Jump to content

5 Mei 2009 bevrijding !


Jitze
 Share

Recommended Posts

Niet iedereen heeft een professionele desoldeer pomp thuis, laat staan de ervaring om er mee om te gaan.

 

En hoe wil je de module op de lege smd plaats zetten. Tis een stuk kleiner en er zijn geen gaatjes?

Zelfs andersom is het al gedoe

 

SMD-4.jpg

Link to comment
Share on other sites

De meeste opamps die ik in cd spelers en overigens ook phonotrapjes ben tegen gekomen zijn dipjes, houd je wel gaten over waar de vervanger in past, overigens ben ik zelf ook niet voldoende uitgerust om dit soort operaties uit te voeren, heb dit dan ook uitbesteed.

Een half uurtje werk - hooguit - is ook als dat betaald zou moeten worden best te overzien lijkt me.

 

Als je alleen maar problemen ziet, kom je nooit ergens, lijkt me geen goede instelling :huh:

 

Overigens als een opampje zou sneuvelen tijdens deze operatie zou ik daar persoonlijk niet zo vreselijk om kunnen treuren.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dit weekend er maar eens een mailtje aan gewijd richting Machmat (Matthijs de Vries), en kreeg antwoord van Clemens Huyding:

"Bij deze DAC zal de winst erg groot zijn als de opamps er uit gaan.

Cambridge is een merk wat erg goed is op digitaal gebied alleen met

het analoge deel doen ze niets mee alleen een paar opamps. de koste

zullen ongeveer 300 euro zijn maar dan heb je een dac die met dac's

van enkele duizende euros mee kan komen."

Het taalgebruik is conform wat ik hear gewend ben van de techneuten <_< , dus dat geeft al wat vertrouwen. :lol:

Ik denk er nu sterk over deze 300 euro's eraan te wagen.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dit weekend er maar eens een mailtje aan gewijd richting Machmat (Matthijs de Vries), en kreeg antwoord van Clemens Huyding:
"Bij deze DAC zal de winst erg groot zijn als de opamps er uit gaan.

Cambridge is een merk wat erg goed is op digitaal gebied alleen met

het analoge deel doen ze niets mee alleen een paar opamps. de koste

zullen ongeveer 300 euro zijn maar dan heb je een dac die met dac's

van enkele duizende euros mee kan komen."

Het taalgebruik is conform wat ik hear gewend ben van de techneuten <_< , dus dat geeft al wat vertrouwen. :lol:

Ik denk er nu sterk over deze 300 euro's eraan te wagen.

 

M :ph34r: rc

Ik heb ook al wat gemodificeerde spelers van hem gehoord en kan je het best aan bevelen.

Je kan het beste gewoon eens langs geen in Rhenen hij heeft altijd wel een paar projecten staan om een idee te krijgen.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dit weekend er maar eens een mailtje aan gewijd richting Machmat (Matthijs de Vries), en kreeg antwoord van Clemens Huyding:
"Bij deze DAC zal de winst erg groot zijn als de opamps er uit gaan.

Cambridge is een merk wat erg goed is op digitaal gebied alleen met

het analoge deel doen ze niets mee alleen een paar opamps. de koste

zullen ongeveer 300 euro zijn maar dan heb je een dac die met dac's

van enkele duizende euros mee kan komen."

Het taalgebruik is conform wat ik hear gewend ben van de techneuten <_< , dus dat geeft al wat vertrouwen. :lol:

Ik denk er nu sterk over deze 300 euro's eraan te wagen.

 

M :ph34r: rc

Waarschijnlijk betreft het hier de applicatie van zijn eigen ontwerp eindtrap met JFETs. Dat zal waarschijnlijjk makkelijker zijn dan de burson modules op de opamp eilandjes proppen. Het zal vast een mooi ontworpen eindtrap zijn.

Link to comment
Share on other sites

Dat zal waarschijnlijjk makkelijker zijn dan de burson modules op de opamp eilandjes proppen.

 

Misschien toch eens kijken op de Burson site en zien hoe dit in verschillende spelers is opgelost ? :huh:

 

JadisBurson.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dat plaatje had ik niet op Burson zien staan, maar ik zie dat het op je eigen site staat (leuke site overigens)

 

Ik kan niet zien of dit gemonteerd is op plaats waar eerst SMD opamp zat. Ik denk echter van niet. Een SMD opamp is 5 mm lang, de Burson module is 22 mm breedt, die verhouding lijkt niet te kloppen. De ruimte tussen de smd voetjes is ongeveer 1 mm (1,27mm hart - hart). Het zou extreem precizie soldeerwerk vergen en bovendien mechanisch instabiel zijn (ik zou zo'n speler niet meer durven te vervoeren).

 

Als ik Burson was zou ik een dummy smd opamp behuizing ontwerpen waarop weer de Burson module zelf bevestigt kan worden. Misschien kunnen ze die burson module zelf ook in smd uitvoeren, scheelt ook weer de helft aan afmetingen.

 

Edit. Plaatje is van je eigen Jadis zie ik.

 

Edit2 ik zie dat ik voor mijn DACje geen Bursons meer nodig heb (heb alleen de Mk2 versie met usb aansluiting)

http://www.audioartline.nl/printed.asp?active_page_id=110

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook al wat gemodificeerde spelers van hem gehoord en kan je het best aan bevelen.

Je kan het beste gewoon eens langs geen in Rhenen hij heeft altijd wel een paar projecten staan om een idee te krijgen.

Groetjes George

Dat ga ik maar eens doen.

@Jitze: zelf prutsen aan mijn DAC zit er niet in. Ik vind het prima als mensen wat kunnen verdienen aan mijn onhandigheid.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Zelf prutsen in een cd speler heeft me al eens een complete uitgangsprint gekost, zal ik ook maar niet meer doen, ben er zo weinig mee bezig dat het ook de moeite niet loont om er gereedschappen voor aan te schaffen, soms is het ook wel lekker als een ander iets voor je doet :rolleyes:

 

Die DAC ziet er inderdaad goed uit, ook de uitgangstrapjes !

 

Zoals meestal waren het DILletjes, dat geeft voldoende ruimte om de Burson modules te monteren, transporteren is bij soldeerverbindingen geen risicovol gebeuren.

Link to comment
Share on other sites

Misschien kunnen ze die burson module zelf ook in smd uitvoeren, scheelt ook weer de helft aan afmetingen.

 

Lijkt me niet, doel was een kwalitatief goede schakeling, ga je toch niet met inferieure copmponenten om zeep helpen ! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Vandaag even bij Matthijs de Vries op bezoek geweest, natuurlijk geluisterd naar zijn CD speler, blijf ik toch wel een verschrikkelijk mooi apparaat vinden - heb het niet over het uiterlijk ! - en ook even zijn uitgangsprintjes voor cd spelers bekeken, zien er bijzonder fraai uit, voordeel is dat bij inbouw de schakeling volledig wordt afgestemd op de DAC en de wijze waarop deze is ingesteld, mooier kan haast niet.

In de toekomst deze oplossing ook eens naast m'n Bursons zetten.

 

Hier de recensie van de cd speler

 

:o

Link to comment
Share on other sites

Jitze, bedankt.

Ik zou oorspronkelijk morgen naar Mattijs de Vries gaan, maar het wordt nu a.s. vrijdag.

Die recensie... kennelijk benadert de cd-speler lp-kwaliteit, en dat zou fantastisch zijn.

 

Ik ga het eerst maar eens proberen met een modificatie aan mijn DAC, dan zien we wel verder.

Gek dat dit topic zo weinig aandacht krijgt van de kwaliteitsbewusten hier.

 

Nog een vraag aan jou: heb jij de Bursons toch zelf ingebouwd? Zie dat nog steeds niet zitten, maar ben, gewoon, nieuwsgierig.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Nog een vraag aan jou: heb jij de Bursons toch zelf ingebouwd? Zie dat nog steeds niet zitten, maar ben, gewoon, nieuwsgierig.

 

M :ph34r: rc

 

Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik het verwijderen en het plaatsen overgelaten aan een ander, heb een paar dagen in de winkel gestaan en het uit besteed aan een collega die en meer gereedschappen heeft

Link to comment
Share on other sites

ja mooi verschijnsel he, het verschil tussen willen ophouden met luisteren naar CD's en naar de betere bron te gaan luisteren, en dan ontdekken wat er allemaal voor moois uit een CD kan komen.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Heerlijk is dat inderdaad, gewoon geen ergernis meer bij het spelen van CD, in Rhenen een aantal DAC's met een discrete uitgang meegemaakt, de Stello en de DAC 3 van Pink Faun en natuurlijk de Pink Faun CD speler, in al deze gevallen onder de indruk van het resultaat.

Vergelijkend, denk ik dat de uitgangstrapjes van Matthijs mooier zijn, simpeler opgebouwd, veel minder componenten, voordeel van de Burson OpAmps is de lage prijs en het gemak waarmee dezen in een bestaande speler kunnen worden verwerkt.

Ook kun je dezen in elk ander apparaat waarin opamps zijn toegepast plaatsen, mocht mijn cd speler ooit toch een andere uitgang krijgen, kunnen de Bursons mogelijk in m'n dvd speler.................

Link to comment
Share on other sites

Na een hele hoop sleutelen aan de DEQ2496, onder andere aan de uitgangstrap moet ik ook toegeven dat hij zonder opamps aan de uitgang nog het mooist klinkt.

 

Het hele (uitgangstrap) spectrum doorlopen, andere buffer elko's erin, andere opamps erin (2134), weer andere opamps erin (LM4562), voeding aangepakt (LM317). Dat gaf na elke wijziging wel een verbetering.

 

Nu speel ik met een passieve uitgangstrap ontworpen door Jan Didden (http://www.linearaudio.nl/Documents/dcx%20...e%20article.pdf) en dat is toch de mooiste optie, hoorbaar minder vervorming over het hele gebied en vooral meer rust en souplesse.

 

Dus ik sluit me helemaal aan bij dit bevrijdingsverhaal!

Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag in Rhenen langsgeweest, en zeker 3 uur meegemaakt hoe het daar toeging. Alleen Mattijs de Vries was er om de klanten te helpen, en toen ik binnenkwam waren een paar gasten met iets van een scheidingsfilter in de weer en broodjes en koffie. Dus ik zei: smakelijk eten heren, en kon rustig, h

Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag in Rhenen langsgeweest, en zeker 3 uur meegemaakt hoe het daar toeging.

....................

Dus ik ben nu DACloos en in de wacht.

Leuk zo'n klein dacje, maar er past niets in.

 

M :ph34r: rc

Dat is jammer Marc maar ik hoop dat je wel een idee hebt gekregen van het werk van Mattijs.

Hoe vond jij de Pink faun dac klinken bijvoorbeeld?

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag in Rhenen langsgeweest, en zeker 3 uur meegemaakt hoe het daar toeging.

....................

Dus ik ben nu DACloos en in de wacht.

Leuk zo'n klein dacje, maar er past niets in.

 

M :ph34r: rc

Dat is jammer Marc maar ik hoop dat je wel een idee hebt gekregen van het werk van Mattijs.

Hoe vond jij de Pink faun dac klinken bijvoorbeeld?

 

Groetjes George

Ik heb een heel positieve indruk overgehouden aan Mattijs, zonder meer. Het is nog even afwachten wat er echt mogelijk is. Ze hebben het nogal druk, en zijn collega (Clemens) is nu op vakantie. Ik heb geduld, want ik hoop op het onderste uit de kan. Maar als het een externe dure oplossing wordt kan ik net zo goed een andere DAC kopen.

En nu kan ik even een paar weken luisteren naar het kale geluid, zodat ik hopelijk weer weet waarom ik die dac erbij heb gekocht.

 

Wat betreft de Pink faun DAC kan ik nu moeilijk iets zeggen. Vergelijken was er niet bij, en natuurlijk klonk het geheel fantastisch. Ik heb niet geluisterd naar eigen muziek (had ik niet bij me), en ook niet intensief. Om iets te kunnen zeggen had mijn DAC ernaast moeten staan. Maar daar was ik niet voor gekomen. Misschien, nee waarschijnlijk volgende keer.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Vreselijk jammer dat de kast onvoldoende ruimte biedt, heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Als je inderdaad uitkomt op enorme bedragen is het misschien goed te weten dat de Stello DAC die hij nu gebruikt op de kleine set die aan de computer hangt binnenkort de opruiming in gaat, wordt vervangen door een eigen DAC met USB ingang.

 

Hier heeft de speler inmiddels heel veel muziek te verwerken gehad en is de platenspeler er ook een paar keer naast gehouden, verschil is er, dat wel, echter zeggen welk beter is..................

Ik blijf voorlopig vooral cd's draaien, elke schijf laat me versteld staan, opvallend is de verbetering in het laag, veel meer detail en snelheid.

 

Alles bijelkander ben ik een tevreden mens, maar gaat er nog wel verder gekeken worden, mogelijk de voeding voor de uitgangsprint op een eigen trafo zetten, de TDA 1543 verviervoudigen, eerst maar eens opzoeken hoeveel dezen eigenlijk vragen van een voeding.

De voeding moet al aardig wat extras meezeulen, een klok, de Bursons en dan ook nog de toe te voegen TDA's.

Link to comment
Share on other sites

Vreselijk jammer dat de kast onvoldoende ruimte biedt, heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Ha, je bent niet de enige... volgende week maar eens bellen.

Als je inderdaad uitkomt op enorme bedragen is het misschien goed te weten dat de Stello DAC die hij nu gebruikt op de kleine set die aan de computer hangt binnenkort de opruiming in gaat, wordt vervangen door een eigen DAC met USB ingang.

Dat is zeker goed om te weten. Ik las al aardig wat recensies over die Stello DA220 MKII (dat is hem toch?).

Alleen is mijn dacje zwart en deze niet, en hij staat zo netjes achter de balk naast de set, een beetje high-tech tussen eeuwenoud hout.

De stello zou een plaatsje moeten vinden in het meubel en dat zit al zo vol.

 

Maar wat echt telt is het geluid.

Nu ik dacloos heb kunnen luisteren naar mijn Olive valt me wel op dat het toneelbeeld veel kleiner is dan met de Dacmagic. Verder klinkt het wel zo ongeveer hetzelfde, en best heel mooi. Maar gisteren was ik bij robx met zijn gemodificeerde Marantz en dat klonk nog wel beter, vooral meer diepte, waarbij aangetekend moet worden dat de rest van de set daar ook een woordje bij kan meespreken. W

Link to comment
Share on other sites

Edit2 ik zie dat ik voor mijn DACje geen Bursons meer nodig heb (heb alleen de Mk2 versie met usb aansluiting)

http://www.audioartline.nl/printed.asp?active_page_id=110

Best Duck-Twacy,

 

Wat vind jij nou van je eigen DAC? Kun je dat in meer audiophile termen omschrijven? Het zit er een klein beetje dik in dat mijn Dacmagic niet optimaal of anders tegen hoge kosten (met aparte kastjes) aangepast kan worden, en dan kan ik net zo goed een andere DAC kopen.

Ik heb heel goede recensies van de Stello DAC gelezen, maar hoor graag jouw mening.

 

NB De Dacmagic zet een breed beeld neer, maar niet zo diep. Hoe doet de Stello dat bv? En is er sprake van 'in de buurt komen' van analoog geluid?

 

Bedankt alvast

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Nou Marc, Vind dat niet zo makkelijk te beantwoorden. De credit "analoog" heb ik nooit zo begrepen (anders dan minder dynamiek en meer ruis), maar dat is mijn situatie. Ik heb wel een redelijke platenspeler maar draai alleen 30 jaar oude lp's.

 

Mij valt gewoon een schoon geluid op, met goede nuances. Maar of dat nu veel beter is dan wat ik hiervoor gebruikte (Perpetual Technologies P3A) vind ik lastig te zeggen. Heb ze nooit 1 op 1 vergeleken. De PT was ook erg dynamisch. Wel klinkt ie beter dan de ingebouwde DAC van de TEAC VRDS9 die er op is aangesloten (maar dat was die PT ook al). De ingebouwde DAC klinkt wat matter, minder betrokken of zo. Daarnaast gebruik ik een gemodificeerde sacd speler,maar meestal voor sacds (duh).

 

Diepte vind ik altijd vrij lastig, hoor dat zelden (ook in andere sets). Denk dat de DAC daar ook niet zo'n grote rol in speelt. Ten eerste hangt dat af van de opname en tenslotte de akoestiek (reflecties) van de ruimte. Als de electronica daar ook en rol speelt, dan vrees ik dat mijn xover in mijn set de zwakke schakel is met al zijn opamps (naast de akoestiek overigens, die kan ook wel beter).

 

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, anders kan ik wel eens langskomen met dat ding en kun je t zelf even beluisteren op je eigen set. Dat kan op zijn vroegst over 3 weken schat ik zo. Je moet echt geen wereld van verschil verwachten. De Dacmagic is ook vrij goed, dus dit zal echt niet stukken beter klinken (verwacht ik).

Link to comment
Share on other sites

Vorige week was ik bij robx waar ik op een meegebrachte cd wel degelijk diepte hoorde. Robx heeft een flink gemodificeerde cd-speler en prachtige zelfbouw speakers met wandplaten tegen de reflecties. Het ging om een cd met orkestmuziek.

De dieptewerking was niet fenomenaal, maar wel aanwezig.

En omdat de Dacmagic erom 'bekend' staat dat hij een breed beeld kan neerzetten, denk ik dat ook een DAC e.e.a. te betekenen heeft in de resolutie die je hoort. Natuurlijk moet de rest meedoen, de weergave hangt altijd af van de zwakste schakel.

 

Bedankt voor je beschrijving, en bedankt voor het aanbod. Ik heb inderdaad geen haast, ga zelf binnenkort lekker op vakantie, dus een evt. afspraak kan wachten tot juli of zo.

Maar gezien Jitze's openingspost verwacht ik juist veel van een verschil. Anders zou ik ook geen modificatie van mijn eigen DAC hoeven.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

ik vond in die sessie het verschil tussen een geheel niet en een wel bewerkte identieke klassieke CD van Marc boeiend (in mijn oren een groot verschil). ik vermoed dat uitlezen met een pc en wegschrijven naar een hard disk nog beter werkt dan de bewerkingen die ik op een CD loslaat. als dat klopt dat is mijn volgende weergave systeem geen CD speler .... hier wil ik meer van weten.

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...