Jump to content

EMC in audio, deel 1.


Guest KT88
 Share

Recommended Posts

Een vervolgverhaal in stukjes en brokjes, ik werk eraan als ik zin en tijd heb en me goed voel.

NB.: soms is het onvermijdelijk dat het "technisch" wordt. Bear with me, en vragen staat vrij.

 

 

EMC

 

- Wat is het en wat heb ik er mee te maken?

 

EMC is een acronym voor 'Electro-Magnetische Compatibiliteit".

Voor de Googelaars onder ons: in het Engels is het "Compatibility" en er is redelijk veel over te vinden.

Omdat veel van die artikelen toch vrij diep graven en zelfs een goedwillende hobbyist met alle formules vaak geen raad weet, wil ik een poging wagen om e.e.a. in Jip- en Janneke taal uit te leggen en wat oplossingen aan te dragen in geval men er hinder van ondervindt.

 

- In de eerste plaats: wat is het en wat merk ik ervan?

EMC is niets anders dan de immuniteit van een apparaat of systeem voor invloeden (storingen) van buitenaf, en omgekeerd: het apparaat of systeem mag maar tot een bepaalde grens zelf storingen opwekken.

EMC problemen kunnen zich manifesteren als ruis, vervorming, tot zelfs verwrongen demodulatie van (omroep)zendersignalen door de muziek heen.

Ook kan het zo zijn dat de goede werking van een apparaat wordt verstoord door DC-verschuiving, een verloop van de rustinstelling van bijv. een versterker.

Vergelijk dat maar met een storing in de ontsteking van een automotor die stationair draait waardoor deze gaat stotteren, op 3 pitten gaat lopen of zelfs afslaat.

 

- Wat voor storingen zijn dat?

Met name hoogfrequente invloeden van bijv. GSMs, DECT telefoons, maar ook computers, printers, tot zelfs simpele routers en opladers aan toe. En dan natuurlijk de al dan niet illegale (omroep)zenders.

Kortom: alles waar een schakelende voeding inzit of dat HF signalen uitzendt.

En dat kan zelfs je eigen CD speler zijn, of zelfs maar een sturing voor een display in een versterker.