Jump to content

Welke versterker voor de Dynaudio Contour S3.4 ?


boshuisen
 Share

Recommended Posts

24 minutes ago, Duck-Twacy said:

had 2 jaar geleden nog een Pliius SA50, beetje spijt dat ik m weg gedaan heb (was een WAF dingetje)

(Deze kan je ook in klasse AB zetten, ms een tip)

 

1615339-plinius-sa50-mkiii-stereo-amp-be

200201002.jpg

Dat is ook een monster versterker....had de plinius ook zo'n mooi stevige bas weergave?

Link to comment
Share on other sites

S.Grundy, welkom hier en ook bedankt dat je je ervaringen hier wilt delen.

In de handtekening van Geerdie staat (stond?) wanneer de eerste watt niet deugt hoef ik de rest ook niet (of zoiets). Dat is natuurlijk wél zo. Die eerste Watt is de belangrijkste, meestal gebruik je n.l. niet meer. Met een speaker met een rendement van b.v. 87 dB, heb je met die ene watt al een geluidsdruk van 87 dB op één meter voor één speaker. Dat is dus al heel watt.

Hier speel ik meestal rond de - 24 dB op luidsprekers met een rendement van 92 dB/W en een versterker van 100 W/ kanaal. 0 dB is vol uitgestuurd. 3 dB is een halvering van het vermogen, dus 8 keer een halvering. In mijn gedempte ruimte kom ik dan met twee speakers op ca. 70 dB met pieken naar 85 dB.

Dus:

100, (1)50, (2)25, (3)12,5, (4)6,25, (5)3,12, (6)1,56, (7)0,75, (8)=0,375 W continue.

Met de maximale dynamic range op CD's (ca. 15 dB) komen de pieken dan aan de 12W.  De meeste moderne muziek haalt die 15 dB dynamic range helemaal niet, dus kun je met veel minder vermogen uit. 35 W is in een huiskamer met speakers met een redelijk rendement dus ruim voldoende. Het verschil tussen de 35 en 500 W is overigens krap 12 dB.

Link to comment
Share on other sites

Dat is een leuke rekensom Hans maar het end van het liedje is toch of een speaker met een bepaalde versterker matcht. En aan dat laatste valt weinig aan te rekenen. Dat is meestal ervaring. Die Dynaudio's zijn nou niet bepaald efficiënte speakers. Die lusten wel wat om goed tot leven te komen. Maar je hebt wel een punt, op normaal huiskamerniveau zou je met een 50 watt versterker toe moeten kunnen.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Pjotr said:

Dat is een leuke rekensom Hans maar het end van het liedje is toch of een speaker met een bepaalde versterker matcht. En aan dat laatste valt weinig aan te rekenen. Dat is meestal ervaring. Die Dynaudio's zijn nou niet bepaald efficiënte speakers. Die lusten wel wat om goed tot leven te komen. Maar je hebt wel een punt, op normaal huiskamerniveau zou je met een 50 watt versterker toe moeten kunnen.

Klopt helemaal.

Een buizenversterker van 35W b.v. is een beest van een ding, maar of die zo'n Dynaudio tot leven krijgt is de vraag.

Link to comment
Share on other sites

Het is ook de versterker zelf hè. Zie net de post van Grundy op de vorige pagina (had ik even gemist). Dat precies waar het om gaat, het is ook de kwaliteit van de versterker met specifieke eigenschappen. Beperk je je alleen al tot SS dan kun je er 10 verschillende op een rij zetten van vergelijkbaar vermogen, de prestaties kunnen sterk uiteen lopen.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Hallo Hans , Pjotr, & kappa 7

Bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaad ook voordat ik de versterker kocht aan het rekenen gegaan. Wat mij ook de doorslag gaf was mijn HK6950R versterker. Ik kon al merken dat ook bij die versterker de Dyn’s zich anders gedroegen op laag volume. Ook dat is een versterker die zoals de Engelsen het volgens mij zeggen een hoop “current” hebben. Gaat in ieder geval over de macht die een versterker heeft....en niet zozeer het vermogen in watts. 

Deze versterker klonk echter na 25 jaar niet meer zo heel erg verfijnd....heeft zijn hele leven de Kappa’s 9 moeten voeden. Maar was verder een mooi stuk techniek. Toen ik dus mentaal om was wbt het aantal watts, en meer ging verdiepen in klasse A was voor mij de kogel door de kerk(fictief) 🙏🏼 Ps ik wil bij deze nog even iedereen bedanken....ik spiek al jaren op de forums. Wat altijd een hoop info en lol heeft opgeleverd. Oh ja en het zorgt helaas ook weleens voor vernieuwings drang...daarvoor geen dankjewel😜

Edited by S.Grundy
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Hans van Liempd said:

S.Grundy, welkom hier en ook bedankt dat je je ervaringen hier wilt delen.

In de handtekening van Geerdie staat (stond?) wanneer de eerste watt niet deugt hoef ik de rest ook niet (of zoiets). Dat is natuurlijk wél zo. Die eerste Watt is de belangrijkste, meestal gebruik je n.l. niet meer. Met een speaker met een rendement van b.v. 87 dB, heb je met die ene watt al een geluidsdruk van 87 dB op één meter voor één speaker. Dat is dus al heel watt.

Hier speel ik meestal rond de - 24 dB op luidsprekers met een rendement van 92 dB/W en een versterker van 100 W/ kanaal. 0 dB is vol uitgestuurd. 3 dB is een halvering van het vermogen, dus 8 keer een halvering. In mijn gedempte ruimte kom ik dan met twee speakers op ca. 70 dB met pieken naar 85 dB.

Dus:

100, (1)50, (2)25, (3)12,5, (4)6,25, (5)3,12, (6)1,56, (7)0,75, (8)=0,375 W continue.

Met de maximale dynamic range op CD's (ca. 15 dB) komen de pieken dan aan de 12W.  De meeste moderne muziek haalt die 15 dB dynamic range helemaal niet, dus kun je met veel minder vermogen uit. 35 W is in een huiskamer met speakers met een redelijk rendement dus ruim voldoende. Het verschil tussen de 35 en 500 W is overigens krap 12 dB.

Je hebt helemaal gelijk Hans. En dan te bedenken dat eerder de acoustiek/ruimte de beperking gaat vormen op harder volume(teveel bass of schel hoog). Ik heb het dan wel over mijn woonkamer. Bij mij is dat 7,5 x 4 meter, speakers staan op de smalle zijde.  Nou heb ik uit een Australisch audioblad vernomen dat mijn versterker minimaal 60 watt op 4 ohm levert van 20-20.000hz.(Dus netjes zoals bv Marantz zijn versterkers specificeert). De Dynaudio's zijn ook 4 ohm en 86db op 2,83v/1m,  dat is toch 1 watt?

Theoretisch zou ik dan op 104db uitkomen op 1meter.  Dat zou volgens de oorcheck.nl gelijk moeten staan aan een discotheek of kettingzaag.....ik kan dus nog eens een feestje geven. Of de Texas chainsaw massacre op realistisch geluidsniveau kunnen bekijken:blink:  

Voor mensen die  110db willen halen hebben dan genoeg aan 240watt op 4ohm....die kunnen dan thuis een popconcert geven of Top gun kijken...  

Link to comment
Share on other sites

Boven de 105 db over een beetje breed spectrum zullen de meeste speakers ook een beperking vormen (compressie, vervorming), daar help geen 1000 watt aan.

Gelukkig/helaas gaat dat toch niet in een flat met buren.

 

In het weekend (n de middag) nog eens de sountrack van Blade runner gedraaid op sacd (Vangelis muziek me behoorlijk veel sub laag onder de 25 hz) op hoog geluidsnivo. Het laag ging wel, maar de middentoner (die naar beneden niet gefilted is) kreeg het toch moeilijk.

 

 

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, S.Grundy said:

...........De Dynaudio's zijn ook 4 ohm en 86db op 2,83v/1m,  dat is toch 1 watt?

 

Nope, dat is 2 watt (U^2/R). Je komt dus op 83 dB bij 1W uit en dat is nou niet erg efficiënt voor een stel speakers.

Om 10x zo hard te spelen, dat is 20 dB SPL harder, heb je 10^2 = 100x zoveel vermogen nodig. Dus met 100W kom je op 106 dB. Dit is echter puur theorie, want gebaseerd op sinus tonen. Muziek bestaat echter niet uit sinussen maar is veel impulsiever van karakter. Bij gemiddeld stevig luisterniveau kunnen er best piek uitschieters zijn van over de 100W. Dat moeten je speakers en versterker wel met gemak kunnen om geen compressie te krijgen. Zo simpel is het nu ook weer niet.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, S.Grundy said:

Ik zie dat ik weer nieuw testmateriaal heb voor morgen, ff kijken of spotify het in de collectie heeft. Hopelijk dan ook in de goede kwaliteit.  Op welke speakers heb je dat getest?

Zelfbouw (zie profiel)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...