Jump to content

master slamm of kharma CE1.3


titan57nl
 Share

Recommended Posts

 

Ik zit helemaal op jouw lijn Jongensdroom. En als je het nu over ontwerpen van LS hebt, heeft de BBC aanpak me altijd aangesproken.

 

Ik geef de voorkeur aan een subliem middengebied, omdat daar de meeste informatie in zit. Neem bijvoorbeeld een zangstem, daar is zoveel aan te horen.

 

beetje raar gequoted

Maar daarom ben ik zo blij met mijn speakers. Voor het midden wordt de Kef B-110 gebruikt, wereldberoemd vanwege de BBC monitoren met hun mooie stemweergave.

Link to comment
Share on other sites

Ach jee, miskent talent, kijk je weer in de spiegel?

 

Beste Tomatamot,

 

Miskent? Ach, jongen... laat ik je maar eens een ware gebeurtenis vertellen.

Nog maar kort geleden kwam er bij een goede bekende van me een - in de nu eenmaal beperkte kring van liefhebbers van het genre - beroemde componist / musicus op het gebied van elektronische muziek, om te luisteren naar de luidsprekers die voornoemde bekende ontwerpt en bouwt.

Lááiend enthousiast!

Bestelde meteen een stel van het grootste type: in speksteen uitvoering nog wel.

"Zó hoort het te klinken! Fantàstisch!" riep hij uit. 

Bij weergave van een ouderwetse Moog* werd hij zelfs helemaal lyrisch: "Dat zuigerige, bij het aanzetten van de tonen... Gewèldig!"

Een leuk effect was ook het akoestisch vuurwerk bij een bepaalde opname die hij zelf had meegebracht.

Het was net alsof er geluidsvonken in de kamer uiteen spetterden en langs je heen vlogen...

 

Mijn goede bekende zat het allemaal met verbazing aan te horen.

"Hoe kun je nou weten hoe het hóórt te klinken?" vroeg hij. "Heb je het dan al eerder zo gehoord?"

"Ja" zei z'n bezoeker. "Ik hèb het al eerder zo gehoord... Maar alleen in mijn hoofd!"

 

 

41A3V6B75ZL.jpg

Link to comment
Share on other sites

Beste Tomatamot,

 

 

Bij weergave van een ouderwetse Moog* werd hij zelfs helemaal lyrisch: "Dat zuigerige, bij het aanzetten van de tonen... Gewèldig!"

 

"Hoe kun je nou weten hoe het hóórt te klinken?" vroeg hij. "Heb je het dan al eerder zo gehoord?"

 

Ik heb eens zo'n hele band met Moogs gehoord, Moog-Cook-Book, die het Franse duo "Air" begeleide. Maar daarmee kan ik helemaal niet zeggen dat ik weet hoe het hoort te klinken. Dat was namelijk de interpretatie van de geluidstechnicus en de belabberde akoestiek van Paradiso.

Het was wel een leuk optreden.

Misschien is de referentie voor electronische muziek hoe het klinkt op de duurste Stax koptelefoon. Maar dan heb je nog geen stereobeeld.

Je zou de Masters eigenlijk moeten vergelijken met prijsgenoten. Een dikke Revel bijvoorbeeld. 

En dat de truc nu in de speciale mix van verschillende ?DF materialen zit... dat is maar een detail. Doe je alles goed...dan wordt het interessant. Maar dat lukt je niet met een standaard 17cm driver die laag en midden tegelijk moet weergeven.

Link to comment
Share on other sites

(...) Maar dat lukt je niet met een standaard 17cm driver die laag en midden tegelijk moet weergeven.

 

Natuurlijk niet, beste Threshold.

Daarom werd dit materiaal verklankt door eerste orde vierwegsystemen (30 cm kevlar conus, 13,5 cm kevlar conus, 5 cm titanium dome, ribbon tweeter).

Overigens is er niets mis met "standaard", als de standaard maar hoog is.

Link to comment
Share on other sites

Treshold een scanspeak vervormt niet als die vervormt ligt aan het filter cq versterker en er zijn mensen die kijken naar boven naar de sterren hemel wat zullen we nu vragen voor een set speakers.

 

ik ken rick paap totaal niet maar op internet moet die toch goed zijn dus vakbekwaam 

 

Als ik op de site lees hoe die over mdf praat valt mij niks meer binnen wat een geklets

Ik lees steeds hetzelfde stukje op de site (dynamic solutions) bij elke speaker. Een beetje klungelig. Waar op zich niks vreemds maar ook niks interessants in staat.

Je hebt gelijk als je zegt dat Scan Speaks relatief weinig vervormen. Tenzij je een tweeter niet steil genoeg filtert en te hard zet natuurlijk. Of dat eerste het geval was weet ik niet, maar dat tweede zeker wel. Of de versterker zat aan z'n grenzen, maar dat hoor je meestal wat rigoreuzer (clippen).

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk niet, beste Threshold.

Daarom werd dit materiaal verklankt door eerste orde vierwegsystemen (30 cm kevlar conus, 13,5 cm kevlar conus, 5 cm titanium dome, ribbon tweeter).

Overigens is er niets mis met "standaard", als de standaard maar hoog is.

:D

"Standaard" is vaak niet verkeerd en vaak beter dan "Speciaal voor ons ontwikkeld", welke weleens bij Parts-express in de dump worden gegooid. Want de standaard is beproefd in de markt. Met populaire standaard drivers kun je een vierweg systeem maken dat heel erg goed is voor een lage prijs. Alleen het filter is een hele toer waar niet iedereen zich aan waagt.

Als je dat wilt bereiken met een tweeweg systeem, dan moeten er wel hele bijzondere drivers in zitten. Dan denk ik aan zo'n 32mm dome van Ciare (MT320) die onder de 1500 Hz gefilterd kan worden en nog fatsoenlijk ver door loopt en op een hele goede 20 cm. woofer die een stukje midden erbij pakt. Maar dat is zeker niet standaard en ook prijzig. Die Ciare dome kost al bijna 200 Euro. Zo'n kwaliteit zie je dus ook niet vaak in kant-en-klare speakers.

Link to comment
Share on other sites

Op zich geloof ik best in de aanpak van gewoon goede betaalbare 2 weg monitors ondersteund door 2 a 3 actieve subs die optimaal en goed afgestemd ergens in de ruimte kunnen worden gezet. In zo'n aanpak kosten de subs veel meer dan de monitors (bv 2000 voor de monitors en 5000 voor de subs). Je betaalt dus best veel voor dat onderste octaaf (of 2 octaven). Maar ik denk dat je daar verder mee komt dan 2 "super monitors" de 30-30k moeten weergeven met de hoogste kwaliteit. Niet alle muziek zullen de onderste octaaf nodig hebben, maar je kunt de subs ook gewoon uit doen in dat geval.

 

Goede compacte monitoren voor boven de 80hz zijn er zat. Denk dat de Kef LS50 zeker in t rijtje thuis hoort (en dan ben je al voor 1000 euro klaar), maar mijn VS VR1 zijn zeker ook niet slecht.

Link to comment
Share on other sites

Het is maar wat je in muziek zoekt en wat in je huiskamer mogelijk is. Het valt me wel op dat een actief musicus als Jongensdroom het niet echt zoekt in laag. Ik heb een keer echt mooi laag gehoord en dat was met de Thiels van Audiopaul. Maar die PP van Klaas heb ik bijvoorbeeld nooit gehoord.

Link to comment
Share on other sites

Het hang voor mij helemaal van de muziek af of ik laag mis of niet. Bv de 2 of 3 drum kicks in de intro van Hotel california vind ik niet te pruimen op de VS VR1 alleen (geen impact). Met mn 12" bas speakers erbij klink t veel lekkerder. Maar met gewoon een mooie singer/songwriter cd kan prima alleen op de VS monitors.

 

En die drum kicks gaan echt niet zo laag, maar ze klinken gewoon te klein

 

Link to comment
Share on other sites

Nou ga ik mezelf tegenspreken (best knap op zich :D);

Ik ben eigenlijk een laagfreak. Voor mijn gevoel voegt een goede sub meer toe dan alleen laag. Het lijkt wel alsof de rest daardoor ook beter klinkt. Ik kan dat niet verklaren, maar zo ervaar ik dat.

Hier heeft een tijdje een sub met twee monitoren staan spelen en dat laag was fantastisch. Het vreemde is, dat ik de sub nu helemaal niet mis. Hoe dat allemaal kan? Schiet mij maar lek!

Link to comment
Share on other sites

Goede muziek blijft overeind zonder dat laag er bij. Laag is dan maar een deel aspect. Geldt eveneens voor het top hoog. Het meeste gebeurt toch in het middengebied.

 

 

Zonder meer waar, echter sub-laag en super-tweeter hoog geven wel extra "stage"; diepte door het sub laag en breedte door het  extra  hoog. IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Misschien moet ik nog eens een sub proberen te lenen.

Helaas zijn de echt goede niet goedkoop.

 

Misschien eens een demo vragen van Velodyne DD+ bij Beter beeld & geluid (kunnen ze hem ook mooi afregelen). Helaas zijn dat nu juist zo een beetje de duurste.

 

Voor minder kun je bv ook bij SVS terecht, bv http://www.svsound.com/subwoofers/sealed-box/SB13-Ultra of bij JL Audio  http://www.passion4sound.com/nl/product/luidsprekers/subwoofers/jlaudio

 

 

Die laatste 2 lijken me wel iets meer voor film dan voor muziek, maar ik kan me vergissen. JL Audio is overigens bijna net zo duur als Velodyne DD.

Link to comment
Share on other sites

Nou als je dan íets makkelijk zelf kan bouwen, dan zijn het wel subs. Alhoewel ik moet toegeven dat die SVS helemaal niet duur is!

Voor de creatievelingen:

290x290,auto,imp-1386141.jpg

plus dit beest:

mivoc_xaw320hc.jpg

en deze 300 watter

dt300_pk.jpg

...en een seriecondensator van 820 uF.

Kast is 150 en 12" beest is 200 Euro en versterker is ook 200 Euro. Gat groter frezen, condensator solderen, versterker plaatsen en afwerken.

Link to comment
Share on other sites

Ik had een zelfbouw sub Peerless 12" met een Hypex amp. Samen ongeveer 500 euro.

Er zullen vast betere zijn, maar hier was weinig mis mee.

Hij liep mooi rustig mee met de rest. Pas als ik hem afzette, miste ik hem.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...