Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gisteravond bij Paul Demo op bezoek geweest.

 

Eindelijk heb ik de MC speakers weer eens "waardig" horen klinken. Vooral op CD kwam er een prachtig stuk muziek uit.

 

Die OTL buizenbakken zijn toch behoorlijk krachtig in het laag. Het klinkt n.l. "vaster" dan met veel andere buizenversterkers. Het midden en hoog was ronduit prachtig en met een mooie ruimtelijke afbeelding.

 

Op plaat ging het allemaal een beetje mis. Kennelijk zat er een stevige klodder vet aan de naald. Ik had de naald op verzoek van Paul al eens schoon gemaakt, maar kennelijk bleef het nodige vuil zitten. Nadat ik weg was is het Paul gelukt de rommel er af te krijgen. Daarna klonk het kennelijk weer zoals het hoort.

 

We zijn eigenlijk weinig audiofiel bezig geweest. Alleen maar lekkere muziek gedraaid.

 

De set van Paul is er sind de laatste keer (met T&A eindversterkers) meer dan behoorlijk op vooruit gegaan. Ook is de kleinere woonkamer van z'n redelijk vol appartement hier debet aan (denk ik).

 

Verder heb ik vanavond met een andere dB meter de mijne gecalibreerd. Er bleek zomaar 2 dB verschil te zijn.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond bij Paul Demo op bezoek geweest.

 

Eindelijk heb ik de MC speakers weer eens "waardig" horen klinken. Vooral op CD kwam er een prachtig stuk muziek uit.

 

Die OTL buizenbakken zijn toch behoorlijk krachtig in het laag. Het klinkt n.l. "vaster" dan met veel andere buizenversterkers. Het midden en hoog was ronduit prachtig en met een mooie ruimtelijke afbeelding.

 

Op plaat ging het allemaal een beetje mis. Kennelijk zat er een stevige klodder vet aan de naald. Ik had de naald op verzoek van Paul al eens schoon gemaakt, maar kennelijk bleef het nodige vuil zitten. Nadat ik weg was is het Paul gelukt de rommel er af te krijgen. Daarna klonk het kennelijk weer zoals het hoort.

 

We zijn eigenlijk weinig audiofiel bezig geweest. Alleen maar lekkere muziek gedraaid.

 

De set van Paul is er sind de laatste keer (met T&A eindversterkers) meer dan behoorlijk op vooruit gegaan. Ook is de kleinere woonkamer van z'n redelijk vol appartement hier debet aan (denk ik).

 

Verder heb ik vanavond met een andere dB meter de mijne gecalibreerd. Er bleek zomaar 2 dB verschil te zijn.

 

:)

 

Hoi Hans,

 

Het was inderdaad lekker muziek luisteren. Ik heb na je vertrek nog ff stevig de naald schoongeschrobt, maar vandaag weer heel de dag lekker van de plaatjes zitten genieten. Trouwens nog heel ff de Velleman versterker aangesloten omdat er een koper was, maar dat was wel ff een ielig geluid vergeleken bij de Atma's.

Ik zal trouwens in het Chinese huis ook de stroomvoorziening maar eens goed aan gaan pakken vrees ik.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Mijn hobby volgt me overal, zelfs op mijn werk.... voor een demo ruimte

is muziek nodig met een geluid dat wat verder gaat dan die suffe plastic

5:1 setjes met een sub-woofer.

 

De dames op mijn werk, willen echter geen box zien, zodat e.e.a. tussen een open lattenwerk

plafond geschroefd moet worden met niet al te veel ruimte.

Na enig puzzelen (de impedantie zakt naar 3ohm) en advies van de leverancier zijn we uitgekomen een Marantz PM 4001 vier Wharfedale Daimond 9.1 boxen en natuurlijk zo'n fijne allesspeler een Pioneer DV 696AV-K

 

De ruimte is akoestisch gezien, hopeloos (beton en glas) :blink: Het is spannend of e.e.a. wel gaat lukken

het plafond is al dicht, ik hoop maar dat hier en daar een installatie luik is :confused:

 

Thuis zijn de Harman Kardon HK6650R en mijn gemodificeerde Pioneer DVD656a al weken dikke maatjes

zelfs MP3! klinkt al heel aardig.... Nu heb ik een hekel aan gekopieerd spul maar het is toch leuk als je

hele eufre van een groep op een CDtje krijgt, of de 1e indrukken van een artiest via MP3 opdoet.

Menig CD heb ik zo aangeschaft.

 

 

Op Marktplaats staat momenteel een HK6650R + HKtuner te koop, het is jammer dat ik er al

een heb! Absolute aanrader! voor mensen met weinig centjes

Met een beetje mazzel, goed voor jaren plezier.

(wel ff checken of alles het doet en of hij niet verrookt is)

 

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Zondag bij een kennis op bezoek geweest met deze speeltjes:

Krell CD speler, AR Ref3 vv, Krell700 eind, Velo DD-18, Wilson Puppy7 en Transparent.

 

Gisteravond bij Hans van Liempd op bezoek.

Als bezitter van een kleine Infinity was ik benieuwd naar de grotere Infinity's. Ziet en klinkt er heel mooi.

Wel heel apart zo heel dicht tussen de speakers zitten luisteren met het mooi geplaatste geluidsbeeld dat zich achter de speakers vormt.

Hans liet mij muziek luisteren uit zijn Consonance CD speler en Linn draaitafel en z'n vlechtwerk laten zien, echt vakwerk.

Hans, bedankt voor de gastvrijheid.

Robby.

Link to comment
Share on other sites

Zondag bij een kennis op bezoek geweest met deze speeltjes:

Krell CD speler, AR Ref3 vv, Krell700 eind, Velo DD-18, Wilson Puppy7 en Transparent.

 

Gisteravond bij Hans van Liempd op bezoek.

Als bezitter van een kleine Infinity was ik benieuwd naar de grotere Infinity's. Ziet en klinkt er heel mooi.

Wel heel apart zo heel dicht tussen de speakers zitten luisteren met het mooi geplaatste geluidsbeeld dat zich achter de speakers vormt.

Hans liet mij muziek luisteren uit zijn Consonance CD speler en Linn draaitafel en z'n vlechtwerk laten zien, echt vakwerk.

Hans, bedankt voor de gastvrijheid.

Robby.

 

Graag gedaan... ;)

 

En ik ben weer een stuk dichter bij de Chinese muziek gekomen...

'T viel me helemaal niet tegen... integendeel zelfs. :huh:

Ook daar is kennelijk verschil in.... Niet alle Chinese muziek lijkt op elkaar...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Gisteren de versterking van mijn 12SX7 buizentrapje iets getemperd.

Een paar uur naar Arrow Jazz FM geluisterd via de AT-2400 die ik voor een vriend

aan het ombouwen ben. Het klinkt zo mooi, dat het volgens mij heel erg

moeilijk is om nog meer muziek uit de FM te persen.

Werkelijk 3D kamerbreed stereo.... hmmm.

 

Vandaag de installatie aangesloten, -die voor mijn werk had besteld en even flink

"afgestoft" met een CD van Human League

 

435624.jpg

 

Het geluid valt niet tegen, wat mooie boxen die Wharfedale Diamond 9.1 !!!!

Zelfde geldt voor die Pioneer DV-696AV-S en helemaal niet duur!

Veel waar, voor je centjes 24bits DA :) Met name de boxen zijn zo mooi

afgewerkt met dubbele dikke vergulden LS aansluitingen.... ik snap niet

hoe het kan :confused: Affijn weer een geslaagd project :)

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Gisteren een setje gebalanceerde interlinks op XLR afgesoldeerd; 20 cm lengte! :)

rode Monitor PC draad die ik nog had liggen van vroeger; een soortement "dubbelcoax" (?) : het betreft een getwistte binnenader rond een PTFE binnenleider, daarrond isolatie, dan getwistte - leiding, isolatie, gevlochten screen, rubber. En allemaal mooi koper dat lekker soldeert. Heb zilversoldeer gebruikt :)

 

Hiermee sluit ik de Roland RS2400 eindversterker gebalanceerd aan op de Behringer X-over.

De semi balanced cinch to XLR van de pr

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

[qoute]

Oh ja en nog naar de radio geluisterd, het was een debat en ik heb naar de studio gebeld om mee te doen: ik was compleet betrokken omdat mijn installatie zo een enorme emotionaliteit voortbrengt! :):rolleyes:

En daarna nog een programma Congolese Soukous: leuk om te raden uit welke periode de opnames stammen: ik hoor dat namelijk aan de opname technieken. Ik ken de mensen van Radio Centraal (zeer beperkte niet commerci

Link to comment
Share on other sites

Hoi Tube jack :)

 

Ha als antenne heb ik momenteel gewoon een stuk Monitor PC "Cobra" speakerkabel aan de terminals geschroefd! :D Dat is vrij veel koper ('t is eigenlijk zo van die "diverse metalen-mix"; een mixed bag dus ;) ) met dunne isolatie

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hoi Rasta,

 

De meeste FM-zenders zenden vertikaal uit, dus als je het stuk

draad vertikaal op heb gehangen is dat prima, die KT-6500 is

gevoelig genoeg om hiermee sterke zenders uit de ether te plukken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Ondertussen zijn de connectoren voor de sub-aansturing klaar, ook de nieuwe stekkerblok voor de eindversterkers, subs terug aangesloten (nog steeds met die Monster Powerline 2 plus).

Voor de connectie van de pr

Link to comment
Share on other sites

ik wil ook eens experimenteren met een antenne (anders dan kabel).

 

 

hoe werkt dat: draad buiten? t-antenne? hoe lang? gewoon op de ingang van de tuner waar nu de kabel op zit (bij de enige antenne-ingang trouwens).

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
ik wil ook eens experimenteren met een antenne (anders dan kabel).

hoe werkt dat: draad buiten? t-antenne? hoe lang? gewoon op de ingang van de tuner waar nu de kabel op zit (bij de enige antenne-ingang trouwens).

 

groet

 

Rob,

 

Een beetje tuner heeft 2 antenne aansluitingen :P (maar een beetje radiofreak heeft...)

FF zonder dollen, zoek met google op FM antenne en je krijgt een schat aan informatie

 

Je kunt al een antenne maken door:

1) spits 73cm 230volt 2aderig snoer of neem 2 stukjes VD van 73cm oid.

2) Met een kroonsteentje, soldeer oid sluit je 1 van de stukjes draad (van 73cm) op de midden

kern en het andere stukje draad (van 73cm) aan de afscherming.

3) Hang het spul vertikaal op waarbij het draadje dat aan de binnenader is aan gesloten is bovenop

hangt zorg daarbij dat de binnenader en buitenmatel geen sluiting maakt.

4) Maak een coax stekker aan de andere kant van de coax-kabel en klaar!

5) De antenne die je nu gemaakt hebt heet een "open 1/2 dipool" eigenlijk moet er nog een trafo

tussen van asymetrisch naar symetrisch... maar ach een kniesoor!

 

Hang het spul op voor een raam oid zo hoog mogelijk, ik zelf heb e.e.a. van 2 messing staafjes gemaakt

en in een plastic K-25 gootje in een hoek van een raam geplakt.

Op 3...3,5 meter hoog op het zuiden ontvang ik redelijk wat FM-stations, in een kwaliteit die vele malen

beter is dan van UPC.

 

Veel beter is een zogenaamde J-antenne die onder tal van andere namen bekent is

Vpole

 

Deze is ongeveer 2meter 25 lang ...... en maak je van 12mm waterleiding buis.

 

Natuurlijk kun je ook gewoon een FM-antenne kopen 3 of meer elements, vertikaal opstellen

en goed waterdicht kitten! (conrad)

 

Succes,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
ja .. maar jack: dit geen beetje tuner, dit is een boel veel tuner :D

groet

 

Reden des te meer, om een eigen antenne op het dak of als dat niet kan voor

het raam te hebben. Het is m.i. de ultime mod, beter dan welke andere.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Ha wat een dag wat een dag, ik moet het even kwijt :D

 

Ik was helemaal niet audiofiel bezig vandaag, ik ging kerstshoppen. Een fotoboek over oud Antwerpen ophalen in de Standaard boekhandel maar het ding was uitverkocht. "U kunt intekenen voor de tweede druk, de eerste is helemaal uitverkocht!" blafte een verkoopster me toe terwijl ze simultaan twee andere klanten voorthielp :blink:

"Tweede druk tweede druk, who the fck needs een tweede druk?" dacht ik gevat :P ach dan maar even langs de Kattelijnevest, langs de hifi winkeltjes... :D

Kom ik in de Huydevettersstraat komt er van de andere kant een gezette oudere man aan, rood aangelopen, puffend, waardoor zijn grijze intellectuele baard des te meer opviel.

Hij had een Thorens TD 124 in zijn armen. Ik zeg "Waaw een kerstcadeau zeker?" "Och mijnheer hou eens even vast" zegt ie, zo gezegd zo gedaan die man neemt zijn zakdoek om zijn zweet wat te deppen (symbolisch denk ik ;) ) en ik begin van: "Ha nen 124 mijnheer is ne kenner? Maar het contragewicht is van den arm, 't is precies nen TP 14." "Dat heb ik hier" zegt ie, en legt het er boven op. "De rubber is verduurd, zie je, en hij draait te traag. Ik heb een Rega gekocht en ik was even in de winkel en de verkoper zegt: kun je iets met een Thorens doen voor je 78 toerenplaten? En hij legt uit dat het te kostelijk is om het machien op te maken voor hen en dat waarsschijnlijk eerst en vooral de condensators eens mogen vervangen worden, plus dan die arm, en ze zijn hem niet terug komen ophalen, nu moet ie buiten, want 't is inventaris en 't staat in de weg. Ik kreeg hem zo maar mee..."zegt ie. "Nou dan hebt u wel geluk, zeg ik, "ik heb al een 160, 166 en twee 125ers, maar nen 124 met 78 toeren dat heb ik nog niet". "Awel" zegt die vent, "pak jij hem dan maar mee, ik heb toch geen mogelijkheid om daar deftig aan te werken, ons appartementje is al zo klein en mijn vrouw wil geen rommel h

Link to comment
Share on other sites

Vandaag weer met de 5.1 set van 'n kennis bezig geweest.

 

Hij heeft nu n.l. de definitieve 3 kanaals versterker en de definitieve 5.1 voorversterker.

 

Alles weer opnieuw aangesloten maar wat blijkt.... vier fouten... :(

 

1. De volumecorrectie van center speaker op de voorversterker werkt niet.

2. Er klinkt een brom op de center en achterspeakers wanneer de TV aan staat.

3. De centerspeaker is niet magnetisch afgeschermd waardoor heel vrolijke kleuren op het scherm ontstaan.

4. Op de SACD 1000 kun je de centerspeaker wel "doorstrepen" (om de centerspeaker voorlopig te omzeilen)... helaas speelt 'n kreng gewoon door...

 

Zo ben je natuurlijk weer gauw 'n uur of wat extra bezig. Gelukkig is de centerspeaker op de SACD w

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest tubejack

Vandaag weer heerlijk de soldeerbout aangestoken,

Af en toe sleutel ik relaxed, aan een van de lelijkste tuners die ik in huis heb, het is de bedoeling om

haar om te bouwen tot high-end monster :)

 

Alle condensatoren zijn vervangen, de voeding geupgrade, en in de muziekweg komen alleen

polycarbonaat condensatoren..... langzaam komt zij weer tot leven.

 

Vandaag heb ik een printje gemaakt met o.a. BC557 transistoren die als stroombronnetjes

fungeren daarmee stel ik een 12SX7 buis in.

Een vriend waarvoor een prototype had gemaakt was lyrisch.

 

vanlelijknaartop.jpg

 

Dit "lelijke eendje " krijgt een vrij zeldzame GE 12SX7-GT als versterker voor haar analoge

uitgangstrappen.

 

Wordt vervolgd,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Vandaag een tweede stekkerblok afgewerkt met Supra Lo-rad kabel; het betreft een vrij gewoon exemplaar met drie stopcontacten, wel eentje dat open ging (is niet evident meer, en waar die 2.5 carr
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...