Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Tony in Antwerpen


René N.
 Share

Recommended Posts

Tony heb ik ontmoet op mijn eerdere bezoek bij Leon in Eindhoven. Ik was toen al gecharmeerd geraakt van de enthousiaste verhalen van zijn vriend Ronnie, die toen ook mee was. Ronnie heeft na een bezoek aan Tony enkele jaren eerder dezelfde Open Baffles als die van Tony laten maken…..

Nu hadden Tony en ik na het bezoek aan Leon contact met elkaar gezocht en door hem heb ik ook de Omnes DBP (Digital Bass Processor) in mijn systeem opgenomen. Uiteindelijk kwam er na veel e-mailverkeer een afspraak uitrollen. Ik heb die maar meteen gecombineerd met een weekendje Antwerpen…..

 

Tony-1.jpg

Open Baffles.....

 

Koffie met Echoputjes, die laatste had ik meegenomen, als een redelijk streekgebonden maaksel. Toen Tony de koffie aan het maken was heb ik maar even rondgekeken naar wat de huiskamer siert: naast een leuke oude Quad set bovenop een kast was er geen audio te bekennen, op de twee Open Baffles na dan, die door hun grootte daarmee meteen wel opvallen in het verder normale interieur. De set staat in de kast, achter deurtjes. Mooi weggewerkt zo.

 

Daarna eerst maar even wat aan het geluid van de set wennen. Het blijft altijd even schakelen, hoewel dit mij meteen al erg goed bevalt. Tony zet wat op van een album met diverse artiesten: Are You Authentic, met erg laag laag en bellen die van links naar rechts door het beeld lopen, met houten percussie die lekker als hout klinkt. Spectaculair, want het laat meteen horen tot waar de set in staat is. Dat hele laag valt volgens Tony wel mee, het gaat niet veel dieper dan 45 Hz..

 

Digitaal dus, waarbij geupsampled wordt naar DSD kwaliteit, wat in studio’s ook gedaan wordt. Doordat er 128x geupsampled wordt, veel meer dan de eerste generatie CD-spelers waarbij bij 20k een agressief filter zijn werk ging doen, valt de filtering nu buiten het hoorbare bereik en klinkt het digitale veel vloeiender, analoger dus eigenlijk.

 

Tony is 25 jaar geleden gestopt met zoeken. Natuurlijk is er de laatste jaren nog wel wat aangepast, maar met deze OB’s had hij gevonden naar waar hij naar op zoek was geweest en stond de basis. Daarna is hij alleen nog maar gaan genieten van de muziek, waar het mijns inziens ook om gaat.

 

Lucinda Williams dan, met “Are you down”, met die prachtig mooie cleane gitaar erin verweven. Ik hoor hier, en bij meer muziek die ik ken, inderdaad veel meer body in dat midden-laag, met hele mooie laagjes daarin, die ik gewoon niet ken. En wat óók weer gebeurde bij My Brightest Diamond. Ik werd verrast doordat David Sylvian langskwam, één van mijn favoriete artiesten, met “Before the Bullfight”. Die loskomende gitaar, heel bijzonder. En Tony heeft gewoon álles van Zappa. Ik heb er best wel wat van, maar lang niet alles. Dus maar een verzoekje aangevraagd, “The Grand Wazoo”, een heerlijk jazzy album dat ik zó goed ken. Ook hier is weer die body, juist ook in de gitaar. Mooie basloopjes die bij mij wegzakken in het grote geheel. En lekker dynamisch, de drums fel en het trommeltje op de achtergrond dat o zo mooi meedoet tijdens de gedempte trompetsolo, gewoon los van de rest. En het “uitblazen” van de trompet, geweldig.

Van Joe’s Garage werd ook nog wat gedraaid omdat die zoveel beter is opgenomen dan The Grand Wazoo. Nou, het verschil was inderdaad erg groot, ik zal die thuis ook nog weer eens draaien.

 

Tony-4.jpg

Links boven de Altmann...

 

Het was een erg relaxt bezoek, met vooral de nadruk op het luisteren naar muziek. En een mooi inkijkje in een heel andere benadering dan die van de doorsnee audiofiel. Daar is natuurlijk ook niets mis mee maar het is wel bijzonder om te zien hoe het ook anders kan.

 

De volgende dag thuisgekomen en toen eerst Melanie de Biasio gedraaid. Altijd leerzaam dit soort bezoeken want het is ook meteen een reflectie op de eigen set. Ik begrijp wat Tony zegt over een 8”, dat daar te weinig body in zit ten opzichte van een 12”. Nu ik het zo direct terug hoor, begrijp ik zijn gedachten daarover, ik hoor dat nu ook. In dat midlaag ontbreekt het fundament. Zit er dan een “gat” in dat gebied? Nee, dat denk ik zeker niet, maar dat het daar zwaarder aangezet zou kunnen worden, dat geloof ik nu wel. Maar…. Er is altijd een maar….. Het hoog en mid vind ik bij mij, met die 8” AER, toch wel fenomenaal. Fris, losjes, detailrijk. Maar ook wegstervende tonen, die ik bij hem wat miste. Tony meldde wel, dat de Altmann minder high end is, en meer muziek. Met de class D versterkertjes die hij ook heeft is dat “high enderige” er dan wel weer. Het goede nieuws is dat hij gewoon kan kiezen….

 

Ook nu blijkt weer dat het altijd een compromis zal blijven. Ik heb wel de neiging om (als mijn andere projecten zijn afgerond) deze te gaan bouwen. En omdat het relatief goedkope speakers zijn is dat helemaal niet zo gek om dat te gaan doen om ze dan eens grondig met de huidige te kunnen gaan vergelijken. Tony had het ook nog over de demping in mijn Open Baffles (de bitumen), waarom ik niet “gewoon” een plank heb genomen, bijvoorbeeld een stuk Berkenmultiplex van 18 mm. dik. Dát kan ik natuurlijk sowieso nog eens gaan proberen…. Of wellicht een plaat van 24 mm.dikte? Tony gaf trouwens aan dat 18 voldoende zal zijn. Maar afgezien van die dikte zie ik er alwéér een project aankomen….

 

Natuurlijk weer op mijn site het uitgebreide verslag: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij...."

Link to comment
Share on other sites

Sure, maar ik dacht, beetje overdrijven kan geen kwaad. Kun je in ieder geval toch al die spiekers t.z.t. een plekje toebedelen. Trouwens, ik heb nu ook het verslag van de bijeenkomst in HvH gelezen, ook leuk gedaan.

Link to comment
Share on other sites

Sure, maar ik dacht, beetje overdrijven kan geen kwaad. Kun je in ieder geval toch al die spiekers t.z.t. een plekje toebedelen. Trouwens, ik heb nu ook het verslag van de bijeenkomst in HvH gelezen, ook leuk gedaan.

 

Met overdrijven maak je de dingen wat zichtbaarder ja, mag ik ook graag doen  :D . En dank  :) .

Link to comment
Share on other sites

Mooie verslag! Wow, dus Tony is al 25 jaar met dezelfde speakers?! ^_^

- Tony is 25 jaar geleden gestopt met zoeken

 

Yep. Hij vertelde dat hij ook zelf in het audiowereldje had gezeten, héél veel gehoord heeft en dit hoorde en dit dan gewoon het meest natuurlijk klonk. En een vriend van hem had iets van 40k staan en toen hij dit hoorde was hij flabbergasted en wilde dit ook....  :o  :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...