Jump to content

Kwaliteit van interne kabels van luidsprekers


Strzel
 Share

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie een interessante vraag voorleggen (denk ik).

 

Er is al heel wat gezegd over de kwaliteit van luidsprekerkabels tussen versterker en speaker. Daar ga ik me niet in mengen.

 

Maar laatst schroefde ik mijn Infinity Alpha 50 speakers open was nogal verbaasd over de ogenschijnlijk zeer povere kwaliteit van de interne bedrading in de speaker tussen de scheidingsfilters en de speakerunits. Ordinair dun koperdraad. Misschien niks mis mee, maar je vraagt je toch af. Wel fraaie dure kabels tussen versterker en speaker en dan binnen de speaker zelf ho maar!

 

Vragen:

1 Is de kwaliteit van de interne kabels na het scheidingsfilter ook zo (mede) bepalend als de kabel die je daarvoor gebruikt?

2 Hebben mensen ervaringen met de vervangen van hun interne kabels door betere exemplaren.

3 Welke merken/types lenen zich hiervoor? Zou je gewoon zoiets als een Van den Hul Snowline kunnen gebruiken? Ban den Hul heeft ook kabels als de CS-14 etc.

4 Is van dure (high-end) luidsprekers bekend welk merk kabels men daar intern gebruikt? Of welk type kabels wordt bij zelfbouwspeakers gebruikt?

 

Graag reactie van mensen met ervaring. Liever geen filosofische verhandelingen = waste of time.

Link to comment
Share on other sites

Als er gewoon fatsoenlijk montage kabel gebruikt is van bv 1.5 mm^2 dan is dat voor zo'n korte afstand (< 50 cm in de meeste gevallen) ruim voldoende (tenzij je een paar 1000 watt door de speaker moet jagen). Gevoelsmatig is het mooier om dezelfde kabel te gebruiken die je ook aan de buitenkant gebruikt (heb ik zelf ook gedaan met mn diy speaker, in mijn geval Kimber 4TC), maar ach, veel doet het er niet toe. Een nadeel van te dikke kabel kan ook zijn dat de montage aan de uniit lastig wordt. Probeer maar een 6 mm^2 kabel te solderen aan een tweeter. Kans is groot dat je je tweeter molt.

 

Overigens zijn de overgangspunten tussen bv kabel en unit, of kabel en versterker/ls klem veel belangrijker dan de kabel zelf. Het is leuk om 100 euro/meter kabel toe te passen, maar als de connectie met de bv banaanstekker slecht is, gaat er meer mis dan goed.

Link to comment
Share on other sites

Andere (betere?) bekabeling kan een verschil maken, positief of negatief. Wat je nooit vergeten moet dat een de fabrikant bij het ontwerp rekening kan hebben gehouden met de specifieke kabel die hij gebruikt in de box. Vervang je de kabel van de fabrikant door een betere(?), kan je het klankkarakter van de box juist negatief beinvloeden.

Waar vaak meer winst valt te boeken is wat Duck-Twacy zegt, het verbeteren van de contactpunten.

 

Verder kan ik je alleen advies geven om te denken aan garantietermijnen. Fabrikanten vinden het meestal niet zo leuk als er geknutseld wordt aan een produkt. En mocht je er aan beginnen, doe het dan zo dat de weg terug ook mogelijk blijft...

Link to comment
Share on other sites

mijn ervaring is dat zoveel mogelijk dezelfde materiaal toepassing de beste resultaten geeft.

 

dus koper voor de speaker , dan ook in de speaker.

verder heb ik veel gerommeld met interne bekabeling voor speakers maar eigenlijk eerljk gezegd nooit verschil gehoord. tenzij er zilver in ging want dat vind ik rotzooi. klinkt ook slecht

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie een interessante vraag voorleggen (denk ik).

 

Er is al heel wat gezegd over de kwaliteit van luidsprekerkabels tussen versterker en speaker. Daar ga ik me niet in mengen.

 

Maar laatst schroefde ik mijn Infinity Alpha 50 speakers open was nogal verbaasd over de ogenschijnlijk zeer povere kwaliteit van de interne bedrading in de speaker tussen de scheidingsfilters en de speakerunits. Ordinair dun koperdraad. Misschien niks mis mee, maar je vraagt je toch af. Wel fraaie dure kabels tussen versterker en speaker en dan binnen de speaker zelf ho maar!

 

Vragen:

1 Is de kwaliteit van de interne kabels na het scheidingsfilter ook zo (mede) bepalend als de kabel die je daarvoor gebruikt?

2 Hebben mensen ervaringen met de vervangen van hun interne kabels door betere exemplaren.

3 Welke merken/types lenen zich hiervoor? Zou je gewoon zoiets als een Van den Hul Snowline kunnen gebruiken? Ban den Hul heeft ook kabels als de CS-14 etc.

4 Is van dure (high-end) luidsprekers bekend welk merk kabels men daar intern gebruikt? Of welk type kabels wordt bij zelfbouwspeakers gebruikt?

 

Graag reactie van mensen met ervaring. Liever geen filosofische verhandelingen = waste of time.

 

Interne luidsprekerbekabeling maakt deel uit van het ontwerp van de speaker.

Als ie fijn klinkt zou ik er niks aan veranderen...

Het vervangen van interne bekabeling kan een verbetering zijn, maar het hoeft niet. Je modificeert namelijk het luidsprekerontwerp en niet elke verandering hoeft meteen een verbetering te zijn, ook niet als je heel dure kabel zou gebruiken.

Ik zou er dus niet moeilijk over doen als je tevreden bent over het geluid. Je wint meer door wat te experimenteren met luidsprekerkabel tussen versterker en luidspreker, als je verbetering zoekt.

 

Ban den Hul... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Overigens zijn de overgangspunten tussen bv kabel en unit, of kabel en versterker/ls klem veel belangrijker dan de kabel zelf. Het is leuk om 100 euro/meter kabel toe te passen, maar als de connectie met de bv banaanstekker slecht is, gaat er meer mis dan goed.

Oh ja, heel erg mee eens Duck!

Als het slecht gesteld is met die connecties kun je hier heel veel winnen. Meer dan met een kabelupgrade.

Net als met het hardwiren van je filter, als er zo'n knullig printje is gebruikt...

Link to comment
Share on other sites

beste knor

 

idd zijn veel kabels van den hul rijp voor verbanning.

zo heb ik de magnum,cs122 en nog een paar gehad. allemaal niet de moeite (zeker het geld niet) waard.

 

echter.............

de vdhul skyline hybrid is een prima kabeltje en zijn geld zeker waard.

die zit er nu aan bij mij. zekker niet de duurste die ik ooit heb gehad , wel de beste.

Link to comment
Share on other sites

Het heeft veel meer zin om een paar euro's uit te geven aan een (meetbaar en hoorbaar) betere seriespoel met lage ohmse weerstand in de laagsectie, dan om een heleboel euro's uit te geven aan (onmeetbaar en onhoorbaar*) betere binnenbekabeling.

 

(* tenzij op basis van autosuggestie.

De verbetering die met betere spoelen kan worden bereikt, ligt factoren hoger. Betere bekabeling kan vrijwel geen vermindering van weerstand opleveren - tenzij de bedrading bestaat uit montagedraadjes of zo - terwijl met betere spoelen een weerstand van bijv. 0,3Ω kan worden teruggebracht tot 0,03Ω!)

Link to comment
Share on other sites

Het heeft veel meer zin om een paar euro's uit te geven aan een (meetbaar en hoorbaar) betere seriespoel met lage ohmse weerstand in de laagsectie, dan om een heleboel euro's uit te geven aan (onmeetbaar en onhoorbaar*) betere binnenbekabeling.

Uit eigen ervaring weet ik dat het vervangen van stranded bedrading door solid core bedrading een enorme verbetering kan teweeg brengen. Jou kennende, zul je zeker met tegenargumenten komen en of mijn ervaringen naar het land der autosuggestie verwijzen.

Link to comment
Share on other sites

Het heeft veel meer zin om een paar euro's uit te geven aan een (meetbaar en hoorbaar) betere seriespoel met lage ohmse weerstand in de laagsectie, dan om een heleboel euro's uit te geven aan (onmeetbaar en onhoorbaar*) betere binnenbekabeling.

 

(* tenzij op basis van autosuggestie.

De verbetering die met betere spoelen kan worden bereikt, ligt factoren hoger. Betere bekabeling kan vrijwel geen vermindering van weerstand opleveren - tenzij de bedrading bestaat uit montagedraadjes of zo - terwijl met betere spoelen een weerstand van bijv. 0,3Ω kan worden teruggebracht tot 0,03Ω!)

Klinkt op zich logies maar moet je dan niet je hele filter opnieuw berekenen?

Veranderd de karakteristiek van het filter dan niet?

Link to comment
Share on other sites

Klinkt op zich logies maar moet je dan niet je hele filter opnieuw berekenen?

Veranderd de karakteristiek van het filter dan niet?

Ja, als je een spoel met een lagere weerstand in het filter plaatst verandert uiteraard de oorspronkelijke scheidingsfrequentie.

Dat kan een behoorlijk probleem opleveren. Enerzijds is de verbetering in het laag heel duidelijk waarneembaar, maar anderzijds is er de gewijzigde overnamefrequentie en dat is ook waarneembaar.

Herberekenen van de laagdoorlaatsectie van het filter is dan onvermijdelijk.

Link to comment
Share on other sites

Als er gewoon fatsoenlijk montage kabel gebruikt is van bv 1.5 mm^2 dan is dat voor zo'n korte afstand (< 50 cm in de meeste gevallen) ruim voldoende (tenzij je een paar 1000 watt door de speaker moet jagen). Gevoelsmatig is het mooier om dezelfde kabel te gebruiken die je ook aan de buitenkant gebruikt (heb ik zelf ook gedaan met mn diy spekaer, in mijn geval Kimber 4TC), maar ach, veel doet het er niet toe. Een nadeel van te dikke kabel kan ook zijn dat de montage aan de uniit lastig wordt. Probeer maar een 6 mm^2 kabel te solderen aan een tweeter. Kans is groot dat je je tweeter molt.

 

Overigens zijn de overgangspunten tussen bv kabel en unit, of kabel en versterker/ls klem veel belangrijker dan de kabel zelf. Het is leuk om 100 euro/meter kabel toe te passen, maar als de connectie met de bv banaanstekker slecht is, gaat er meer mis dan goed.

 

Even een zijsprongetje: we hebben het vaak over kwaliteit van connectoren. Waarom solderen we kabels eigenlijk niet direct op de versterker boards en op het scheidingfilter. Scheelt toch weer 2 overgangen. Het is niet praktisch, maar daar moet een beetje audiofiel zich niet door laten afschrikken, toch?

Link to comment
Share on other sites

Als er gewoon fatsoenlijk montage kabel gebruikt is van bv 1.5 mm^2 dan is dat voor zo'n korte afstand (< 50 cm in de meeste gevallen) ruim voldoende (tenzij je een paar 1000 watt door de speaker moet jagen). Gevoelsmatig is het mooier om dezelfde kabel te gebruiken die je ook aan de buitenkant gebruikt (heb ik zelf ook gedaan met mn diy spekaer, in mijn geval Kimber 4TC), maar ach, veel doet het er niet toe. Een nadeel van te dikke kabel kan ook zijn dat de montage aan de uniit lastig wordt. Probeer maar een 6 mm^2 kabel te solderen aan een tweeter. Kans is groot dat je je tweeter molt.

 

Overigens zijn de overgangspunten tussen bv kabel en unit, of kabel en versterker/ls klem veel belangrijker dan de kabel zelf. Het is leuk om 100 euro/meter kabel toe te passen, maar als de connectie met de bv banaanstekker slecht is, gaat er meer mis dan goed.

 

Even een zijsprongetje: we hebben het vaak over kwaliteit van connectoren. Waarom solderen we kabels eigenlijk niet direct op de versterker boards en op het scheidingfilter. Scheelt toch weer 2 overgangen. Het is niet praktisch, maar daar moet een beetje audiofiel zich niet door laten afschrikken, toch?

 

heb ik ooit gedaan. de nadelen wegen niet tegen de voordelen op. en die voordelen waren op zijn minst discutabel zoniet verwaarloosbaar.

maar das mijn ervaring.

enige wat voor mij van belang is is doorvoeren van materiaal keuzes

Link to comment
Share on other sites

Even een zijsprongetje: we hebben het vaak over kwaliteit van connectoren. Waarom solderen we kabels eigenlijk niet direct op de versterker boards en op het scheidingfilter. Scheelt toch weer 2 overgangen. Het is niet praktisch, maar daar moet een beetje audiofiel zich niet door laten afschrikken, toch?

Dan kun je beter meteen voor een actieve speaker kiezen (met 1 of meerdere ingebouwde versterkers). Problems solved.

 

Eigenlijk gek dat dat alleen gangbaar is in de pro wereld (Studio monitoren en dergelijke), maar dat in de audiofiele wereld dat niet echt veelvuldig voorkomt. Je kunt op die manier toch de ideale match produceren als fabrikant.

 

Misschien mag het niet van de ls kabel fabrikanten :D

Link to comment
Share on other sites

Klinkt op zich logies maar moet je dan niet je hele filter opnieuw berekenen?

Veranderd de karakteristiek van het filter dan niet?

Ja, als je een spoel met een lagere weerstand in het filter plaatst verandert uiteraard de oorspronkelijke scheidingsfrequentie.

Dat kan een behoorlijk probleem opleveren. Enerzijds is de verbetering in het laag heel duidelijk waarneembaar, maar anderzijds is er de gewijzigde overnamefrequentie en dat is ook waarneembaar.

Herberekenen van de laagdoorlaatsectie van het filter is dan onvermijdelijk.

 

Nee, de zelfinductie van de spoel is afgestemd op de impedantie van de er achter geschakelde (bas)luidspreker, en niet op de eigen (inwendige) ohmse weerstand.

Bij toepassing van een betere spoel (minder ohmse weerstand) met dezelfde inductie (mH), verandert de scheidingsfrequentie dan ook niet.

 

Een spoel met een geringere ohmse weerstand heeft een gunstiger (d.i. hogere) Q-factor, en dat is bij seriespoelen altijd beter dan een lagere Q-factor.

(Bij parallelspoelen in de midden- en hoogsecties van hogere-orde filters ligt dat soms anders: dan kan in bepaalde gevallen een dundradige spoel niet alleen goedkoper zijn, maar bovendien een extra component (t.w. een weerstandje) uitsparen.)

 

Er is bij een seriespoel met geringere ohmse weerstand een zeer lichte toename van het rendement van de (bas)luidspreker, wat zich uit in een grotere dynamiek, maar ook - wat veel belangrijker is! - een veel betere controle door de versterker.

 

(Vroeger kon men in dit verband nog spreken van een gunstiger (d.i. hogere) dempingsfactor.

Nu schijnt dat niet meer te mogen... <_< )

Link to comment
Share on other sites

Even een zijsprongetje: we hebben het vaak over kwaliteit van connectoren. Waarom solderen we kabels eigenlijk niet direct op de versterker boards en op het scheidingfilter. Scheelt toch weer 2 overgangen. Het is niet praktisch, maar daar moet een beetje audiofiel zich niet door laten afschrikken, toch?

Dan kun je beter meteen voor een actieve speaker kiezen (met 1 of meerdere ingebouwde versterkers). Problems solved.

 

Eigenlijk gek dat dat alleen gangbaar is in de pro wereld (Studio monitoren en dergelijke), maar dat in de audiofiele wereld dat niet echt veelvuldig voorkomt. Je kunt op die manier toch de ideale match produceren als fabrikant.

 

Misschien mag het niet van de ls kabel fabrikanten :D

 

De belangrijkste reden waarom je het niet in de audiofiele wereld tegenkomt is denk ik dat je de versterkers dan niet ziet. Als je veel geld uitgeeft, wil je het natuurlijk wel laten zien ;-).

 

Stel je voor zeg, je neemt een CD speler met variabele uitgang die je direct op de luidsprekers aansluit. Dat ziet er niet stoer uit....

Link to comment
Share on other sites

Als ik het geheel zo overzie kan ik maar beter van de speakerkabels afblijven! Die Infinity Alpha's klinken erg goed, maar ik ben continue op zoek naar verbeteringen. Aansluiting op speakers en versterker is met vergulde banaanstekkers. Niks mis mee lijkt me.

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb ooit in mijn vorige zelfbouw boxen de Snowline binnenbekabeling vervangen door Analysis plus bekabeling.

Dat was een verbetering die groter was dan het vervangen van de MIT kabels tussen versterker en de box door (nog betere) Analysis kabels.

Wat echter het allermeest opleverde was het vervangen van de binnenbekabeling (toen al Analysis) naar de hoog unit, door een heel dun zilverdraadje. De aanleiding doorvoor was een opmerking van een (bij ons op d audiovereniging) zeer erkende boxenexpert bij een demo van mijn boxen. Hij zei na de demo: "Je hebt zeker een dikke draad naar je tweeter lopen". "Ja"was het antwoord. "Vervang die draad eens door een dun draadje". Zo gezegd, zo gedaan. Ja hoor, dat deed wat. Rust in het hoog.

Het zilverdraadje dat ik nu toepas is 0.4mm dik.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb ooit in mijn vorige zelfbouw boxen de Snowline binnenbekabeling vervangen door Analysis plus bekabeling.

Dat was een verbetering die groter was dan het vervangen van de MIT kabels tussen versterker en de box door (nog betere) Analysis kabels.

Wat echter het allermeest opleverde was het vervangen van de binnenbekabeling (toen al Analysis) naar de hoog unit, door een heel dun zilverdraadje. De aanleiding doorvoor was een opmerking van een (bij ons op d audiovereniging) zeer erkende boxenexpert bij een demo van mijn boxen. Hij zei na de demo: "Je hebt zeker een dikke draad naar je tweeter lopen". "Ja"was het antwoord. "Vervang die draad eens door een dun draadje". Zo gezegd, zo gedaan. Ja hoor, dat deed wat. Rust in het hoog.

Het zilverdraadje dat ik nu toepas is 0.4mm dik.

 

Groet,

 

Leobus

 

heb je dan niet gewoon de weerstand naar de tweeter verhoogt(d)(dt)?

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb ooit in mijn vorige zelfbouw boxen de Snowline binnenbekabeling vervangen door Analysis plus bekabeling.

Dat was een verbetering die groter was dan het vervangen van de MIT kabels tussen versterker en de box door (nog betere) Analysis kabels.

Wat echter het allermeest opleverde was het vervangen van de binnenbekabeling (toen al Analysis) naar de hoog unit, door een heel dun zilverdraadje. De aanleiding doorvoor was een opmerking van een (bij ons op d audiovereniging) zeer erkende boxenexpert bij een demo van mijn boxen. Hij zei na de demo: "Je hebt zeker een dikke draad naar je tweeter lopen". "Ja"was het antwoord. "Vervang die draad eens door een dun draadje". Zo gezegd, zo gedaan. Ja hoor, dat deed wat. Rust in het hoog.

Het zilverdraadje dat ik nu toepas is 0.4mm dik.

 

Groet,

 

Leobus

Werkelijk frappant. :blink: Ook ik heb verschillende keren de binnenbekabeling van luidsprekers vervangen door betere solid core.

De laatste keer heb ik dat gedaan met AntiCable, die ik van Robx heb gehad. Bij het luisteren viel direct het mooiere en rondere open geluidsbeeld op, waarbij ook het midden en laag beter was. Maar over het hoog was ik niet te spreken. Daarom heb ik voor de tweeters de koper verzilverde type II van J.K. gebruikt. Dat gaf onmiddellijk het gewenste resultaat. Het hoog is sprankelend zonder scherp te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Als ik het geheel zo overzie kan ik maar beter van de speakerkabels afblijven! Die Infinity Alpha's klinken erg goed, maar ik ben continue op zoek naar verbeteringen.

 

Waarom?

Wat bevalt er precies niet?

 

Als je op zeker moment een juiste combinatie hebt, leun je tevreden achterover om slechts nog van de muziek te genieten.

En dat kan al met bescheiden middelen, waarin ik de acoustiek voorop zou willen stellen.

 

Begrijp me goed hoor, ik ben zelf electronicus en soldeer me suf (vooral voor anderen), maar na zoveel jaar heb ik het voor mij geschikte geluidsbeeld wel voor elkaar.

Onlangs voegde iemand mij toe dat ik onvoorstelbare verbeteringen zou kunnen krijgen door de componenten in mijn luidsprekerfilters te vervangen door "betere".

 

Nog afgezien van het feit dat je daarmee je geluid onherstelbaar kunt verknoeien (ervaring mee!), heb ik er simpelweg geen behoefte aan.

En zo heel duur zijn mijn spulletjes nu ook weer niet...........

Link to comment
Share on other sites

Verbetering betekent voor mij een nog helderder geluid en transparantie. Ik heb net een nieuwe versterker gekocht en ben nu weer in de mood om wat aan mijn systeem aan te passen.

 

Trouwens een interessant verhaal op de site van AntiCable. Heeft iemand ervaring met die speakerkabels en interlinks? Gezien de dollarkoers niet duur. Of is dit het zoveelste ei van Columbus in audioland?

Link to comment
Share on other sites

Verbetering betekent voor mij een nog helderder geluid en transparantie. Ik heb net een nieuwe versterker gekocht en ben nu weer in de mood om wat aan mijn systeem aan te passen.

 

Trouwens een interessant verhaal op de site van AntiCable. Heeft iemand ervaring met die speakerkabels en interlinks? Gezien de dollarkoers niet duur. Of is dit het zoveelste ei van Columbus in audioland?

 

 

oei oei

 

klinkt als gebed zonder end.

net een nieuwe versterker en nu alweer in de mood iets te veranderen.

ga eerst een een hele tijd genieten van je aankoop.

wanneer kriebelt het bij jou dan. direct na de eerste tonen. of komt snel het idee dat een nieuwe versterker betekend dat de rest van de set dan wel minderwaardig zou zijn?

ben je niet gewoon verkouden waardoor het minder klinkt.

 

ik denk dat je op deze manier bezig kan blijven tot je een ons weegt.

ga eerst eens een paar maandjes muziek luisteren en schrijf af en toe dingen op. maak dan uiteindelijk een evaluatie van je set en bedenk wat je anders wil.

 

maar je moet het zelf weten natuurlijk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...