Jump to content
High-End Forums

Seed7

Members
  • Content Count

    3,700
  • Joined

  • Last visited

About Seed7

  • Rank
    Senior Member

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

3,139 profile views
  1. Jemig, das wel een aaneenschakeling van gebeurtenissen. Beterschap!
  2. Dank je @Hans van Liempd dat was mij niet bekend. Laten we het op een persoon houden. Een persoon omdat het menselijk lichaam een redelijk breedbandige absorber is. T.a.v de ruimte op zich en de finals, het ging mij er om hoe je normaliter een dergelijk probleem aanpakt en ik snap daarbij terdege dat een praktische invulling niet altijd mogelijk is. Het doel is om over de gehele breedte van het spectrum te werken dan blijft alles in balans, los van of een weergever bij 10Hz of 60Hz ophoudt. Het is vrijwel niet mogelijk om slechts een enkel aspect aan te pakken.
  3. Had het niet gevolgd, maar ik zie vellen en die zijn lastig. Doe eens een eenvoudig proefje, haal de basstraps weg. Speel een stuk muziek, speel het nog eens en zet je vrouw achter een paneel en hoor hoe het geluidsbeeld volledig in elkaar stort. Dit geeft een beetje aan in welke richting je geen demping wilt. Gebeurt het zelfde als je een basstrap plaatst? Dan helpt het misschien om de speakers een andere toe in te geven of zet gewoon een plank vlak voor de bass trap. In de basis bouw je een ruimte vanuit het laag op. Maximaal dempen, denk dan aan een 1m dik pak harde steenwol op de volledige wand achter de speakers. Achter de luisterpositie diffusie, idealiter met een polycylinder. Verder basstraps in de overige hoeken en eventueel zelfs in de hoeken langs het plafond. Nu ben je heel veel energie die te veel is kwijt, maar zeker ook veel hoog. Bijna de hele ruimte is nu zacht. Nu kun je gericht delen van de ruimte hard maken. Als eerste de positie waar je vrouw stond. Dat kun je gewoon met houten platen doen die wel ruimte open houden zodat de absorbers nog hun werk kunnen doen, desnoods met louvres oid. Aan het plafond kun je ook een poly hangen zodanig dat het geluid via de zijwand naar je oor gestuurd wordt. Door het afstraalgedrag van vellen is e.a. iets lastiger uit te vogelen dan bij een dynamische luidspreker, maar de truuk is en blijft het zelfde. Ik heb het hele proces hear al jaren geleden eens beschreven maar kan het niet terug vinden.
  4. De K, daar gingen we met het hele bedrijf heen en met een extra bus voor alle zooi die iedereen mee wou slepen. Maar daar staan dan ook complete extruderlijnen en spuitgietmachines te draaien. Het zelfde op de Drupa (grafische) Complete drukpersen waar de tijdschriften afvlogen. Ja, het appeltje op het Instrument vond ik perfect, wel heel Nederlands en dat mag best. Het ging mij met het voorbeeld van de ZOW Messe niet om het gratis op zich, maar hoe men een beurs succesvol heeft vorm gegeven in een tijd dat die dingen overal zwaar verliesgevend waren. Hoe je met z'n allen een bepaalde sfeer, ambiance kunt creeeren. In negatieve zin, de Photokina vond ik altijd een slechte beurs, heel veel achterkamertjes gedoe, aparte presentaties alleen voor genodigden. Een ander is de Heimtextil in Muenchen, zo idioot groot dat je werkelijk niet meer van voor of achter weet en kompleet sfeerloos. Sommige hallen leken wel een soort geexplodeerde Xenos.
  5. Ja, uiteindelijk wel, maar nu eens uit een andere dan de audiofile hoek Het is frappant dat de broncode van de meetsoftware niet open source is en de laatste versies betaalware zijn. Voor mij einde project en einde geloofwaardigheid. Bij dit soort dingen is het net als encryptie, als de broncode niet openbaar is is het per definitie niet veilig.
  6. Soit, je hebt er dus geen bal van begrepen.
  7. Hahaha, sorry, terroir is vooral een kwestie van microbiologie, verschillende gistsoorten etc en met name dat vleugje Brettanomyces. Wijn kun je overal maken waar druiven groeien en daar heeft China voldoende ruimte voor. Wijnen worden tegenwoordig door wijndesigners samengesteld, gericht wel of niet aanzuren van batches, bewust bepaalde bacterien en simpele gisten inzetten om voorloperstoffen te maken die uiteindelijk door Saccharomyces in de gewenste esters worden omgezet. 98% van de wijnen op de markt worden op die manier "in elkaar gestoken" en dan ook nog zo dat dat product jaar na jaar reproduceerbaar moet zijn. Ga er maar aanstaan met het veranderende klimaat, alcoholpercentages stijgen, minder smaakstoffen, meer handmatig toegevoegde tannines en noem maar op., Maar goed, ik kreeg een tijd geleden van een biermicrobioloog de vraag hoe aan 'goede' wijnen voor een redelijk budget te komen. Het antwoordt is uiterst simpel, koop geen wijnen waar de druif op het etiket staat. Kijk naar kleine streken, landgoederen of cooperaties. T.a.v draaitafels, ik schat dat 80% van de grote draaitafels in de wereld in China in een en de zelfde fabriek gebouwd worden. Niet ontworpen, want het is niet zomaar een kwestie van een 'goed' lager en wat massa meer of minder. Aan een draaitafel ligt een hele filosofie ten grondslag, het is niet een kwestie van onderdelen shoppen zoals jij hier voorstelt. Kwaliteit is in China geen enkel probleem, die bepaal jij als opdrachtgever. Jij had het over het lager. Vertel maar, waar moet een lager aan voldoen?
  8. In een heel andere sector, toeleveranciers van de meubelindustrie is er een beurs waar men dit heel goed heeft begrepen. Alle stands hebben het zelfde format. Toegang is gratis. Consumpties zijn gratis. Er mag niets op de stands geconsumeerd worden, je neemt je klant maar mee naar een van de cafe-pleinen in de hallen. Geweldige interactie en daarmee ambiance was het gevolg en een beurs die binnen drie jaar volledig uit zijn voegen barstte. Stands waren jaren van te voren 'uitverkocht' en als bezoeker moet je gewoon voor 8.00 binnen zijn anders waren de kaarten op. (Na sluiting stonden op een regenachtige dag de boeren jongens goedlachs klaar om met hun tractoren de dikken Benzen van de modderige velden te slepen)
  9. Ga je gang. Ik houd je niet tegen...
  10. Compromisloos binnen een gegeven kader. Een 5x5x5 cm boxje kan net zo goed high end zijn als een 10-weg speaker met de duurste componenten een low-fi product. Als muziek me niets doet op mijn Tivoli setje dan doet het me ook niets op een high-end of ultra-fi set. Da's een kwaliteit van muziek (en niet te vergeten ambiance die voor 80% van de beleving verantwoordelijk is) en niet van een apparaat.
  11. https://globular.bandcamp.com/track/synchronicity-city-30
  12. Oh zeker en die markt is m.i. niets anders dan 10, 20, 30 -50 jaar geleden. De 'spullen' zijn wat zichtbaarder en er is een tijd geweest dat de verkopers van die spullen uitermate irritant, blase en arrogant waren. Als ik een ton, of twee, voor een paar speakers kon uitgeven kwam ik zeker niet daar. Er zijn andere aanbieders, ook nu nog. Wat ook een beetje speelt is dat de Nederlander het niet toont dat hij iets dergelijks in de luisterkamer heeft staan, dit in tegenstelling tot de Amerikaan, de Duitser of de Fransman. Hierdoor ontstaat de indruk dat de markt in Nederland anders is.
×
×
  • Create New...