Jump to content

Test CD


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vanavond geprobeerd wat tracks te vinden.

 

Ik heb er nu 6 en een basresonantietest.

 

Er moeten er dus nog wat afvallen.

 

1. Terry Evans-I want to go back, 4:00

Opbouwend bluesnummer. Veel instrumenten (oplossend vermogen).

Negerstemmen (natuurlijkheid) Stevig laag.

 

2. Ana Caram-Correnteza, 4:45

mooi percussie (ruimtelijkheid) Vrouwensstem (scherpte.?)

Natuurlijkheid (vind Chesky)

 

3. John McLaughlin-Aspn. 4:08

'n stuk of 6 gitaren spelen erg snel en door elkaar

Ruud Jonker schrijft: snelheid, start-stop gedrag en definitie

op bepaalde systemen kan dit een onherkenbare brei worden.

 

4. Holy Cole-Little boy blue 2:59

Muziek van Tom Waits. Jazzy vrouwens stem en strakke vette bass die goed artikuleerd.

(laagtest)

 

5. Holy Cole-a cottage for sale 3:45

Jazz met Hammond orgel en piano.

Af en toe wat blazers.

kracht in laag midden is hiermee goed te beoordelen.

Dynamiektest

 

6. Otmar Liebert-Heart still beating 4:02

Nouveau flamenco heet de CD. Dit dekt de lading heel aardig.

Enorm dynamische muziek met een fabelachtige ruimtelijke plaatsing.

 

7. Basresonantietest 0:44

strak gespeelde contrabas

 

Er zal nog wat af moeten vallen. Terwijl ik dit schrijf denk ik dat ik 1 en 6 zeker overblijven. Afhankelijk wat de anderen "inbrengen" ga ik m'n definitieve keuze maken.

 

:)

 

Hier een lijstje dat ik al eens voor zoiets had voorgesteld.

 

Als aanvulling, wat ik op test CD's mis is het gesproken woord. Denk eens aan een goed hoorspel, b.v. iets uit BBC's "Hitchhikers Guide To The Galaxy" of BBC's "The Lord Of The Rings".

 

 

Wil je daar drie stukken uitkiezen....??

 

?

 

Hoi allen,

 

Bij deze mijn lijstje van 'weleer'

 

'Picoso Test CD'

 

En hier nog wat andere CD's.

 

Ook voor jouw John... 3 stukjes... :huh:

 

Is het mogelijk om een datum vast te leggen.

13 januari kan ik niet... :(

Mijn voorkeur gaat dus naar 6 januari. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik ga uit van 6 januari, dan konden dacht ik de meeste mensen.

Voorstel: de 6e bij Hans en dan "testen" bij Jacco een paar weken later?

 

Pas jij de eerste posting nog aan Hans met wie er komen? Ik ben het zicht er op al kwijt.

Link to comment
Share on other sites

Vanavond geprobeerd wat tracks te vinden.

 

Ik heb er nu 6 en een basresonantietest.

 

Er moeten er dus nog wat afvallen.

 

Voor je de snoeischaar ter hand neemt Hans, ik zal proberen om vanavond een lijst van alles wat is voorgesteld samen te vatten en in te delen onder gemeenschappelijke noemers.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

"Work in progress" :)

Ik denk dat het nu toch een keer gaat lukken.

Achteraf bedacht ik dat ivm het branden het misschien toch handig is de 1e sessie bij Jacco te doen en de CD later bij Hans uit te testen (als we het tenminste zo gaan aanpakken)

Dat zou Jacco ook de gelegenheid geven wat tracks te rippen van CD's die niet uit handen gegeven willen worden en voor wie dat niet zo'n rol speelt kan zijn uitverkoren muziekje dan gewoon bij Jacco achterlaten.

 

Alleen, wie komen er nou precies, de 6e?

Link to comment
Share on other sites

Mishien is iets van Pink Floyd en of Roger Water ook de moeite waard? Dan denk ik met name aan Dark Side of the Moon en Amused to Death.

 

Ook een stuk van Mahler of iets Rusisch lijkt mij een goed idee, een orgel stuk met <40Hz, een stuk acoustisch gitaar met vrouwe stem (fijn fragiel stuk). en wil ook wel een stukje harde gistaren (fear factory of zo lekker volgeluid, gitaren/samples stem ect etc in 1 stuk)

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het kiezen van tracks het best hier kan gebeuren.

 

'N aparte ruimte waar 'n CD-brander staat (hier kan ook geluisterd worden), en een aparte ruimte waar we kunnen luisteren.

 

Ik heb de beginpost aangepast na het eerste voorstel van Kraus, dus daarom staat de sessie hier gepland. Maar bij Jacco kan natuurlijk ook (is tweede voorstel las ik later).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ok dan, om dan toch maar een top 3 te vormen...

 

1) Gary Boyle - ''Grumble'' (2.35)

2) James Newton Howard And Friends - ''Slippin' Away II'' (2.50)

3) Tom Rotella Band - ''Little Chubby'' (1.37)

 

...als de optie nog bestaat voor langere nummers, zie ik toch graag in ieder geval Hugh Masekela met Stimela/The Coal Train (10.00) erop staan.

Rottig is trouwens, dat die high-end labels vaak zo zacht zijn opgenomen. Hopenlijk krijgen we het wel voor elkaar dat alle nummers op het zelfde niveau worden gebrand zonder in te boeten aan kwaliteit ?

Link to comment
Share on other sites

Rottig is trouwens, dat die high-end labels vaak zo zacht zijn opgenomen. Hopenlijk krijgen we het wel voor elkaar dat alle nummers op het zelfde niveau worden gebrand zonder in te boeten aan kwaliteit ?

 

 

Dat vindt ik ook... hopelijk heeft Jacco hier een oplossing voor.

We moeten natuurlijk wel oppassen dat de Cd dat niet gaat clippen.

 

Beter is om de wat harder opgenomen tracks te "verzachten".

 

:)

 

PS:

je nummers staan erbij.

Hope... heb ik al zo vaak gehoord dat het van mij niet pers

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
Ik denk dat het kiezen van tracks het best hier kan gebeuren.

 

'N aparte ruimte waar 'n CD-brander staat (hier kan ook geluisterd worden), en een aparte ruimte waar we kunnen luisteren.

 

Ik heb de beginpost aangepast na het eerste voorstel van Kraus, dus daarom staat de sessie hier gepland. Maar bij Jacco kan natuurlijk ook (is tweede voorstel las ik later).

 

:)

 

Mij maakt de locatie niets uit; het is misschien handig als Hans & Jacco dat ff per PB/telefoon regelen)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Goed, dan vergeten we die Stimela, dan wil ik als reservetrack nog wel Paul Simon met Homeless aan mijn lijstje toevoegen, en dan vooral vanwege de dynamiek in de stemmen op dit trouwens erg fraaie nummer.

Een soort van uitleg bij mijn keuzes had al in een eerdere posting gedaan, maar effe knippen en plakken doet wonderen...

 

Gary Boyle - ''Grumble'' (2.35) afkomstig van het album Electric Glide.

Een zeer heftig samenspel tussen drummer en bassist, hier en daar geflankeerd door de gitarist. Bij deze track gaat bijna alles wat zou kunnen gaan resoneren dat ook doen.

 

James Newton Howard And Friends - ''Slippin' Away II'' (2.50) van (oh wat zijn die freakbandjes toch origineel als het op namen en albumtitels aankomt) het album James Newton Howard And Friends.

Een beetje hetzelfde verhaal, alleen zit nu het venijn vooral in de ''kick'' van de bass-drum, ook hier kun je woofers mee slopen.

 

Tom Rotella Band - ''Little Chubby'' (1.37) van het album Tom Rotella Band.

een zeer korte maar heftige drumsolo, waarbij je versterker tot het uiterste wordt gedwongen.

 

Alle 3 de nummers vallen denk ik onder de noemer rock, alhoewel sommigen JNH and F waarschijnlijk meer fusion zullen noemen. En die drumsolo, tja waar valt dat eigenlijk onder.

Paul Simon is ook niet echt in een vakje te plaatsen, zeker deze acapella uitvoering niet. Ik hoop alleen dat iemand hem op cd heeft, ik heb hem namelijk alleen op lp...

 

Moeilijk verhaal blijft alleen wel de datum, ik kom op de 5e terug van vakantie, en ik moet dan ook nog naar Bas om mijn versterker terug te halen. Dit alles na ruim 1200 km rijden levert niet echt de benodigde animo op voor een dergelijke bijeenkomst, maar laten we vooralsnog van het positieve uitgaan...

Link to comment
Share on other sites

 

Rottig is trouwens, dat die high-end labels vaak zo zacht zijn opgenomen. Hopenlijk krijgen we het wel voor elkaar dat alle nummers op het zelfde niveau worden gebrand zonder in te boeten aan kwaliteit ?

 

 

Dat vindt ik ook... hopelijk heeft Jacco hier een oplossing voor.

We moeten natuurlijk wel oppassen dat de Cd dat niet gaat clippen.

 

Beter is om de wat harder opgenomen tracks te "verzachten".

 

 

 

:angry:

Ja hallo!

Dat heet dynamiek, weet je nog? De harde passages zitten n

Link to comment
Share on other sites

Astor Piazzolla "Milonga Loca" van Tango: Zero Hour 3'05''

Reden: Uitgebreid klankspectrum met een beperkt aantal instrumenten. kort WMA clipje van JPC

 

Schnittke "Es geschah" uit Faust Cantata 5'03''

Reden: Complexiteit, orchestbezetting en stem.

 

Living Colour "Postman" van Stain 3'29''

Reden: Heftige rockende funk-metal met een lekker basje, 't moet 'scheuren'. kort WMA clipje van JPC

Link to comment
Share on other sites

Ik heb me nog ff afzijdig gehouden omdat ik eerst nog een eigen lijstje wil samenstellen. De hier aangehaalde muziek is nl niet bepaald mijn smaak (rimboesound en latino zijn niet aan mij besteed) :rolleyes: Nu hoeft dat voor een test-cd niet, maar het maakt het wel een stuk leuker.

Zoals Hans al zei denk ik ook dat we niet met 1 cd toekomen. Een dubbelaar is denkelijk wenselijk om ook de "andere smaken" aan bod te laten komen. Er zijn nl nogal wat opties en wensen. Ik hoor nl graag de "omgeving" waarin de opname gemaakt is. De albums "Palomine" van Bettie Serveert en "Ting" van The Nits laten dat echt duidelijk horen. Palomine is in een garage opgenomen en Ting op een scheepswerf.

Effecten kunne ook. Er is zelfs muziek waarin dergelijke effecten (slaan op een olievat en getimmer op stalen buizen) verwerkt is (Die Krupps - Odyssey Of The Mind)

Ik ga tussen kerst en nieuw eens in mijn "bibliotheek" aan de slag ;)

 

BTW, het is niet zo moeilijk om alle nummers op hetzelfde niveau uit te richten. Ook de clips (worden softclips) en LP-geknetter zijn eruit te halen.

 

Ik hou me iig wel aanbevolen om ook mee te doen :D

Link to comment
Share on other sites

Ik heb me nog ff afzijdig gehouden omdat ik eerst nog een eigen lijstje wil samenstellen. De hier aangehaalde muziek is nl niet bepaald mijn smaak (rimboesound en latino zijn niet aan mij besteed) :rolleyes: Nu hoeft dat voor een test-cd niet, maar het maakt het wel een stuk leuker.

Zoals Hans al zei denk ik ook dat we niet met 1 cd toekomen. Een dubbelaar is denkelijk wenselijk om ook de "andere smaken" aan bod te laten komen. Er zijn nl nogal wat opties en wensen. Ik hoor nl graag de "omgeving" waarin de opname gemaakt is. De albums "Palomine" van Bettie Serveert en "Ting" van The Nits laten dat echt duidelijk horen. Palomine is in een garage opgenomen en Ting op een scheepswerf.

Effecten kunne ook. Er is zelfs muziek waarin dergelijke effecten (slaan op een olievat en getimmer op stalen buizen) verwerkt is.

Ik ga tussen kerst en nieuw eens in mijn "bibliotheek" aan de slag ;)

 

BTW, het is niet zo moeilijk om alle nummers op hetzelfde niveau uit te richten. Ook de clips (worden softclips) en LP-geknetter zijn eruit te halen.

 

Ik hou me iig wel aanbevolen om ook mee te doen :D

 

Ja, de Nits. Daar zat ik ook al aan te denken. Heb met de cd in m'n handen gestaan, maar ik dacht dat jullie dat he-le-maal niks zouden vinden. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Helemaal los van muziekgenre is er maar 1 reden waarom een track wel of niet op zo'n CD thuishoort, namelijk hoe goed je er een bepaald aspect wat relevant is, er op kunt beoordelen.

De CD is in eerste instantie een lijst en het is toch heel goed mogelijk om voor een luistersessie een CD in elkaar te draaien die ook in bepaalde muziekrichting gaat.

Waar gaat het nou om?

Dat er, als er zo'n luistersessie is, iedereen weet waar hij bij een bepaalde track op kan letten, dat geeft veel betere overeenstemming in de beoordeling.

Lees de verslagen van de voorversterkers nog eens door, iedereen hoort iets anders en heeft het over de zaken die hem opvallen. Er zit weinig tot geen bruikbare info over de versterkers in die verslagen. D

Link to comment
Share on other sites

Helemaal los van muziekgenre is er maar 1 reden waarom een track wel of niet op zo'n CD thuishoort, namelijk hoe goed je er een bepaald aspect wat relevant is, er op kunt beoordelen.

De CD is in eerste instantie een lijst en het is toch heel goed mogelijk om voor een luistersessie een CD in elkaar te draaien die ook in bepaalde muziekrichting gaat.

 

IMHO niet helemaal waar. Als muziek mij niet aanstaat dan doe ik er niks mee en kan ik ook niks beoordelen. Ik heb een hekel aan latino/samba/salsa etc (sorry). Dan mag het een prima opname zijn en een goed "scheidrechter", maar de weerzin die het wekt, vetroebelt mijn oordeel. Testmuziek moet in hoge mate neutraal zijn qua emotie.

 

Waar gaat het nou om?

Dat er, als er zo'n luistersessie is, iedereen weet waar hij bij een bepaalde track op kan letten, dat geeft veel betere overeenstemming in de beoordeling.

Lees de verslagen van de voorversterkers nog eens door, iedereen hoort iets anders en heeft het over de zaken die hem opvallen. Er zit weinig tot geen bruikbare info over de versterkers in die verslagen. D

Link to comment
Share on other sites

Voor wat betreft het egaliseren van tracks qua volume, daar ben ik in eerste instantie op tegen. Vaak is het zo dat het allerhoogste piekniveau toch wel heel dicht bij de 0 dBFS ligt. En dan doe ik dus niets aan de file. Mocht het zo zijn dat er veel verschil is tussen het allerhoogste piekniveau en 0 dBFS, wil ik wel een versterking toepassen. Maar dat is dan iets waar we het met zijn alle over eens moeten zijn, die tracks zijn niet voor niets ooit op dat niveau vastgelegd.

 

Dan de locatie. Op zichzelf lijkt me de eerste meeting er een van verzamelen van tracks die zichzelf al bewezen hebben. In principe hoeft daar dan geen luistersessie aan vooraf te gaan. Misschien is het juist wel aardig om in een matige set (zoals ik die heb) de tracks te beluisteren en te beoordelen of het ook geschikt is op een dergelijke set. Enfin, ik denk dat het een sessie moet worden van zo goed mogelijk de tracks verzamelen en dan het prototype test-cd meegeven aan iedereen die er is. Dan kan er op het gemakje thuis beoordeeld worden en zonodig vergeleken met het origineel, een foutje zit in een klein hoekje.

 

Groet,

Jacco

 

Maar Jacco... je kunt de (te) hard opgenomen nummer toch wat terugnemen in volume. ???

 

Zoals ik al schreef... Breda is ook prima... Ik zal het veranderen...

Mochten er anderen ideen over de locatie komen kan het altijd nog veranderd worden.

 

:)

 

Misschien is het idee om voor de nummers een soort van scorelijst te maken. Hierop is per nummer en per kwalificatie (ruimtelijkheid, dynamiek enz) een punt te geven. Het zou n.l. vervelend zijn dat b.v. alle nummers geschikt zijn om dynamiek te beoordelen, maar geen voor b.v. natuurlijkheid.

 

We gaan w

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Het zou n.l. vervelend zijn dat b.v. alle nummers geschikt zijn om dynamiek te beoordelen, maar geen voor b.v. natuurlijkheid.

 

Een waar woord, mijn 3 tracks zitten wat dat betrefd wel erg in dezelfde richting, dus wil ik nummer 2 vervangen door mijn reserve-optie (sorry, Hans) Paul Simon met ''Homeless'' (3.45). Een puur stukje ''stemmenwerk'' waar je U tegen zegt, met enorm veel details...

Link to comment
Share on other sites

Het zou n.l. vervelend zijn dat b.v. alle nummers geschikt zijn om dynamiek te beoordelen, maar geen voor b.v. natuurlijkheid.

 

Een waar woord, mijn 3 tracks zitten wat dat betrefd wel erg in dezelfde richting, dus wil ik nummer 2 vervangen door mijn reserve-optie (sorry, Hans) Paul Simon met ''Homeless'' (3.45). Een puur stukje ''stemmenwerk'' waar je U tegen zegt, met enorm veel details...

 

Is gebeurd... ik heb Homeless eventueel ook op CD.... goede keuze.

 

Misschien is "Pictures at an exhibition" gespeeld door Emmerson Lake en Palmer 'n idee... Ik heb die op 'n slechte plaat. Maar w

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

een track waar "fouten"in zitten die komt natuurlijk helemaal niet aanmerking voor zo'n CD.

 

Jacco heeft volgens mij gelijk wanneer hij zegt dat er niet aan gemorreld mag worden want de tracks zouden voor iedereen gelijk moeten zijn, ook voor degenen die een luisterverslag lezen. Het is immers de bedoeling dat iedereen over hetzelfde praat.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...