Jump to content

Anti-Cable een nieuwe revolutie


audiofreak
 Share

Recommended Posts

[...]

Dikker hoeft overigens niet beter te zijn. Zelf vind ik het veel belangrijker om voor het laag dezelfde kabel te kunnen gebruiken als voor het midhoog (bi-wire) en dan moet ie dus niet te dun zijn, maar zeker ook niet te dik.[...]

Is dat dan uit praktische overwegingen? Ik kan mij voorstellen dat 25 mm moeilijk in gebruik is... Of proef ik een optimale dikte?

 

Groet,

Jacco

 

Waterleidingbuis met isolatie....??

 

'kheb dat wel eens gezien... helaas nooit gehoord...

 

Solid core is heel mooi, maar maak het niet te dik. Sterker nog... hoe dunner hoe beter (maar wel apart geisoleerd).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Toine,

 

Ik zie niet in waarom je bij biampen 2 de zelfde amps zou prefereren. Uit technische gronden is het juist veel aannemelijker dat je de beste resultaten haalt met verschillende amps op hoog en laag. Immer, het over te dragen frequentiegebied en de belasting van beide amps zijn totaal verschillend. Dit zelfde geldt feitelijk voor verschillende kabels op hoog en laag.

 

Het is inderdaad een preferentie, geen wet of zoiets. Er zijn allerlei verschillen tussen versterkers, die op zich niet schadelijk hoeven te zijn, maar de totale presentatie niet ten goede komen als ze tegelijkertijd 1 systeem aan moeten sturen. Alle multi-amped systemen die ik hoorde die door verschillende typen of modellen versterkers werden aangestuurd klonken mij niet homogeen genoeg. Wel mooi, maar niet synergetisch. De valkuilen van actief en multi-amping moeten door het grote publiek waarschijnlijk nog ontdekt worden; ik weet het van de mensen die grote Apogees aansturen met meerdere versterkers dat het weleens nergens op kan lijken als je de op zich redelijke benadering kiest die stelt dat je voor elk frequentiegebied de best mogelijke versterker moet inzetten. Klankmatig heb je dan gelijk, maar wat het soms doet met de rest van de muzikale boodschap is ronduit funest.

 

Daarom dus. 't Is maar een mening gebaseerd op persoonlijke ervaringen, maar ik ben in elk geval niet de enige.

 

Toine.

Link to comment
Share on other sites

Na al deze positieve berichten over de anti-cable begon het bij mij een beetje te kriebelen en wil ik hem

ook uitproberen gewoon voor de leut en misschien brengt het wel iets moois.

 

Ik gebruik op dit moment kimber 8 TC en ben benieuwd wat het verschil zou kunnen zijn.

 

Na wat zoeken op internet lijkt het erop dat het gewoon "ordinair" spoel/wikkeldraad is.

 

zie b.v. hier : spoel/wikkel/magneet draad

 

Dit maak het volgens mij nog intressanter want dit moet gewoon in nederland te verkrijgen zijn

voor misschien een nog vriendelijkere prijs.

 

 

Daffy ;)

Link to comment
Share on other sites

Na al deze positieve berichten over de anti-cable begon het bij mij een beetje te kriebelen en wil ik hem

ook uitproberen gewoon voor de leut en misschien brengt het wel iets moois.

 

Ik gebruik op dit moment kimber 8 TC en ben benieuwd wat het verschil zou kunnen zijn.

 

Na wat zoeken op internet lijkt het erop dat het gewoon "ordinair" spoel/wikkeldraad is.

 

zie b.v. hier : spoel/wikkel/magneet draad

 

Dit maak het volgens mij nog intressanter want dit moet gewoon in nederland te verkrijgen zijn

voor misschien een nog vriendelijkere prijs.

 

 

Daffy ;)

 

Ja, het was in dit topic HIER al ter sprake gekomen. Het is ordinair spoel/wikkeldraad, zoals een litzekabel ordinair litzedraad is.

Paul Speltz schrijft zelf in zijn FAQ: "Can I buy just the red wire? - If you are a DIY'er, you can buy the Anti-Cable wire in bulk form for $1.25/foot."

Da's een heel klein beetje meer dan 3 euro per meter.

 

Toine.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Toine.

 

Dat met die Aircom heb ik ook gelezen maar dat lijkt me weer zo'n gedoe met strippen etc. en deze zal niet door de schoonheidscommissie komen waarvan mijn betere helft de voorzitster is :lol:

 

Ik heb hier een trafobouwer op de hoek zitten en ga daar is kijken of ze iets in het assortiment hebben

wat te gebruiken is.

 

wat is ongeveer de draaddiameter van de anti-cable ? (kan ik op de site niet vinden)

 

m.vr.gr Daffy ;)

 

ps. en dat ordinair stond tussen aanhalingstekens ;)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Toine.

Dat met die Aircom heb ik ook gelezen maar dat lijkt me weer zo'n gedoe met strippen etc. en deze zal niet door de schoonheidscommissie komen waarvan mijn betere helft de voorzitster is :lol:

Ik heb hier een trafobouwer op de hoek zitten en ga daar is kijken of ze iets in het assortiment hebben

wat te gebruiken is.

wat is ongeveer de draaddiameter van de anti-cable ?

m.vr.gr Daffy ;)

ps. en dat ordinair stond tussen aanhalingstekens ;)

 

De diameter is nooit veel meer dan 3mm; het is zeker geen 4mm.

Paul is (al voor 2000) bekend geworden door de prestaties van zijn impedantie-aanpassings transformators. Naar eigen zeggen heeft ie daarvoor de nodige koperdraadjes uitgeprobeerd. Daaruit is later de anti-cable luidsprekerversie voortgekomen.

Voor net 3 euro per meter bespaar je jezelf dus de moeite om zelf een kabel te zoeken die klankmatig boven het maaiveld uitsteekt, als ie er al is, want dat heeft hij allemaal al gedaan. Ik ga er voor het gemak wel van uit dat niet alle koperkabels hetzelfde klinken.

Link to comment
Share on other sites

Gisteren avond toch mijn Anti IC (RCA naar XLR) en Anti LS Cables aangesloten.

Dit ter vervanging van een Red Dawn interlink en mijn Mundorf spoeldraad-luidsprekerkabels.

 

 

Tja...

 

Van Toine weet ik dat de interlinks lang nodig hebben om ingespeeld te raken.

Dit, in tegenstelling tot de luidsprekerkabel.

 

Van 't weekend eens zorgvuldig gaan luisteren,

want de eerste indruk bracht me niet in een euforische stemming.

Klopte wel allemaal, niks ontbrak, niks stoorde....

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Van Toine weet ik dat de interlinks lang nodig hebben om ingespeeld te raken.

Dit, in tegenstelling tot de luidsprekerkabel.

 

Als je twee parameters tegelijkertijd wijzigt weet je niet meer welk aspect van de veranderingen je aan welke parameter moet toewijzen. Ik ben blij dat ik zelf eerst de ls-kabels heb beoordeeld en daarna pas met de IC's ben bezig gegaan. De ls-kabels hebben inderdaad geen inspeeltijd nodig; de ic's des te meer.

 

Zit qua inspeeltijd nu op ongeveer 80 uur (dat is nog geen 20% van de inspeeltijd) en ze klinken nu slechter dan toen ik ze voor het eerst aansloot.....

 

Iemand gaat me trouwens een cable-cooker sturen anders ben ik over drie maanden nog steeds bezig met het luisteren naar de veranderingen in een kabel. :(

Link to comment
Share on other sites

Als je twee parameters tegelijkertijd wijzigt weet je niet meer welk aspect van de veranderingen je aan welke parameter moet toewijzen.

 

 

'k Weet 't, 'k weet 't.

Toch doen...

Eigenwijs en ongeduldig...

 

:rolleyes:

 

Ik heb nog steeds gemengde gevoelens over de interlink Roy. Zo gemakkelijk als het met de ls-kabel ging, zo stroef verloopt het met de ic. Die klonk aanvankelijk totaal niet verkeerd, maar begint nu gewoon ronduit dicht te lopen. En ik heb niets anders veranderd dan het omwisselen van twee sets interlinks. Sindsdien laat ik het overdag spelen op een aardig niveau en ga ik in de avond een uurtje luisteren en noteer mijn bevindingen.

Toch heb ik er nog vertrouwen in. Het inspeelpatroon dat ik ervaar loopt redelijk parallel met de feedback van andere gebruikers. Wat ik een beetje lastig vind is dat de inspeeltijd (ofwel de tijd dat je kabel nog niet stabiel is op het punt van geluidskwaliteit) ongeveer 10% van de levensduur van de buizen in de voorversterker bedraagt en daarnaast ook ongeveer 100kWh aan stroom consumeert ten behoeve van enkel inspelen! Iemand bood me daarom aan om zo'n cable-cooker op te sturen: die moet in 2 of 3 dagen doen wat anders drie maanden gaat duren en doet dat bovendien geluidloos.

 

Toine.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij moet een kabel en interlink meteen al in het begin laten horen wat hij kan. Dat het daarna nog (iets) beter wordt is mooi meegenomen.

 

:)

 

Volgens mij ook Hans, maar daarnaast ben ik ook wel bereid om mensen (gebruikers van dezelfde kabel) die het tegendeel beweren het voordeel van de twijfel te geven. In mijn geval hoor ik met eigen oren een aanvankelijk niet zo slecht presterende kabel dichtlopen in het middengebied, terwijl daar eerst geen probleem bestond.

 

Ik heb de tijd en

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de anti - interlinks (met gewone neutrik pluggen)

Link to comment
Share on other sites

Wat meer ruimtelijkheid.

Minder laag, te weinig naar mijn smaak.

Veel hoog; te fel naar mijn smaak.

Nadat ik dit gehoord had las ik de "bijsluiter" waarin stond dat velen een inspeelproces beschrijven met eerst een fel hoog en weinig laag, later beter evenwicht.

Ik wacht af.

 

Het is ook mijn ervaring met inspelen -- veel te weinig laag. Dat is er bij mij intussen af (>100 uur); het laag is zelfs zo'n beetje het sterkste punt van deze kabel geworden, samen met het tophoog. Dat hoog trekt volgens mijn aantekeningen al na 40-50 uur bij; voor het laag is meer nodig.

 

Ik ben er zelf nog niet uit en geef het nog tijd. Bij mij blijft de ruimtelijkheid en het middengebied hopeloos achter bij wat ik gewend was. Als ik nu moest kiezen ging ie eraf.... :)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben er zelf nog niet uit en geef het nog tijd. Bij mij blijft de ruimtelijkheid en het middengebied hopeloos achter bij wat ik gewend was. Als ik nu moest kiezen ging ie eraf....

 

Hier vergelijkbare resultaten.

 

Ik heb me voorgenomen om in week 52, als ik vakans heb, om de hoekabsorbers los te halen en de helft van de latten af te sluiten met een stuk karton tussen de steenwol en achterzijde vd latten.

Dit om het tekort aan laag (NIET de kwaliteit!!! :cool2: er van) te verhogen.

Link to comment
Share on other sites

[...]

Hier vergelijkbare resultaten.

[...]

Mensen correleren onderling vrij goed. Dat blijkt ook hier weer. Gewoon rustig afwachten en het gaat vanzelf beter klinken. De luisteraar moet ingespeeld worden namelijk, niet de interlink.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Hier vergelijkbare resultaten.

Ik heb me voorgenomen om in week 52, als ik vakans heb, om de hoekabsorbers los te halen en de helft van de latten af te sluiten met een stuk karton tussen de steenwol en achterzijde vd latten.

Dit om het tekort aan laag (NIET de kwaliteit!!! :cool2: er van) te verhogen.

 

Zou je dat ook doen als je geen andere ic's had aangesloten?

Misschien val je alsnog terug op je oude interlinks, als de Anti's niet uit de verf komen!

Link to comment
Share on other sites

Ik heb me voorgenomen om in week 52, als ik vakans heb, om de hoekabsorbers los te halen en de helft van de latten af te sluiten met een stuk karton tussen de steenwol en achterzijde vd latten.
Zou je dat ook doen als je geen andere ic's had aangesloten? Misschien val je alsnog terug op je oude interlinks, als de Anti's niet uit de verf komen!

 

Ja, de impact van de absorbers is toch wel erg sterk.

 

Had ik nog conusspeakers gehad, was de balans tussen qualitatieve en quantitiatieve vooruitgang beter geweest. Nu, schat ik, is de demping toch iets te sterk naar mijn smaak.

Experimenteren met het afsluiten van "spleetoppervlakte" zou hier duidelijkheid in moeten verschaffen.

 

Toch? :)

Link to comment
Share on other sites

[...]

Hier vergelijkbare resultaten.

[...]

Mensen correleren onderling vrij goed. Dat blijkt ook hier weer. Gewoon rustig afwachten en het gaat vanzelf beter klinken. De luisteraar moet ingespeeld worden namelijk, niet de interlink.

 

Groet,

Jacco

Volgens mij heb ik eerder ergens ook zoiets gelezen? ;)

Dus jij zegt dat verschillen tussen interlinks z

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij heb ik eerder ergens ook zoiets gelezen? ;)

 

Al ongeveer 20 jaar -- in feite sinds men kabels serieus ging nemen in de audio -- hoor je, als tegengas, een handvol van steeds dezelfde verhaaltjes. Misschien heb je het al wel 100 keer zo gehoord!

Herhaling maakt dat sommigen het gaan geloven, daar kun je nu eenmaal niks aan doen. Anderen volgen hun eigen waarneming en daar kun je ook niks aan doen. De wens om achter verhaaltjesvertellers aan te lopen of de wens om je eigen waarneming te volgen komen beide tussen de oren vandaan in elk geval.

 

Als je wereld bestaat uit enkel meetbare verschillen gaat er nogal wat langs je heen.

Da's ook zo'n standaard verhaaltje... :)

 

Volgens mij is die Anti-ic TE rustig voor mij. Voor veel sets die toch al 'on the edge' zijn zal het juist een verademing zijn om eindelijk een kabel te vinden die nergens 'over the top' gaat.

Link to comment
Share on other sites

Update over de anti - ic met neutrik pluggen:

 

nu hebben ze er ongeveer 100 uur op zitten. Vergeleken met mijn vorige bericht: De bas is terug, het felle in het hoog is voor een deel weg, voor een ander deel niet.

 

Binnen mijn systeem, vergeleken met het systeem met de Mit 330e extended interconnect;

 

Mijn indrukken:

- Het bereik van laag tot hoog is aanzienlijk uitgebreid

- Veel meer informatie van middenhoog tot hoog,

- wat feller.

- Duidelijk meer dynamiek,

- Meer informatie van zeer laag tot laag,

- Meer controle in zeer laag tot laag

- Betere soundstage,

- Nog steeds die kerstbalglans die ik stiekem wel ok

Link to comment
Share on other sites

Update over de anti - ic met neutrik pluggen:

 

Op het gevaar af weer de hele wetenschappelijk verantwoorde komjoenitie uit het hok te lokken voor het incasseren van de bekende gemeenplaatsen over de hoorbaarheid van kabelverschillen zeg ik toch: herkenbaar! Ik wist dat het laag terug zou komen; ik liep immers een paar uur voor op jou.

 

Echter, ik heb een enorme omweg genomen via een geleende cable-cooker -- een afgang, maar daar wil ik later nog iets over schrijven in mijn eigen verhaaltje over de anti. Het komt erop neer dat ik na de cooker met een nog veel slechter klinkende kabel zat dan ie zelfs in nieuwstaat was en dat de gevolgen van 'overcooking' er niet, zoals de fabrikant beweert, binnen een paar uur weer uit zijn.

Intussen is de cooker ruim 40 uur geleden en nu klinken ze weer zoals toen ze onder de cooker gingen (half ingespeeld dus).

 

Ik zit in feite nu ook op 100 gebruiksuren en het laag en hoog zijn prima in orde, het midden begint een beetje tot leven te komen (en daarmee ook focus en ruimtelijkheid), maar die halen het nog niet bij dat wat ik gewend was met de vorige kabel. Laag en hoog zijn wel beter (schoner), maar er moet toch nog wel wat gebeuren voor ik 'm zal houden...

 

Omdat elke keer als ik ga luisteren (na 12 uur spelen) het geluid nog verbeterd hou ik het erop dat er nog van alles kan gebeuren... :) Als middengebied en ruimtelijkheid ook op hetzelfde niveau komen blijft ie, anders wordt het iets voor in de rommellade ;)

Link to comment
Share on other sites

Thingman,

dan begrijp ik uit je postings dat je meer tevreden bent over de ls-kabel dan over de i.c.kabel.

Maar die i.c. is nog niet volledig ingespeeld,dus ik neem aan dat je die nog wel ff laat zitten om tot een eerlijk vergelijk te kunnen komen.

Vreemd eigenlijk dat de cablecooker een tegenovergesteld effect heeft, maar ja misschien komt dat wel door de ANTI kabel ; ik bedoel dus anti :lol: .

met groet,

:cool2:

Vooralsnog ben ik niet onverdeeld tevreden over de interlink, inderdaad. Het laag, midlaag en het echte hoog is zonder twijfel beter dan wat ik gewend was. Het middengebied en ook het midhoog is volkomen schoon, maar veel te terughoudend. De presentie blijft dus sterk achter en daarmee ook zaken als afbeeldingsscherpte, tastbaarheid en het ruimtelijk beeld in zijn totaliteit. De gelaagdheid die jij waarschijnlijk wel hebt gehoord toen is er nu niet, althans, het begint net een beetje te komen. Als dat niet op hetzelfde niveau komt als met de kabels van Hans zullen ze niet kunnen blijven, zelfs als ze aan de uiteinden van het spectrum tonaal beter zijn.

 

Inderdaad mogen ze nog blijven zitten en wel totdat ze niet meer zo duidelijk veranderen na elke luisterinterval.

 

Behalve de twee interlinks is ook een stel powercords aan de cooker gehangen. Interessant is het experiment met een ongebruikte Beldenkabel en een die al een paar maanden aan de cd-speler hangt: dat verschil hoor je. Maar als ik het gebruikte snoer aan de cooker hang verandert er bij mijn weten niets. Het wordt er niet beter of slechter van (dat is wel de belofte van de makers overigens).

Volgens mij doet het ding helemaal niets wat een signaal- luidspreker- of netkabel nodig heeft. Dit lijkt me een voorbeeld van audiofiele blabla die 600 tot 700 euro moet kosten. Het zou namelijk ook zo zijn dat je door elke 3 maanden je kabel een dagje te cooken het ongekende niveau kunt behouden. Eenmalig cooken zou je een tijdje in het nirvana brengen, maar uiteindelijk weer wegtrekken. Yeah right..... :lol:

 

Maar hoe je het ook bekijkt, de cooker heeft wel m'n 100 uur ingespeelde interlink terug naar het stenen tijdperk gecooked -- zelden iets zo plat en omkaderd horen klinken..... Pas nu is het weer wat het eerst al was voordat het gekke ding erbij kwam.....

 

Nou ja, leuk experimentje met een leentoestel.

Voor hetzelfde geld was het wel helemaal geweldig en dan zou ik ook zo 500 euro neerleggen voor zoiets! ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...