Jump to content

Welke speaker bij een buizenversterker


markus
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Ik ben eigenlijk geheel nieuw in "hifiland". Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een Audio Inovations 500 (triode) met MC2 boxen. Nu zijn deze boxen aan het eind van hun Latijn. Naar ik begrepen heb kan niet iedere box op een buizen versterker. Ik heb nu een keus. 1 Ik laat de boxen reviseren bij Art Speak. Deze schijnt wonderen met boxen te kunnen doen. 2. Ik koop nieuwe, andere boxen. Mijn vraag is welke boxen passen bij mijn versterker. Wat is het belangrijkste waar ik op moet letten als ik andere boxen koop?

Of gewoon laten reviseren.

 

Mark :confused:

Link to comment
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Ik ken je versterker niet, maar bij een buis zou ik in elk geval kiezen voor een hoog rendements speaker. Je zou kunnen denken aan Klipsch of als je een wat grotere portemonnee hebt dan zou Diapason ook mooie keuze kunnen zijn of Zingali. Er is zoveel keus en zoveels moois te verkijgen.

 

Kwestie van smaak (en match met de rest van je set) dus.

Link to comment
Share on other sites

Het is voor een buis in elk geval heel belangrijk dat het impedantie verloop van de luidspreker behoorlijk constant is, met een hanteerbaar minimum. Bijv 8 ohm nominaal, minimaal 6 (niet lager dan 4). Veel buizen versterkers hebben 2 terminals (4 en 8 ohm). Een buis draait op een veel hoger voltage dan de conus aankan, en moet dus met een uitgangstrafo reduceren. Wanneer je aan de andere kant ineens de weerstand gaat halveren (of erger) raakt zo'n buis dus buiten zijn regelbereik.

2-weg speakers zijn vaak constanter dan 3-weg. Wat is je budget?

Overigens: mooi ding, die Audio Innovations. Veelplezier ermee.

Link to comment
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Mijn vraag is welke boxen passen bij mijn versterker. Wat is het belangrijkste waar ik op moet letten als ik andere boxen koop?

 

Mark :confused: