Jump to content

Nieuwjaarsbijeenkomst bij Music 2


carl
 Share

Recommended Posts

14 minutes ago, René N. said:

Helaas, helaas, ik zit dan zo'n beetje in het tegenovergestelde deel van Nederland....

Daar zit ik verdorie altijd, had al even gekeken, 261 kilometer hier vandaan. Vind ik wat dat betreft wel jammer, de leukste dingen op audiogebied zijn zo goed als onbereikbaar voor mij. Moet ik het maar weer doen met de foto's. a310.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Toch ff een kleine bijdrage/update (hoe je het ook zien wil), nu pas tijd gevonden om de boel te gaan omzetten voor het gebeuren van aankomend weekend: Ruimte gecreeerd voor de (baby)vleugel tussen de luidsprekers in (een echte concertvleugel past gewoonweg niet door de deur, nu maar hopen dat de ''baby versie wel past) en de scootert aan het interieur toegevoegd. Glenn noemt het al mijn ''Man-Cave''...

 

IMG_7012.jpg

 

Showroom.jpg

 

Wordt vast lachen dit weekend!

Dus nogmaals, voor de liefhebbers: Mini pianoconcerten door Ako Taher, hier zijn eerder opnames van gemaakt voor zijn uit te brengen lp ''Ako Taher Live at the Gallary'' hier zullen we dan ook wat stukken van draaien vanaf Mastertape, een bierproeverij met bierbrouwer Raven Bone Hill, en nog wat andere dingen wat je normaliter op zo'n dag doet. De set dit wekend bestaat uit de BHC 1743 weergevers (nu volledig ingespeeld), een Accuphase C-200X voorversterker, een Sansui AU-111 buizenversterker, een Technics SP-15 draaitafel met 12 inch Jelco en vdH Frog element, en natuurlijk mijn Good Old TEAC A-7300RX Reel2Reel recorder. Daar moet dus weer iets leuks van te ''brouwen'' zijn!

Zaterdag 2- en zondag 3 december tussen 11.00 en 17.00

Wie tijd/zin/lust heeft, wees welkom!

Link to comment
Share on other sites

Is die bier proeverij een vrolijke instuif, of alleen op bepaalde momenten? Neem aan dat er nog wat kosten aan verbonden zijn. En die mini concerten zullen ook wel een beetje gepland worden neem ik aan (en je wilt ook niet zo'n concert verstoren)

Ik had wel voornemen om even binnen te wippen, maar weet nog niet za of zo. Kans voor zo is wel groter

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • Members

We zitten nog met smart op de vleugel te wachten, transporteurs...

In ieder geval, het BIER is al daar!

 

24174292_194019441168258_440666846883260

 

Voor degenen die echt iets met bier hebben en er iets over willen weten, die adviseer ik om op zondag te komen. De bierbrouwer heeft een logistieke booboo begaan met 2 shows in 1 weekend. Proeven kun je dus sowieso op allebei de dagen, maar alleen op zondag is er een vertegenwoordiger van de brouwerij aanwezig...

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Arden said:

Oeps! Het werd toch een echte...

Niet helemaal 100% high-end verantwoord meer, maar who cares, we maken er gewoon een klein feestje van!

 

Mooi, misschien een tip voor een andere keer, Hans Paternotte woont vlak om de hoek en heeft iets met aluminium Rippen vleugels

http://klarapaternotte.wixsite.com/paternotte-piano

 

Vroeger speelde hij sax in het jazz bandje van mn hardloopmaatje

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • Members
11 hours ago, TL 200 said:

Lijkt me wel een High-End vleugel hoor.;) En waarom geen groot feest, wat let je?

Die vleugel kun je wel zo omschrijven ja! Tjonge wat klinkt hij fraai! 

Het gaf kwa luidspreker opstelling alleen ineens even wat aanpassingen, die moesten nu verder uit elkaar. De fysieke aanwezigheid van de vleugel kost ook het 3-d plaatje en hij resoneert hier en daar wat mee (logisch) maar dat vind ik in dit geval minder erg. Het past in ieder geval allemaal... net! 

Het ziet er wel rete-cool uit zo...

@ Duck-Twacy, dat was idd om de hoek geweest ja! Toch eens vaker in de "achtertuin" rondkijken...

Link to comment
Share on other sites

Ik ben ook geweest met Roger en vond het weer erg geslaagd. De pianist bleek een sympathieke Irakees te zijn. Hij heeft natuurlijk niet zo veel gespeeld want na een paar nummers kregen we de opname op de band te horen. Die  vond ik behoorlijk afwijken van wat we bij Marco in "huis" hoorden: andere akoustiek en andere piano. Niet echt te vergelijken dus. Ik wil het nog eens thuis horen en heb daarom de LP besteld, leek me ook wel redelijk geprijst. Laat wel weten hoe het bij mij klinkt.

Link to comment
Share on other sites

Gisteren naar Hoek van Holland afgereisd. We waren er redelijk vroeg en na een kop koffie konden we de grote BHC luidsprekers die op een oude Sansui buizenversterker waren aangesloten beluisteren. Als draaitafel fungeerde een Technics loopwerk met lange Jelco arm. Bekabeling bestond alleen uit simpele kabels en kostte samen volgens Marco niet meer dan € 50,-. Tussen de luidsprekers stond een levensgrote Yamaha concertvleugel.

Maar eerst.. hoe klonk dit? Een paar kreten lijken me het best om het geluid te omschrijven: overweldigend, diep laag, dynamisch. En dat alles werd met een groot gemak weergegeven. Een set om uren naar te luisteren zeg maar. Doordat de piano tussen de luidsprekers stond en misschien ook de asymmetrische ruimte , was het stereobeeld en vooral de diepte in het geluidsbeeld wat minder. Maar toch... al met al klonk het veel beter dan ik in eerste instantie met die "PA bakken" zou verwachten.

In de ruimte waar eerder Darius zat, was nu een zeer uitgebreide reparatiewerkplaats ingericht. Daar werden de scheidingsfilters van twee Rogers Ls3/5a luidsprekertjes van mijn medereiziger gecontroleerd. Ik was daar niet bij, maar zag op de foto toch een erg complex filter voor zo'n klein tweewegkastje. Maar gelukkig waren er geen componenten verlopen of kapot. Zo goed als nieuw dus.

Dan horen we de eerste sessie live op de piano. Dat klonk soms wat vreemd, het leek dat er een paar tonen wat vals klonken. Later vertelde Marco dat er tijdens het stemmen een paar snaren stuk getrokken waren. Ik vond de klassieke stukken erg knap gespeeld. Maar ook klonk de piano in verhouding tot de eerdere weergave erg dun. De lage tonen kwamen eigenlijk niet echt tot hun recht. Misschien omdat de BHC als reusachtige bas-absorbers werkten of de piano door z'n formaat wat klem stond tussen de BHC's.

Daarna gingen we naar boven voor de bierproeverij. Nou houd ik best wel van een speciaalbiertje, maar wat ik hier proefde deed mij erg denken aan de Engelse bieren (lauw en zonder schuim). Bovendien vond ik de smaakjes wat kunstmatig. Niet mijn ding dus, maar bij de andere ging het er prima in. Ook weer leuk om enkele bekenden tegen te komen. Altijd gezellig, wat ideeën uitwisselen en bij te kletsen. 

Voor de tweede sessie om 14:00 uur waren er nogal wat mensen gekomen. Na een aankondiging over het hoe en waarom van deze dag werden een paar pianostukken gespeeld. Dezelfde stukken werden later vanaf een mastertapekopie en via de BHC's afgespeeld. Die kon natuurlijk niet goed gaan. Er was een andere piano gebruikt tijdens de opname, bovendien stond die in een andere ruimte. Dus de akoestiek van de andere ruimte werd dus boven op de akoestiek van de luisterruimte gezet. Een dubbele akoestiek dus. Tijdens de XFi werd een dergelijk kunstje ook met een celliste uitgevoerd, maar hier was de opname in een dode kamer gedaan. In de luisterruimte was er dus alleen de akoestiek van die ruimte. Dan werkte voor het vergelijk veel beter. De weergave van de piano door de luidsprekers kwam dus nog niet in de buurt van de live gespeelde stukken. Maar wel leuk om dit zo weer eens te horen.

Een gezellige en leuke dag dus weer, Marco en consorten hartelijk bedankt voor de gezellige dag.

 

Link to comment
Share on other sites

Vond de opname toch heel aardig naar een vleugel klinken. Piano's en veugels zijn moeilijke instrumenten om goed te krijgen. Op veel audio sets klinkt het te klein, te ingehouden. Een akoestische gitaar daarintegen is makkelijk goed weer te geven. Klinkt al heel gauw echt.

Natuurlijk waren er wel kleine verschillen. Iets minder micro detail meen ik (lichte ruis?), maar vraag me af hoeveel tussen de oren zit. Vraag me af of je bij blind luisteren op de ideale luisterpositie (en zonder verklikkers als een schuivelende pianokruk, of een bewegende pianist) zo makkelijk met zekerheid had kunnen zeggen wie Stella was en wie Memorex

 

Edit, Bedoel geloof ik Ella, maar met stella was ik ook on topic

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Dan horen we de eerste sessie live op de piano. Dat klonk soms wat vreemd, het leek dat er een paar tonen wat vals klonken. Later vertelde Marco dat er tijdens het stemmen een paar snaren stuk getrokken waren. Ik vond de klassieke stukken erg knap gespeeld. Maar ook klonk de piano in verhouding tot de eerdere weergave erg dun. De lage tonen kwamen eigenlijk niet echt tot hun recht. Misschien omdat de BHC als reusachtige bas-absorbers werkten of de piano door z'n formaat wat klem stond tussen de BHC's.

Sorry hoor.......maar hier moest ik toch even om grinniken.
De man die ons altijd vertelt dat hij streeft naar een zo werkelijk mogelijke weergave en dat MyFi niet mag, vindt nu dat THE REAL THING, zijnde een ECHTE vleugel, maar dun klinkt ten opzichte van een opgenomen vleugel via een stel luidsprekers.

De omgekeerde wereld......:D

Hans, even voor jouw informatie: Yamaha piano's en vleugels klinken doorgaans "hard", tot zelfs metalig afhankelijk van de intonatie en dat is onafhankelijk van de ruimte .
Als een speaker daar dus iets anders van maakt, dan is dat géén HiFi maar MyFi. ;)

Wil je een meer romantische klank, dan zul je een Bösendorfer of een Bechstein moeten pakken, desnoods een lange Fazioli.

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat ik niet kon afgelopen weekend. Heb wat gemist zo te lezen. Een metalige/harde klank Sander? Klopt wel een beetje met een Yamaha, maar een beetje pianostemmer weet daar toch wel raad mee. Maar eentje die snaren aan farden draait? Kweenie hoor :huh: Volgende keer maar gewoon een honky honky barpiano? Staat ook minder in de weg :D 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, KT88 said:

vleugels klinken doorgaans "hard", tot zelfs metalig afhankelijk van de intonatie

Dat is iets dat in veel opnamen weggemoffeld wordt. Andere stemming? Geen idee. Luister naar de Beethoven pianosonates uitgevoerd door Gelber op Denon, daar is die metalige harde klank wel zodra de tonen omhoog gaan. Met name in de "Waldstein" is het heel erg goed te horen. Fenomenaal mooie opnames en uitvoeringen overigens.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ik zou er niet al te zwaar aan tillen, de opnames zijn in een galerie (akoestiek met veel galm) opgenomen met gebruik van een 40 jaar oude Estonia vleugel die daar altijd staat. Die klank is zo totaal anders ten opzichte van de Yamaha in onze redelijk droge akoestiek, dat een vergelijk ondoenlijk is. Dat is de reden waarom ik juist geen opnames direct na het live spelen wilde draaien, maar dat liep toch net even anders. De opzet was wel de pianist (Ako Taher) wat promotie te kunnen bieden voor zijn op stapel staande lp, dat is in ieder geval weer gelukt.

Over die lage tonen, dit was een concertvleugel van pak hem beet 2 meter en een beetje, de grootste concertvleugels zijn rond de 3 meter, dan zijn de snaren nog een stuk langer in vooral het laagste register, dus kan ik me voorstellen dat het idd nog dieper zou kunnen. Ik heb in ieder geval geen laag uit de vleugel gemist. En, zoals de vleugel een perfect 3-D plaatje van de speakers in de weg zat en toch iets kleuring geeft (al die snaren trillen mee en hebben we het nogal over een fysiek aanwezige klankkast) zo zullen de speakers ongetwijfeld de vleugel wat in de weg hebben gezeten. Is dat allemaal erg? Nee, ik vond het namelijk erg leuk om eens op deze toer te gaan. Die standaard audioshows waar we tegenwoordig mee platgegooid worden, dat wordt wel een beetje eentonig.

Binnenkort gaan we nog een ander geintje uithalen, vooral ook omdat de bierbrouwer nogal had misgekleund met 2 evenementen tegelijk, dat gaan we dat nog een keer overdoen, maar dan full blown. Dat wordt dan met biertappen en al, ik wil daar een soort van ''zware jongens'' metalen iets van maken, dus gewoon eens een keer een heavy metal-blues-rock achtig event. Niet voor alle audiofielen weggelegd misschien, maar daar we hier beschikken over het ideale luidsprekersysyteem voor dat genre (muzak, bagger of een bak herrie zullen sommigen het misschien liever noemen), wil ik dat experiment toch wel een keer aangaan. In Brussel had ik ook al een kwartiertje zo ingevuld (zonder bier dan wel), dat was daar een serieus succes!

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, KT88 said:

Sorry hoor.......maar hier moest ik toch even om grinniken.
De man die ons altijd vertelt dat hij streeft naar een zo werkelijk mogelijke weergave en dat MyFi niet mag, vindt nu dat THE REAL THING, zijnde een ECHTE vleugel, maar dun klinkt ten opzichte van een opgenomen vleugel via een stel luidsprekers.

De omgekeerde wereld......:D

Hans, even voor jouw informatie: Yamaha piano's en vleugels klinken doorgaans "hard", tot zelfs metalig afhankelijk van de intonatie en dat is onafhankelijk van de ruimte .
Als een speaker daar dus iets anders van maakt, dan is dat géén HiFi maar MyFi. ;)

Wil je een meer romantische klank, dan zul je een Bösendorfer of een Bechstein moeten pakken, desnoods een lange Fazioli.

Ik schreef toch echt "in verhouding tot". Sorry.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het zeker met Hans eens. In de ochtend vond ik de piano ook wat dun en eigenlijk ook niet zo mooi klinken.  De tweede keer vond ik het wel erg goed klinken, maar toen zat ik ergens anders. Die kleinere versie van die bakbeesten van Marco zouden het trouwens wel eens helemaal kunnen worden : prachtige dingen. En het initiatief van Marco met een eigen LP vond ik ook geweldig, volgende keer iets met een sax :rolleyes: Recensie van de LP op Puresound volgt als ik hem heb tenminste.

Trouwens een meelezer van dit forum vertelde dat hij met een clubje een piano had gekocht. Drie naast elkaar gehoord en hij kon ze moeilijk uit elkaar houden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 12/5/2017 at 12:55 PM, Arden said:

Binnenkort gaan we nog een ander geintje uithalen, vooral ook omdat de bierbrouwer nogal had misgekleund met 2 evenementen tegelijk, dat gaan we dat nog een keer overdoen, maar dan full blown. Dat wordt dan met biertappen en al, ik wil daar een soort van ''zware jongens'' metalen iets van maken, dus gewoon eens een keer een heavy metal-blues-rock achtig event. Niet voor alle audiofielen weggelegd misschien, maar daar we hier beschikken over het ideale luidsprekersysyteem voor dat genre (muzak, bagger of een bak herrie zullen sommigen het misschien liever noemen), wil ik dat experiment toch wel een keer aangaan. In Brussel had ik ook al een kwartiertje zo ingevuld (zonder bier dan wel), dat was daar een serieus succes!

Biertappen en heavy metal blues rock op hoog (geluids) nivo. Ik ben helemaal in.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lijkt me best interssant om de BHC 1743 te vergelijken met een paartje Genelec 1236A. De BHC natuurlijk aangestuurd met versterker naar keuze  (soort moderne techniek versus good old vintage).

Natuurlijk bizar moelijk te doen, met speakers van 180 kilo per stuk

 

http://www.music2.nl/bhc-acoustics-products/

https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...