Jump to content

5 Mei 2009 bevrijding !


Jitze
 Share

Recommended Posts

OPA604.JPG

 

Gisteren zijn de laatste OpAmps uit mijn installatie verwijderd, m'n CD speler is nu voorzien van de Burson Operational Amplifier hetgeen heeft geleid tot een slapeloze nacht waarin een deel van mijn CD collectie als proefkonijn heeft mogen fungeren.

 

Jongens, welk een opluchting, ook CD's blijken drager van muziek !

 

Tonaal, dynamisch en in detaillering lijkt een wonder geschied, zaken die voorheen niet of nauwelijks hoorbaar bleken worden onthuld, de weergave is muzikaler, rijker, verschil tussen plaat en CD blijkt aanzienlijk kleiner dan voorheen.

Zoals ik - vooral in topics over Phonotrapjes - eerder heb aangegeven blijken opamps inderdaad de meest beperkende factor in de keten te zijn, vervorming met als gevolg verlies aan detail, aantasting van dynamiek en tonaliteit.

Vind het dan ook volstrekt onbegrijpelijk dat er zoveel lovende uitingen over apparaten uitgerust met deze goedkope componenten worden gedaan, phonotrapjes, versterkers, cd spelers.

 

There is a common misconception among audiophiles: That is an Integrated Operational Amplifier (IC Opamp) is equivalent or even superior to a discrete design. Nothing can be further from the truth!

Restricted by the fabrication process and technological limitation an IC Opamp is an inferior substitute for a proper discrete design.

 

An IC Opamp is entirely constructed on a single dice of silicon waver, which is smaller than a grain of rice. Limited by its size and heat dispersion, it is impossible to incorporate a top quality audio transistor like the A970, or K170 which feature in the Burson Audio discrete design.

 

During the construction of a discrete transistor a chemical optimisation process take place for each pieces of silicon according to there application (NPN or PNP). This optimisation process is critical to the performance of the final product. Some of the benefit included:

 

-optimized for breakdown voltage and performance

-optimized for near-true complementary

 

But this process can not take place on an intergraded circuit since all transistors is fabricated on the same piece of silicon. This is one of the major drawn back of an intergraded circuit compare to a discrete circuit.

 

All components on the silicone dice are formed by droplet of chemical. This fabrication process can not create quality parts like the 1% tolerant metal film resistor, or the super stable silver mica capacitor. Since they are all connected (hence integrated) they can not be individually tested and matched

 

In an IC opamp the conductor layer that connects all the parts is formed by a layer of aluminium vapour that is thinner than the water vapour left on foggy windscreen. . This poor conductor is the silent killer to musical texture.

 

The close proximity of components also poses a problem for audio signals, where that delicate signal that music lovers pursue, will be masked by EMI noise.

 

In the end, the consumer is getting an opamp that is built with a bunch of second grade parts that is unable to yield the best results, connected via a thin layer of aluminium foil.

 

An IC opamp is nothing more than a cost cutting substitute which we hate with a passion!

 

Aan het bovenstaande heb ik dan ook niets toe te voegen, kan het alleen maar onderschrijven.

 

JadisBursonZij.JPG

 

:wub:

Link to comment
Share on other sites

alles in cursief

 

de schrijver van dit verhaal moet eens zo'n discrete transistor open etsen, dan zal hij zien dat daar niet een enkele transistor in zit maar een hele serie van die dingen en op dezelfde manier als in een opamp. In een opamp zit wel wat meer aan schakeling. Ik heb genoeg chips gebakken om te weten dat de processen niet wezenlijk verschillen en dat er wel degelijk per sectie van een opamp getuned kan worden (een iets andere dotering gebruikt wordt). Daarnaast hebben die bakkers hun processen extreem goed onder controle. Ook de aansluit vlakken zien er op een discrete transistor niet anders uit. Voor alle chipsbakkers geldt, "ons bent zuunig"

 

@Jitze, nav je eerste posting over deze dingetjes ben ik eens bij een audiovrind wezen luisteren die ze ook her en der in z'n keten heeft ingezet. Klonk niet verkeerd. Het best kwam het tot uiting in een direct vergelijk tussen twee eenvoudig opgebouwde voorversterkers, 1x met 1x zonder. Misschien tzt maar eens met een phono trapje (VSPS) proberen ...

Link to comment
Share on other sites

Gefeli Jitze!

 

Hmmmm, probeerde ik eindelijk een open mind te hebben naar alle verschillende versterkingsmogelijkheden, en dus niet alleen maar buizen-Taliban, maar dan lees ik dat verhaal -wat natuurlijk commercieel is- maar ze hebben wel een paar punten waar je moeilijk tegenargumenten op kunt vinden..

Link to comment
Share on other sites

Dat ik in vergelijking met anderen niet zo heel erg veel te klagen had, doet er niets af aan mijn ontevredenheid, het verschil tussen plaat en cd was veel te groot.

In eerste instantie ben ik van plan geweest er een buizentrapje in te bouwen, echter de grote aantallen positieve reacties/recensies op/over deze oplossing van Burson heeft mij doen besluiten dezen eerst maar eens te proberen.

Dat er verschillen zijn tussen opamps zal ik niet ontkennen, dat er opamps zijn die geschikt zijn om in een weergaveketen toe te passen wil er inmiddels bij mij echt niet meer in.

Het afgelopen jaar in verschillend apparaten - cd spelers en phonotrapjes - diverse " goede " types geprobeerd en telkenmale tot de conclusie gekomen dat het niet erg muzikaal te noemen is, verliezen zijn wat mij betreft domweg inherent aan deze toepassing.

Denk dat het heel erg jammer is dat hiervoor zo weinig aandacht is geweest.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Gefeliciteerd Jitze, geweldig dat je er zo tevreden mee bent.

 

 

Denk dat het heel erg jammer is dat hiervoor zo weinig aandacht is geweest.

Ik vind dat het wel meevalt, aandacht genoeg, alleen niet of nauwelijks commercie

Link to comment
Share on other sites

Dat er zo weinig discreet opgebouwde apparatuur wordt gebouwd zal te wijten zijn aan het kosten aspect, hierbij komt dan dat het blijkbaar probleemloos wordt geaccepteerd door de afnemers.

 

Ook bij phonotrapjes zie je dit verschijnsel, een aantal hiervan wordt de hemel in geprezen, terwijl het niet meer is dan een printje met een aantal opamps, een slechte voeding in een mooi kastje waaromheen een prachtig marketingverhaal wordt gebouwd, resultaat is dat ook hier op het forum dit soort apparaten heftig worden geprezen, volstrekt onbegrijpelijk...............

De prijzen die voor vooral deze phonotrapjes worden gevraagd - en betaald - lijken mij volstrekt uit de lucht gegrepen.

 

Bijzonder is het ook te zien dat fabrikanten die wel discreet opgebouwde uitgangstrapjes in hun spelers steken en fraaie discrete phonotrapjes op de markt brengen, in het algemeen domweg over het hoofd worden gezien, denk hierbij bijvoorbeeld aan een merk als Holfi.

Jammer. vreselijk jammer dat zij hun Ellipse niet meer maken.

 

@Kraus von Bentinck, inderdaad heb ik jouw reactie vrij ge

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt me best wel eens interessant om een vergelijking te kunnen maken, apapraat met opamps vs zelfde apparaat zonder opams (maar discreet). Ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil nu werkelijk is. Zelf heb ik ook wel eens die weg gezocht (eerst een discrete eindtrap in de CD speler van een bekend ex forumgenoot, dat is toen niets geworden. Daarna een commercieel product (Zapfilter) van LCaudio. )

 

Nadeel is je kunt nooit 1 op 1 vergelijken (want je hebt toch meestal maar 1 apparaat).

 

Toevallig heb ik zelf ook nog enige pcbs liggen bedoelt voor discrete opamps. Maar ja, dat bouw je niet zomaar ergens in.

 

Overigens denk ik best wel dat er merken zijn die mooie dingen met opamps kunnen maken. Meen dat Burmester ze veelal ook gewoon toepast, bv.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....threadid=100016

http://www.gramophone.net/Issue/Page/March%201984/84/816233

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje

Laatst een Audio Research cd speler gehoord waarbij er eveneens geen opamp dingen in het signaal zitten. En ook een verstokte platendraaier zegt dan "heel mooi". ;)

Link to comment
Share on other sites

Valt niet te ontkennen dat de ervraingen met deze modules zeer positief zijn (met al hun producten eigenlijk)

 

Een aardig draadje on the subject (niet perse Burson). Vooral de een na laatste mening lijkt me inzichtvol

http://www.head-fi.org/forums/f7/discrete-...t-stage-385177/

 

Wellicht toch ook eens de discrete opamp pcbs opzoeken. Waren overigens bedoeld voor een actieve x-over

 

http://www.moxtone.com/mox.htm

Link to comment
Share on other sites

Interessant allemaal. Harde sss-klanken hoor ik soms ook, maar wijt dat dan aan de opname, en dat is dan altijd ook bij niet-klassieke muziek.

 

Ik weet helaas vrijwel niets van techniek in audio, maar vraag me nu wel af of opamps dan ook niet in versterkers zitten, waar ze ook onheil zouden uitrichten? (en dan heb je daar ook als platenliefhebber last van).

 

Ik zocht nog op Matthijs de Vries, die is beroemder als maatschappelijk werker en als sporter.

Maar dit moet 'm zijn.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Guest Rein!

Volgens mij is het Mattijs de Vries van Pink Faun.

 

Ik ga ze wel eens proberen, deze opamp killers. Ben er wel benieuwd naar.

Link to comment
Share on other sites

Interessant allemaal. Harde sss-klanken hoor ik soms ook, maar wijt dat dan aan de opname, en dat is dan altijd ook bij niet-klassieke muziek.

 

Ik weet helaas vrijwel niets van techniek in audio, maar vraag me nu wel af of opamps dan ook niet in versterkers zitten, waar ze ook onheil zouden uitrichten? (en dan heb je daar ook als platenliefhebber last van).

 

Ik zocht nog op Matthijs de Vries, die is beroemder als maatschappelijk werker en als sporter.

Maar dit moet 'm zijn.

 

M :ph34r: rc

 

Ga er vanuit dat er overal opamps in zitten. Apparatuur waar er geen in zitten zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik weet niet of je op de Hear dag komt, maar het lijkt me leuk

om naar je speler te luisteren.

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Zitten er ook goedkope opamps in een DAC?

Ik heb zowel mijn cd-speler als mijn netwerkspeler digitaal gekoppeld aan mijn Cambridge Dacmagic, dus dan zal het modificeren van de DAC misschien een verbetering kunnen brengen, wat wel zo praktisch is.

 

Hier een fotootje, ook allemaal rooie dingen, maar mij zegt het dus niets:

c0037289_496e0ada1412e.jpg

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Dat zijn (Elna) MKP caps. Nix mis mee.

 

De meeste IC's (waaronder vermoedelijk ook opamps) zijn SMD gemonteerd. Ik zou het lekker zo laten.

 

Hier nog een mede eigenaar, met zijn opamps onderzoek

 

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&highlight=

 

Meer getwiek

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....hlight=dacmagic

Link to comment
Share on other sites

Dat zijn (Elna) MKP caps. Nix mis mee.

 

De meeste IC's (waaronder vermoedelijk ook opamps) zijn SMD gemonteerd. Ik zou het lekker zo laten.

Thanx, ik was even abuis ivm het rooie fotootje van Jitze.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd met de upgrade!

 

'k Heb er ook twee, al meer dan een jaar doen ze dienst in mijn cd-spelert. Vooral sterk verbeterde plaatsing en dynamiek, maar toch echt niet in de buurt van mijn tt... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Zitten er ook goedkope opamps in een DAC?

Ik heb zowel mijn cd-speler als mijn netwerkspeler digitaal gekoppeld aan mijn Cambridge Dacmagic, dus dan zal het modificeren van de DAC misschien een verbetering kunnen brengen, wat wel zo praktisch is.

 

Hier een fotootje, ook allemaal rooie dingen, maar mij zegt het dus niets:

 

Onder die rooie dingen en boven die groene tonnetjes zie ik er zo al zes zitten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is het Mattijs de Vries van Pink Faun

 

Hallo,

 

Deze Matthijs de Vries heeft mijn Teac VRDS 25 voorzien van een klasse A uitgangstrap.

Bovendien heeft hij nog een opamp weten te vermijden door ook nog iets te doen met een IV of VI omzetter.

Precies weet ik het ook niet, als zeer gemiddeld electro techneut.

Wat ik wel weet, is dat mijn speler veel beter is geworden. Detailrijkdom, maar nog meer de dynamiek is enorm toegenomen.

Best wel een aanrader. :D

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Heeft m'n speler een weekend niets staan doen, wilde geen cd's meer inlezen, laden ging ook nogal stroef, bleek er in het nieuwe loopwerkje een magneet niet goed verlijmd, waardoor de cd niet goed werd opgepakt, terwijl het magneetje vrolijk door het loopwerk reisde...............

Opgelost en weer verder genieten.

 

@Jack, als ik de 23e naar Bussum kom neem ik de speler zeker mee.

 

@ Duck-Twacy, IC's dus ook opamps zijn met het juiste gereedschap zonder problemen los te halen, de montage van de vervanger is zo mogelijk nog simpeler.....

Als je je door zulk soort futiliteiten laat weerhouden ga je wel erg veel fraais missen !

Link to comment
Share on other sites

@ Duck-Twacy, IC's dus ook opamps zijn met het juiste gereedschap zonder problemen los te halen, de montage van de vervanger is zo mogelijk nog simpeler.....

Als je je door zulk soort futiliteiten laat weerhouden ga je wel erg veel fraais missen !

 

Nou nou, 'futiliteiten' :rolleyes: opamps zijn z

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...