Jump to content

Audioclub Oost Brabant


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hieronder een overzicht van de activiteiten van Audio Club Oost Brabant.

 

Omdat dit topic begon met een ander clublokaal, (wat ondertussen al lang is gevonden) heb ik n.a.v. een wijziging in ons internetadres de openingpost maar weggehaald.

 

We zijn nu te vinden op

 

www.aob-hifi.nl

 



smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

In Eindhoven heeft Klaas een paar jaar geleden met veel plezier zijn King en Prince gedemonstreerd in "Musis Sacrum", Leenderweg 67, 5614 HL Eindhoven (tel 040 2111275).

Men houdt er van muziek: een jazzclub, een operettevereniging, een zangkoor, bruiloften en partijen.. ze zijn er allemaal welkom. Vriendelijke mensen, genoeg ruimte, een prettige akoestiek (vooral bij opstelling van speakers bij de lange wand, tegenover het orkestpodium). "En duur was het niet!" zei hij.

Steek er je licht eens op! Wie weet is het wat voor jullie... :)

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

In Eindhoven heeft Klaas een paar jaar geleden met veel plezier zijn King en Prince gedemonstreerd in "Musis Sacrum", Leenderweg 67, 5614 HL Eindhoven (tel 040 2111275).

Men houdt er van muziek: een jazzclub, een operettevereniging, een zangkoor, bruiloften en partijen.. ze zijn er allemaal welkom. Vriendelijke mensen, genoeg ruimte, een prettige akoestiek (vooral bij opstelling van speakers bij de lange wand, tegenover het orkestpodium). "En duur was het niet!" zei hij.

Steek er je licht eens op! Wie weet is het wat voor jullie... :)

 

Dank je, ik zal er eens informeren.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het is toch bij de wilde beesten af dat de enige suggestie uit Appelscha en omgeving moet komen. :(

 

Helemaal mee eens, Hans!

 

Check het vdValk eens.

In Urmond vragen ze € 92,- voor een zaal waar het heel goed toeven zou zijn.

Duurder dan Vessem, maar als tijdelijke uitvalsbasis zeker geschikt! (niet in Urmond maar Eindhoven, natuurlijk)

Of het Novotel hotel?

 

Morgen ga ik met nog iemand een zaal in Geleen checken. Als dat op niets uitloopt, zullen we serieus het vdValk overwegen!

Desnoods minder bijeenkomsten op jaarbasis inplannen om de contributie gelijk te houden?!

 

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

We zitten in een tijd dat iedereen het overal druk of drukker mee heeft.

Zo laat de afgesproken demonstrateur voor de aanstaande demo verstek gaan.

Na wat heen en weer gemail en gebel hebben we een goed alternatief gevonden.

Vorige maand hadden we n.l. de demo met Array en de Stemvork luidsprekers.

Frans Heijkamp van de Stemvork was er toen ook bij. Het was dus voor hem geen sprong in het diepe om te zien hoe het er aan toe gaat. Hij was dan ook snel bereid om het gevallen gat op te vullen (met dank hiervoor).

Frans komt met een viertal luidsprekersets waarvan er � waarschijnlijk niet gebruikt gaat worden. De bedoeling is n.l. om met monitoren en zuiltjes met kleine woofers te laten horen wat mogeljk is. Bovendien brengt hij van de monitoren twee versies mee. De ene met ringradiator van Usher, de andere met een keramische tweeter van Visaton. Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen.

Jullie begrijpen natuurlijk al dat de reservespeakers ingezet gaan worden wanneer de kleintjes het in de grote zaal (met hopelijk veel luisteraars) moeilijk zouden krijgen.

De electronica komt ook al uit het verre oosten. Er gaat n.l. met een Vincent CD speler, voorversterker en stereo eindversterker gespeeld worden.

De avond vind (zeer waarschijnlijk) nog op ons oude adres plaats.

Audioclub Oost Brabant

smile.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Komende maanden kunnen we zeker nog terecht op ons oude adres... gelukkig.

 

Afgelopen donderdag was Frans zoals hierboven beschreven in Vessem. Hier even mijn ervaringen.

 

Ik was er extra vroeg omdat ik dacht dat er nog wel e.e.a. gedaan zou moeten worden. Dat viel alles mee, de zaal was al voor ons ingericht en het wachten was op Frans. Gelukkig was die er iets eerder dan hij aangegeven had. We zijn dus maar meteen gaan sjouwen. Om kwart voor 8 stond de spanning erop en konden de spullen alvast wat warm worden.

 

Dat warm worden blijkt bij alle avonden toch wel nodig. Je kunt n.l. altijd horen of de demontrateur ruim op tijd was of op het randje. In het laatste geval mag je van het eerste uur eigenlijk niks concluderen. Ook deze avond dus niet.

 

Ondertussen waren de nodige leden binnen gestroomd en werd er druk over muziek, spullen en de demoruimte gepraat. Ook hadden we weer twee nieuwe leden... mooi zo.

 

In het begin werd gespeeld met de kleine Yara 1 monitoren met Vifa ringradiator hierna hetzelfde nummer op dezelfde speaker echter nu voor de gelegenheid voorzien van een keramische Visaton tweeter. Het enige dat ik hier van wil zeggen is eigenlijk dat het muziekstuk erg lang was om iets zinnigs te zeggen. Het leek dat de Visaton wat feller en dynamischer was en de Vifa was zijdeachtiger.

 

Daarna waren de vloerstaanders aan de beurt. Deze lieten dus duidelijk horen niet geschikt te zijn voor deze ruimte het klopte van geen kanten. En dit terwijl ik dezelfde speakers bij de Stemvork prachtig vond klinken.

 

De Yara IV was de volgende speaker. Deze had het voordeel dat de versterkers ondertussen redelijk op temperatuur waren en lieten gelijk al horen dat ze meer in hun mars hebben. Vooral meer laag. Die twee twintigers per speakers zorgen voor een heel andere tonale ervaring. Zeer geschikt voor mensen die van wat meer laag houden (Pop Rock enz.) Toch lieten deze speakers later horen dat ze ook stemmen b.v. prachtig kunnen weergeven.

 

En dan is het pause. Die lijkt altijd te kort om de ervaringen van de avond (en andere) te delen.

 

Na de pause was er tijd voor meegebrachte CD's. Dan hoor je toch beter wat er van gemaakt wordt. Met deze Vincent en Yara set valt het vooral op dat de verschillen in kwaliteit tussen opnamen ook zo verschillend worden weergegeven. Wailing Wall met zang van Wies Ingwersen (Doelen CD) klonk werkelijk fenominaal (zo ook de opname). Ik begrijp er niks van, dat we van deze zangeres zo weinig horen.

 

Vanuit de luisteraars was de vraag gekomen om de Yara I monitoren met Visaton tweeters nog eens aan te sluit. Deze klonk n.l. van de beluisterde speakers het verfijnst... Maar o jee.... wanneer je gewend bent aan het basgeweld van de IV dan is de stap naar de I wel heel erg groot. Het duurde dan ook verschillende nummers voordat ik er weer aan gewend was. Maar toen bleek dat ook deze kleine speakers de zaal "aan kunnen". Wat dat betreft had Frans dus gelijk. Het laag gaat zelfs veel dieper dan je zou verwachten.

 

Als laatste worden de IV weer aangesloten en worden ze met het echte geweld belast. Je merkt dan je ze in zo'n zaal best als PA zou kunnen gebruiken. Maar dan PA met een heel prettige klankbalans (

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

We beginnen met een bijzondere avond. Er zal n.l. live muziek worden opgenomen en afgespeeld op een installatie van Servi Q. Ik ben benieuwd. Ik ga de dag daarna op vakantie, dus een verslagje zit er de komende weken niet in.

 

 

LINK

 

smile.gif

 

Nu dus w�...

 

Het was een bijzondere avond... Ten eerste de spanning m.b.t. de akoestiek van onze nieuwe zaal, ten tweede de vergelijking tussen live en opgenomen.

Laat ik maar met hte laatste beginnen. Enkele clubleden hadden instrumenten meegebracht. O.a. een Cello, een tuba en een schuiftrombone. Deze speelden dus een kort stukje muziek, dit werd opgenomen en gelijk daarna afgespeeld. Speciaal voor dit doel waren de luidsprekers (Eclipse TD 712z luidsprekers) uitgebreid met een subwoofer. Op onze site (www.aob-hifi.nl) is te zien wat er verder aan apparatuur werd gebruikt.

 

Jeroen.jpg

 

In beide gevallen werd duidelijk dat je via de luidsprekers toch wel veel mist. De muziek is er w� maar bij het blaasmuziekstukje bleek dat de harmonie die tijdens het live spelen goed was te horen op de set vrijwel volledig ontbrak. Ook met de Cello was er zoiets. Het had eigenlijk niks met dynamiek of geluidsdruk te maken, maar het leek net of er een stuk in het laag midden weg was.

 

Hierna werd de set uitsluitend gebruikt om naar eerder opgenomen muziek te luisteren. En dat was zeker niet onverdienstelijk. Wat in de nieuwe zaal vooral opvalt is dat de muziek directer klinkt. Dit zal wel te maken hebben met de kleinere afmetingen (denk ik). Ook is de akoestiek geheel anders dan de vorige zaal. Dit klinkt meer als een huiskamer zeg maar. Kleinere sets zullen hier dus ook wel beter uit de verf komen.

 

Op onze site staat een uitgebreid verslag van deze avond.

 

 

 

Volgende week donderdag een demo met roomcorrectie (ok moi).

 

smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Volgende week donderdag een demo met roomcorrectie (ok moi).

 

:)

 

Die hebben we nu dus gehad...

 

Leuk was dat er verschillende luidsprekers waren ingemeten en werden beluisterd. De kleine VR 4 en de VR2 van Von Schweichert en twee goedkope setjes.

 

Ondanks dat de frequentiekarakeristiek bij alle speakers werd rechtgetrokken bleek er nog een groot verschil in klank over. Voor mij was de winnaar de VR2.

 

Wat bij alle speakers bijzonder was, dat het laag werd teruggedrongen en het hoog opgehaald. Vooral dat laatste is volgens mij een slechte zaak. Stel dat je het hoog b.v. 6 dB moet optrekken om het recht te krijgen, dan krijgt de arme dome maar liefst 4 keer zoveel vermogen op z'n dakje als waarvoor hij bedoeld is. Vooral bij de VR4jr. was dat goed te horen. Dit kwam natuurlijk ook dat er redelijk hard werd gedraaid in een vrij grote ruimte, maar toch. het zou natuurlijk ook kunnen dat de versterker in de problemen kwam.

 

De grote meevaller waren de kleine zuiltje van ca

Link to comment
Share on other sites

Wat is nu de algemede indruk/oordeel van dat AUDYSSEY spul? Iets wat de moeite is, of toch liever niet...

 

Vraag me altijd af als je alleen correcties in het laag doorvoert (zeg onder 150 hz), je de "nadelen" in het overige spectrum kunt ontlopen. Of houd je die toch...

 

Meen dat het best prijzig spul is en deze variant heeft dan ook nog het theoretische nadeel dat er extra AD/DA conversie nodig is, want ht interfaced op analoog line level (hoewel een goede AD/DA conversie vrijwel transparant kan zijn, zeker als de bron een CD is).

 

Zou nog leuker zijn om zo'n product te vergelijken met zijn concurrenten, zoals

- DeqX

- Groundsound

- Lyngdorf

- Tact

- Behringer

 

Maar dat zou wel een hele klus zijn om dat goed te doen.

 

nog een oud reviewtje

http://www.audioholics.com/reviews/acousti...sound-equalizer

Link to comment
Share on other sites

Stel dat je het hoog b.v. 6 dB moet optrekken om het recht te krijgen, dan krijgt de arme dome maar liefst 4 keer zoveel vermogen op z'n dakje als waarvoor hij bedoeld is.

 

Hallo Hans,

 

Ik denk dat het wel mee zal vallen. De meeste tweeters in een box, zijn in rendement verlaagd door een enkele weerstand of door een spanningsdeler. Ze kunnen dus in principe meer hebben dan wat ze na inbouw weergeven.

 

Wat de equalizer zelf betreft:

Ik weet natuurlijk niet hoe de betreffende equalizer het deed, maar ik heb wel eens een DEQX gehoord.

Dezelfde speaker met en zonder dat ding.

Met de equalizer: Rust!! Maar ook de dood in de pot. Alle leven was eruit. Doe mij maar zonder zo'n ding, ondanks dat je dan ergens een gebrekje hebt.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Wat is nu de algemede indruk/oordeel van dat AUDYSSEY spul? Iets wat de moeite is, of toch liever niet...

 

Vraag me altijd af als je alleen correcties in het laag doorvoert (zeg onder 150 hz), je de "nadelen" in het overige spectrum kunt ontlopen. Of houd je die toch...

 

 

De algemene indruk is dat het er goed uitziet en ook wel proffesioneel overkomt. Hoe het in jouw situatie uitpakt is denk ik moeilijk te voorspellen.

 

Het wordt verkocht als een akoestiek compensatie. Mijn gevoel zegt dat daar electronisch weinig aan te doen is. Je kunt alleen de bulten en knopen wat onderdrukken. Die zitten vooral ion het laag, dus daarmee ontloop je inderdaad de nadelen.

 

:)

 

Stel dat je het hoog b.v. 6 dB moet optrekken om het recht te krijgen, dan krijgt de arme dome maar liefst 4 keer zoveel vermogen op z'n dakje als waarvoor hij bedoeld is.

 

Hallo Hans,

 

Ik denk dat het wel mee zal vallen. De meeste tweeters in een box, zijn in rendement verlaagd door een enkele weerstand of door een spanningsdeler. Ze kunnen dus in principe meer hebben dan wat ze na inbouw weergeven.

 

Wat de equalizer zelf betreft:

Ik weet natuurlijk niet hoe de betreffende equalizer het deed, maar ik heb wel eens een DEQX gehoord.

Dezelfde speaker met en zonder dat ding.

Met de equalizer: Rust!! Maar ook de dood in de pot. Alle leven was eruit. Doe mij maar zonder zo'n ding, ondanks dat je dan ergens een gebrekje hebt.

 

Groet,

 

Leobus

 

Ik denk toch dat de tweeter het behoorlijk zwaar had. De versterker speelde volgens mij een heel eind aan het einde van z'n kunnen. Er gaat dan in zo'n geval wel erg veel vermogen naar de tweeter. Stel dat de tweeter in een normale situatie tot z'n 20% van de totale belasting van de luidspreker ingeschat wordt, dan krijgt hij met de compensatie 80 %. Dat lijkt mij dus wel erg veel van het goede.

 

Rust en dood.. tja... levendiger werd het er in ieder geval niet op.

 

Van de andere kant heb ik de enorm moeilijke Holy Cole "Heatwave" op andere sets toch wel veel slechter gehoord. Het drukke stuk bleef keurig staan, en de stem vervormde bij de uithalen nog geeens zoveel.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Morgenavond hebben we dus de dipool luidsprekers van Emerald Physics op Wiredforsound klasse D versterkers.

 

Zie ook de agenda van onze site.

 

EmeraldCS2-2.jpgEmeraldCS2.jpg

 

7CH07-200x131.jpg

 

Iets heel afwijkend dus. Ik ben zeer benieuwd... :huh:

 

We hebben nu 43 van de maximaal 50 leden (anders wordt de zaal te klein). Er is dus nog ruimte voor enkele nieuwe leden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Morgenavond hebben we dus de dipool luidsprekers van Emerald Physics op Wiredforsound klasse D versterkers.

 

Zie ook de agenda van onze site.

 

EmeraldCS2-2.jpgEmeraldCS2.jpg

 

7CH07-200x131.jpg

 

Iets heel afwijkend dus. Ik ben zeer benieuwd... :huh:

 

We hebben nu 43 van de maximaal 50 leden (anders wordt de zaal te klein). Er is dus nog ruimte voor enkele nieuwe leden.

 

:)

Wat een mooie speaker. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
EmeraldCS2-2.jpgEmeraldCS2.jpg

 

7CH07-200x131.jpg

 

Nu pas tijd om m'n ervaring van vorige week donderdag te melden.

 

Het ging dus bijna mis, de Behringer die bij de luidsprekers geleverd word als actief scheidingsfilter bleek n.l. spontaan alle instellingen kwijt te zijn. Dus eerst maar met de hand wat ingesteld en ondertussen een ander apparaat opgehaald.

 

Na deze strubbeling begon de demo iets later dan eigenlijk bedoeld. Eerst een verhaal van de importeur waarom juist deze speakers en de techniek er achter. Het komt er o.a. op neer dat voor de Behringer is gekozen omdat kamer correctie en wandafstand dan makkelijk gekorrigeerd kunnen worden.

 

Dat deze in elke ruimte anders zijn bleek bij de eerste tonen. Het stampen op de vloer van Erik Clapton kwam als donderslagen de ruimte in. Veeeeeeeeel te veel laag dus. De eerste die nou nog beweert dat er uit een dipool geen laag kan komen moet dan maar eens naar deze speakers gaan luisteren. Ik heb n.l. al heel veel speakers gehoord waarbij dit stampen n.l. geheel niet hoorbaar is omdat het zeker behoorlijk onder de 50 Hz ligt.

 

En dan begint het gesleutel... dat laag moest echt wel veel minder. Gelukkig kende een medelid dit apparaat tot in de puntjes en al snel stond er een keurig tonaal plaatje. Helaas klonk de muziek behalve luid (hard) ook erg hard. De vierkanaals klasse D bracht zeker in het hoog een behoorlijke ruwheid.

 

Na de pause werden twee van de vier kanalen vervangen door een PAX zelfbouw versterker (Elector).

Tja... en dan laten die luidsprekers horen wat ze echt kunnen. Het hoog was aanzienlijk verfijnder en ook het stereobeeld was veel scherper gestoken. Zo zou ik er al heel best mee kunnen leven, maar ik denk met een betere versterker op het laag dat dit ook schoner zou kunnen klinken.

 

Dan valt het op dat deze dingen een enorm hoog rendement hebben. De hogetoner (soort hoorn) zelfs meer dan 100 dB op 1 W). Je kunt er makkelijk een zaaltje tijdens een bruiloft mee vullen. Man wat kan dat hard... :(

 

Ik heb dus al veel dipolen gehoord, maar dit is toch wel iets bijzonders. Zoveel laag uit dipolen... eigenlijk ongeloofelijk.

 

Ik heb weer een beregezellige en leerzame avond gehad.

 

Binnenkort is er op onze site (www.aob.hifi.nl) een verslagje te lezen met een opsomming van de gedraaide muziek en gebruikte apparatuur.

 

Vermeldingwaardig is overigens dat er gedraaid werd met een aangepastte Behringen zodat deze als voorversterker ingezet kon worden. Voor de

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...