijk geheel anders waren/zijn dan de  eisen die in de zaal gesteld worden. In dat totale klankbeeld in de zaal kun je ook veel beter de invloed van de dirigent onderkennen. (tenminste wat betreft het geheel, tempo bijvoorbeeld is met een opname natuurlijk perfect te reproduceren).

Een ander aspect is natuurlijk de dynamiek van een orkest in volle actie, in een goede zaal is het stil en kan het orkest het ene moment fluisteren en toch messcherp gevolgd worden en het volgende moment keihard te keer gaan zonder te ontaarden in een brei van lawaai. (Om dit te beleven kan men beter niet in Rotterdam gaan luisteren omdat het publiek aldaar de hoogste kuchdichtheid  en plastic tassen geritsel van Nederland kent; het enige argument dat mij bekend is om de mileuzone toch maar te handhaven).

 

Voorlopig heb ik het idee dat muziekreproductie op high resolution tracks 192/24 (nog nieuwere digitale formaten heb ik nog nooit beluisterd) nog het meest de weergave op vinyl benadert of overtreft.

Ik geef mijn mening graag voor een betere.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Kraus vonBentinck said:

je wordt omhuld door geluid dat van alle kanten lijkt te komen, de ruimte is er mee gevuld en het is ten enen male onmogelijk de stemmen of instrumenten op hun plek te lokaliseren.

Een goede mono set waar het geluid echt los staat van de luidspreker geeft dat 'effect' (veel meer dan top stereo).

Vervelend is dat het overgrote deel van de stereo opnamen zich slecht in mono laten persen.

Link to comment
Share on other sites

Vertel eens Marc .......  :mellow:

Quad had het vroeger over (alleen een) venster in de concertzaal en daar zit wel wat in. En toch heb ik wel wat sets gehoord met een erg groot venster mits sprake van goede opnamen. En de tijd van goede live-uitzendingen via de radio is volgens mij voorbij.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vintagemod said:

 

Het zal een goeie dac zijn maar dat zijn andere ook,of het 25 euro kost of 2000 euro,s in de juiste combinatie klinken ze allebei super.

 

mvg wol

Nouweeeh er is echt wel verschil tussen een dac van € 25,- of een van € 2000,-. Ik heb thuis en op de audioclub van alles vergeleken. Goedkopere dac's kunnen verrassend goed klinken en dure verassend slecht, Maar om nou te zeggen dat ze allemaal super klinken... onzin.

Link to comment
Share on other sites

Er wordt hier gevraagd of Spotify goed kan gaan klinken.

Het antwoord daarop is nee.

Zeker niet met Chromecast of andere systemen 

Het probleem blijft dat Spotify een compressie vorm toepast en dat blijf je horen.

Wil je dus muziek streamen op hogere kwaliteit dan zal je eerder uitkomen bij diensten als Tidal of iets dergelijks die steams in hoge resolutie aanbieden.

Dat hier wat betere hardware voor nodig is als Chromecast lijkt me wel duidelijk.

Dat wil niet zeggen dat diensten als Spotify slecht zijn, deze bedienen slechts een andere doelgroep die de kwaliteit van weergave minder belangrijk vind.

Om dergelijke diensten te willen vergelijken met andere vormen van hoogwaardige audio weergave is dan ook niet terecht.

Daar is het niet voor gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...