Jump to content

master slamm of kharma CE1.3


titan57nl
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen. Qua vormgeving ben ik nogal gecharmeerd van Kharma speakers. Er is een set Kharma CE 3.1 tweedehands te koop, ik kan ook kiezen voor de master slamm......Kent iemand deze speakers en hun eigenschappen?

 

Hi Titan,

Verschillende Kharma's gehoord; altijd in principe heel mooi maar vaak ook veel te "bass-heavy" voor de gemiddelde nederlandse betonnen woonkamer. Wel prima voor de Amerikaanse houten huisjes natuurlijk!

 

Er moet wel iets knaps komen om te evenaren wat je had.... ;)

Toine.

Link to comment
Share on other sites

Ja Toine....apogee is klasse....maar dynamische speakers hebben ook kwaliteiten, vooral het strakke laag is voor mij een belangrijk element, het gehele geluidsbeeld verandert aanzielijk als een speaker echt strak laag kan produceren wat bij de apogees toch alleen mogelijk is door concessies te doen met een subwoofer. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ja Toine....apogee is klasse....maar dynamische speakers hebben ook kwaliteiten, vooral het strakke laag is voor mij een belangrijk element, het gehele geluidsbeeld verandert aanzielijk als een speaker echt strak laag kan produceren wat bij de apogees toch alleen mogelijk is door concessies te doen met een subwoofer. :unsure:

Het echte probleem met een Apogee is dat ie gewoon niet makkelijk goed klinkend te krijgen is, wat andere er ook over mogen zeggen die wellicht wat meer geluk hebben.

In de loop van 2 jaar opstellingsexperimenten heb ik plekken gehad waar het laag helemaal geweldig was en ook helemaal niks; idem dito voor het lage middengebied, zoals Zee verderop opmerkt. Andere plekken blinkten weer uit in andere aspecten. Een plek waar alles, werkelijk alles, op zijn plaats valt is moeilijk te vinden, omdat behalve allerlei normale parameters ook toe-in, tilt en luisterhoogte een enorme rol spelen.

 

Zee heeft vorige week een plek gehoord waar ik zelf redelijk tevreden over was, maar niet helemaal zeker wist hoe het met het laagmidden zou zitten; zonder hem daar iets over te zeggen kwam hij er zelf mee, daarmee mijn eigen gevoel bevestigend.

 

Ik zou zeggen dat het grootste probleem bij Apogee de opstelling is. Als je daar niet werkelijk alles mee kunt doen wat nodig is om het geluid op te krikken, ben je inderdaad beter af met een dynamisch systeem dat heel wat meer voorspelbaar reageert op opstellingsparameters.

Maar sublaag mis ik niet met de D-sigs, echt niet. En met nieuwe membranen straks zou het er alleen maar op vooruit moeten gaan, maar goed, eerst horen dan geloven..... ;)

 

Succes met je luidsprekerkeus in elk geval! Als je de Kharma's netjes vrij op kunt stellen zul je vast snel klaar zijn.

Toine.

 

Ik vond het (echte) laag van de Apogees bij Toine juist zeer goed! Alleen het mid-laag was wat terughoudend waardoor o.a. celli hun warmte misten.

Met name door jouw feedback heb ik er nog voor gekozen de toe-in te vergroten om dat gebied er beter bij te trekken. Ik vond eerder dat er dan teveel van het goede ging ontstaan, maar de waarheid ligt zoals gewoonlijk in het midden tussen de twee uitersten.

 

Toine.

Link to comment
Share on other sites

We hebben met 'n behoorlijke groep van Hear naar de Master geluisterd tijdens de Pickupdag bij Hobo vorig jaar Mei.

 

Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van deze speaker. Daar presteerde hij echter onder z'n kunnen. Op de VAD en Pluimgraafshow deed hij 't veel beter.

 

De Karma's klinken anders. Ik mis(te) daar altijd wat laag midden. Op de laatste VAD show was dat echter niet 'n geval. We gaan met de audioclub in Januari naar OLS. Dan zal ik wel horen of er nog schokkende wijzigingen zijn. Maar daar het je nu niks aan natuurlijk.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Hans....Ik krijg het idee dat jij veel verschillende luidsprekers beluisterd hebt, wat zijn jouw highlights in de klasse tot 12000 euro zeg maar nieuwprijs?

Voor mij is het belangrijkste criterium bij een speaker dat ik de muziek beleef, emotie voel....verder vind ik strak laag met een behoorlijk bereik wel belangrijk. (hoe verhoud de xanadu DS-30 / DS-35 zicht tot de master slamm etc?)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Hans....Ik krijg het idee dat jij veel verschillende luidsprekers beluisterd hebt, wat zijn jouw highlights in de klasse tot 12000 euro zeg maar nieuwprijs?

Voor mij is het belangrijkste criterium bij een speaker dat ik de muziek beleef, emotie voel....verder vind ik strak laag met een behoorlijk bereik wel belangrijk. (hoe verhoud de xanadu DS-30 / DS-35 zicht tot de master slamm etc?)

 

Merken die mijn aanspreken in deze prijsklasse zijn o.a.:

 

Master

Xanadu

B&W

Thiel

Magnepan

Kef electrostaten

 

Sorry wanneer ik nog wat vergeten ben, deze schoten me het eerst binnen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

De kharma vind ik persoonlijk een stuk beter als de master. Maar voor een wat grotere ruimte vind ik de kharma niet zo geschikt. Dan moet het laagunitje te hard werken. Kan overigens wel goed een ruimte vullen maar mist dan de impact. De masters heb ik alleen een keer op een beurs gehoord. Die klonken toch wel heel anders. Kharma's zijn wat meer zuiver.

 

In deze prijsklasse zou ik eens kijken of ik ergens een goede (!) avalon Eidolon clone kan vinden met het filter van Marc dan houd je nog wat geld over. Of een Aayon audio als die uberhaupt wel eens tweedehands te vinden zijn

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Heb de Slamms al een aantal jaren in huis. GEWELDIG !!

Heb destijds dik een jaar gezocht naar goede speakers die electronische muziek echt goed kunnen weergeven.

Tot mijn zeer grote verbazing vielen bijna alle andere speakers in dezelfde prijsklasse af. Ze maakte met deze

muziek geen enkele indruk en kwamen in het laag tekort. De Slamms imponeerden enorm zonder opdringerig te worden.

Een groot compliment voor deze speakers.

En....horen is geloven :-)

 

mvg

Wim

Link to comment
Share on other sites

Heb de Slamms al een aantal jaren in huis. GEWELDIG !!

Heb destijds dik een jaar gezocht naar goede speakers die electronische muziek echt goed kunnen weergeven.

Tot mijn zeer grote verbazing vielen bijna alle andere speakers in dezelfde prijsklasse af. Ze maakte met deze

muziek geen enkele indruk en kwamen in het laag tekort. De Slamms imponeerden enorm zonder opdringerig te worden.

Een groot compliment voor deze speakers.

En....horen is geloven :-)

 

mvg

Wim

Hallo Wim, 

Een kennis van mij heeft toevallig pas deze speakers gekocht dus ik ga gauw eens luisteren. Ze zoeken er nog wel een passende versterker bij - waar moeten ze op letten, wat kun je aanbevelen? 

Link to comment
Share on other sites

zijn dat pa speakers ,het wordt steeds gekker

Nee die bedoelen ze niet. Jij bedoelt het merk Master van die ex-Philips medewerker die een PA bedrijfje begon en van z'n Philips vriendjes de hele Arena ermee vol mocht hangen, totdat men erachter kwam dat een luidspreker die in de showroom wel mooi klinkt, in zo'n ruimte als de Arena iets afschuwelijks voortbrengt. Geen verstand van akoestiek zullen we maar zeggen.  :mad2: Ook nooit meer wat van gehoord.

 

Het is deze Master waar ze het over hebben, de zoveelste variatie op de 7 inch (hier vaak Eton) driver en een 1 inch dome tweetert, hoe creatief kun je zijn...: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m758602426-master-slamm.html

Ik heb ze ook weleens gehoord maar kreeg er hoofdpijn van. Er miste wat midden-hoog wat mij betreft. Maar goed, ieder zijn smaak en ik kan me voorstellen dat het heel lekker klinkt met electronische muziek!

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet precies hoe groot die ruimte is maar de Thiels van Audiopaul vond ik indertijd wel erg goed. De Master Contemporary C heb ik vaak gehoord en niet te versmaden. De Quad ESL vind ik verder ook altijd erg goed als ik ze op demo's hoor. Wel niet geschikt voor te veel rock.

Link to comment
Share on other sites

"Echte kenners" weten óók niet hoe elektronische muziek moet klinken.

Dat kùnnen ze ook niet weten: er is namelijk geen referentie mogelijk.

 

(Soms worden mensen voor "echte kenners" versleten, omdat ze altijd iets te zeuren, te zaniken, te zuigen of te sacherijnen hebben.)

Link to comment
Share on other sites

Heb wel eens vaker deze opmerking gehoord. Meestal van mensen die zelf geen Master Slamm hebben of kunnen kopen. Zeker niet in een 5.1 opstelling. Vorige week nog zo'n figuur op bezoek gehad. Vond z'n kleine Elac monitors veel beter klinken. Ja ja, poep in de oren zullen we maar zeggen.

By the way, heb tot nu toe geen enkele luidspreker in de klasse tot 15.000 euro per set gehoord die een beter laag had dat de Slamm.

En ja, electronische muziek gaat nu eenmaal van extreem laag tot vreselijk hoog. Wil er verder geen woorden om vuil maken. Ik ben er al jaren erg blij mee en geniet er dagelijks van. Een docent op de fotoacademie zei altijd: 'de een houdt van de dochter en de ander houdt van de moeder. En soms zijn er ook die van allebij houden....."

 

mvg

Wim

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...