Jump to content

Welke speaker bij een buizenversterker


markus
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Ik ben eigenlijk geheel nieuw in "hifiland". Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een Audio Inovations 500 (triode) met MC2 boxen. Nu zijn deze boxen aan het eind van hun Latijn. Naar ik begrepen heb kan niet iedere box op een buizen versterker. Ik heb nu een keus. 1 Ik laat de boxen reviseren bij Art Speak. Deze schijnt wonderen met boxen te kunnen doen. 2. Ik koop nieuwe, andere boxen. Mijn vraag is welke boxen passen bij mijn versterker. Wat is het belangrijkste waar ik op moet letten als ik andere boxen koop?

Of gewoon laten reviseren.

 

Mark :confused:

Link to comment
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Ik ken je versterker niet, maar bij een buis zou ik in elk geval kiezen voor een hoog rendements speaker. Je zou kunnen denken aan Klipsch of als je een wat grotere portemonnee hebt dan zou Diapason ook mooie keuze kunnen zijn of Zingali. Er is zoveel keus en zoveels moois te verkijgen.

 

Kwestie van smaak (en match met de rest van je set) dus.

Link to comment
Share on other sites

Het is voor een buis in elk geval heel belangrijk dat het impedantie verloop van de luidspreker behoorlijk constant is, met een hanteerbaar minimum. Bijv 8 ohm nominaal, minimaal 6 (niet lager dan 4). Veel buizen versterkers hebben 2 terminals (4 en 8 ohm). Een buis draait op een veel hoger voltage dan de conus aankan, en moet dus met een uitgangstrafo reduceren. Wanneer je aan de andere kant ineens de weerstand gaat halveren (of erger) raakt zo'n buis dus buiten zijn regelbereik.

2-weg speakers zijn vaak constanter dan 3-weg. Wat is je budget?

Overigens: mooi ding, die Audio Innovations. Veelplezier ermee.

Link to comment
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Mijn vraag is welke boxen passen bij mijn versterker. Wat is het belangrijkste waar ik op moet letten als ik andere boxen koop?

 

Mark :confused:

 

 

Er zijn echt heel erg veel verschillende en zeer uiteenlopende speakers te vinden die met een buizenbak zijn aan te drijven, dat is dus ook niet echt een probleem, uiteenlopend is niet alleen het uiterllijk of het aantal speakerunits, zeker ook de manier waarop muziek wordt weergegeven, dit laatste is mi het belangrijkste criterium, de vraag zal moeten zijn hoe zou je willen dat het klinkt.

Op basis daarvan wordt een zoeklijstje een stuk korter en veel overzichtelijker, lijkt me :)

Link to comment
Share on other sites

Hoi allemaal,

Dank je wel voor jullie reactie.

Sinds dit weekend heb ik eindelijk een Sony SCD 777ES met Siltech kabels erbij. Wat een verademing. Nu speelt zich naast mijn boxenprobleem een nieuw probleem.

Als ik een gedownload stuk muziek van Diana Krall luister, klinkt dit fantastisch. Draai ik een orginele cd van Robbie Williams dan klinkt dit rond slecht. Het is schel, hard, vlak en doet bijna pijn aan de oren. Hoe kan dit?

Als ik zo rondkijk heb ik de keus om mijn boxen te laten reviseren door Art Speak. (www.artspeak.nl). Deze schijnt de boxen zo te kunnen maken dat er geen Sweetspot meer is.

Wat voor mij belangrijk is, is: muziekaliteit, detail, ruimte, stilte en vooral geen sweetspot. Ik wil kunnen horen waar de instrumenten zich bevinden. Hebben jullie een sugestie in welke richting ik moet kijken?

Al vast bedankt voor de moeite.

 

Mark

Link to comment
Share on other sites

Wat voor mij belangrijk is, is: muziekaliteit, detail, ruimte, stilte en vooral geen sweetspot. Ik wil kunnen horen waar de instrumenten zich bevinden. Hebben jullie een sugestie in welke richting ik moet kijken?

Al vast bedankt voor de moeite.

 

Mark

 

Dat zal nooit en te nimmer samengaan. Je beide oren hebben nu eenmaal informatie op gelijk niveau nodig om het stereobeeld te kunnen opnemen.

 

Met een grote "sweetspot"zullen de instrumenten dus ook als grote wolken gaan klinken. Nauwkeurige plaatsing en diepte is er dus niet meer bij.

Link to comment
Share on other sites

zelf speakers bouwen!!!

 

bv de Fostex speakers doen het erg goed in combinatie met buizen

sommige gaan wel tot 94 db, en je hoeft geen filter te bouwen omdat het breedbanders zijn

kast ontwerpen zijn er gernoeg te vinden op het net. voor het geld kan je er geen buil aan vallen

 

hout laten zagen dan hoef je het aleen maar aan elkaar te lijmen en e.v.t te lakken.

 

Big_one_foto1.png

Link to comment
Share on other sites

 

Wat voor mij belangrijk is, is: muziekaliteit, detail, ruimte, stilte en vooral geen sweetspot. Ik wil kunnen horen waar de instrumenten zich bevinden. Hebben jullie een sugestie in welke richting ik moet kijken?

Al vast bedankt voor de moeite.

 

Mark

 

Dat zal nooit en te nimmer samengaan. Je beide oren hebben nu eenmaal informatie op gelijk niveau nodig om het stereobeeld te kunnen opnemen.

 

Met een grote "sweetspot"zullen de instrumenten dus ook als grote wolken gaan klinken. Nauwkeurige plaatsing en diepte is er dus niet meer bij.

 

 

Plaatsing en diepte lijken mij ook beslist geen muzikale kwaliteit, ook tijdens een live gebeuren in het concertgebouw is het zeker geen aandachtspunt, ik zie daar waar een ieder zich bevindt, ik hoor een wolk van een orkest, als het meevalt zelfs een droom :)

 

Plaatsing, diepte, hoogte, breedte al dit soort zaken worden - als het meezit - op een drager meegegeven door ingrepen van een techneut, een sweetspot, heb je die ook als je voor een orkest zit ?

 

Ik heb geen sweetspot en kan echt wel horen hoe een opname is afgemixt, maar veel belangrijker ik kan heel erg goed horen wat er wordt gespeeld of gezongen, de dynamische en tonale rijkdom wordt op een geweldige manier voor me uitgerold.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Wat is eigenlijk een sweetspot? In ieder geval heb ik een vaste plaats waar ik luister en dan heb ik een muur van geluid waar alles zijn plaats heeft net als in een concertzaal. En nog belangrijker geen reuzen maar alles op normale schaal.

Link to comment
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Ik ben eigenlijk geheel nieuw in "hifiland". Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een Audio Inovations 500 (triode) met MC2 boxen. Nu zijn deze boxen aan het eind van hun Latijn. Naar ik begrepen heb kan niet iedere box op een buizen versterker. Ik heb nu een keus. 1 Ik laat de boxen reviseren bij Art Speak. Deze schijnt wonderen met boxen te kunnen doen. 2. Ik koop nieuwe, andere boxen. Mijn vraag is welke boxen passen bij mijn versterker. Wat is het belangrijkste waar ik op moet letten als ik andere boxen koop?

Of gewoon laten reviseren.

 

Mark :confused:

 

Ik stuurde met mijn buis (40w linear 20w triode) en mijn buizen gebalanceerde monos el84 (15w triode) De volgende speaker MOEITELOOS AAN.

 

Quad esl57

Infinity Qe

Infinity Rs5000 (op de monos big no no iig. Op de andere amp ging dat uitstekend!)

Driade 103mkII (monos big no no, andere ging dat weer prima)

 

 

Ik weet niet hoeveel vermogen je buis eruit perst maar zeg een goede 40 watt buis kom je een heel end mee qua aansturen van diverse speakers. Het is denk meer een kwestie van smaak, proberen=weten. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Onbekend maakt misschien onbemind, maar ik liep pas toevallig tegen een set Cabasse Bahia's aan. Redelijk forse vloerstaanders met een rendement van 94 db. Zou in jouw geval ruim toereikend moeten zijn. Zien er ook nog eens heel fraai uit.

Typisch dat je bijna nooit iets leest of hoort over dit merk. Zou het met het land van herkomst hebben te maken?

Ik heb geen idee wat het eventuele budget is, maar degene die deze set heeft staan vraagt er naar mijn idee niet teveel voor. Misschien een idee om dit merk eens ergens te beluisteren ?

Link to comment
Share on other sites

Cabasse heeft erg mooie luidsprekers gemaakt. Ook de luidsprekers met hun puntbron unit vind ik erg goed klinken. Het broertje van de Bahia heb ik ook geluisterd en ik moet zeggen dat deze mij weer heel erg tegen viel.. :(

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Cabasse heeft erg mooie luidsprekers gemaakt. Ook de luidsprekers met hun puntbron unit vind ik erg goed klinken. Het broertje van de Bahia heb ik ook geluisterd en ik moet zeggen dat deze mij weer heel erg tegen viel.. :(

 

Da's waar, die zitten natuurlijk in het pakket bij A.S. Ik heb die Bahia's nu eenmaal beluisterd, ook met een buizenversterker, en ik vond het redelijk indrukwekkend. Misschien ietsjes terughoudend in het laag (dat heb ik nu eenmaal vrij snel), maar wel heel ''echt'', zette goed druk neer, en heel ruimtelijk.

Hoe komt het eigenlijk dat je hier in Nederland nooit iets ziet van dit merk ? Die grote modellen zien er ook bijzonder fraai uit, maar waar kun je ze beluisteren...

Link to comment
Share on other sites

Hallo, je hebt al MC speakers....als dat bevalt zou ik bij dat merk blijven en als je andere wilt i.p.v. reparatie op de diverse tweedehands sites zoeken op MC.

 

AudioNote maakt speakers die speciaal geschikt zijn voor buizenversterkers, zoals eerder gemeld hier komt ook Cabasse in zicht....allemaal een kwestie van smaak en luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Wat is eigenlijk een sweetspot? In ieder geval heb ik een vaste plaats waar ik luister en dan heb ik een muur van geluid waar alles zijn plaats heeft net als in een concertzaal. En nog belangrijker geen reuzen maar alles op normale schaal.
Een sweetspot zou kunnen betekenen , de mate van indraaiing , en luidspr. afstand die je prettig vindt , bij sommige merken verandert dit dramatisch als je 10 cm naar links of rechts schuift op je stoel , heeft naar mijn mening vooral met het afstraalgedrag van een tweeter te maken, als je bijv op 30graden vande tweeter as luistert , hoor je al minder hoge tonen dan wanneer je recht op tw as luistert , zo kun je dus zelf in enige mate de verhouding hoge lage tonen veranderen B)
Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

ik draai hier met Reference 3A Royal Master Control (2-weg monitor). Reference 3A's hebben vrijwel allemaal een redelijk hoog rendement en een stabiel impedantieverloop. In mijn geval 92dB en 8 ohm. Het merk wordt vaak door buizen aangestuurd vanwege de schijnbaar goede match. Hier kan ik echter niet over meepraten omdat ik met een 25 watt klasse A transistorversterker speel. Dit gaat overigens heel goed.

 

Ik ben erg onder de indruk van de speaker en zou niet snel iets anders willen. Het is heel muzikaal; ruimtelijk, snel en aangenaam om naar te luisteren. Zo nu en dan worden ze 2e hands aangeboden. Nieuw zijn ze wel wat aan de dure kant vind ik.

 

Het is een idee.

Als je wilt mag je je versterker hier best een keer uitproberen.

 

Groet,

 

Ruben

Amsterdam

Link to comment
Share on other sites

Die Living Voices die op hifi nl getest zijn (en overal zeer goed getest worden) lijken me ook wel wat. Ga ze in ieder geval een keer luisteren

Link to comment
Share on other sites

Die Living Voices die op hifi nl getest zijn (en overal zeer goed getest worden) lijken me ook wel wat. Ga ze in ieder geval een keer luisteren

Alles wordt overal goed getest.... online reviews zijn al jaren geen graadmeter meer wat je nu wel of niet zou moeten luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Hier een site met wel interessante besprekingen van oa luidsprekers , onder loudspeakerreviews en het submenu measurements :

Hier staan van veel luidsprekers imp en rendements aanduidingen , getest door john atkinson van het magazine , dus geen overdreven rooskleurige fabr. aanduidingen. :(http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Als je een echte buizenfreak bent (en ik ben dat) zou ik je zeker adviseren om eens contact op te nemen met Ed de Jong te Deurne ( Ed de Jong systems). Die man heeft aan de wieg gestaan van jouw A.I. 500.

Hij weet werkelijk alles wat met buizen te maken heeft tot en met speakers toe, en heeft voor iedereen wel een (betaalbare) oplossing. Maakt zelf versterkers, speakers etc. en allemaal met het oog op buizentechniek.

Eenmaal met hem in contact gekomen en je bent helemaal verkocht!

En hij maakt werkelijk bloedmooie spullen, dat kan ik je verzekeren! Ik heb zelf door hem mijn A.I. 'the first' laten repareren en modificeren, en met een verbluffend resultaat!

 

Overigens heb ik zelf JM Lab's Mini Eutopia's. Prijzig, ja, maar schitterend in combinatie met een buizenversterker. Overigens zullen vele hoogrendement speakers 'matchen' met je versterker.

 

Succes en veel plezier met je zoektocht

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...