Jump to content

Tweedehans driade luidsprekers


Langspeelplaat
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Omdat er over driade vrij weinig te vinden is heb ik een specifieke vraag. Ik speel nu met driade 7 zuiltjes. Die bevalen goed alleen kan ik nu voor E160,- Driade d85 luidsprekers kopen. Deze zien wat groter en hebben nog een 3-hoeks kast. Ik weet alleen de leeftijd en dat is 8 jaar. En dat ze nog in nederland gemaakt zijn

 

Ik weet al veel over driade alleen niet over dit specifieke type. Weet iemand anders meer ?

 

Met vriendelijke groette,

 

Roderik

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Omdat er over driade vrij weinig te vinden is heb ik een specifieke vraag. Ik speel nu met driade 7 zuiltjes. Die bevalen goed alleen kan ik nu voor E160,- Driade d85 luidsprekers kopen. Deze zien wat groter en hebben nog een 3-hoeks kast. Ik weet alleen de leeftijd en dat is 8 jaar. En dat ze nog in nederland gemaakt zijn

 

Ik weet al veel over driade alleen niet over dit specifieke type. Weet iemand anders meer ?

 

Met vriendelijke groette,

 

Roderik

 

Ik denk deze lang geleden ooit eens gehoord te hebben in een winkel in Mechelen. Ben er vrijwel zeker van dat het destijds om het 85 model ging. Was er toen niet echt van overtuigd. Kwamen op algemeen geluidsbeeld wat mager uit de verf. Technisch goed, maar wist niet te boeien.

Voor 160 Euro kan je er volgens mij geen miskoop aan doen.

 

De Driade 7 zuiltjes, die heb ik nog niet gehoord dus kan niet echt vergelijken.

Link to comment
Share on other sites

'' Kwamen op algemeen geluidsbeeld wat mager uit de verf ''

 

Dat erken ik. Zo schijnen heel veel driade's te zijn als ze op een verkeerde versterker staan. Driade testen haar luidsprekers altijd op een HK versterker. Je hebt dus een warme versterker nodig !

Zelf heb ik daarom een marantz PM7001K.I en een grado Gold element. Ik denk dat ik het dus voor 160euro zeker moet doen !

Een 8 jaar oude nederlandsgefabriceerde luidspreker voor zo'n prijs

Link to comment
Share on other sites

'' Kwamen op algemeen geluidsbeeld wat mager uit de verf ''

 

Dat erken ik. Zo schijnen heel veel driade's te zijn als ze op een verkeerde versterker staan. Driade testen haar luidsprekers altijd op een HK versterker. Je hebt dus een warme versterker nodig !

Zelf heb ik daarom een marantz PM7001K.I en een grado Gold element. Ik denk dat ik het dus voor 160euro zeker moet doen !

Een 8 jaar oude nederlandsgefabriceerde luidspreker voor zo'n prijs

Heb ze indertijd gehoord op een Audison versterker, Klasse A geschakeld. Die geeft mijns inziens toch voldoende warmte, letterlijk en figuurlijk :D

 

Voor 160 Euro zou ik er inderdaad ook niet over twijfelen. Je krijgt heel veel luidspreker voor weinig geld. Voor mij was de situatie destijds anders. Het ging over nieuwkoop en dan kijk je anders tegen de dingen aan.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga morgen ook eerst nieuwe luidsprekers luisteren (budget E1100). Alleen als die in verhouding te weinig presteren tegen over wat ik nu heb (de kleine driade 7) dan koop ik liever een tweedehans en een mooiere draaitafel. Heb denk ik al wel 13 luidsprekers tweedehans gekocht en beviel altijd prima

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ze gekocht voor 170euro incl.bezorging. Ze zijn 8 jaar oud amper gebruikt (zij hij) en nog in Nederland gemaakt (en nog de goede oude driade kast). Toen ik ze voor het eerst aansloot vond ik ze evenwaardig aan mijn driade 7 (pop zelfs al iets beter). Alleen toen ik de low en high tone had verbonden met een mooie kabel (zo in een lus) i.p.v en magere koperen plaatje..

WOUW !!! Echt weer een heel stuk beter dan mijn oude driade 7 zuiltjes !. Het hoog is frisser (mede door het 10 jaar verschil) en het heeft meer body !

 

Het type nummer was trouwens 85/B (of moet die D er altijd voor ??)

Link to comment
Share on other sites

Zeker, Ik blijf mij verbazen over hoe goed (koop) de tweedehands luidsprekers zijn. Ik denk dat leeftijd verschil ook wel uitmaakt. deze zijn zo'n 10 jaar jonger dan de voorgangers. Het hoog is er echt veel helderdere door geworden. (fris). En de verkoper zij : ik weet er zelf niets van af. Ik heb ze zelden gebruikt en alleen maar in de kamer gehad..

 

dsc0340ty9.jpg

dsc0341es5.jpg

dsc0344ex3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zeker, Ik blijf mij verbazen over hoe goed (koop) de tweedehands luidsprekers zijn. Ik denk dat leeftijd verschil ook wel uitmaakt. deze zijn zo'n 10 jaar jonger dan de voorgangers. Het hoog is er echt veel helderdere door geworden. (fris). En de verkoper zij : ik weet er zelf niets van af. Ik heb ze zelden gebruikt en alleen maar in de kamer gehad..

 

dsc0340ty9.jpg

dsc0341es5.jpg

dsc0344ex3.jpg

 

Mooie set voor een vijftienjarige...

 

Ik zou alleen je luidsprekeraansluitingen op de hoog terminals aansluiten zodat het hoog minder contactovergangen heeft.

Laag heeft daar volgens de "kenners" mnder last van.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de tip ik heb het omgedraaid. Ik ga overmorgen kabel halen (4M + Spade/banaan) om ze biwired aan te sluiten. Kost mij 30/40 euro dus waarom niet ?

Snap echt niet dat ze standaard met een buigbaar flinterdun plaatje verbonden zijn (hoog en laag). En die driade 7 staan nu op mijn slaap/studeer kamer te spelen....

Zou bi-wired nog de moeite zijn ?

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de tip ik heb het omgedraaid. Ik ga overmorgen kabel halen (4M + Spade/banaan) om ze biwired aan te sluiten. Kost mij 30/40 euro dus waarom niet ?

Snap echt niet dat ze standaard met een buigbaar flinterdun plaatje verbonden zijn (hoog en laag). En die driade 7 staan nu op mijn slaap/studeer kamer te spelen....

Zou bi-wired nog de moeite zijn ?

Dat ligt er een beetje aan of er een paralel of serie filter is gebruikt. Voor zover ik weet is er in de Driade's een paralel filter gebruikt, en dan heb je nog wel kans dat je een leuke verbetering kunt horen als je bi-wired.

 

De speaker links, vanuit de luisterpositie gezien, staat nogal dicht tegen een wand aan terwijl de rechter geheel vrij staat. Heb je geen last van reflecties van de linker kant? Vooral in het (mid)laag.

Ik kan me zo voorstellen dat als je de hele boel een meter naar rechts verplaatst dat het dan beter zou klinken.

Nu zie ik rechts naast de speaker alleen een laag soort deur of zoiets, maar lijkt me geen doorgang. Of is dat een kast waar je regelmatig in moet zijn? Zoniet, probeer de boel eens een meter naar rechts te zetten.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de tip ik heb het omgedraaid. Ik ga overmorgen kabel halen (4M + Spade/banaan) om ze biwired aan te sluiten. Kost mij 30/40 euro dus waarom niet ?

Snap echt niet dat ze standaard met een buigbaar flinterdun plaatje verbonden zijn (hoog en laag). En die driade 7 staan nu op mijn slaap/studeer kamer te spelen....

Zou bi-wired nog de moeite zijn ?

Dat ligt eraan wat voor kabel je nu gebruikt. Al je huidige kabel degelijk is, en je koopt een degelijke kabel bij dan is de kans klein dat je verschil hoort. Het wordt er weinig degelijker op, zeg maar...

Link to comment
Share on other sites

Ook dreunt het nu veel minder door. Ik denk dat het komt omdat ik nu op een balk zit.

 

Dat heeft dan weer mat de afstand tot de muur te maken.

Als je een speaker tegen of dicht bij een muur plaatst dan wil de bas nog wel eens te hard worden.

Dit treed dan vooral op als er ook nog eens een baspoort aan de achterzijde zit.

 

Bij het plaatsen van een speaker is schuiven dus best belangrijk, je kunt er namelijk de verhouding tussen het hoog en het laag mee afstellen.

 

Leuk dat je het zo ervaren heb, veel plezier met je nieuwe speakers.

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Bij het plaatsen van een speaker is schuiven dus best belangrijk, je kunt er namelijk de verhouding tussen het hoog en het laag mee afstellen.

 

Probeer ook eens de luidsprekers een beetje naar binnen naar binnen te draaien. Daar kan je ook nog heel veel verschil mee bereiken.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
On 1/8/2009 at 11:55 AM, polleke said:

 

Ik denk deze lang geleden ooit eens gehoord te hebben in een winkel in Mechelen. Ben er vrijwel zeker van dat het destijds om het 85 model ging. Was er toen niet echt van overtuigd. Kwamen op algemeen geluidsbeeld wat mager uit de verf. Technisch goed, maar wist niet te boeien.

Voor 160 Euro kan je er volgens mij geen miskoop aan doen.

 

De Driade 7 zuiltjes, die heb ik nog niet gehoord dus kan niet echt vergelijken.

Deze vond ik nog bij mijn papieren, die ik kreeg bij de aanschaf. Misschien heb je hier iets aan.

Driade Luidsprekers Gebruiksaanwijzing.pdf Driade Testoverdrukken.pdf

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...