Jump to content

EMC in audio, deel 1.


Guest KT88
 Share

Recommended Posts

Als KT uiteindelijk alle delen heeft geschreven, kunnen we het geheel misschien samenvatten in een "EMC voor audiofiele dummies" :ph34r:

Met alle respect voor Sander zijn inspannimgen (ga vooral zo verder Sander :) ), wat kan een doorsnee Audiofiel daar dan mee? EMC is vooral een ontwerp issue waar je niet zo heel veel meer mee kan als een apparaat eenmaal in de winkel staat. Althans niet als je niet de benodigde elektronica kennis hebt.

 

De focus zal dan vooral moeten liggen op wat men dan nog kan doen extern aan apparaten in een set.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Met alle respect voor Sander zijn inspannimgen (ga vooral zo verder Sander :) ), wat kan een doorsnee Audiofiel daar dan mee? EMC is vooral een ontwerp issue waar je niet zo heel veel meer mee kan als een apparaat eenmaal in de winkel staat. Althans niet als je niet de benodigde elektronica kennis hebt.

 

Niet mee eens; Er zijn genoeg doe-het-zelvers op dit forum die veel voordeel kunnen halen uit een informatief verhaal als dit. EMC is ook een issue als je alleen gekochte componenten gebruikt of een bepaalde koop overweegt. Vraagstukken als waarom gebalanceerd o.h.a. beter is dan niet-gebalanceerd? Waarom is het beter om de mantel van een interlink maar aan 1 kant te verbinden aan het chassis (massa) van een apparaat?

Wat zijn aardlussen?

 

Allemaal EMC-zaken, of beter EMI (Elektro Magnetische Interferentie) zaken.

 

De focus zal dan vooral moeten liggen op wat men dan nog kan doen extern aan apparaten in een set.

 

;)

 

Nog niet eens noodzakelijk, maar ik denk dat dat onderwerp wel aan bod moet/mag komen. Ik hoop vooral dat KT een duidelijk verhaal kan maken, om zo bij de Hear-bezoeker een goed en gedegen begrip voor EMC te kweken...

 

KT, zou je misschien een soort inhoudsopgave kunnen maken? Ik wil graag een steentje bijdragen maar ik wil je het gras niet voor de voeten wegmaaien... T'is jouw verhaal ;)

Link to comment
Share on other sites

Niet mee eens; Er zijn genoeg doe-het-zelvers op dit forum die veel voordeel kunnen halen uit een informatief verhaal als dit. EMC is ook een issue als je alleen gekochte componenten gebruikt of een bepaalde koop overweegt.

EMC is voor doorgewinterde vakmensen al een lastig issue. Daarvan getuigen de 2 boeken die Sander aanhaalde. Ze geven een aardig inleidend overzicht maar meer ook niet. Ook in veel, en zeker niet de minste apparatuur, zie je dat er een potje van gemaakt is. Echt EMC doorgronden blijft lastig. Ik heb er dagelijks mee te maken en geloof mij, dat is echt met doorgewinterde vakmensen op dit gebied.

 

Vraagstukken als waarom gebalanceerd o.h.a. beter is dan niet-gebalanceerd?

Ik gaf toch al aan dat daar de focus zou moeten liggen.

 

Waarom is het beter om de mantel van een interlink maar aan 1 kant te verbinden aan het chassis (massa) van een apparaat?

Wat zijn aardlussen?

Dat zijn geen specifieke EMC zaken maar wel belangrijk! Als het een boek voor dummies zou moeten worden hoort dat er zeker in maar dan wordt het meer een algemeen boek over het zindelijk aansluiten van je spullen. M.i. is daar zeker een behoefte aan.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

EMC is voor doorgewinterde vakmensen al een lastig issue. Daarvan getuigen de 2 boeken die Sander aanhaalde. Ze geven een aardig inleidend overzicht maar meer ook niet. Ook in in veel, en zeker niet de minste apparatuur, zie je dat er een potje van gemaakt is. Echt EMC doorgronden blijft lastig. Ik heb er dagelijks mee te maken en geloof mij, dat is echt met doorgewinterde vakmensen op dit gebied.

 

Het gaat er dan ook niet om de lezende goegemeente te overladen met indrukwekkende theorie.

Het kenmerk van een persoon die werkelijk tot op het bot begrijpt wat ie bestudeerde (ongeacht vakgebied of discipline) is dat ie zonder omhaal en indrukwekkende blabla aan een leek zeer begrijpelijk kan overdragen wat de essentie is.

 

Precies dat is wat Sander naar eigen zeggen probeert te doen -- een bijzonder zinvol streven, omdat het de kloof tussen theorie en praktijk zal dichten op een manier waar de muziekliefhebber in de praktijk iets mee zal kunnen. En daar is geen spaan theorie voor nodig.

Research is voor de 'doorgewinterde zwaargewichten'; laat de muziekliefhebber maar de vruchten plukken...

 

p.s.: het wordt echt tijd voor deel 2... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb mijn set op een aparte groep met een aparte aardpen aangesloten.

Dit komt uit op 1 blok, zodat er een sterprincipe ontstaat.

Ik lees met regelmaat dat het beter is om je apparatuur op verschillende groepen aan te sluiten,omdat de rest

van je apparatuur dan geen last heeft van de digitale vervuiling van je cd-speler of het vermogen dat je eindversterker vraagt.

Hierbij wijk je van het sterprincipe af en zou je juist weer meer last van straling van buitenaf hebben.

 

Het sterprincipe werkt bij mij het beste.

Netfilters hebben bij mij nog geen eenduidige verbetering opgeleverd.Soms is het geluidsbeeld iets groter of de afbeelding ietsje beter,maar het haalde ook iets van de kwaliteit weg.(ja ook de hele goede)

Zijn er nog andere manieren om de negative invloed van je cd-speler op je set te beperken?

 

Marc

Link to comment
Share on other sites

Ik heb gelezen dat een DECT telefoon 1 van de ergste stoorbronnen is (veel erger dan een GSM). Ik ga mijn DECT dan ook nog eens inruilen voor een "ECO DECT" (de niet zendt als de telefoon op het basis station staat, of minder als de afstand klein is). Een ouderwets draadjes toestal zou nog beter zijn, maar tja, dat is wel een stap terug in de tijd.

 

En natuurlijk geen PC kopen met fancy raampjes in de kast...

Link to comment
Share on other sites

Ik ben aan het schrijven en nerschrijven, het moet begrijpbaar blijven.

Keep up the good work Sander :)

 

(Weet uit eigen ervaring hoe lastig het is om complexe materie in eenvoudige bewoordingen inzichtelijk te maken EN om het ook nog van praktisch nut te laten zijn)

 

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dat is alweer over, maar nu ligt mijn vrouw (wederom) tamelijk ernstig in het ziekenhuis en zijn er nog wat andere dingen aan de hand.

 

Zal dus nog even moeten wachten.........

Link to comment
Share on other sites

Dat is alweer over, maar nu ligt mijn vrouw (wederom) tamelijk ernstig in het ziekenhuis en zijn er nog wat andere dingen aan de hand.

Wens Wilma weer heel veel sterkte van me. En jij natuurlijk ook.

Dit moet toch eens een keer op gaan houden h

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Laten we hopen dat onze zeergemiste, teerbeminde KT88 ook dit losse eindje spoedig weer kan oppakken!

 

Beginnen er nu ook problemen met het tijdsbesef te ontstaan, Spido? :blink:

 

Wat bedoel je, beste Thingman? :rolleyes:

 

(...) When the world was love and time was just a thought (...)

(...) Where the world is time and love is just a thought (...)

http://www.lyricstime.com/harry-belafonte-little-bird-lyrics.html

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...