Jump to content

Nieuwe stekkers en zo


Recommended Posts

Ik las dat Nolet nieuwe distilleerderijen had gebouwd, vandaar.

 


 

Vanaf 1980 breidt hij gestaag Jeneverstokerij Nolet op historische wijze uit tot een moderne distilleerderij aan weerszijden van de Buitenhaven. In vijf jaar tijd (2000-2005) bouwt hij tevens de nieuwe hoogste stellingmolen ter wereld De Nolet en voegt deze opvallende molen toe aan Jeneverstokerij Nolet.

http://www.ketel1.nl/sinds-1691

 

Het was vroeger mijn huismerk, maar sinds ik in Appelscha ben geweest, is het Zuidam geworden. Het duurste drankje dat ik daar wegsleep kost iets van 80 euro. Niet niks, maar tòch niet zo lekker als die vooroorlogse jenever van Hartevelt, een fles uit de nalatenschap van een oom van mijn toenmalige chef, die ik kreeg bij mijn 25 jarig jubileum.

Dat was goddelijk!

 

IMG_20170321_124244.jpg

 

Sindsdien ben ik erachter waarom hier Vintage zo in de belangstelling staat.

Link to comment
Share on other sites

_20170326_145502.jpg

 

Komende week maak ik de opstelling (voorlopig) af. De hoogte laat ik tot nader order maar voor wat het is (die wordt nu bepaald door de tafelpoten :unsure: ). Het wordt mooi weer en ik stop met knutselen.

Wat ik nog doe:

De poten waarop de motoren staan worden aan de bovenzijde met elkaar verbonden door aluminium platstaf van 10 cm breed en 3 mm dik (helaas dus nog het e.e.a. aan polijstwerk) en wel zodanig dat de assen van de motoren een gelijkzijdige driehoek vormen rond het chassis. De poten staan dan natuurlijk stabieler en de trek van de snaren aan het lager is dan correct verdeeld.

Bovendien heb ik dan een plaatsje voor de meeloop borstel en de verlichting.

 

Aardig is dat bij het omleggen van de snaren deze altijd een beetje getordeerd zijn. Dat is te zien aan het af en toe optreden van vibraties op een bepaald punt in de snaar wat bovendien verloopt over de lengte van de snaar. Na enige minuten is dat verdwenen en is op het oog niet meer te zien dat de snaar rond loopt. Alle vier de snaren staan dan doodstil.

 

Ik heb inmiddels ook het een en ander gemeten en mooie waarden geregistreerd naar mijn idee. Wanneer de naald in de aanloopgroef zakt dan wordt er weinig toegevoegd aan de ruisvloer die al aanwezig is in de phonopre. Mijn conclusie is dat er geen sprake is van rumble en dat de hele constructie goed werkt.

Zal binnenkort eens wat metingen hier plaatsen want de uitleg van de metingen doe ik maar op gevoel en ben benieuwd of iemand met beter inzicht daar andere conclusies aan verbindt.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Ah, ik snap nu dat je met drie motoren een betere gelijkloop wilt bewerkstelligen? Zou dan die rem van Cock niet een nog beter idee zijn? Die is weliswaar nog niet productierijp (en door mij nog niet gehoord), maar daar heb ik wel hoge verwachtingen van.

Neemt niet weg dat je prima tevreden kunt zijn met deze oplossing, net zoals ik tevreden kan zijn met mijn eigen "herrie", ook al weet ik dat het bij Cock in zekere zin beter klinkt.

Link to comment
Share on other sites

De beste gelijkloop die ik ooit heb gemeten was 10 jaar terug bij Parker 700. Hij heeft een Linn LP12 met Linto voeding. Ik heb het nog ergens op file staan. Een toon van 3150Hz werd zonder enige zweving weergegeven en op de grafiek stond de piek op 3150Hz volkomen stil. Dat heb ik daarvoor of daarna nooit meer gezien. Ben benieuwd of Cock die meting ook wel eens heeft gedaan.

 

Bij mij is het uitgangspunt dat ik gewoon het beste wil halen uit de spulletjes die ik heb staan en al knutselend dat voor elkaar wil krijgen.

 

Klankmatige resultaten zijn bij mij in dat opzicht minder belangrijk dan meetbare resultaten en wel om een heel eenvoudige reden. Als je voor 10.000€ spullen zet in een 100€ akoestiek dan moet je het meer van meten dan luisteren hebben.

 

Maar met een beetje schipperen en schuiven kan ik heel erg genieten van de muziek waar ik van hou.

Link to comment
Share on other sites

Nee geen armbord afgezaagd, dat is een veel te dure grap. De 2 borden die er nu op zitten zijn elk een klein beetje afgefreesd aan de uiteinden en overlappen elkaar. Er kan nog een derde bord op met een iets andere opbouw (voor de Mörch) maar voor de Mörch had ik ook nog een bovendeel geschikt voor een dubbele onderbouw. Gewoon zo'n plaatje met dit keer geen SME boring maar een rond gat op 222 mm afstand van de as.

Het meeloopborsteltje staat nu op zo maar een plaatje dat aan het chassis is bevestigd. Dat komt zo meteen weer op een beter manier in orde.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 year later...

https://ibb.co/R0XBSbx

Het volgende project heeft mij niet verder gebracht dan stap 1a en 1b.

Het gaat om een 100Ohm XLR kabel. Tot mijn verbazing zitten daar geen drie maar 5 aders in: rood, zwart, mantel en nog twee aders die wel een isolatie hebben maar volgens mij niets anders bevatten dan een soort nylon. Ik heb uiteraard wel het schema van de aansluiting voor bus 1,2 en 3 maar ik weet niet welke ader nu verbonden moet worden met welke bus. Rood en zwart is mij duidelijk maar waarheen gaat de mantel en wat te doen met de nylon draadjes???

@Sodejuu: help!

 

Edited by Kraus vonBentinck
typo's
Link to comment
Share on other sites

Die nylon draden zijn z.g.n. "trekdraden". Ze dienen louter ter versteviging van de kabel bij ruw podium gebruik. (En eventueel ander oneigenlijk gebruik als touw.) Verder de afscherming aan pin 1. De kleur van pin 2 en 3 mag je zelf proberen. Maakt volgens mij niet uit als je het aan beide uiteinden maar hetzelfde doet. Al zullen er ongetwijfeld lieden van mening zijn dat je dat pas weet als je het geprobeerd hebt.... :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...